Mamba Skrevet 2. januar 2008 #61 Skrevet 2. januar 2008 Ønsker egentlig ikke å delta i denne debatten, men ville bare ta Jehovas vitner litt i forsvar. Jeg er nabo til et eldre ektepar som tilhører Jehovas vitner. De er veldig snille mot en enda eldre enke like her i nærheten. De handler for henne, vanner blomster, henter post mm. Hun er ikke i slekt med dem. Jeg vet at hun setter veldig stor pris på dette og forteller om det i nabolaget. Har ellers hørt mye positivt om Jv. Så kan troen deres være så fæl da? Jesus sa ett eller annet om at man skulle kjenne treet på fruktene eller noe sånt. Jeg vet at tidligere Jv. forteller løgner og forvridde sannheter om deres tro for å sverte meste mulig. For meg virker det som om noen som deltar på dette forumet tilhører denne gruppen og at de skjuler sin egentlige identitet. Later som at de er noe annet enn det de er i virkeligheten. Man skal ikke ta alt som fortelles for god fisk. Tenk bare på fremgangsmåten til media. De er som regel ikke interessert i å fortelle sannheten, men å fremstille nyhetene på en måte som selger. Kanskje man skal la Jv. få anledning til å fortelle selv hva de står for neste gang de kommer på døren istedenfor å høre på alt det fjaset som sies her. neste gang de kommer på døren ja.... jeg har ett minne om det når jeg var liten, det banket på døren, min mor åonet og der sto JV og ville preke. Mamma sa høflig nei takk og var på vei til og lukke igjen døren. Så tok hun ene fra JV og satt beinet sitt IMELLOM døren og hindret min mor i og lukke den. For mamma SKULLE høre! En annen gang bare plutselig STO de der inne i stuen til min bestemot, de hadde bare gått rett inn! Og selv om det det eldre ekteparet er veldig hyggelige og alt det som er kjempbra, har ingenting med JV og gjøre. Det er ingen som har sagt at de som er JV er onde mennesker, mulig bare litt hjernevasket... for og si det sånn, mine erfaringer med JV stammer ikke fra media, men personlige opplevelser. Og hva om det de tidligere JV forteller faktisk er sant?? Det må da være en grunn til at de har flyktet fra religionen, for de hadde vel ikke hoppet av hvis det hadde vært så utrolig "himmelsk" og være en JV mener jeg..
kifoy Skrevet 2. januar 2008 #62 Skrevet 2. januar 2008 Kanskje man skal la Jv. få anledning til å fortelle selv hva de står for neste gang de kommer på døren istedenfor å høre på alt det fjaset som sies her. Tja, man bør kanskje ikke hakke på andre for å være anonyme når man går i akkurat samme fella selv, men men... Jeg vil bare gi en liten kommentar til dette. Det er ikke meningen at alle umiddelbart skal tro på hva jeg sier eller hva noen andre sier. Samme om de sier at de er vitner, eks-vitner, kjenner noen som er det, eller er noe helt annet. Mitt poeng er at man må stille spørsmål, etterprøve påstander, finne ut av ting på egen hånd. Prat gjerne med JV når de kommer på døra. Lytt til det de vil fortelle, men still også spørsmål. Sett deg inn i temaene, insister på å søke opp de henviste kildene. Henvises det til et bibelvers, slå det opp i din egen bibel, og ikke minst: les konteksten. Ikke la andre fortelle deg hva du skal mene. Sjekk flere kilder! Hvis et vitne forteller deg at Jesus kom tilbake i 1914 fordi Jerusalem ble ødelagt i år 607 f.kr. (som er 2520 profetiske år før 1914), men alle vitenskapelige kilder du kan finne sier at Jerusalem ble ødelagt i år 587 f.kr. hva gjør du da? Hvis et jehovas vitne forteller deg at Charles Darwin mente at det var urimelig at øyet skulle være dannet ved utvikling (de kan til og med vise deg et Darwin-sitat i boken Livet – et resultat av utvikling eller skapelse, s 18), hva gjør du da? Darwin er jo rett sitert, men hvis du sjekker originalen (Artenes opprinnelse) vil du se at noen ord er utelatt i sitatet, slik at budskapet blir stikk motsatt. Eller når Våkn opp! for november 2007, s. 5, siterer en «professor» slik: «Et univers som har en begynnelse ser ut til å kreve en førsteårsak; for hvem skulle kunne forestille seg en slik virkning uten en tilstrekkelig årsak?» Hvis du går til Google og søker etter stikkord fra sitatet på engelsk (By the same token, a universe that began seems to demand a first cause; for who could imagine such an effect without a sufficient cause?), vil du finne at det ikke er en professor som har skrevet det (http://www.knowwhatyoubelieve.com/believe/evidence/smallgroup/exist.htm). Det er riktig nok en annens sammenfatning av noe som en professor har skrevet, men vedkommende professor har et irrelevant fagfelt (metallurgi). Han som skrev sitatet argumenterer ellers på nettstedet sitt for treenighetslæren, mens vitnene jo ikke tror på treenighetslæren. Vil du da feste lit til måten som Våkn opp! tyr til slike sitater på? På den annen side har jeg også sett folk referere heller lettvint fra Vakttårnlitteraturen. Så ikke ta noe for god fisk. La oss etterprøve alt før vi påstår noe! Mange vitner er virkelig verdens herligste mennesker, og jeg tviler ikke på det Gjest_anonym her forteller om sine naboer. Men det betyr ikke at man bare skal avfeie noen som forteller en annen historie, for det finnes også ufattelig tragiske skjebner blant JV. kifoy
