Gå til innhold

Halloween - Knask eller knep

Fremhevede innlegg

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Vi hadde egentlig ikke gjort oss opp noen mening om hva vi syns om Halloween. Så glemte vi å kjøpe godteri, og da var avgjørelsen igrunnen tatt. Skrudde av utelyset og håpet det virket.

"Dessverre" har vi hatt flere unger på døren. Dessverre fordi vi ikke har noe å gi dem, og dessverre fordi jeg skulle ønske noen kunne lære seg alle reglene når de skal adoptere en tradisjon fra et annet sted.

Jeg har forøvrig sagt fra til de som kom på en høflig og grei måte hvordan denne regelen funker.

Forøvrig måtte jeg ut og kjøre en kjapp tur tidligere ikveld, og kjørte da gjennom byens villastrøk. Det var hekser og prinsesser overalt - kjempekoselig! Men jeg må si jeg reagerte på at av de største ungene (10-12, 13) var det få som hadde kledd seg ut eller gikk med maske. Jeg tror ikke jeg ville syns det var noe hyggelig med noen som ringer på døren og ikke en gang har giddet å gjøre noe for det, bare står der med Obs-posen og roper knask eller knep... Det blir ren tigging i mine øyne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet (endret)

.

Endret av Fjompe
Skrevet
Da jeg var liten gikk vi julebukk, en kusine og jeg. Vi var de eneste jeg kjente som gjorde det. Synd denne tradisjonen ser ut til å gå i glemmeboken. Tror mange eldre kanskje hadde satt mer pris på at ungene kom som julebukker i romjulen enn som noe nymotens greier i oktober.

Ja,jeg vil foretrekke det, barnesang er alltid koselig. Dette Halloween maset på døren har jeg ikke så mye til overs.. Heldigvis har det ennå ikke vært noen på døren, og det kommer vel heller ikke noen no, er vel for sent det..eller?

Uansett så har vi ikke kjøpt noe godteri,gså fordi at om ingen kom så ville vi endt opp med å spise det selv...og det er ikke bra... hehe....

Men må si jeg liker Halloween feiring med det å kle seg ut og lage en litt skummel stemning. Da jeg var student hadde vi årlig Halloween feiring, og det var jo utrolig gøy... En kollega av meg på skolen jeg jobber på hadde skjelett øredobber på seg idag...litt morsomt det også da.. :)

Gjest Silmarill
Skrevet
Hihi her har vi det gøy.

Bare ringt på noen ganger, så jeg lar bikkja åpne, en chihuahua med hot dog kostyme. (han er pølsa, han har et brød på hver side og en stor buete stripe ketchup over ryggen. (kjøpt på ebay) Alle barna ler, og jeg tøyser og tuller med dem. De fleste kjenner meg jo. Ba de første barna om å synge og det joma bæbæ lille lam over hele gata. trengte ikke å spørre flere ganger, nå synger de sangen med engang jeg åpner døra

tihihi

:ler2: Så festlig da...

Du gav meg en ide! Vi har katter, og den ene katten ligger (som vanlig) å dormer (oppå akvariumet) så jeg kan sette en liten hatt på han (sånn porseleensdukkehatt) og ta han med neste gang dem ringer på...(de spør uansett etter pusene da de er nevnt på dørskiltet vårt) :fnise:

De har vært her også - kjempesøte! De første som ringte på, ringte på nede (bor som nevnt i blokk, og jeg har et gresskarklistremerke på ringeklokka nede sånn at ihvertfall jeg lukker opp for dem) Jeg sa: "ja, hallo" så sa en søt jentestemme med oppadgående søtt tonefall : "ehh, Hei,det er Halloween i dag " :fnise:

Masse søte og skumle barn har fått godterier av oss, og de blir jo sååå glade :kosteskaft:

Jeg er med den dagen våre barn har fattet interessen for Halloween. Foreløpig har vi bare baby, så jeg gidder ikke engasjere meg.

Men jeg synes ikke det er så stas når det ringer på døren ETTER at babyen har lagt seg (i rommet like ved utgangsdøra), og jeg har SKRUDD AV utelampa (og stort sett alle lys i huset)! :kjefte::kjefte:

Skulle ønske det var en regel om at man kunne sette ut en tent fakkel eller noe sånt, hvis man var med, og IALLEFALL at en slukket utelampe betydde at men ikke var med....

ikke koselig når babyene blir vekket....

Sett opp en lapp om det da, dersom babyen din er var for lyder!

Uansett så er dette bare en gang i året, det skjer jo ikke daglig!

For all del, moro at ungene koser seg! Men jeg er motstander av Halloween uansett. Vi har ikke hatt tradisjon for det her i Norge, og jeg føler det som om det blir "feiret" pga markedskreftene.

Thanksgiving neste?

Hvorfor er det galt å innføre denne tradisjonen bare fordi det er forholdsvis nytt her? :klø:

Skal vi stagnere på de tradisjonene vi er kjent med å ikke være åpne for nye?

Thanksgiving? Ja, hvorfor ikke egentlig?

Er heller ikke så begeistret for dagen og holder strengt på at det kun skal tigges om godteri den 31/10 - ikke i ukesvis.

