Gå til innhold

Røkt pasta


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg spiste en gang for flere år siden en røkt pastarett på en restaurant i london. Det var altså selve pastaen som var røkt, og det smakte nydelig! I ettertid har jeg forsøkt å finne røkt pasta i butikken, men jeg har ikke lykkes. Finnes dette, eller må man lage det selv? Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke tenke meg at det finnes røkt pasta å få kjøpt i vanlige butikker i norge, kanskje noen delikatesser har.

Det å røyke pastaen selv har jeg heller ikke gjort, men det er ikke vanskelig hvis du har en røykeboks, ala Aburøyken eller lignende, eller du kan bruke en dyp wok med tett lokk og legge en rist til å sette pastaen på nedi.

Vil anbefale deg å røyke fersk pasta og så koke den etter på. min første tanke var å halvkoke pastaen, siden den blir varmrøkt i røykeboksen, men tror fersk ukokt pasta vil være best.

Googlet men fant ikke noen tips der.

Er du sikker på det var pastaen som var røkt?

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke

Fikk bare en assosiasjon her til grønn pasta med røkelaks i små terninger og holandaisesaus... NAM. Etters må jeg si at jeg aldr har hørt om røkt pasta. Legg inn her da om du finner ut av en oppskrift eller annen info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Fant en oppskrift.

Smoked Pasta

fresh farfalle (or other pasta) 9 oz (250 gr) package

1/4 cup Parmesan cheese

5 oz shredded semi-soft mild cheese, fontina, raclette

3/4 cup chicken stock

2 tbs parsley

2 tbs Kirschwasser

Grilling pan - or aluminum foil barbecue pan

Cook pasta according to package instructions. Find an old metal pan (you won't want to use it for anything but the grill, again) or buy an aluminum foil one - about 8 x 10" (22 X 25cm). When pasta is done, drain it and put it into the pan. Add all ingredients but shredded cheese and toss to combine. Sprinkle shredded cheese on top. Put on top rack of smoker and smoke about an hour, until top starts to brown. If using kettle-type barbecue, place over indirect heat, add wood chips and smoke about 30 minutes, or until top starts to brown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...