jannamor Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #63 Skrevet 2. januar 2008 Ønsker egentlig ikke å delta i denne debatten, men ville bare ta Jehovas vitner litt i forsvar. Jeg er nabo til et eldre ektepar som tilhører Jehovas vitner. De er veldig snille mot en enda eldre enke like her i nærheten. De handler for henne, vanner blomster, henter post mm. Hun er ikke i slekt med dem. Jeg vet at hun setter veldig stor pris på dette og forteller om det i nabolaget. Har ellers hørt mye positivt om Jv. Så kan troen deres være så fæl da? Jesus sa ett eller annet om at man skulle kjenne treet på fruktene eller noe sånt. Jeg vet at tidligere Jv. forteller løgner og forvridde sannheter om deres tro for å sverte meste mulig. For meg virker det som om noen som deltar på dette forumet tilhører denne gruppen og at de skjuler sin egentlige identitet. Later som at de er noe annet enn det de er i virkeligheten. Man skal ikke ta alt som fortelles for god fisk. Tenk bare på fremgangsmåten til media. De er som regel ikke interessert i å fortelle sannheten, men å fremstille nyhetene på en måte som selger. Kanskje man skal la Jv. få anledning til å fortelle selv hva de står for neste gang de kommer på døren istedenfor å høre på alt det fjaset som sies her. Håper virkelig ikke denne er myntet på meg????? Jeg prøver hardt og gi et mest mulig objektivt inntrykk avb JV, mest mulig riktig i forhold til alle kildene jeg kjenner til. Det er det det er ment som for meg anonym... Hvis du tolker det annderledes er ikke det min feil. Jeg er den jeg sier jeg er, bare å sjekke opp det. Ellers synes jeg alle skal sjekke fakta som forklart av kifoy i innlegget over her. Det er jo en selvfølge
kifoy Skrevet 2. januar 2008 #64 Skrevet 2. januar 2008 Håper virkelig ikke denne er myntet på meg????? Jeg prøver hardt og gi et mest mulig objektivt inntrykk avb JV, mest mulig riktig i forhold til alle kildene jeg kjenner til. Hei Jannamor. Jeg tror nok ikke det var deg dette var myntet på, det var nok heller noen av oss andre. Jeg synes du har startet en fin tråd som stort sett har klart å holde seg på et saklig nivå. Ellers synes jeg alle skal sjekke fakta som forklart av kifoy i innlegget over her. Det er jo en selvfølge Ja, er det nå det? Jeg sjekket aldri kilder da jeg var et Jehovas Vitne, for det som kom fra «den Tro og kloke slave» var Sannheten, og det etterprøvde man ikke. Jeg vet at mine foreldre aldri har gjort det, og jeg har aldri truffet et vitne som har sjekket kilder. Kildekritikk er noe jeg har måttet lære meg i voksen alder. Det er kjempebra at du synes det er en selvfølge, men for meg er det faktisk noe nytt Og selv om det det eldre ekteparet er veldig hyggelige og alt det som er kjempbra, har ingenting med JV og gjøre. Det er ingen som har sagt at de som er JV er onde mennesker, mulig bare litt hjernevasket... for og si det sånn, mine erfaringer med JV stammer ikke fra media, men personlige opplevelser. Og hva om det de tidligere JV forteller faktisk er sant?? Det må da være en grunn til at de har flyktet fra religionen, for de hadde vel ikke hoppet av hvis det hadde vært så utrolig "himmelsk" og være en JV mener jeg.. Du argumenterer enkelt og godt Likevel hender det selvfølgelig at noen tar litt vel hardt i, både på grunn av bitterhet og andre ting. Men å avfeie all negativ omtale som «fjas» bare fordi noen kanskje måtte snakke usant, det blir nok litt for enkelt, ja. kifoy
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #65 Skrevet 3. januar 2008 Når det gjelder hvorvidt folk er onde eller snille, så er det et element av egeninteresse i stort sett alle former for snillhet, enten det er et ønske om å bli oppfattet som snill, stille dårlig samvittighet, posisjonere seg slik at andre kan være snille tilbake osv. Godhet, betingeselsløs godhet har ingen baktanker. Der er mennesker som er rett og slett tvers igjennom snille.