Men i dag ér det jo Halloween Frysis, så i dag er det greit vel? ;)

Skrevet
Thanksgiving? Ja, hvorfor ikke egentlig?

Men thanksgiving har jo noe med historien til USA å gjøre da. Noe med indianere og nyfolket o.s.v..

Skrevet

Må nok innrømme at dette ikke akkurat er favorittdagen min. :sjenert: Jeg har 2 gutter på 8 og 11 år som jo har lyst til å gå knask eller knep men jeg synes ikke noe om det. :nei:

Vi har derfor blitt enige om at vi hvert år lager Halloween fest hjemme hos oss og ber inn lekekameratene i nabolaget. De kler seg ut og koser seg med godterier som vi foreldrene har spleiset på og kjøpt inn. Heldigvis slår dette alltid bra an, og både guttene og mammaen er fornøyd nå kvelden er over. :danse::danse:

Skrevet (endret)

Hvorfor skal vi på død og liv adoptere alle "helligdager" som finnes? Vi har jo allerede en skikk med julebukk/nyttårsbukk i Norge som går ut på akkurat det samme som Halloween (i forhold til å kle seg ut og få godterier), jeg mener det holder med en gang i året.

Valentines likeså, hjertebamser og sjokolade meg midt på ryggen, bare salgstriks! :tunge1:

Edit: smileykode

Endret av Mediocre
Skrevet

Jeg pleier å ha litt sjokolade liggende, for tidligere år har det pleid å komme 6-7stk på dørene(i fjor gikk de flere dager på rad, men da var det ikke noe godter å hente her i huset). I år så jeg store gjenger som var ute og gikk, så dette er nok en ting som kommer til å gripe mer og mer om seg.

Her har det vært fredelig, men da vi kjørte min gamle svigermor hjem i kveld, ble hun møtt av et inngangsparti som var tilgriset av beis. Antageligvis har de hatt med seg ei spann og bokstavlig talt kastet det over inngangsdøra. Så nå er vi eitrende forbannet, og svigermor er helt fortvilet og forstår ikke hva galt hun har gjort.

Skrevet

Hvor i Norge bor dere som har hatt besøk...for her nede i Mosseområdet har jeg ikke sett noen unger ute å går....

Skrevet

Det kom bare en liten gjeng til oss i år :tristbla:

Noen ganske store jenter utkledd som sjørøvere. Men det dugde det, ungene fikk åpne og gi godteri og var happy med det. Hadde vært veldig trist om det ikke kom noen.

Rart at det ikke kom flere, men de har vel blitt skremt av sinna pensjonister som "skal fortelle dem et alvorsord", tenker jeg. Altså, jeg er ingen stor tilhenger av helloween selv, men det kunne da ikke falle meg inn å være sur på barna for det... Men jeg vet at det har skjedd med flere barn som har ringt på.

En ny trend er for øvrig obsertvert i nabolaget: folk henger ut lapper med "Ikke ring på, babyen sover". Sine egne barn sender de ut, men de vil ikke ha noen på døra hos seg selv!

Jøssenam :sprettoy:

Skrevet

Hadde en liten gutt på døra tidligere i kveld som hadde misforstått litt.

"Knask eller kneip!"

:ler:

Han fikk snop da, men jeg måtte anstrenge meg for å ikke gi han en brødskive.. :fnise:

Skrevet (endret)

:ler: De er nå så herlige!

Hadde en liten en på døra her og, en gutt på rundt tre år på halloween-runde med storesøsken. Han besto for det meste av en DIGER, grønn frankensteinmaske med to små føtter under...

Endret av Emera
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Her har det vært fredelig, men da vi kjørte min gamle svigermor hjem i kveld, ble hun møtt av et inngangsparti som var tilgriset av beis. Antageligvis har de hatt med seg ei spann og bokstavlig talt kastet det over inngangsdøra. Så nå er vi eitrende forbannet, og svigermor er helt fortvilet og forstår ikke hva galt hun har gjort.

Dette er uhørt! Er veldig for at foreldre kommer med regler mht. netopp dette! Så dårlig gjort!

Men thanksgiving har jo noe med historien til USA å gjøre da. Noe med indianere og nyfolket o.s.v..

Mange indianere og "nyfolk" her til lands da :tunge1:

Det har nok ikke bare med det å gjøre forstår du...

Hvorfor skal vi på død og liv adoptere alle "helligdager" som finnes? Vi har jo allerede en skikk med julebukk/nyttårsbukk i Norge som går ut på akkurat det samme som Halloween (i forhold til å kle seg ut og få godterier), jeg mener det holder med en gang i året.

Valentines likeså, hjertebamser og sjokolade meg midt på ryggen, bare salgstriks! :tunge1:

Edit: smileykode

Nope, ikke alle "helligdager" må vi/trenger vi/har vi rett til å adoptere - men hvorfor mener du det er "galt" at vi har tatt etter med Halloween?...selvom vi har julebukk/nyttårsbukk i Norge som går ut på akkurat det samme som Halloween :tunge1:

Ja, handelstanden tjener sitt (se på julefeiringa som starter allerede i september), men barna får en "gledens dag" som jeg mener dem fortjener i en ellers så stresset og masete hverdag...

