Gå til innhold

Ungdom og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lunsjen i dag gikk jeg innom et lokalt kjøpesenter. Samtidig med meg kom horden av ungdom fra ungdomsskolen og den videregående skolen i nærheten. Etter et raid i kiosken, bakeriet og matbutikken kom ungdommene med poser fulle av boller, wienerbrød, skolebrød og berlinerboller. Flasker med cola, hele brett med julebrus. En hel pakke Sandwich-is. Sjokolademelk, godteri. Pizzaslice og andre ferdigmatvarianter....

Her på KG er det ofte tråder om barn og kosthold, naturlig det siden mange har små barn. Men disse barna blir jo store en gang, og får egne penger mellom hendene. Hva gjør vi for å påvirke ungene våre til å fortsette med et sunt kosthold? Er det umulig eller for sent når de er blitt så store? Er det satt inn tiltak på skolene? Vet om fruktordningen i grunnskoler med ungdomstrinn, men det er vel ikke nok.

Jeg ble skremt i dag, for så dårlig tror jeg neppe noen ungdomsgenerasjon noen sinne har spist. Hvilket grunnlag legger de for helse senere i livet? Tenåringer synes jo det er fryktelig lenge til de er middelaldrende. Det er så lenge til at det ikke går an å tenke seg engang. Men sånn som de spiser så blir de jo ikke gamle før livsstilssykdommene melder seg.

Det kan godt hende at disse spiser sunt resten av dagen, det vet jo ikke jeg. Og det er sikkert mange unge som ikke hører til kjøpesenterhorden midt på dagen. Men de var temmelig mange, disse og.

Når denne gjengen blir voksne og får barn så kan det jo hende at de endrer seg. Sannsynligvis gjør de jo det. Men det er ikke lett å endre på dårlige vaner når de er så innarbeidede heller, og vi vet jo at en del fortsetter i samme spor. Så hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som de kjøpte inn til en spesiell anledning, kanskje klassefest eller noe sånn?

Jeg har generelt intrykk av at ungdom er flinkere til å passe på hva de spiser enn voksne er...

Skrevet (endret)
Høres ut som de kjøpte inn til en spesiell anledning, kanskje klassefest eller noe sånn?

Hadde det bare vært så vel. Nei, de smattet det i seg rett fra poser og flasker, er jeg redd. Med andre ord så var det altså dagens lunsj, dette.

Endret av Emera
Skrevet

Jeg ser støtt og stadig voksne mennesker som spiser som du beskriver. Og så ser jeg ungdom med vannflaske og frukt. Men andre ord tror jeg det er mer individbasert enn en generell trend blant ungdom du har observert.

Skrevet

Jeg hadde noen år i ungdomstida da jeg omtrent levde på skillingsboller, sjokolade og cola, og jeg tror det er mange som jeg, særlig blant dem som nettopp har flyttet hjemmefra.

Men om de har fått gode vaner som barn, så tror jeg mange vil spise mindre snop i ungdomstida - eller i hvert fall legge av seg uvanene fortere.

Og jeg tror det er en sunn trend ute og går også, synes jeg til stadighet leser avissaker om ungdommer som er opptatt av trening og kosthold.

Skrevet

Ja, det er noen ungdommer som lever sånn som dette. Og det pleier å gå over. Fosåvidt har du bare sett de som spiser som dette- ikke de med matpakken på skolebenken, fordi de er på skolen- og ikke på butikken. Og desto strengere man er med "usunn mat " hjemme, desto lettere er det sikkert å la seg friste engang iblandt.

Det jeg bekymrer meg mest for i forhold til ungdom er alle de "velmenende" rådene fra foreldre, andre voksne, og kostholdseksperter. De får det jo printet inn fra de var barn at det er en "synd" å spise usunt, og det er mange unge der ute med problemer rett og slett på grunn av dette overhysteriet på mat.

Skrevet
Jeg ble skremt i dag, for så dårlig tror jeg neppe noen ungdomsgenerasjon noen sinne har spist. Hvilket grunnlag legger de for helse senere i livet?

Det du beskriver kunne like gjerne vært ungdomsskolen min- og jeg hadde min siste dag der for 10 år siden. Det gikk i Cola, godis, kjeks, boller. Det sunneste på lunchmenyen var vel Risifrutti... Dette gjaldt de aller fleste elevene på avgangstrinnet, de som hadde lov til å gå på senteret.

Ingen av vennene mine fra den tiden fortsatte trenden- heldigvis! Og jeg kan jo også legge til at vi som var oppvokst med sunn allsidig mat var like ille som de andre.

Skrevet

Er ikke så mange årene siden jeg gikk på ungdomsskolen, og det var vanlig med den type mat til lunch blant veldig mange. Selv spiste jeg stort sett sunt, men av og til kunne lunchen bestå av en liter sjokolademelk, 200-grams-plate med melkesjokolade og is. Ikke no' unormalt det.