Gjest En frafallen Skrevet 3. januar 2008 #66 Skrevet 3. januar 2008 Vil bare si til Kifoy; veldig gode innlegg, det virker som du har satt deg godt inn i dette. Feks det med "love bombing" er et nytt begrep for meg, og det er et begrep og en tilstand som sier så utrolig mye. Det er nå 7-8 år siden jeg selv og min mann trakk oss stille tilbake, og til tross for litt sosiale handikap som mener jeg at vi har klart å sosialisere oss tilbake til "verden". Ikke så lett...det vet vi ex-er alt om. Mannen min er vokst opp med foreldre som er aktive, og han er i en alder av 36 fremdeles sterkt negativt preget av dette, alt fra ris på baken til den sosiale isolasjonen han ble utsatt for. Jeg er av "verden", og traff han som 20-åring, med de problemer det fikk for han. Irettesettelser fra de eldste, møter der de forhørte han opp sexstillinger og antall ganger osv. Den dag i dag har han fremdeles et skamforhold til sin egen seksualitet, selv om vi er gift og ikke "synder" lenger, kanskje ikke så rart, men akk så frustrerende. Jeg var ung og veldig opptatt av å være flink pike, ville ikke være den som dro han vekk fra "sannheten", så jeg tok studier, var så enig så enig atte, døpte meg og gikk på dørene selv for å forkynne ferdigformulerte argumenter. På et punkt fikk jeg tid til å sette meg ned og puste, og reflektere litt, lytte til stemmen som stadig ropte høyere inni meg. Jeg følte at jeg holdt på å kveles, og hadde ikke lenger kontroll over eget liv. Når mannen bestemte seg for å trekke seg unna, så var det en stor lettelse for meg, selv om prosessen var konfliktfylt og tok mange år. Jeg har gjort mye i mitt unge liv, og har holdningen at "jeg angrer ingenting" til det meste, men akkurat de 5-6 årene av mitt liv angrer jeg veldig på. Alt fra overfladiske ting som å komponere en "kjerring-garderobe" som "søstrene" ikke misbilligede, til det å isolere meg helt fra den øvrige familien og venner som jeg selv i dag ikke har klart å gjenopprette et forhold til. Det at jeg satte utdannelsen min til sides for å få tid til å gjøre alt som de eldste mente man burde gjøre (selv om de ikke sier nei til utdannelse) og den tiden jeg aldri får tilbake. Vi har barn nå, og jeg er veldig lettet over at de skal slippe samme oppdragelse som sin far. Bare det at mannen min og søstrene hans hadde mareritt om demoner når de var små, og fremdeles har det... Vi har faktisk også vurdert det som viktig å ikke la barna våre være på tomannshånd med sine besteforeldre, siden sist det skjedde kom eldstegutten hjem nesten fullt indoktrinert og med spørsmål som "hvorfor må du og mamma dø, pappa?" Han er en glup gutt, og når han får vite at de som gjør det og det kommer i paradiset, så skjønner han resten. Dette var forøvrig veldig utenfor tema i en ellers veldig ryddig tråd. Bare fikk lyst til å fortelle min historie.