Endret av Silmarill
Skrevet
Jeg er med den dagen våre barn har fattet interessen for Halloween. Foreløpig har vi bare baby, så jeg gidder ikke engasjere meg.

Men jeg synes ikke det er så stas når det ringer på døren ETTER at babyen har lagt seg (i rommet like ved utgangsdøra), og jeg har SKRUDD AV utelampa (og stort sett alle lys i huset)! :kjefte::kjefte:

Skulle ønske det var en regel om at man kunne sette ut en tent fakkel eller noe sånt, hvis man var med, og IALLEFALL at en slukket utelampe betydde at men ikke var med....

ikke koselig når babyene blir vekket....

Kanskje det er på tide å venne babyen til litt lyder, for da slipper du at babyen våkner bare fordi noen ringer på døren. Forstår rett og slett ikke at voksne mennesker ikke klarer å venne babyer til lyder, men enkelte tror vel at de sover så dårlig om det er lyder i huset.

Og en annen ting, små barn kan da for pokkeren ikke vite at du har en liten baby som ikke tåler at noen ringer på døren.

Og siden du sier at dine barn skal få lov til å være med på dette den dagen de fatter interesse for de3t, så håper jeg virkelig ikke at de møter på en slik som deg. Kanskje du rett og slett burde tenke såpass lang

Skrevet

Dette var skikkelig ille. :hår: Jeg ville ringt både politiet og lokalavisa.

Vi fikk besøk av totalt 17 barn i kveld. Alle var søte og oppførte seg veldig bra. For barna er dette en stor dag. Sønnen min på 9 år sammenlignet det med julaften. Han gikk med noen kompiser og de hadde blitt tatt godt imot alle steder. Det var mange som ikke hadde godteri å dele ut, men alle var hyggelige mot dem likevel. :kosteskaft:

Gjest Lykkeliky
Skrevet

:gråte: :gråte: Her har det ikke vært noen, her! :gråte: :gråte:

Vi bor riktignok litt øde, men det var da noen her i fjor. Jeg som hadde godisen klar, og greier.

Jeg syntes det er en koselig tradisjon jeg, småtassene er jo så søte! Barna mine mener faktisk at Halloween er på høyden med jula!

Skrevet

Thanksgiving, eller høstakkefest, er en eldgammel høytid som i sin tid ble "adoptert" av kristendommen. Selv om de første nybyggerne i USA feiret dagen sammen med indianerne i felles glede over at avlingen endelig var i hus etter å ha sultet i lang tid og dermed etterlot seg en tradisjon, så denne dagen strengt tatt ikke mer amerikansk enn julen.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Stemmer det Leo skriver vedr. Thanksgiving .... :Nikke:

Kanskje det er på tide å venne babyen til litt lyder, for da slipper du at babyen våkner bare fordi noen ringer på døren. Forstår rett og slett ikke at voksne mennesker ikke klarer å venne babyer til lyder, men enkelte tror vel at de sover så dårlig om det er lyder i huset.

Og en annen ting, små barn kan da for pokkeren ikke vite at du har en liten baby som ikke tåler at noen ringer på døren.

Og siden du sier at dine barn skal få lov til å være med på dette den dagen de fatter interesse for de3t, så håper jeg virkelig ikke at de møter på en slik som deg. Kanskje du rett og slett burde tenke såpass lang

Dette tenkte jeg også Piper, da jeg skrev at hun bare kan sette en lapp på døra om "problemet" sålenge babyen er sååå var for lyder...

Kunne vel i samme slengen skrevet på lappen: "Halloweenbarn er ikke velkomne hit, så drit og dra... men gi gjerne godter til mitt barn når barnet mitt er på deres alder og når MITT barn spør om snop på Haloweendagen...."

Skrev også at dette er ikke hverdagskost at unger ringer på døra på kvelden for å vise fram sin stolte utkledningsdrakt!

Det er "hele" en (1) kvart kveld en (1) gang i året...oi,oi,oi...fryktelig ille.....tenk så fælt at ungene gleder seg kjempemasse og er full av forventninger oftere enn kun på julaften...en forferdelig tanke!

Da må en uansett huske sine egne ord om å fortelle ens eget barn (når det blir gammelt nok) om å ikke banke på der "Halloweengreier" ikke står synlig utenfor huset :nei: ....men da er det vel ikke så farlig lenger da...:kosteskaft:

Det er stort å være stor, men det er større å være menneskelig.

:gresskar:

EDIT:Fleifern som vanlig :sjenert:

Endret av Silmarill
Gjest Elfrida
Skrevet
Vi har jo allerede en skikk med julebukk/nyttårsbukk i Norge som går ut på akkurat det samme som Halloween (i forhold til å kle seg ut og få godterier), jeg mener det holder med en gang i året.
Den skikken var på hell allerede da jeg gikk julebukk på 70-tallet, og den er nærmest borte vekk nå. I hvert fall de stedene jeg har bodd (Østlandet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...