Gjest Mammaen til Alex Skrevet 28. november 2007 #41 Skrevet 28. november 2007 Nettopp. Hvorfor bytte til DryNites, når XL plus-bleiene fungerer utmerket? I tillegg til at DryNites ikke er å oppdrive her (ikke som jeg har sett, i hvert fall), så er de opptil 20-30 kr dyrere enn XL plus. I tillegg er det færre bleier per pakke, samt at de er mye tynnere og mindre lekkasjesikre. Så hvorfor i alle dager bytte til DryNites, når den er dårligere på alle punkter? Eneste fordelen, er kanskje at den er mer diskrè. Men også den har jo barnslige motiver på. Her i huset har han ikke hengt seg opp i disse motivene som er på Libero's bleier noe særlig. Og det har aldri vært et problem her i huset med bleiebruken hans. Eneste ulempen ved disse han bruker nå, er at han må ha hjelp til å ta dem på. Men det har bare gått greit hittil. Skjønner ikke helt hvorfor andre skal gjøre det til et problem, og få oss til å kutte ut bleiene eller bytte over til bleie som er mye dyrere og mye dårligere. Når han vokser fra disse bleiene han bruker nå, kan det kanskje være aktuelt å bytte til DryNites. Men ettersom han alltid våkner med en tung nattbleie, blir vi nok heller å bytte over til Tena sine. Var det fra barna er fra 6 at man blir ansett som sengevæter og kan få dekket utgiftene for bleier, eller har dette nå blitt endret til 8?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #42 Skrevet 29. november 2007 Hvorfor bytte til DryNites, når XL plus-bleiene fungerer utmerket? Fordi Libero bleiene er baby/småbarns bleier og ikke som Drynites, designet med tanke på større barn. De er laget for å bedre selvfølelsen til barnet med tanke på bruk, og ikke for å få de til å føles seg som babyer som ved å måtte bruke de vanlig barnebleiene.
Gjest Roxie Hart Skrevet 29. november 2007 #43 Skrevet 29. november 2007 (endret) Hei! Nå står jeg frem som tidligere sengevæter. Dette var forresten noe jeg fant ut for ikke så mange år siden. Jeg leste et innlegg i et ukeblad om en mor som hadde en sønn på sju år som tisset på seg hver natt, og hun kalte han sengevæter. Jeg lo litt, for det hadde jeg aldri hørt om før... Så kom jeg på at: "jøss, det samme gjorde jeg!" Uansett, jeg ville bare si at grunnen til at jeg tisset på meg hver natt, var at jeg hadde mareritt. Jeg ble rett og slett så redd at jeg tisset på meg. Så det kan være et tips? Jeg har lest at du har prøvd alt, og jeg skjønner at dette er vanskelig. Jeg vokste det av meg uten noen som helst hjelp i 8-årsalderen. Det er ikke sikkert dette er et godt tips, men jeg har iallefall "erfaring". Håper jeg ikke blir kjent som sengevæteren på KG nå Edit: leif Endret 29. november 2007 av Roxie Hart
Gjest EvaL Skrevet 29. november 2007 #44 Skrevet 29. november 2007 Håper jeg ikke blir kjent som sengevæteren på KG nå Hehe, du er nok neppe den første som står frem som tidligere sengevæter her på disse sidene Roxie Hart, så du har neppe noe å frykte sånn sett Må jo ha vært kjipt å ha ha mareritt og være så redd at man tisser på seg hver natt Hva var det for noe skummelt som foregikk oppi hodet ditt da? Våkna du når du tisset på deg eller sov du videre?