kifoy Skrevet 3. januar 2008 #67 Skrevet 3. januar 2008 Hei, frafalne venn Du skulle visst hvor mange historier jeg har lest som ligner på din. Om det er en liten trøst, så er dere ikke alene. For meg er det ren terapi å undersøke og finne ut av alt dette. Ved å lære mer om mekanismer som "love bombing" og tankekontroll, har jeg også lært mer om hvorfor jeg selv noen ganger reagerer helt irrasjonelt på tilsynelatende uskyldige ting. Og ved å lære mer om historien til Jehovas Vitner, har jeg kunnet følge utviklingen helt fra starten, og hvordan læren og organisasjonen har endret seg. Egentlig ganske spennende, særlig nå når jeg kan se det utenfra Jeg har bare lyst til å trekke fram en liten ting i det du skrev: Jeg er av "verden", og traff han som 20-åring, med de problemer det fikk for han. Irettesettelser fra de eldste, møter der de forhørte han opp sexstillinger og antall ganger osv. Den dag i dag har han fremdeles et skamforhold til sin egen seksualitet, selv om vi er gift og ikke "synder" lenger, kanskje ikke så rart, men akk så frustrerende. Jeg føler sånn med dere! Jeg husker første gang jeg hørte om at noen var blitt utsatt for slike intime spørsmål av de eldste, og jeg var rystet. Jeg kan bare råde dere til å søke profesjonell hjelp. Selv om mistroen til psykologer og andre fagfolk også kan være ganske dyp etter en slik oppvekst, så kan det faktisk være en enorm hjelp. Det har jeg selv erfart. Men dere bør finne en terapeut som har kompetanse innenfor det du og mannen din har vært igjennom. Flere og flere fagfolk blir nå oppmerksom på dette, så det er hjelp å få! Ikke minst er det viktig for barnas skyld. Selv om det hjelper masse at barna ikke vokser opp som vitner, så trenger barna at vi foreldre har et naturlig forhold til kroppen vår. Vi har faktisk også vurdert det som viktig å ikke la barna våre være på tomannshånd med sine besteforeldre, siden sist det skjedde kom eldstegutten hjem nesten fullt indoktrinert og med spørsmål som "hvorfor må du og mamma dø, pappa?" Han er en glup gutt, og når han får vite at de som gjør det og det kommer i paradiset, så skjønner han resten. Ja, hva tenker de på? kifoy
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #68 Skrevet 3. januar 2008 Godhet, betingeselsløs godhet har ingen baktanker. Der er mennesker som er rett og slett tvers igjennom snille. List opp hvilke handlinger som faller under snillhet, og du vil se at alle disse handlingene kan sies å tilbakeføres til et ønske om å ville bli oppfattet som snill, eller et biologisk handlingsmønster pga at en vil bli behandlet pent av andre og er redd for konflikter. Eller andre grunner, som sørger for at den enkelte velger en "snill strategi" som taktikk i det spillet livet er. Jenter som ikke liker snille gutter, kan også sies å være jenter som ikke liker feige gutter uten ryggrad. Altruistiske handlinger eksisterer ikke, hvis ikke du er syk i hodet.
Gjest smittogsmuleerkule Skrevet 3. januar 2008 #69 Skrevet 3. januar 2008 Kanskje man skal la Jv. få anledning til å fortelle selv hva de står for neste gang de kommer på døren istedenfor å høre på alt det fjaset som sies her. Ja, hva synes dere ex-Jehovas Vitner om dette forslaget? Hvordan ville dere reagert om en ung student stilte dere spørsmål knyttet til utstøtelse av medlemmer og konfronterte dere med tilpassing av årstall? Jeg innbiller meg at slik konfrontasjon ikke fører noen vei, det leder bare til at de ser på meg som djevelen og at jeg blir fylt med frustrasjon. Jeg kan ikke se hva godt det skal komme ut av situasjonen for meg. Selvfølgelig er det en fjær i hatten om jeg klarer å "omvende" eller så tvil hos Jehovas Vitner når de kommer på besøk, men spesielt realistisk er det ikke. Jeg er ikke så narsissistisk at jeg tror jeg har en god mulighet til å leke terapeut hver gang noen vitner kommer på døra, selv om jeg er av det aksepterende slaget. Eller hvor vil du hen med ordbruk som "fjas", kjære anonyme kollega?
