Gå til innhold

Pilleavhengighet-

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Krista_*
Skrevet

Tror jeg kanskje jeg har fått et lite problem, har hatt det veldig vannskelig siste året og har derfor gått på beroligende, sterke smertestillende og sovetabletter. Har aldri tenkt at jeg er en person som kan bli avhengig av tabletter og at jeg har kontroll, men nå føler jeg at jeg bare vil sove hele dagen om jeg ikke har tabletter innabords...Er også i drit dårlig humør når jeg ikke har tatt enten smertestillende eller beroligende. Begynner vell å skjønne at jeg kanskje er avhengig uten å vite det. Noen gode råd for hva en kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest***
Skrevet

Du har allerede tatt det største steget du kan ta når det gjelder avhegigheten, nemlig innrømmet for deg selv at du kan være det. Og er ingenting å kimse av. Det er stort, vær stolt av det. Det andre steget du må gjøre er snakke med legen din eller evt psykolog/sykepleier/noen innen kommunen som f.eks sosialtjenesten som kan alle kan hjelpe deg med neste steg på å komme deg ut av dette uføre. F.eks avrusningsplass, samtaler og oppfølging.

Det finnes også selvhjelpsgrupper mot dette problemet. NA (anonyme narkoane). De kan få informasjon om på diverse kontorer i helsetjenesten eller gå inn på www.nanorge.org

Lykke til og skriv gjerne litt om hvordan det går med deg og hva du bestemmer deg for å gjøre. :klemmer:

Gjest Utlogget
Skrevet

Får du så mange piller av fastlegen din at du er blitt avhengig? Bytt lege hvis det er tilfelle og legg fram problemet ditt.

Når det gjelder pilleavhengighet, må man trappe ned gradvis over lang tid for å unngå de verste abstinensene. Noen blir så avhengige at de også har fysiske abstinenser, men det høres ut som du kun er psykisk avhengig, så det vil være litt lettere for deg.

Det høres sikkert skremmende ut å kontakte lege, men det er ingen som vil ta fra deg de pillene du har behov for. Men en lege som ukritisk gir deg piller, slik at du er blitt avhengig, ville jeg stilt meg kritisk til. Du kan snakke med den legen du går til, men har du mulighet ville jeg byttet lege. Kjøper du piller illegalt, så vær ærlig overfor legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...