Gjest Roxie Hart Skrevet 29. november 2007 #45 Skrevet 29. november 2007 Hehe, du er nok neppe den første som står frem som tidligere sengevæter her på disse sidene Roxie Hart, så du har neppe noe å frykte sånn sett Må jo ha vært kjipt å ha ha mareritt og være så redd at man tisser på seg hver natt Hva var det for noe skummelt som foregikk oppi hodet ditt da? Våkna du når du tisset på deg eller sov du videre? Det var jammen bra Det foregikk mye rart i hodet mitt da jeg var lita. Hver natt på et bestemt tidspunkt, startet en ny episode av marerittet mitt. Det var til og med intro-musikk. Episoden kom uansett, den avbrøt andre drømmer. Det høres skikkelig rart ut når jeg skriver det sånn, men det var slik det foregikk hos meg. Av og til våknet jeg når jeg tisset på meg, men ofte oppdaget jeg det ikke før morgenen etter. Jeg følte aldri noen skam, men jeg følte heller ikke at det var naturlig. Jeg tror det var godt for meg å slippe unna uttrykket "sengevæter", det er så negativt ladet. Når jeg sov borte hos andre venner, sa jeg fra selv at det kunne hende jeg tisset på meg. Jeg møtte alltid aksept og som regel svarte foreldrene at "slik har skjedd med alle barna i huset her, så ta det med ro." Må bare nevne at da jeg sluttet å tisse på meg, fikk jeg helt ny dyne, pute og madrass av foreldrene mine! For å si det sånn, den dyna ble jeg glad i :rødme:
Gjest Neria Skrevet 29. november 2007 #46 Skrevet 29. november 2007 Nettopp. Hvorfor bytte til DryNites, når XL plus-bleiene fungerer utmerket? Bruk de bleiene som passer best til barnets behov og gi blanke i hva folk sier om småbarnsbleie og storbarnsbleier. Det viktigste er at bleiene sitter godt på og holder senga tørr, ikke hvilket merke de har. Var det fra barna er fra 6 at man blir ansett som sengevæter og kan få dekket utgiftene for bleier, eller har dette nå blitt endret til 8? Det er først når barnet blir åtte år at sengevætere får dekket bleier på blå-resept.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #47 Skrevet 30. november 2007 Bruk de bleiene som passer best til barnets behov og gi blanke i hva folk sier om småbarnsbleie og storbarnsbleier. Det viktigste er at bleiene sitter godt på og holder senga tørr, ikke hvilket merke de har. Hvorfor skal vi jenter bruke så små og behagelige bind som mulig, mens ungene ikke skal få samme muligheten ved valg av bleie? Hvordan ville du ha følt det om du måtte gå med ett stor tykt bind ala gamledager Saba modeller, kontra et tyng og behagelig bind fra Libresse? Det er nettopp hva dette handler om for barna. Skal de måtte gå med en stor tykk Libero bleier med barnslig figurer på som er beregnet på små barn som ikke er renslige, eller skal de få mer behagelige bleier som tar litt mer hensyn til selvbildet deres? Her er det altså foreldre som ikke engang har prøvd DryNites bleier som hevder at de har valgt Libero fordi den er tykkere og mer lekkasjesikker, uten engang å vite om andre bleier hadde holdt tett. Så her er det ikke snakk om barnas behov, men mer for å lette hverdagen for mor og far.
ToveM Skrevet 30. november 2007 #48 Skrevet 30. november 2007 Har ikke opplevd at DeiNites ikke har holdt tett her i huset i alle fall, de fungerer vekdig greit for oss.
Gjest Mammaen til Alex Skrevet 26. desember 2007 #49 Skrevet 26. desember 2007 Drar denne opp igjen, ettersom det har skjedd litt siden sist, og det er noen ting jeg lurer på. Har nå prøvd DryNites på gutten vår, som vi kjøpte når vi gjorde unna julehandelen. Nå har han brukt disse bleiene i nesten en uke, og vel...de holder ikke særlig tett. Nå tisser han ikke alltid i bleia om natta. Faktisk tisser han sjeldnere og sjeldnere for tiden virker det som, men når han gjør det, er gjerne senga våt om morgenen. Det er det som er problemet her; at når han tisser, tisser han gjerne mye - helt uavhengig om han har drukket mye før han la seg eller ikke. Derfor blir vi nok å gå tilbake til de gamle bleiene. Men noe jeg har lagt merke til, er at disse nye Libero 7-bleiene (Comfort Fit) virker ikke like gode som de "vanlige" Libero XL+-bleiene. Oppsugningsevnen virker ikke like god. Mulig det bare er meg, men det virker som om Libero 7-bleiene ikke suger til seg så mye urin som de vanlige XL+ (Junior)-bleiene. Muligens for at de skal virke mer diskret, kanskje? Likevel virker de tykkere enn de vanlige Junior-bleiene. Andre som opplever dette...?
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 27. desember 2007 #50 Skrevet 27. desember 2007 Vi merker ingen forskjell her. Eller jo det gjør vi, men ikke når det gjelder oppsugningsevnen, den er den samme, men passformen er blitt mye bedre med den nye bleien. Den er rett og slett mer tøyelig og dermed tilpasser den seg barnets kropp mye bedre. Rett og slett blitt en bedre bleie syns nå jeg.
