Gå til innhold

Regler ved fri ved dødsfall i familien


Gjest Elize

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det finnes ikke lover som omhandler dette, det kan være omtalt i tariffavtaler eller personalhåndbok, og varierer derfor fra sted til sted.

Her jeg jobber gir vi alltid fri til folk som ønsker å gå i begravelse, arbeidsgiver ser det ikke som sin sak å vurdere hvor nær man var den som er død. Man kan faktisk ha nærmere forhold til en som ikke er i slekt (bestevenn) enn sine foreldre i visse tilfeller.

Dersom folk ønsker flere dager fri blir det vurdert i hvert enkelt tilfelle, men det er meget sjelden vi avviser slike søknader også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Jeg fikk to dager velferdspermisjon i forbidelse med min morfars dødsleie, også fikk jeg fri to dager i forbindelse med begravelse. Hadde jeg trengt mer fri hadde jeg fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Hvor nært må det være?

Det er jo noe man må avgjøre selv. Har du ikke noe forhold til søsteren din, og hun dør, tar du jo ikke en uke fri bare for å få fri.

Det jeg har erfart er at alle arbeidsplasser har forskjellig praksis når det kommer til dette.

Fri uten lønn skal det jo mye til før de kan nekte deg, men velferdspermisjon er jo mer diskutabelt. Ta opp dette med sjefen din, det er bare h*n som kan gi deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤bella¤
Tenker litt på og ordne meg en sykemelding. Tror dere at det skulle gå greit?

dobbelt

Endret av ¤bella¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Tenker litt på og ordne meg en sykemelding. Tror dere at det skulle gå greit?

Sykemelding for hva?

Syns ikke man skal ordne seg sykemelding om man ikke er syk.

Endret av ¤bella¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri uten lønn skal det jo mye til før de kan nekte deg, men velferdspermisjon er jo mer diskutabelt. Ta opp dette med sjefen din, det er bare h*n som kan gi deg svar.

Velferdspermisjoner gis jo svært ofte med lønn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo være psykisk ute av stand til å arbeide. F.eks.

Ja, og det er jeg nå. Men skal ringe jobben å høre. Ville bare høre om noen her inne viste noen om hva som er vanlig. KG jentene er jo alltid stappfull av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Nei, men kommer ikke til å klare å gå på jobb. Er lærling og har ikke jobbet lenge nok enda til å kunne ta sykedag.

Men du kan helt sikkert få permisjon uten lønn ;)

Har dette dødsfallet skjedd enda eller er det noe du venter at kommer til å skje? Snakk med sjefen din. De fleste er veldig forståelsefulle når det kommer til dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, og det er jeg nå. Men skal ringe jobben å høre. Ville bare høre om noen her inne viste noen om hva som er vanlig. KG jentene er jo alltid stappfull av informasjon.

Jeg tror det er ganske vanlig å bli sykemeldt i en slik situasjon, jeg, hvis man har mistet noen nære. Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du bør faktisk lære deg spillereglene i arbeidslivet først som sist lærling.

Sykedager og sykemeldinger er ikke noe som skal brukes for å tvinge gjennom noe arbeidsgiver ikke vil gi deg fri til. Enten har du krav på fri med lønn for å gå i begravelsen eller så har du det ikke. Har du ikke krav på det kan du be pent om fri uten lønn, evt. med mulighet for å jobbe det inn igjen.

Dersom alle skal ha den holdningen at man tvinger igjennom fri når arbeidsgiver sier nei ved å ta sykedager eller sykemelding så mister vi betaling for sykedagene. Dette er det mange politiske partier som vil allerede. Vil du virkelig bidra til dette?

Snakk med arbeidsgiveren din og spør hva slags regler som gjelder. Det er rette måten å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykedager og sykemeldinger er ikke noe som skal brukes for å tvinge gjennom noe arbeidsgiver ikke vil gi deg fri til. Enten har du krav på fri med lønn for å gå i begravelsen eller så har du det ikke.

Jeg tror TS føler behov for fri utover bare begravelsesdagen. Sykemelding er ikke uvanlig ved dødsfall i nær familie. Man kan faktisk bli ganske lammet av sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...