Gjest Gentle Skrevet 3. januar 2008 #70 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er jehovas vitne, har vært det i mange år. Så spør meg. For svært kort tid siden var jeg svært aktiv, alle møter, forkynte for alle og enhver. Jeg har en "feil". Jeg undersøkt et emne. Som jeg fant "feil" svar på. Da begynte snøballen å rulle. Det skal ikke være mulig det jeg har funnet ut. Vi har sannheten. Så kildekritikk skal være unødvendig. Jeg undersøkte omkring år 607 ene og alene for å få bekreftet at året 607 er riktig. Jeg var helt overbevist om at jeg skulle finne feilen. Men det er vi som har feil. Jeg har problemer med å tro mine egne øyne. Derfor har jeg begynt å se på flere ting. Og ser et mønster. Jeg er livredd. Dette skulle ikke være mulig. Så spør meg. Jeg sitter såpass sentralt hos oss at ingen tviler på meg blandt oss. Ennå. Så skal jeg fortelle deg hvordan vi lurer deg. Fordi vi er lurt selv. Jeg skal få deg til å tro at det er en demon i alle mennesker som elsker deg. At demonene kommer til stuen din hvis du hører på musikken din. Hvordan du skal bli kvitt demonene. Og hvorfor du må tro på sannheten vår, hvis du skal bli venn med Jehova, eller for helt enkelt å unngå at Jesus dreper deg. Tror du Jesus egentlig VIL drepe gode mennesker, som ikke er Jehovas vitner? Ellers er det ganske mye du må yte for å kunne fortsette å ha et godt forhold til Gud........så vi søker mennesker med mye kapasitet. Så spør meg.
skoreim Skrevet 3. januar 2008 #71 Skrevet 3. januar 2008 Gentle, kan jeg få spørre deg om noe? Siden du er så åpen som du er, har jeg lyst til å spørre deg før jeg spør andre. Jeg bør kanskje fortelle at jeg ikke er et Jehovas vitne selv, har aldri vært et, men jeg er gift med et tidligere vitne som trakk seg av egen vilje, men uten bitterhet eller sinne av noe slag. Min ektemake har stor kjærlighet for vitnene, og det samme har jeg. Spørsmålene indikerer kanskje at jeg har satt meg grundigere inn i saker og ting enn de fleste "verdslige", samtidig som jeg altså fremdeles vet så lite at jeg må spørre. Jeg vil forstå det om du synes at disse spørsmålene er overveldende, og jeg blir ikke lei meg om du synes det blir følelsesmessig for vanskelig å svare på dem. Om du har lyst til å svare men ikke offentlig, kan du gjerne sende meg en mail. Altså, Vakttårnet skriver et sted at det bare er Jehovas vitner som har et bibelsk begrunnet håp om å overleve Harmageddon. Men for å være et Jehovas vitne må man jo døpes. Og for å døpes må man studere og forstå hva man begir seg ut på. Noen mennesker er ikke i stand til å studere og kvalifisere seg for dåp, f.eks. små barn og enkelte psykisk utviklingshemmede. Hva lærer Selskapet om hvilke sjanser disse gruppene har ved Harmageddon, sammenlignet med døpte Jehovas vitner? Et annet spørsmål: Man må altså være et Jehovas vitne, ellers står man i fare for å dø. Om man ikke akkurat er garantert å dø ved Harmageddon (dette er det jo ikke vi mennesker som skal avgjøre), så er det jo en stor sorg for familien når noen trekker seg fra menigheten, fordi vedkommende da har forspilt sin sjanse til å overleve. Men betyr ikke dette at utstøtelse i bunn og grunn er en dødsdom avsagt av mennesker? "NN er ikke lenger et av Jehovas vitner" osv. Hvordan reflekterer eldste og andre vitner rundt dette? Før det tredje spørsmålet: I tur og rekkefølge er læren endret i 2007 og 2008: Nå er det åpnet for flere nye salvede, både som erstatninger og som helt nye. 1935-fristen er altså avlyst. Nesten et år senere komer det nytt lys om hva som ligger i "generasjon", og at det ikke lenger refererer til en tidsperiode men til en spesiell type mennesker, nemlig de salvede, som det altså nå kan komme stadig nye av. Slik sett er jo fristen for Harmageddon dermed utsatt på ubestemt tid. Kanskje hadde det virket noe mer urovekkende for menighetene med omvendt rekkefølge på de nye forståelsene ("det skal fremdeles være salvede her ved Harmageddon, og forresten kan vi få nye salvede hele tiden") enn med den valgte rekkefølgen ("salvingsfristen gikk ikke ut i 1935, og forresten skal vi få ha salvede blant oss når Harmageddon kommer"), så den valgte rekkefølgen var ganske pedagogisk. Det tredje spørsmålet er: Hvordan reagerer folk i menighetene på disse tette endringne i forståelse? Spørsmål fire dreier seg også om 1935-endringen. Det første som slo meg da jeg leste at salvede blir skiftet ut, var: "Men vet ikke Gud å salve de rette personene første gang, da? Hvordan kan han bomme så grundig at han salver slike som faller fra etterpå?" Er dette en tanke som har slått folk i menighetene også? Spørsmål fem: Hvordan reagerte folk i menighetene på spørrespalten i "Vår tjeneste for riket" sept. 2007 om å unngå å forske eller lære seg bibelske språk, og å bare holde seg til VT-litteraturen når man vil undersøke noe? (Forbehold om at denne teksten stod i den norske utgaven.) Spørsmål seks: Hvordan opplever folk i menighetene den nye ordningen for bladet Vakttårnet? Blir f.eks. internnummeret oppfattet som litt "hemmelig"? Spørsmål sju: Skal også norske eldste på ekstraordinær skole til våren? Vet man i så fall noe om innholdet? Håper at ikke spørsmålene mine tråkker deg på tærne. Jeg forstår at du er inne i en veldig sårbar periode for tiden, og jeg gjentar at jeg ikke blir lei meg om du synes dette blir for mye på en gang. Som du skjønner, er jeg veldig nysgjerrig på disse tingene, men jeg vet ikke hvor klar du er for svare på dem. Jeg er klar over at spørsmålene kan bli oppfattet som angrep, men det er slett ikke meningen å angripe. Mitt anliggende er rett og slett at jeg ønsker å vite.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #72 Skrevet 3. januar 2008 List opp hvilke handlinger som faller under snillhet, og du vil se at alle disse handlingene kan sies å tilbakeføres til et ønske om å ville bli oppfattet som snill, eller et biologisk handlingsmønster pga at en vil bli behandlet pent av andre og er redd for konflikter. Eller andre grunner, som sørger for at den enkelte velger en "snill strategi" som taktikk i det spillet livet er. Jenter som ikke liker snille gutter, kan også sies å være jenter som ikke liker feige gutter uten ryggrad. Altruistiske handlinger eksisterer ikke, hvis ikke du er syk i hodet. Man ønsker bare alle alt godt, man føler seg "beruset" av å kunne glede andre. Får man masse penger tenker man først på at nå kan jeg gi bort mye så jeg kan glede mange. Man har en måte å være på som gjør at man unngår konflikter, og man har ingen fiender. Man velger ikke strategier, eller driver et spill, man lever i øm og elskverdig harmoni og gleder seg over dette fantastiske livet av harmoni og kjærlighet. Man kan ha ryggrad fordi om man er et edelt menneske, og man søker kvinner som er et godt menneske selv. Man vil ha opplevd gjennom livet å bli utnyttet mange ganger, men er hverken bitter på det eller på noe annet.
mysan Skrevet 3. januar 2008 #73 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Nei, det sier seg ikke selv. Psykiatere forsøker ikke "vinne" samtalene med pasienter de har som hører stemmer. Er det slik at jeg skal føre samtaler med dem for at de skal få godfølelse ved å framstå som smartere og triumferende? Jeg er blitt en voksen person etter hvert. Jeg kan hevde meg selv, men jeg har ikke noe behov for å spille "spill" eller manipulere andre. Det virker ganske sykt at JV tror de kan vinne en samtale, eller bevise at jeg ikke har "rett" fordi jeg ikke ser på religionen deres som en god vitenskapelig hypotese. Det foregår vel omtrent slik, de får deg til å fortelle litt, så vrir de på det slik at du diskuterer etter deres premisser, dvs. at troen din avhenger av tolkningene du gjør av f.eks bibelen, og så kommer de opp med ferdigtygde tolkninger for å sette deg fast. Og siden de kan det, så er det du som tar feil og troen deres som er rett. De går ikke inn for å vinne en samtale, som du skriver det. Jeg studerte med et par av dem for mange år siden, de var unge begge to - 18 og 20 eller deromkring. De hadde sin overbevisning og deres ønske var ikke å manipulere meg til å tro at det de sa var sant. De ville hjelpe meg å finne sannheten sånn at jeg også skulle få del i deres paradisiske fremtid. De får ikke poeng eller penger for antall "omvendte" hedninger, ergo har de heller ingen skjult agenda når de går på dørene til folk. De går igjennom bibelen sammen med deg, ved hjelp av andre bøker som er laget for dette formål. Et ordentlig skoleopplegg. Stiller du spørsmål de ikke kan svare på, tar de det med seg videre og gir deg forklaringen neste gang de kommer. Lærebøkene deres er laget slik at troen deres blir veldig logisk og troverdig, og det er lett å følge dem, kanskje i særdeleshet om du er ung/usikker/søkende selv. Per i dag har jeg lest mer, vet mer og kan mer, så jeg ville neppe blitt like overbevist i dag som jeg ble for ca tjue år siden. Jeg var også på noen møter med dem, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg forstår veldig godt at det er vanskelig for dem å bryte ut om de skulle miste troen sin, for maken til harmoni som hersker i sånne sammenhenger, den vennligheten du