Gjest Mammaen til Alex Skrevet 30. januar 2008 #51 Skrevet 30. januar 2008 Hei igjen, dere. Nå har det gått en stund siden sist, så tenkte å oppdatere dere litt med tanke på situasjonen, samt at det er noe jeg lurer litt på. Har vært hos barnelege og tatt div. undersøkelser, og det viser seg at Alex ER sengevæter. Legen hadde ikke så mange gode råd å komme med som vi ikke allerede har prøvd (uten hell), og foreslo heller å bare la det gå seg til med tiden. Men nå viser det seg at han ikke er gammel nok til å få bleier på blå resept (utrolig nok), så vi må fortsette å bruke de bleiene vi bruker nå inntil videre. Og det her mitt spørsmål kommer inn. For en måneds tid siden kjøpte vi disse nye Libero 7-bleiene. De virker større og bedre på omtrent alle måter; passformen var bedre, de var bredere og lengre. Vi var igrunnen strålende fornøyde med disse. Men her for en ukes tid siden når vi kjøpte en ny bleiepakke, viser det seg at disse bleiene er mye mindre enn bleiene i den forrige bleiepakken. De var virkelig merkbart mindre, og attpåtil mye tynnere også. Ja, disse bleiene virket faktisk mindre enn de Libero Junior-bleiene som vi brukte før. Så nå sitter bleien ikke like godt på Alex lengre, ettersom bleia er mye mindre. Dette er virkelig synd, fordi det er ingen andre bleier han kan bruke. DryNites har vi alt prøvd, og de lakk som en sil. Apotekbleiene får vi ikke kjøpt, ettersom han ikke er fylt 8 ennå. Ville bare høre om det er andre her som har samme erfaring; om bleiene faktisk er blitt "krympet", eller om dette er en tidlig "versjon" av disse nye Libero 7-bleiene? Står på pakningen at disse bleiene ble produsert 17.10.07. Hadde vært kjekt å få tilbakemelding på dette, gjerne fra Mor til sengevæter, som virker å ha nok erfaring med disse bleiene.
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 30. januar 2008 #52 Skrevet 30. januar 2008 Dere kan kjøpe akkurat de bleiene dere vil fra apotekene, selv om dere ikke har blå resept. Forskjellen er bare at dere selv må betale full pris for bleiene. SÅ det er ingen grunn til å slite med dårlige barnebleier.
:-) anna Skrevet 30. januar 2008 #53 Skrevet 30. januar 2008 Det er først når barnet blir åtte år at sengevætere får dekket bleier på blå-resept. Det stemmer ikke. Sønnen min er seks, og han får Dry Nites på blå resept. Vi henter bare pakker på apoteket. Men nå slipper vi muligens å hente flere, for jammen ser det ikke ut til at sønnen min er i ferd med å slutte med hele nattevetinga. Vi har lånt alarmmatte på heløsestasjonen, og det ser faktisk ut til å fungere. Det eneste er at den faktisk piper uten at han tisser. Matta er jo lagd av plast, og dermed blir det gjerne litt klamt å ligge på den, så når han blir litt varm o klam så piper det av det også.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 31. januar 2008 #54 Skrevet 31. januar 2008 Det stemmer ikke. Sønnen min er seks, og han får Dry Nites på blå resept. Vi henter bare pakker på apoteket. Tror nok den aldersgrenset er hevet nå til 8 år. De som har fått fra tidligere mister ikke den blå resepten. Men i nye tilfeller er grensen altså hevet til 8 år. Ellers, flott å høre at din sønn er i ferd med å bli tørr :-)
:-) anna Skrevet 31. januar 2008 #55 Skrevet 31. januar 2008 Ble den hevet ved årsskiftet?!! Om ikke må reglene bli praktisert forskjellig fra lege til lege, for min sønns resept er under to mnd gammel. Vi fikk først en resept som var mangelfull. (Den gjaldt bare for noen ganger) så vi fikk ny resept sent i høst. Helt sant altså!!
