No Shorty Skrevet 1. november 2007 #61 Skrevet 1. november 2007 Den skikken var på hell allerede da jeg gikk julebukk på 70-tallet, og den er nærmest borte vekk nå. I hvert fall de stedene jeg har bodd (Østlandet). Det er så og si absolutt helt borte på vestlandet og...
Gjest Tex Skrevet 1. november 2007 #62 Skrevet 1. november 2007 Jeg har aldri likt og kommer aldri til å like Halloween. Da jeg stod opp i dag var huset vårt nedgriset av egg og eggeskall. Ikke særlig festlig, så i dag må jeg, som er sykemeldt pga revmatisme og ikke skal gjøre noe særlig fysisk, klatre på stige pog skure ren husveggen igjen. Helvetes drittunger
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #63 Skrevet 1. november 2007 Hadde ikke tenkt over at det var halloween vi, så det var full panikk her når det ringte på døren. Hadde besøk som blokkerte veien utenfor, så ytterjakker og sko ble tatt på i en himla fart og besøket holdt på å løpe ned ett søtt lite skjelett. Hadde selv ikke kjøpt noe godteri, men stekte noen vafler. Vi fikk bare ett par på døren, har sinte naboer. Hørte "Jeg lukker ikke opp døra flere ganger i dag." "Kom dere vekk." "Jævla drittunger." Nesten så jeg er taknemmelig for å ikke å kjenne noen av naboene mine. Er greit å gi beskjed om at man ikke feirer halloween, men ikke å bruke munn på barna. Ellers så synest jeg at Halloween er noe møkk, og skjønner ikke hvorfor vi skal adoptere dette. Alle barna hadde plastbøtter i gresskarform kjøpt på Nille, kostymer kjøpt for Halloween så kastes etterpå samt annet tull. Man trenger ikke å feire Halloween selv om butikkene sier at livet blir mye gøyere om man gjør det. Her var det mest foreldre som gikk rundt med unger som ikke var gamle nok til å velge selv, og som ikke skjønner hva halloween er. Men det er ikke barna sin feil, dumme foreldre. Greit med hjemmesnekra kostymer, gammelt laken med hull, osv. Men de som kom med alle plastdingsene foreldrene hadde kjøpt
Nigo-san Skrevet 1. november 2007 #64 Skrevet 1. november 2007 Helvetes drittunger For ikke å si "helvetes foreldre"... For jeg skjønner virkelig ikke tankegangen til de foreldrene som synes det er greit at unger drar avgårde med egg i sekken Eller for å snu på det- hvis det er et problem i området med at hus blir nedgriset, så synes jeg man har et ansvar for å prate skikkelig med ungene og forklare at sånt gjør man ikke, og kan de ikke godta det, så får de ikke gå. Jeg nekter å tro at alle foreldre er totalt uvitende om det barna foretar seg i så måte...
MellonCollie Skrevet 1. november 2007 #65 Skrevet 1. november 2007 Altså, jeg er ingen stor tilhenger av helloween selv, men det kunne da ikke falle meg inn å være sur på barna for det... Men jeg vet at det har skjedd med flere barn som har ringt på. Dette er jeg helt enig i. Hos oss ringte det kun på 2 ganger, og de barna som kom fikk litt godteri, og takket pent for det. Kunne ikke falt meg inn og skjelle de ut... skjønner ikke helt hva voksne mennesker tenker på, når de lar det gå utover de barna som står der :klø:
Gjest smotti Skrevet 1. november 2007 #66 Skrevet 1. november 2007 Jeg har aldri likt og kommer aldri til å like Halloween. Da jeg stod opp i dag var huset vårt nedgriset av egg og eggeskall. Ikke særlig festlig, så i dag må jeg, som er sykemeldt pga revmatisme og ikke skal gjøre noe særlig fysisk, klatre på stige pog skure ren husveggen igjen. Helvetes drittunger Høytrykkspyler er en fin ting. Da slipper du å "klatre".