møter osv, skal du lete lenge etter andre steder. Se for deg en fullstappet Ekeberghall, bare JV over det hele - sommerstevne. Der kan du trygt legge fra deg lommeboka di med tusenvis av kroner i, og den ligger der til du kommer tilbake. De rydder opp etter seg når stevnet er over, i motsetning til publikum ved håndballkamper og annet som foregår på samme sted. Nå bruker de muligens ikke Ekeberghallen lenger, fordi de har fått en stor forholdsvis ny Rikets Sal på Bjørndal, men altså... bare for å illustrere min oppfatning av disse menneskene. Jeg har sagt det en million ganger og kan gjerne gjenta det: Hvis alle mennesker hadde levd som JV gjør, ville faktisk verden ha vært et paradis. Enten det finnes en gud eller ikke. (Her hadde det sneket seg inn en quote som ikke hadde noe her å gjøre) Endret 3. januar 2008 av mysan
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #74 Skrevet 3. januar 2008 Man ønsker bare alle alt godt, man føler seg "beruset" av å kunne glede andre. Får man masse penger tenker man først på at nå kan jeg gi bort mye så jeg kan glede mange. Man har en måte å være på som gjør at man unngår konflikter, og man har ingen fiender. Man velger ikke strategier, eller driver et spill, man lever i øm og elskverdig harmoni og gleder seg over dette fantastiske livet av harmoni og kjærlighet. Man kan ha ryggrad fordi om man er et edelt menneske, og man søker kvinner som er et godt menneske selv. Man vil ha opplevd gjennom livet å bli utnyttet mange ganger, men er hverken bitter på det eller på noe annet. Men tenk om disse edle menneskene f.eks gir blod fordi de tror de kun på den måten kan få andre til å gi dem selv blod om de skulle komme til å trenge det. Tenk om disse "edle" menneskene ikke tør å framstå som noe annet enn snille. Tenk om det skyldes feighet eller at de er opptatt av sitt eget speilbilde.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #75 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har sagt det en million ganger og kan gjerne gjenta det: Hvis alle mennesker hadde levd som JV gjør, ville faktisk verden ha vært et paradis. Enten det finnes en gud eller ikke. Hvis alle mennesker hadde levd som JV, ville ringeklokka mi vært herpa for lengst og tusenvis av folk behandlet for brudd i mellombeina i foten.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #76 Skrevet 3. januar 2008 Men tenk om disse edle menneskene f.eks gir blod fordi de tror de kun på den måten kan få andre til å gi dem selv blod om de skulle komme til å trenge det. Tenk om disse "edle" menneskene ikke tør å framstå som noe annet enn snille. Tenk om det skyldes feighet eller at de er opptatt av sitt eget speilbilde. Man fremstår som snill fordi det er det man er, det er det som er det naturlige. Man er forøvrig ikke interessert i å ha et godt rykte, eller opptatt av å være populær, men man blir som edelt menneske også godt likt. Med å gi blod tenker du strategi, det gjør ikke de menneskene jeg snakker om, men de som kan gi blod gjør det gjerne. "Feighet og opptatt av eget speilbilde"....Jeg regner ikke menneskelig godhet som feighet, og man er så langt fra narsissist som det går an å bli.
Gjest En frafallen Skrevet 3. januar 2008 #77 Skrevet 3. januar 2008 Ja, hva synes dere ex-Jehovas Vitner om dette forslaget? Hvordan ville dere reagert om en ung student stilte dere spørsmål knyttet til utstøtelse av medlemmer og konfronterte dere med tilpassing av årstall? Har du vært borti telefonselgere? Uansett hvilket motargument du kommer med, så har de alltid et veldig godt motargument. Dette er ingen tilfeldighet, de har innarbeidet, ofte ved hjelp av pc, et svar som de skal lese opp når nøyaktig det og det argumentet kommer. Slik er det også hos JV. Vi hadde bøker med vanlige motargumenter, og pugget svarene slik de sto der. Vi hadde møter der vi ble skolert i felttjenesten, der vi fikk høre hva vi skulle si hvis vi fikk de og de spørsmålene. Så hadde jeg dengang, fått de spørsmålene du viser til der, så hadde svarene kommet som perler på snor, ikke nødvendig for meg å tenke meg om engang. Jeg tror det kalles programmering. (Uten å henge ut telefonselgere som yrke her...)
mysan Skrevet 3. januar 2008 #78 Skrevet 3. januar 2008 Hvis alle mennesker hadde levd som JV, ville ringeklokka mi vært herpa for lengst og tusenvis av folk behandlet for brudd i mellombeina i foten. Nå tenker du deg ikke om. Hvis ALLE levde som JV ville du også ha gjort det. INGEN hadde gått på dørene til hverandre for å forkynne, fordi alle allerede levde på den måten. Du må tenke tanken HELT ut.