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2008 #56 Skrevet 12. februar 2008 De nye bleiene er større enn de gamle. Faktisk nesten 2 cm lengre og litt bredere. Så pakkene med 7 tallet på inneholder altså STØRRE bleier!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #57 Skrevet 19. februar 2008 Her bare MÅ jeg svare... Har en 7 åring selv. Nå refererer jeg til første post i denne tråden. Det er som om du snakker om min sønn.... nr 1. legen vår sier at dette er faktisk mer normalt enn vi tror .. Men et litt tabu område, og folk snakker lite om det. MEN Vi prøvde kiropraktor (etter anbefaling av venninne hvor det hadde fungert). Vi prøvde minirin, vi prøvde nesespray. alt mulig rart ... Vi har prøvd lenge .. INGENTING gav NOE effekt .. NULL effekt faktisk .... Vi har forklart han at det er helt normalt og at det ikke er noe galt med han osv osv ... skal gjøre en lang historie kort... Jeg har lært meg en utrolig effektiv sak.... VISUALISERING... Hvis det er noen av dere som har lest boka "the secret" så vet dere hva jeg snakker om.. Jeg fikk min sønn til å visualisere at han var tør, fikk han til å føle på følelsen det ville være om han våknet og var tør. Fikk han til å virkelig se for seg at han IKKE brukte bleie.. (det er EKSTREMT viktig og bruke riktig ord i slike ting). Overbevis ditt barn om at de ikke tisser. (det er litt gamling). Men for oss funket det. FAKTISK ... Han visualiserte, og satt seg inn i at han var tør. ... Ikke at han skulle slutte og tisse i sengen ... ikke at han skulle slutte med bleie, men at det ALT var skjedd .. (det er viktig).. Syntes det er litt vanskelig å forklare dette sånn med skrevne ord.. lettere og forklare face to face. Men .. for dere som ønsker å vite mer om dette med visualisering... les boka "the secret" eller søk på nettet, det finnes en film/dokumentar om dette. Som er bare helt utrolig.. og det FUNKER!! Min sønn har nå vært tør siden den kvelden... (med kanskje tre uhell .. SMÅ uhell... ettersom han kanskje fikk litt mye å drikke og jeg kanskje har vært litt sløv med å minne han på at han må visualisere...) EKSTREMT viktig å IKKE frykte at det skal skje .. barnet må være 100% sikker påa t det IKKE skjer ... Jeg har ikke lest boka ... jeg er sløv og har bare sett filmen ... Men den forteller alt man trenger å vite .. Advarsel: den er FRYKTLIG amrikanisert, og de gjør det VELDIG HALLELUJA .... men hvis man klarer å se bort i fra det derre hokkus pokkus halleluja greiene ... Så er det egentlig rett og slett faktisk bare så enkelt ... og jeg tror det er lettere for barn og klare dette enn for oss voksen ;-)
jeanee Skrevet 21. februar 2008 #58 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har en sønn som er litt over 7 år gammel og som stadig (i hvert fall i det siste) tisser i sengen. Det har vært litt vanskelig og frustrerende for oss, for ikke å snakke om han, men vi prøver å ta det så pent som mulig og gjør aldri noe stort ut av det. For et år siden, trodde vi at han var blitt tørr. Da hadde vi gått på Minirin en god stund, uten at det hadde hatt en effekt. Inntil han flere netter på rad sluttet å tisse i bleia. Vi tok så bleia av han permanent, ettersom vi da trodde at han var blitt tørr. Dessverre tok vi feil, for etter en måneds tid var det som før igjen. Og da måtte vi skifte sengetøy hver morgen, for nå nektet han å gå i bleie. Han hadde jo nå blitt stor, hevdet han, og var ikke noe barn lenger. Ettersom hans yngre søster på 4 nettopp hadde sluttet med bleie, var det nok ekstra vanskelig for han å ta på nattbleia igjen. Så vi tvang han ikke, og ventet litt til, for å se hvordan det gikk. Men siden da har han tisset i sengen uke etter uke, og så kan det komme en uke hvor han ikke tisser i det hele tatt, før det så faller tilbake til det vanlige igjen. Vi har vært hos legen, men han kunne ikke se at det skulle være noe galt med min sønn. Han rådet oss til å fortsette med Minirin og evt. vekke han om natta, eller bruke alarm. Minirin har ikke hatt noen effekt på han, så det kuttet vi ut. Han opplevde også å få bivirkninger av den, så vi ønsket ikke å fortsette å bruke den medisinen mer. Vi har prøvd alarm også, men dessverre ser han ikke ut til å reagere på den, ettersom han sover så tungt. Vi har prøvd å vekke han på natta. Dette har vært litt vanskelig, ettersom han sover veldig tungt i 3-tida, og ofte har han allerede tisset i senga, når vi vekker han da. Nå har det vart ganske lenge, uten at vi har funnet en ordentlig og god løsning på dette problemet, som funker. Har tenkt litt på å ta på han bleie igjen, men det ønsket han jo overhodet ikke for et år siden, og ønsker ikke å presse han til noe han ikke vil selv. Lurer bare på om det andre som har det slik? Opplever det som veldig frustrerende, for jeg ønsker jo så gjerne at han skal bli tørr. Og det vil jo han også. Er det noen her som har noen gode råd å komme med? Hei! Har selv en sønn som var sengevæter.. forstår at dette kan være frustrerende..først vil jeg spørre om han sover med klær? Er en fordel at han er varm..la han feks sove med sokker på og se om det hjelper.. Sørg for at han går på do før han legger seg, og pass på at han ikke får noe å drikke rett før sengetid. Hva med å vekke han litt tidligere enn klokken 3 om natten? Lag en tabell med klistremerker for hver natt han har holdt seg tørr og gi han en premie for hver tørre uke. Det funket bra på sønnen min! Ikke bruk kjeft dersom han tisser på seg, bare ta av sengetøyet og vask gutten uten å si noe om dette... Det går over etterhvert;)
Gjest Mammaen til Alex Skrevet 10. mars 2008 #59 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Har selv en sønn som var sengevæter.. forstår at dette kan være frustrerende..først vil jeg spørre om han sover med klær? Er en fordel at han er varm..la han feks sove med sokker på og se om det hjelper.. Sørg for at han går på do før han legger seg, og pass på at han ikke får noe å drikke rett før sengetid. Hva med å vekke han litt tidligere enn klokken 3 om natten? Lag en tabell med klistremerker for hver natt han har holdt seg tørr og gi han en premie for hver tørre uke. Det funket bra på sønnen min! Ikke bruk kjeft dersom han tisser på seg, bare ta av sengetøyet og vask gutten uten å si noe om dette... Det går over etterhvert;) Han sover som regel kun i bleie, ettersom han har en varm dyne over han. Noen ganger har han t-kjsorte på seg også, men dette er hovedsaklig kun når det er kaldt. Vi sørger alltid for at han går på do og tisser før han legger seg. Det gjør han sammen med tannpussen. Dog kan jeg ikke nekte han noe å drikke hvis han virkelig er tørst, men vi prøver å begrense ned på drikkingen de 2-3 timene før han legger seg. Dessverre har det ikke hjulpet så mye hittil. Vi bruker faktisk å vekke han tidligere om natta på hverdagene, ettersom vi legger oss i rundt 24-01-tiden, avhengig av når vi skal opp. Er stort sett bare i helgene vi vekker han i 3-tiden. Problemet da er at han enten allerede har tisset seg ut da (som regel når vi vekker han i 2-3-tida i helgene), eller så har han ikke tisset ennå i 24-01-tida på hverdagene, men er våt neste morgen. Vi skal vente og se om vi skal gå igang med en sånn tabell. Akkurat nå har det ikke noen hensikt, ettersom han har flere våte netter enn tørre. Og sengevætingen har han ikke kontroll over, så ønsker ikke å "presse" han til å bli tørr, når han ikke ser ut til å være helt moden for det ennå. Vi har for øvrig sluttet å la han sove uten bleie; det ble rett og slett for slitsomt for han og oss å stadig måtte opp om natta, skifte sengetøy og dusje han. Både vi og da spesielt han, var ofte helt ferdige om morgenen, ettersom det forstyrret nattesøvnen vår. Noen vil kanskje hevde det er litt "kontroversielt" å ta på han bleie igjen når han nå straks fyller 8 år, men vi mener det er for hans eget beste. Uansett, du her oppe som anbefalte visualisering. Det hørtes veldig interessant ut. Kan jo prøve det ut. Vet du om noen nettsider om dette temaet?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #60 Skrevet 11. mars 2008 Vi har for øvrig sluttet å la han sove uten bleie; det ble rett og slett for slitsomt for han og oss å stadig måtte opp om natta, skifte sengetøy og dusje han. Både vi og da spesielt han, var ofte helt ferdige om morgenen, ettersom det forstyrret nattesøvnen vår. Noen vil kanskje hevde det er litt "kontroversielt" å ta på han bleie igjen når han nå straks fyller 8 år, men vi mener det er for hans eget beste. Det er ingenting kontroversielt over å ha han i bleier om natten, han tisser jo på seg jo!. Så lenge det finnes bleier som passer han, bør han jo bruke det når han trenger bleier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå