Gå til innhold

Speedometeret virker ikke


*Svima*

Anbefalte innlegg

Gjelder en Mercedes-Benz C180 (95-modell). Speedometeret ligger på 20 hele tida så må få ordnet det før jeg får min første fartsbot. Men blir det dyrt å få fikset dette på verksted? Eller er det enkelt og fort gjort? Tør ikke levere den før jeg vet at jeg ikke blir ruinert av regninga etterpå :tristbla: . Eller er dette noe en noenlunde bilkyndig person kan klare å fikse selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Kommer vel også ann på om de må skifte instrumentet eller om de kan få reparert det gamle, kan jo bare være et kontaktproblem.

Hatt det samme problemet selv, måtte skifte instrument, men vet desverre ikke hva det kostet da dette var noe selger måtte ordne opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst begynt å fungere igjen. Sånn halvveis iallefall, begynner alltid å virke etter max 2-3 km med kjøring. Så da lar jeg det være som det er, forløpig iallefall. Men takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror vel egentlig ikke det er lov, men det funker jo bare bedre og bedre for hver dag. Første dagen kjørte jeg 10 mil uten at nåla flytta på seg, mens i dag våkna speedometeret etter bare 200 meter. Hvis jeg fortsetter å kjøre med det i et par uker til så blir det sikkert like bra som et nytt et. *optimist*

Endret av Monii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg litt på gyngende grunn, men jeg mener bestemt at speedoen på C180 er wire-styrt. Det kan hende denne har feil i jointen enten mellom speedo eller koblingen. Neppe noe problem å fikse.

Er det allikevel elektronisk styrt, så er det generelt sett bare en programtilbakestilling som skal til, a la windows og datamaskiner (for å ta en banal sammenligning).

Speedometeret kan ha en viss feilmargin, men ikke så mye som 20 km/t. Og det skal selvfølgelig fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å kjøre rundt med speedometer som ikke fungerer.

Da min wire røyk, kostet det med rundt 500,- å bestille ny, uten å involvere noe verksted for montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ordner seg av seg selv. Merkelig nok. Turtelleren og den kilometergreia har virket hele tida, var bare nåla på speedometeret som var treg i avtrekkeren. Nå hopper den på plass i løpet av de første meterne jeg kjører, og da viser den riktig. Har sjekket feilmarginen flere ganger og den er på 4 km/t. Så når den henger fast på 20 km/t bare de første meterne for så å hoppe på plass, så ser jeg ingen grunn til å bruke penger på å reparere det.

Bilen har vært lite brukt av den forrige eieren. Kan det være at speedometeret hang litt pga at den har stått mye i ro? På samme måte som bremseklosser kan henge seg opp på biler som har stått lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...