Gå til innhold

Halloween - Knask eller knep


Fremhevede innlegg

Skrevet
Så akkurat nå er jeg litt lei meg.

Eller, eh, nå har hun visst plutselig noen å gå med likevel... Jaja.

Forsettelse følger... :eeeh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det sånn.. i mitt nabolag er det unger som renner på dørene i ett banka kjør å tigger om penger til div. piss og vas (les: foreninger,skoleturer osv).

Jommen om jeg gidder å åpne døra for å gi dem godteri de ikke fortjener engang. :kjefte: (Og nei, jeg hater ikke barn, er ikke en sur gammel tante, bare oppgitt over den stadig økende tigger trenden.)

Synes det blir for dumt når barna finner en slitt parykk, trer den på hodet, finner rimi posen i skapet, dinger på og sier "trikk år trit". Spurte han ene om han visste hva det egentlig gikk ut på.Da svarte han; Ja, at vi skal få godteri. jeg lukka bare døra. .. :ler: Og visst de skulle finne på å kaste råtne egg på huset mitt, så skal jeg følge etter dem hjem å gi dem samme mynt tilbake. ;)

Så mitt svar er da NEI! :ler: Kan ikke adoptere alle skikker rundt i verden. :P

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men hadde jeg hatt - og de ønsket å gå - så hadde jeg laget dagen om til en familiefeiring, slik at det ble mer mening utav det enn bare å gå rundt og få snop.

Skrevet

Jeg godtar halloween den dagen de faktisk gjør det slik det skal gjøres.. Her til lands kler barn seg kun ut i skumle kostymer i USA er det snakk om prinsesser, pirater o.s.v. De spør pent og er lyset slukket e.l går de ikke opp til huset. Ingen bruker å kaste egg på husene o.s.v bortsett fra ungdommer som bruker det som en unnskyldning.

Det er langt bedre i USA på halloween enn det er her. Her har de bare tatt det verste og trodd at det er slik.

Skrevet

Her kommer det aldri noen, men vi har en del godteri vi ikke liker... :ler:

Nei, er ikke særlig begeistra for den skikken, men foreldrenebør i alle fall forklare ungene litt "regler" (bare gå til der hvor det er lys på, takke pent, ikke ødelegge ting), før de sender dem ut.

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Halloween synes jeg er en ok tradisjon. På en måte har den erstattet julebukken. Problemet slik jeg ser det er at man kun har adoptert utkledningsbiten og tiggingen av godterier mens reglene rundt er glemt.

Da tenkker jeg for eksempel på at hus/ dører som ikke er dekorert eller er mørke ikke "er med" og at man da går forbi og at man oppfører seg anstendig dersom man banker på en dør og man ikke får godterier.

Gjest Silmarill
Skrevet
vi pleier og lage uthula gresskar med lys i slik at de vet de er velkomne, og ofte har vi på oss masker når vi åpner døra og forventer oss en sang,

Det er lurt Jannamor. :)

Vi bor i leilighet vi, men vi henger opp en gresskarplakat på døra hvor det står Happy Halloween på, så skjønner dem at de er velkomne :gresskar:

Vi prøver og ikke gi altfor mye godte da, men finne noe som er litt sunt og.

Det er ikke mine barn så samma det vel :fnise:

(he,he, tenker ikke sånn altså....)

Som jeg skrev så kler vi oss ut også, så henter vi godteriskåla og sier: " :nei: bare en hver :fnise: så tar dem beskjedent en hver" :lur:

:) Så tar vi av oss maskene, smiler og sier: "neida dere skal få alt sammen om dere kan synge en sang for oss" Da synger de av full hals mens dem ser siklende på godteriet :ler:

Jenta på 4 har fått låne en selvlysende dødningemaske til storebroren og har selv funnet ut at hun skal kombinere dette med en kattepusdrakt som hun har fra utkledningbunken sin. Mamma utstyrer henne i tillegg med refleksvest.

Kjempelurt og veldig viktig at dem syns når dem er ute i mørket :heks:

Eller, eh, nå har hun visst plutselig noen å gå med likevel... Jaja.

Forsettelse følger... :eeeh:

:ler: er det ikke typisk

Nå har ikke jeg barn, men hadde jeg hatt - og de ønsket å gå - så hadde jeg laget dagen om til en familiefeiring, slik at det ble mer mening utav det enn bare å gå rundt og få snop.

:kosteskaft: Vi har den tradisjonen i vår familie! (dels i forbindelse med katolisme, samt fam.forbindelse med england) Vi samles til Haloweenparty den helgen som er nærmest Haloween - så på lørdag var vi (nesten) hele familien på Halloweenfest hos foreldren mine!

:heks: Vi pynter med masse Halloween greier og kler oss ut - ikke nødvendigvis skummelt...

Så spiser vi verdens beste gresskarsuppe :gresskar: før hovedretten serveres med god drikke til og "edderkoppkake" til kaffen med nogo attåt....dette har vi gjort i mange år !

Det skal sies at vi er maaaange barn i vår familie altså, men vi voksne syns det er festlig vi også :kosteskaft:

Jeg godtar halloween den dagen de faktisk gjør det slik det skal gjøres.. Her til lands kler barn seg kun ut i skumle kostymer i USA er det snakk om prinsesser, pirater o.s.v. De spør pent og er lyset slukket e.l går de ikke opp til huset. Ingen bruker å kaste egg på husene o.s.v bortsett fra ungdommer som bruker det som en unnskyldning.

Det er langt bedre i USA på halloween enn det er her. Her har de bare tatt det verste og trodd at det er slik.

Det kommer helt ann på det ;) hvem-hva-hvor, med tanke på hva som er riktig!

Den moderne feiringa av Halloween varierer fra land til land, mellom ulike religiøse grupper og i forskjellige miljøer

Sitatet er tatt fra denne linken her: http://no.wikipedia.org/wiki/Halloween

:kosteskaft:

Skrevet

Har noen kommet til dere enda??

Jeg har hengt lykter både her og der jeg nå og har maske og godte klart, men ingen har kommet enda ;( når går man egentlig??

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Her har det ringt på i ett kjør :) Og alle får godteri :)

Skrevet

Det har ringt på én gang så langt. Og datteren er ute og går nå, så de kommer vel snart. Håper det kommer riktig mange, for nå har jeg utrolig mye godteri!

Gjest Bella21
Skrevet

Elsker Halloween, jeg. Har alltid vært favoritthøytiden min, siden jeg var bitteliten. Ikke pga godteriet, men fordi jeg elsker å kle meg ut og sminke meg teaterlistisk og slikt (selv om det blir dårlig med sånt etterhvert som årene går...). Er også veldig fan av skrekk og gru, selv om det gikk i disney-prinsesser de første åra.

Det jeg hører mye av "anti-Halloween" folk er at "her i landet går vi julebukk!"(Kanskje ikke akkurat på dette forumet, men generelt). Men, i alle år jeg har vært i livet, har jeg aldri gått en eneste julebukk, eller hatt noen på døra her i romjulen? Så skjønner ikke helt den.

Skrevet

Her var det nettopp fire fnisende 9-10 åringer som lo og var i godt humør.

De fikk litt godteri, takket pent og løp videre.

Jeg syns det er koselig med unger på døra, jeg.

Skrevet

Har hatt besøk av to små søte hekser, to gutter med skumle masker og tre som ikke hadde kledd seg ut. Det kommer nok flere. Blide og høflige alle sammen. Har en skål med innpakket sjokolade og karameller. De kan velge 3 ting hver.

Gjest Silmarill
Skrevet
Har noen kommet til dere enda??

Jeg har hengt lykter både her og der jeg nå og har maske og godte klart, men ingen har kommet enda ;( når går man egentlig??

:gresskar: Hos oss kommer dem rundt 19.30 - har ikke vært noen her heller... enda, men vi sitter som deg med maske og godterier klare :ler:

:kosteskaft:

Jeg syns det er koselig med unger på døra, jeg.