Gjest Yin&Yang Skrevet 4. januar 2008 #79 Skrevet 4. januar 2008 Man fremstår som snill fordi det er det man er, det er det som er det naturlige. Man er forøvrig ikke interessert i å ha et godt rykte, eller opptatt av å være populær, men man blir som edelt menneske også godt likt. Med å gi blod tenker du strategi, det gjør ikke de menneskene jeg snakker om, men de som kan gi blod gjør det gjerne. "Feighet og opptatt av eget speilbilde"....Jeg regner ikke menneskelig godhet som feighet, og man er så langt fra narsissist som det går an å bli. Hmm.... naturlig å være snill, tja... Det kan være lurt å bli oppfattet som snill. Det kan også være vanskelig å se egeninteressen i hva edle mennesker gjør av og til. Kanskje fordi handlingene skyldes mønstre, som igjen skyldes sperrer i hjerneprogrammeringen, enten det nå skyldes gener eller oppvekst. Kanskje noen mennesker er litt mer som hunder, og litt mindre kyniske og "slemme" som katter. Hva vet jeg, men jeg mener bestemt at mange er sykelig opptatt av å behage andre, og redde for å framstå som egoistiske. Så blir de behandlet av psykolog og vips, så tør de plutselig å være mer selvsikre, selv-hevdende og retter opp hodet. Jeg syns det virker rart at mennesker som er friske og har selvtillit gjør noe selvoppofrende som ikke har en liten brøkdels sjanse for å gi dem goodwill. Det er ingen som vet om du gir blod, derfor er det heller ingen grunn til å gjøre det. Men det er jo voldsomt fint at det er mange som gjør det. Det er også voldsomt fint at det er så mange gutter som er uspennende og ikke har sjans på damer, for det gjør ting lettere for skikkelige menn som har draget. Yin og Yang sier nå jeg.
Gjest yinogetellerannet Skrevet 4. januar 2008 #80 Skrevet 4. januar 2008 Så hadde jeg dengang, fått de spørsmålene du viser til der, så hadde svarene kommet som perler på snor, ikke nødvendig for meg å tenke meg om engang. Jeg tror det kalles programmering. (Uten å henge ut telefonselgere som yrke her...) Samtidig så sier jo flere her at småting fikk troen på Jehovas Vitner til å forvitre. Jeg lurer da på om det er noe jeg kan si for å få korthuset til å rase sammen. Hvordan tror du forresten du hadde forholdt deg til meg om jeg valgte å leke kunde? OK, la oss si at jeg tror på det dere forteller meg. Hvorfor skal jeg støtte Guden din, og ikke djevelen? Det høres jo ut som om djevelen gir meg mer lykke enn Gud. Djevelen nekter meg ikke kontakt med frafalne. Djevelen lar meg få innhente informasjon fra alle, også fra Gud. For meg høres det ut som om Gud er en slags Bill Gates, mens Djevelen er Linux. (Håper ikke dere avinstallerer ubuntu linux nå) Hvorfor faen skal jeg støtte en jævla monopolist. Hvis eneste grunnen til å støtte Gud er å unngå å dø ved harma-et eller annet, da høres han ikke spesielt snill ut. Det er som om jeg skulle si, gå ned på kne, ellers skyter jeg dere. Hvis Gud virkelig er så jævla bra, hvorfor har dere så dårlige salgsargumenter. Hva er det dere får av Jehovas Vitner som dere ikke får ellers? - og da kommer vi kanskje inn på kjernen (om jeg ikke leker for obsternasig drittunge vel og merke)- nøyaktig hva fikk dem til å oppsøke JV. Og ettersom jeg ikke trenger Love bombing, får nok kjærlighet som det er, og ikke har så mye tomhet i livet mitt som jeg ikke kan fylle med internett og tv (hehe) så er det vel ingen grunn for meg til å oppsøke JV?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå