Gå til innhold

Etisk dilemma


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde en venninne som jeg tok i juks i et fag på universitetet. Slik jeg ser på det burde juksing stått på listen over dødssynder. Denne venninnen slet veldig økonomisk på dette tidspunktet, og hadde hun strøket i faget hadde hun slitt veldig, og i tillegg blitt kastet ut av studenthybelen sin pga for mye stryk. Det var ikke noe kjekt å vite at hun jukset seg til en ståkarakter som hun overhodet ikke fortjente, mens andre som hadde gjort jobben selv strøk. Men heller ikke noe kjekt å melde fra om at hun jukset... Så jeg holdt kjeft, men jeg likte det -ikke-, noe jeg sa klart og tydelig ifra om til henne. Det var helt og holdent latskap fra hennes side som fikk henne i uføre i utgangspunktet, det var helt selvforskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå

Mitt største etiske/moralske dillemma opplever jeg akkurat nå.

Jeg lurer på om jeg skal fortelle samboeren min at de ringte fra kvinneklinikken i nabobyen. De vil snakke med han i forbindelse med innleggelsen av et eller annet kvinnfolk som jeg ikke kjenner.

Han er på jobb, og jeg får ikke snakket med han før i kveld uansett, så jeg har noen timer å bestemme meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil snakke med han i forbindelse med innleggelsen av et eller annet kvinnfolk som jeg ikke kjenner.

Det har de da ikke lov å si. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå
Det har de da ikke lov å si. ;)

Vet det! :fnise:

De ville ikke si det egentlig. Men jeg sa at jeg ikke ville formidle beskjeden hvis jeg ikke visste hva det gjalt. Da måtte de vente til neste helg før de fikk snakke med han. Det kunne visst ikke vente til da, og de sa så mye de kunne uten å bryte taushetsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største etiske/moralske dillemma opplever jeg akkurat nå.

Jeg lurer på om jeg skal fortelle samboeren min at de ringte fra kvinneklinikken i nabobyen. De vil snakke med han i forbindelse med innleggelsen av et eller annet kvinnfolk som jeg ikke kjenner.

Han er på jobb, og jeg får ikke snakket med han før i kveld uansett, så jeg har noen timer å bestemme meg på.

Uff, det hadde jeg ikke orket å bære på hele dagen. Jeg hadde ringt mannen min på flekken for å høre hva dette gjaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt største etiske dilemma (til nå) var når jeg var i fasen med å kutte ut industrikjøtt. Ellers er jeg i etiske dilemmaer nesten daglig i min prosess mot en mer og mer miljøvennlig livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Mitt største etiske/moralske dillemma opplever jeg akkurat nå.

Jeg lurer på om jeg skal fortelle samboeren min at de ringte fra kvinneklinikken i nabobyen. De vil snakke med han i forbindelse med innleggelsen av et eller annet kvinnfolk som jeg ikke kjenner.

Han er på jobb, og jeg får ikke snakket med han før i kveld uansett, så jeg har noen timer å bestemme meg på.

Kanskje gamle enslige og barnløse tante Olga har oppgitt ham som nærmeste pårørende, og hun har blitt operert for livmorkreft og fått komplikasjoner og ligger på intensiven? Kanskje han har hatt en elskerinne og de har testet henne positiv for HIV og derfor er informasjonspliktige? Kanskje han har blitt far?

Uansett, kan det være godt for noe å ikke formidle beskjeden? Har han noe på gang med noen som er pasient der, er det gjerne en som ikke per tidspunkt er i stand til å ringe selv, ellers hadde hun vel gjort det. Det kan være noe veldig viktig, som du ikke vet konsekvensene av å holde ham utenfor i forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå
Kanskje gamle enslige og barnløse tante Olga har oppgitt ham som nærmeste pårørende, og hun har blitt operert for livmorkreft og fått komplikasjoner og ligger på intensiven? Kanskje han har hatt en elskerinne og de har testet henne positiv for HIV og derfor er informasjonspliktige? Kanskje han har blitt far?

Uansett, kan det være godt for noe å ikke formidle beskjeden? Har han noe på gang med noen som er pasient der, er det gjerne en som ikke per tidspunkt er i stand til å ringe selv, ellers hadde hun vel gjort det. Det kan være noe veldig viktig, som du ikke vet konsekvensene av å holde ham utenfor i forhold til.

Der summerte du den ene siden. Den andre siden er egoismen og frykten.

Jeg hadde ikke samvittighet til å la det ligge til i kveld og ringte jobben hans for to timer siden, slik at dem kunne gi han beskjeden om at han måtte ringe kvinneklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Der summerte du den ene siden. Den andre siden er egoismen og frykten.

Jeg hadde ikke samvittighet til å la det ligge til i kveld og ringte jobben hans for to timer siden, slik at dem kunne gi han beskjeden om at han måtte ringe kvinneklinikken.

Vi er nok veldig forskjellige, min egen egoisme og frykt hadde hatt behov for å få klarhet i hva som foregikk nå og med en gang, og enhver utsettelse hadde vært ekstra stressende. Bra at du har sagt fra i hvertfall, håper viser seg å være en ålreit årsak til oppringningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...