fil Skrevet 1. november 2007 #67 Skrevet 1. november 2007 Litt rapport fra gårdagen: Det var meningen at lillesøster skulle gå med storebror men det ble isteden lillesøster og storesøster. Lillesøster iført dødningemaske, kattepusdrakt og en hvit, heklet blondeveske med rosa plastikkblomster for å samle gotter i. Storesøster var utstyrt som en stygg heks med en stor vorte på nesen. De gikk ut i 18 tia og var hjemme omlag 19.30. Lillesøster var trill rund i øynene, dette hadde virkelig gjort inntrykk. De hadde bare møtt hyggelige folk. Trusselen de brukte var noe sånn: "Knask og snop eller lukt på min fot." En mann hadde ikke gotter i huset og måtte da lukte på foten til storesøster. I et annet hus hadde de heller ikke gotter men jentene da fikk hver sin gulrot. Den ble faktisk spist Storebror gikk med kompiser og var hjemme rundt 21. De hadde gått en lang rute og var kjempeslitne. Rett i seng etter kveldsmaten. Her i huset fikk vi tilsammen besøk av 10 unger. Alle var høflige (bortsett fra en liten tass som sa han skulle si "fuck you" hvis han ikke fikk noe gotter. Det var jo ikke så hyggelig da, men jeg lot som om jeg ikke hørte han).
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2007 #68 Skrevet 1. november 2007 Jeg synes halloween er noe dritt. Handelsstanden jubler, dog. Her er det tradisjon at ugene går nyttårsbukk. Da må de kle seg ut og synge en sang. Ingen synging - ingen snop. De som kom i går hadde verken kledd seg ut eller gjorde noe annet enn å kauke "trikk år triiit". Jeg hadde ikke tenkt på at det var halloween engang før de sto på døren. Ikke at jeg hadde gitt dem noe om jeg hadde husket på det heller. Da jeg kjørte ut for å handle senere på kvelden så jeg faktisk opptil flere ungdommer som gikk rundt med en vanlig bærepose og ringte på dører, uten noen som helst form for utkledning. Ren tigging etter snop. Jeg ser alle landets aviser melder om mange tilfeller av hærverk. Flott tradisjon vi har adpotert, dere. Hvis ungene deres maser om å få gå halloween, si nå heller til dem at de må vente til jul, da. Det er bare et par måneder til. Og så må de synge, ikke bare tigge.
ninnii Skrevet 1. november 2007 #69 Skrevet 1. november 2007 Stemmer det Leo skriver vedr. Thanksgiving .... Dette tenkte jeg også Piper, da jeg skrev at hun bare kan sette en lapp på døra om "problemet" sålenge babyen er sååå var for lyder... Kunne vel i samme slengen skrevet på lappen: "Halloweenbarn er ikke velkomne hit, så drit og dra... men gi gjerne godter til mitt barn når barnet mitt er på deres alder og når MITT barn spør om snop på Haloweendagen...." Skrev også at dette er ikke hverdagskost at unger ringer på døra på kvelden for å vise fram sin stolte utkledningsdrakt! Det er "hele" en (1) kvart kveld en (1) gang i året...oi,oi,oi...fryktelig ille.....tenk så fælt at ungene gleder seg kjempemasse og er full av forventninger oftere enn kun på julaften...en forferdelig tanke! Hærregud da, det var krasse svar... Noen digger Halloween, andre ikke, thats it. Ikke nødvendig å bli ufin av den grunn...
Gjest Tex Skrevet 1. november 2007 #70 Skrevet 1. november 2007 Høytrykkspyler er en fin ting. Da slipper du å "klatre". Ikke spesiellt smart å bruke høytrykksspyler på en malt husvegg da. Med mindre man ønsker å ødelegge treverk og maling naturligvis. Men da kunne jeg jo bare latt egget bli værende.
Gjest smotti Skrevet 1. november 2007 #71 Skrevet 1. november 2007 (endret) Ikke spesiellt smart å bruke høytrykksspyler på en malt husvegg da. Med mindre man ønsker å ødelegge treverk og maling naturligvis. Men da kunne jeg jo bare latt egget bli værende. Eh, går an å ikke bruke fullt trykk og stå noen meter fra. Anywho.... Hadde forresten en haug med unger som kom rennende på døra. Hadde ikke noe å gi dem da jeg synes halloween er en smule teit. Men fikk ikke noe egg av den grunn, og hadde de "egga" huset eller bilen så hadde jeg løpt etter de og egga dem..hehe Endret 1. november 2007 av m@msen
Gjest Skrevet 1. november 2007 #72 Skrevet 1. november 2007 Ohhh, nesten så jeg angrer at jeg tilbringte dagen her nede i blokka hvor ingen kommer.. Jeg nekter å gi godteri til de som ikke er utkledd, og er regelrett slem mot de som er frekke hihi..
MiniMjau Skrevet 1. november 2007 #73 Skrevet 1. november 2007 Her feirer vi ikke Halloween. Jeg syns ikke noe om denne kommersielle skikken, og velger den vekk. .... Men er ikke også julen også redusert til en kommersiell skikk? Det er jo bare gaver og mat det dreier seg om?