De er jo så søte og spente der dem står :ler: så vi også syns det er kjempekoselig med unger på døra :rosasmil:

:gresskar:

Skrevet
Jeg synes ikke den er veldig sjamerende- stort sett fordi det går i å ringe på flest mulig dører iført stygg plastmaske fra Nille og holde fram en plastpose for å få godteri, og så løpe videre- ofte uten å si takk en gang.

Julebukker må synge, i det minste, så det har jeg mer sansen for.

Men jeg har ikke lyst til å være sur kjerring, så jeg har kjøpt inn godteri som vi skal gi hvis det ringer noen på døra. Det skal de få med et smil :)

Mine unger får ikke gå på dørene nå, men jeg har lovt dem hjelp med å kle seg ut som julebukker i desember. Til gjengjeld får de åpne døra i dag hvis noen ringer på. Greit kompromiss. Vi skal også ha halloweenfest på SFO, og de har kostymene klare!

Hvor i all verden bor du? Her kommer det uskyldige barn - fint utkledd og takker som bare det når de får noe .. Jeg synes det er litt koselig, jeg :)

Har kjøpt inn en hel haug med snop - men det har bare ringt på èn eneste gang .. så det kan bli mye snop på mannen i kveld :ler:

Ungene mine har vokst fra Halloween - men jeg kjøper alltid inn snop allikevel ..

Skrevet

Hihi her har vi det gøy.

Bare ringt på noen ganger, så jeg lar bikkja åpne, en chihuahua med hot dog kostyme. (han er pølsa, han har et brød på hver side og en stor buete stripe ketchup over ryggen. (kjøpt på ebay) Alle barna ler, og jeg tøyser og tuller med dem. De fleste kjenner meg jo. Ba de første barna om å synge og det joma bæbæ lille lam over hele gata. trengte ikke å spørre flere ganger, nå synger de sangen med engang jeg åpner døra

tihihi

Skrevet
Hihi her har vi det gøy.

Bare ringt på noen ganger, så jeg lar bikkja åpne, en chihuahua med hot dog kostyme. (han er pølsa, han har et brød på hver side og en stor buete stripe ketchup over ryggen. (kjøpt på ebay) Alle barna ler, og jeg tøyser og tuller med dem. De fleste kjenner meg jo. Ba de første barna om å synge og det joma bæbæ lille lam over hele gata. trengte ikke å spørre flere ganger, nå synger de sangen med engang jeg åpner døra

tihihi

:hoho:

Gjest tullfrid
Skrevet

Jeg er med den dagen våre barn har fattet interessen for Halloween. Foreløpig har vi bare baby, så jeg gidder ikke engasjere meg.

Men jeg synes ikke det er så stas når det ringer på døren ETTER at babyen har lagt seg (i rommet like ved utgangsdøra), og jeg har SKRUDD AV utelampa (og stort sett alle lys i huset)! :kjefte::kjefte:

Skulle ønske det var en regel om at man kunne sette ut en tent fakkel eller noe sånt, hvis man var med, og IALLEFALL at en slukket utelampe betydde at men ikke var med....

ikke koselig når babyene blir vekket....

Skrevet

Jeg hadde helt glemt ut at det var halloween i dag, så jeg har ikke kjøpt inn snop, så nå åpner jeg ikke døra en gang... Men jeg kan ikke skru av utelyset (for det styrer naboen i etasjen over) og jeg har ikke lyst å skru av lyset i leiligheten (for da sitter jeg hele kvelden i mørket)...

Jeg har ikke så mye i mot halloween, men norske unger er litt utakknemlige noen ganger...

Jeg har vært med på skikkelig halloween i USA, med trick og treat og masse folk i gatene og egentlig mest en folkefest, det er det halloween er for meg! Mitt beste halloween minne noensinne!

Skrevet

For all del, moro at ungene koser seg! Men jeg er motstander av Halloween uansett. Vi har ikke hatt tradisjon for det her i Norge, og jeg føler det som om det blir "feiret" pga markedskreftene.

Thanksgiving neste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...