Jeg spiser stort sett sunt nå også, men har likevel dager/måltider hvor jeg bare spiser akkurat det jeg har lyst på - om det blir 1 liter sjokoladeis med sjokoladesaus på til middag bryr ikke jeg meg.

Skrevet

På vår skole kan barna bevege seg ut av skolens område fra 8.kl - men noen gjør det allerede fra 7.kl, dagligvarebutikkene forteller om sjokkerende mange ungdommer som handler cola og skoleboller og sjokolade. I 9.kl er det "ut" å ha med seg matpakke, min datter kommer hjem å spiser lunsj av den grunn, helldigvis liker hun hverken cola eller boller, men er glad i brødmat, men jeg vet at hun spiser mye mere sjokolade enn jeg liker.

Noen foreldre prøvde å ta opp spisevaner på foreldremøte, og forslag om at ungdommene skulle holde seg på skolens område ut 10kl. Forslaget ble møtt av himmling med øyne og en holdning om at alle får passe på sine egne unger, noen hysterisk holdningskampanje kunne vi glemme.

Skrevet

Jeg har generelt intrykk av at ungdom er flinkere til å passe på hva de spiser enn voksne er...

Hehe! Det der var nok lunsjen ja..kjenner til den-_-''

I begynnelsen når vi fikk lov til å gå ut å kjøpe mat var det "dritkul", men det gikk 1 mnd så gadd vi ikke..var for stress, haha! Hvis jeg nå går bort på matbutikken og kjøper lunsj kjøper jeg som regel noe fra salatdisken, eller rundstykker(grove) og ei banan til rundstykkene. Men jeg må innrømme jeg tar meg turen til der hvor pepsi max-en står..men prøver å la vær!

Som regel er min lunsj sunn iallefall, hvis du ser bort fra pepsien min:-P

De fleste i klassen spiser sunt. Noen er helt fanatiske til og med, spiser sånn ekkelt brød, det helt ultrasunne drittet. De er enige med meg at det smaker dritt, men de spiser det fordi at det er sunt. Hvis de har sjokolade en sjelden gang er det sånn nutrilett opplegg, og alltid vann!

Vi har heldigvis sånne vannautomater på skolen, så vi fyller på flaskene..Alle i klassen min bruker iallefall den, istedenfor å ha meg seg drikke eller kjøpe masse brus.

Men så går vi barn og ungdom og dermed har vi lært hvor viktig det er at vi er forbilder for de som er yngre(altså i barnehagene f.eks)..det blir nesten det samme med maten som når jeg går over veien, ofte går jeg på rød mann, men aldri hvis det er barn rundt meg, siden vi skal jo faktisk ikke lære dem at det er okei å gå på rød mann(hehe..men av en eller annen merkelig grunn så fortsette jeg å gå på rød mann :sjenert: )

Skrevet
Det du beskriver kunne like gjerne vært ungdomsskolen min- og jeg hadde min siste dag der for 10 år siden. Det gikk i Cola, godis, kjeks, boller. Det sunneste på lunchmenyen var vel Risifrutti... Dette gjaldt de aller fleste elevene på avgangstrinnet, de som hadde lov til å gå på senteret.

Ingen av vennene mine fra den tiden fortsatte trenden- heldigvis! Og jeg kan jo også legge til at vi som var oppvokst med sunn allsidig mat var like ille som de andre.

Da jeg var i den alderen (på åttitallet), var det ikke sånn. Noen gikk på kiosken i friminuttene, men det var kun noen få. Vi hadde matpakke med, og etter hvert fikk vi kantine som ikke solgte kaker og snop. Så det er nok kontrasten som får meg til å reagere. For dessverre så var ikke dette første gang jeg har sett det jeg beskriver. Jeg er ganske ofte innon kjøpesenteret for å handle lunsj, og det samme skjer hver eneste gang. Og som sagt er det ikke bare noen få, det er veldig mange.

Men godt å se at det bedret seg hos dere, da! :)

Skrevet
Da jeg var i den alderen (på åttitallet), var det ikke sånn. Noen gikk på kiosken i friminuttene, men det var kun noen få. Vi hadde matpakke med, og etter hvert fikk vi kantine som ikke solgte kaker og snop. Så det er nok kontrasten som får meg til å reagere. For dessverre så var ikke dette første gang jeg har sett det jeg beskriver. Jeg er ganske ofte innon kjøpesenteret for å handle lunsj, og det samme skjer hver eneste gang. Og som sagt er det ikke bare noen få, det er veldig mange.

Men godt å se at det bedret seg hos dere, da! :)

Da jeg var i den alderen på åttitallet, så var det slik. Vi snek oss ned i butikken i friminuttet, for å kjøpe boller og cola. Og det var ikke bare noen få som gjorde det, men de som ikek våget å snike seg ned fikk andre til å kjøpe noe for seg.

Så dette er nok ikke noe nytt fenomen, og jeg er ikke urolig for mine ungdommer så lenge jeg vet hva de spiser til frokost, middag og kvelds.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Det samme har jeg sett i min nærbutikk. Det betyr selvsagt ikke annet enn at akkurat de ungdommene jeg ser spiser usunt, men jeg har en følelse av at trenden hvertfall går i retning av å spise mer kjøpemat enn å ha med matpakke hjemmefra. Men det er igrunn bare gjetning fra min side.

Jeg er imidlerid ikke overrasket over at det er mangel på kunnskaper om sunn mat hos en del folk - det er bare å ta en titt inne på Kosthold og trening.

Et faktum som derimot ikke kan bestrides er at dagens ungdommer blir tyngre og tyngre. At dårlig kosthold har sin del av skylden for det, er nok mer enn bare en antakelse.

Skrevet
Noen foreldre prøvde å ta opp spisevaner på foreldremøte, og forslag om at ungdommene skulle holde seg på skolens område ut 10kl. Forslaget ble møtt av himmling med øyne og en holdning om at alle får passe på sine egne unger, noen hysterisk holdningskampanje kunne vi glemme.

På mitt barns skole ble det satt frem forslag om at ungene ikke skulle få gå til sentrum i storefri, både på grunn av dårlig kosthold og fordi skolen fikk klager på at elevene var plagsomme/i veien for kundene på senteret.

FAU mente at man kunne da virkelig ikke nekte barna å gå på butikken i skoletida, og foreslo at skolen skulle leie inn en securitasvakt som kunne passe på at de oppførte seg på senteret :overrasket: helt utrolig.

Unnskyld for digresjonen, TS, kunne bare ikke dy meg :sjenert:

Skrevet
Unnskyld for digresjonen, TS, kunne bare ikke dy meg :sjenert:

Ikke noe problem, synes ikke det er så farlig med en liten digresjon eller to, jeg. :)

Skrevet

Å nekte barna å gå i butikken fordi de kjøper usunn mat blir for dumt. Typisk norsk forbudspolitikk: folk kan ikke tenke selv. Hvordan skal det gå med barna hvis de blir vant til at mamma og pappa alltid skal tenke for dem? Jeg synes ikke det er for mye å forlange at ungdomsskoleelver begynner å lære seg at de har ansvar for sin egen helse.

Gjest Gjest_Stinee_*
Skrevet

Enig med deg der ja!.. u

Mye av ungdommen i dag er store, rett å slett feite!

Jeg er 15 år, og på min skole har det nå blitt forbudt med godteri, brus, kaker (altså, ferdig kakene ..skolebrød o.l)..

10. klasse har heller ikke lov til å gå nedi *gaten* lenger for og handle. Etter kiwi opnet kl 0700 på morgenen, er de fleste innom der for og handle noe de kan spise.. Det er ikke mat de kjøper.. men godteri å alt som en helst ikke burde ha i seg..!

Skrevet

Så rart. For noen dager siden satt jeg på det lokale senteret og reagerte sånn på at alle skoleungedommene og da særlig gutta hadde med tupperware med hjemmelaget salat, pasta salat etc....Jeg tenkte, jøss, så helse fiksert ungdommen har blitt nå!!Kanskje det varierer litt fra skole til skole?

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomskolen på midten av 70-åra var det mange som dro på senteret å kjøpte, skolebrød og annet snop så dette er langt i fra noe nytt fenomen!

Gjest Spadamen
Skrevet

Eg, som mange andre, kjøpte snop og usunn mat når eg gjekk på ungdomsskulen. Men no, når eg bur for meg sjølv og er "vaksen", så kjøpe eg ikkje snop kvar dag. Så eg trur dei fleste innser at det ikkje er så gøy å ete snop heile tida.

Eg kjøper verken sunn eller usunn mat, eg et det eg likar. Syns det blir litt for mykje fokusering på kva som er sunt og ikkje. Så lenge helsa mi er grei, så syns eg ikkje det er nødvendig å passe på.

Emera nemnde fruktordninga. Det var ikkje noko særleg når eg gjekk på ungdomsskule. Frukta var nesten alltid dårleg. Men det variera nok frå stad til stad, og den har kanskje blitt betre med åra. Mange ungdomar får jo skikkeleg mat heime i tillegg.

Men det er eit faktum (i følge enkelte undersøkingar) at det er blitt meir fedme i landet. Å finne ut korleis ein skal ordne på det, er jo ikkje så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...