Jens Skrevet 1. november 2007 #74 Skrevet 1. november 2007 det kom en gjeng med 6-7 åringer på døra vår. Ingen hadde kledd seg ut, hadde kun på masker fra Nille, og hadde svære kurver de ville fylle opp. Sa heller ikke takk, da de fikk godteri. Dette var verken søtt, eller koselig.
MiniMjau Skrevet 1. november 2007 #75 Skrevet 1. november 2007 Det må jo være det å få gotterier som driver barna til dette? Tror ikke de skjønner helt bakgrunnen for denne skikken....
Gjest Tex Skrevet 1. november 2007 #76 Skrevet 1. november 2007 (endret) Eh, går an å ikke bruke fullt trykk og stå noen meter fra. eh...? har du sett huset mitt? Ikke mulig å stå noen meter ifra der gitt. Endret 1. november 2007 av m@msen
Gjest smotti Skrevet 1. november 2007 #77 Skrevet 1. november 2007 eh...? har du sett huset mitt? Ikke mulig å stå noen meter ifra der gitt. Ja ok! Det er kjempesynd på deg...Vil du prate mere får du heller sende en PM . Tilbake til emnet ..
Gjest Tex Skrevet 1. november 2007 #78 Skrevet 1. november 2007 Ja ok! Det er kjempesynd på deg...Vil du prate mere får du heller sende en PM . Tilbake til emnet .. -tilbake til emnet som er hvorvidt man er halloweentilhenger eller ikke. Jeg er da IKKE halloweentilhenger, og er i dag passe sur fordi jeg må stå ute på stige og skrubbe vegg og vindu fri for eggrester. Mine unger hadde fått juling om jeg hadde tatt dem i noe sånt som dette. Hva tenker dere andre foreldre? Hvordan ville du reagert om en nabo kom dragendes på ungen din og forkynte at den lille pøbelen hadde griset til huset hans?
Gjest Vinduskarmen Skrevet 1. november 2007 #79 Skrevet 1. november 2007 Jeg kan like at vi adopterer skikker fra andre land. Tradisjoner er fint synes jeg, men jeg liker ikke måten Halloween har blitt adoptert på. Jeg har har hørt om mange tilfeller av herverk, og hos oss hadde noen spyttet en diger guffen sjokoladeklyse på hoveddøren til blokka.Om folk lærer ungene sine å oppføre seg, og faktisk følge opp hvordan de har oppført seg, hadde man sluppet alle de negative sidene ved dette. Jeg hadde egentlig glemt at det var halloween i går, men hadde en pose sjokolade jeg hadde tenkt å dele ut dersom noen små søte dukket opp. Heldigvis kom det ingen
Mischa Skrevet 1. november 2007 #80 Skrevet 1. november 2007 Jeg skjønner godt at enkelte nordmenn misliker Halloween - det er vanskelig å se forbi tigging av godteri og eggkasting. Jeg syns det er hårreisende at barn skal gjøre hærverk fordi de ikke får godteri. I USA er det ikke vanlig å gjøre hærverk om man ikke får godteri - den delen av 'trick or treat' er long gone.. De som ikke ønsker besøk slår av lyset, mens de som ønsker besøk har gjerne pyntet med effekter som lys og gresskar. Dette respekterer man. Er enig i at julebukk er en koseligere tradisjon, men som mange har påpekt.. den tradisjonen ser dessverre til å være på vei ut. Vi har ikke hatt julebukker på døra på 12-15 år og det var på den tiden jeg og en venninne gikk selv.. Selv da møtte vi mange sure naboer, folk som slang igjen døren, trakk for gardiner eller takket nei.. Så det er ikke alle som satte pris på julebukker heller selv om vi var aldri så søte og sang rent Tilbake til Halloween.. Jeg syns denne tradisjonen bør være forbeholdt de små, når man er over 12 år så syns jeg man er for gammel. Syns også folk slipper litt lett unna med kostymene, en ekkel maske er ikke nok.. I USA har de ikke den samme karnival-tradisjonen vi har i Norge og de legger derfor stor vekt på å få flotte, gjennomførte og morsomme kostymer - som ikke nødvendigvis er skumle - der er det like vanlig å kle seg ut som prinsesser og brannmenn (kanskje ikke helt korrekt, men syns det er helt greit jeg). Det var rett og slett en fryd å åpne døra Tror ikke Halloween-feiringen kommer til å forsvinne med det første så det er like greit å prøve å gjøre det beste ut av det. Syns det er veldig fint at foreldre gir barna instrukser om hva som er lov og ikke lov, og ber dem huske å takke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå