Gå til innhold

7-åring som tisser i senga

Anbefalte innlegg

Gjest Mammaen til Alex
Skrevet

Jeg har en sønn som er litt over 7 år gammel og som stadig (i hvert fall i det siste) tisser i sengen. Det har vært litt vanskelig og frustrerende for oss, for ikke å snakke om han, men vi prøver å ta det så pent som mulig og gjør aldri noe stort ut av det. For et år siden, trodde vi at han var blitt tørr. Da hadde vi gått på Minirin en god stund, uten at det hadde hatt en effekt. Inntil han flere netter på rad sluttet å tisse i bleia. Vi tok så bleia av han permanent, ettersom vi da trodde at han var blitt tørr.

Dessverre tok vi feil, for etter en måneds tid var det som før igjen. Og da måtte vi skifte sengetøy hver morgen, for nå nektet han å gå i bleie. Han hadde jo nå blitt stor, hevdet han, og var ikke noe barn lenger. Ettersom hans yngre søster på 4 nettopp hadde sluttet med bleie, var det nok ekstra vanskelig for han å ta på nattbleia igjen. Så vi tvang han ikke, og ventet litt til, for å se hvordan det gikk. Men siden da har han tisset i sengen uke etter uke, og så kan det komme en uke hvor han ikke tisser i det hele tatt, før det så faller tilbake til det vanlige igjen.

Vi har vært hos legen, men han kunne ikke se at det skulle være noe galt med min sønn. Han rådet oss til å fortsette med Minirin og evt. vekke han om natta, eller bruke alarm. Minirin har ikke hatt noen effekt på han, så det kuttet vi ut. Han opplevde også å få bivirkninger av den, så vi ønsket ikke å fortsette å bruke den medisinen mer. Vi har prøvd alarm også, men dessverre ser han ikke ut til å reagere på den, ettersom han sover så tungt. Vi har prøvd å vekke han på natta. Dette har vært litt vanskelig, ettersom han sover veldig tungt i 3-tida, og ofte har han allerede tisset i senga, når vi vekker han da.

Nå har det vart ganske lenge, uten at vi har funnet en ordentlig og god løsning på dette problemet, som funker. Har tenkt litt på å ta på han bleie igjen, men det ønsket han jo overhodet ikke for et år siden, og ønsker ikke å presse han til noe han ikke vil selv.

Lurer bare på om det andre som har det slik? Opplever det som veldig frustrerende, for jeg ønsker jo så gjerne at han skal bli tørr. Og det vil jo han også. Er det noen her som har noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har egentlig ingen råd å gi, Har en datter som er sengevæter, hun godtar å bruke disse Drynites trusene, vi har ikke prøvd minirin til henne, Men eldstesønnen gikk på de og de virket bra på ham, men tabellettene, ikke nesesprayen, den var ikke alltid like lett og dosere. Tror det er bare tiden som hjelper, sønnen ble tørr når han nærmet seg puperteten, akkurat som legen forespeilet oss, da var han 12.

Endret av ToveM
Skrevet

Kan jo være det er dumt svar, du sier jo at du er blitt rådet til å vekke han på natten, men har du gjort dette:

*Ikke drikke mye vann på kvleden?

*Tisse før man legger seg.

*Vekke han i løpet av natten (begynne med én gang, siden 2, så 3 hvis det ikke virker?) Og ikke så sent som 3, men kl. 11, kl. 01:30 osv..

BBB

Skrevet

Når det ikke hjelper med Minirin, alarm eller å ta han opp (noe man faktisk ikke skal gjøre med sengevætere) så er jeg redd dere ikke har særlig mange valg. Det eneste jeg kommer på er å pøve kiropraktor eller fotsonebehandling som kan hjelpe på noen få barn. Ellers tror jeg faktisk bare dere må gjøre som de fleste andre fortvilte foreldre og barn, og det er å innse at dere må vente til han vokser av seg problemet. At kroppen tar hånd om dette på egenhånd. I mellomtiden bør man bare forsøke å redusere konsekvensene med tissingen til et minimum, og det mener jeg man gjør best ved å bruke et hjelpemiddel som bleier. Greit nok at han ikke ønsker å gjøre det, men han er stor nok nå til å forstå hvorfor han må det om dere tar en ordentlig prat med han. Det finnes nå egne bleier for store barn som er sengevætere som jeg syns dere skal kjøpe til han og forlange at han prøver. Han finner nok fort ut at det ikke er så ille med bleier allikvel.

Skrevet
Har tenkt litt på å ta på han bleie igjen, men det ønsket han jo overhodet ikke for et år siden, og ønsker ikke å presse han til noe han ikke vil selv.

Syns ikke det er noe han skal få avgjøre selv. Dersom han tisser på seg så har han jo behov for bleier da, og bør da etter mitt syn også bruke det. Noen ganger må vi voksne ta upopulære avgjørelser, så lenge det handler om sunn fornuft.

Skrevet

Mammaen til Alex, hvis du føler at bleier er den beste løsningen slik situasjonen nå er så syns jeg du skal følge denne magefølelsen.

Den delen av året vi nå har gått inn i, er desverre den verste perioden for å klare å kurrere barn for sengevæting. Den mørke årstiden gjør desverre at barn (og voksne) blir trøtte og sover ekstra tungt, noe som igjen fører til langt flere tisseuhell enn ellers i året.....

Gjest Mammaen til Alex
Skrevet

BBB: Jada, vi har prøvd alt det der. Prøver å la han drikke så lite som mulig før han legger seg, men kan jo ikke la han tørste ihjel heller, om han skulle være tørst. Og lar han alltid gå på do før han legger seg. Å vekke han opp midt på natta, er dog noe vi prøver å unngå, ettersom vi opplever det som at han er vanskeligere å vekke om morgenen, og i tillegg veldig uopplagt og trøtt.

Tror jeg blir å sette på han bleier igjen, selv om det er litt rart å gjøre det igjen nå, nå som han er blitt så stor. Vet at han kommer til å protestere og nekte å bruke dem. Er også bekymret for om vennene hans kanskje finner det ut, og med overnattinger etc. Men men.

Hvilke bleier vil dere anbefale da? Dem fra Libero? Libero XL, eller hva de heter? Tror jeg går og kjøper bleiene imorra, jeg. Har vær "ulykker" i senga hele uka nå, og det er litt slitsom å vaske sengetøyet hver bidige dag..

Skrevet (endret)

Har du prøvd DriNites, de er liksom beregnet på litt større unger, og blir mer beregnet som en truse. Men de fås vel kun i litt større butikker. Vi bruker de her i huset. Det er egne for gutter og jenter

Endret av ToveM
Gjest Mammaen til Alex
Skrevet

Har ikke sett DryNites i butikkene her hvor jeg bor. Vi bor på en mindre plass, der man ikke har så mange butikker. Og jeg kan ikke huske å ha sett noe DryNites i noen av de butikkene. Bare vanlige barnebleier.

Dessuten har jeg lest her at mange er noe misfornøyde med DryNites, siden oppsugningsevnen er noe begrenset. Skal vel være dyre også. Tror jeg går for Libero XL, jeg.

Skrevet

La tiden jobbe for dere.

Min tiåring har vært sengevæter i alle år. Så byttet han skole, og har vært tørr siden. Fra samme dag han byttet skole faktisk.

Men vi har brukt mye tid på legebesøk og undersøkelser. Og alle leger sier det samme, la tiden jobbe for dere. Det er et modningsspørsmål, rent fysisk faktisk.

Skrevet
Har ikke sett DryNites i butikkene her hvor jeg bor. Vi bor på en mindre plass, der man ikke har så mange butikker. Og jeg kan ikke huske å ha sett noe DryNites i noen av de butikkene. Bare vanlige barnebleier.

Dessuten har jeg lest her at mange er noe misfornøyde med DryNites, siden oppsugningsevnen er noe begrenset. Skal vel være dyre også. Tror jeg går for Libero XL, jeg.

De er nok litt dyrere ja, men de har fungert helt fint for oss, har aldri hatt lekkasje med de i alle fall.

Skrevet

Drynites får du på apoteket også.

Skrevet

Vi slet langt opp i skolealder, og løsningen kom etter time hos homopat. Dyrt ja, (betalte over 500,- for første konsultasjon), men etter at vi hadde vært der et par ganger var det slutt på all tissing om natta.

Kan ikke se bort i fra at det kunne vært tilfeldig, at sønnen vokste det av seg akuratt i den alderen og hadde gjort det enten vi var hos homopat eller ikke, men det kan være et forsøk.

Er fantastisk deilig å slippe all klesvasken hver dag. Lykke til, Mammaen til Alex, håper dere finner en løsning som fungerer både for deg og sønnen, bleier i hans alder skjønner jeg han ikke er villig til å bruke.

Gjest Gjest_Diddi_*
Skrevet

Jeg har også en 7 åring som tisser nå og da om natta. Jeg har ikke prøvd annet enn å begrense vanndrikking (og sukkerinntak), samt tisse før han legger seg. Likevel har han "uhell". Men jeg lurer på å forsøke akupunktur. Har prøvd det selv for ulike ting, og sist satte hun også nåler for "overaktiv blære". Nå må jeg ikke småtisse så ofte lenger. Mulig det kan hjelpe gutten min også. Har noen andre forsøkt dette for sengevæting?

Skrevet

Vår erfaring er at Drynites ikke holder mål om barnet tisser mye. Libero sine XL bleier er virkelig gode og tåler masse. Tror neppe dere opplever lekkasje med disse bleiene. Men de ser jo mer ut som bleier da, enn Drynites som har trykk på så de skal likne truser. Til tross for dette mener mange allikvel at de er mye mer "bleie" enn absorberende underbukser som det reklameres med. Jeg tror uansett bleieløsning dere velger, så vil han nok protestere. Det hele handler om måte dere presenterer bleiene på tror jeg, viktig at det fokuseres på at det et hjelpemiddel, at det ikke bare er for babyer, men noe alle som av en eller annen grunn ikke klarer på urin eller avføring må bruke uansett alder. Lykke til!

Hold oss oppdatert om hvordan det går da, og husk at det er ingen grunn for dere til å ha dårlig samvittighet for å sette han i bleier igjen.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Kan sterkt anbefale Libero sine Junior XL Plus 15-30 kg.

Libero skriver om disse bleiene: "Bleier for store barn. Dette er våre største bleier, som vi kaller Junior. De har en ekstra stor absorberende kjerne, som gjør dem sikrere mot lekkasje, selv om barnet tisser mye hver gang. Om natten kan dette være en god bleie, da tørt betyr fortsatt god nattesøvn."

Vi bruker disse til vår sønn som nylig ble 8 år og den bleien med borrelås som han bruker (ikke buksebleien) opplever vi aldri lekkasje med.

Skjønner din bekymring for dette med at venner skal finne ut av hemmeligheten, men om man er forsiktig når man kjøper inn bleiene (legger de i en bærepose ved kassen så man slipper å bære den helt åpenlyst), og oppbevarer bleiene i klesskapet på deres soverom (vi gjør dette, så gjester ikke skal se di på badet eller ved å rote i skuffene på rommet hans), så skal det mye til for at deres lille hemmelighet blir avslørt da.

Gjest Mammaen til Alex
Skrevet

OK. Da har jeg snakket med sønnen min om dette. Gjorde det kort tid etter at han kom hjem fra skolen idag. Ble litt bruduljer og trollinger, da jeg nevnte bleier. Han mente jo at han hadde vokst fra det, ettersom han snart var 8 år. Og bleier var jo kun for babyer og små barn, hevdet han.

Men så forklarte jeg hvor komplisert det var for både han og oss; at vi ofte må vekke han midt på natta, opptil flere ganger, for å la han gå på do, noe som ødelegger nattesøvnen og gjør han trøtt og uopplagt dagen etter. Ofte er vi for sent ute, noe som betyr at han må opp av sengen og vente en stund før vi har fått skiftet på sengen. Og dette var jo noe han selvsagt ikke likte, og fortsatt ikke liker. Så jeg sa at dette slapp man om han brukte bleier. Så han gikk med på det da, heldigvis!

Så idag var jeg handlet bleiene. Føltes litt merkelig å la han begynne med bleier i en alder av snart 8. Oppdaget at Libero hadde to versjoner av Libero XL plus. En der stod Junior på, samt en annen det sto Comfort Fit på, også var det et 7-tall på dette røde fargebåndet. Noe som har peiling på om det er noen forskjell på disse to bleiene? Uansett, tok på han bleien for bare en time siden, noe motvillig fra hans side såklart, men han sovna relativt fort, noe som må sies å være et positivt tegn. Nå gjenstår det bare å se om bleia holder på alt vannet, ettersom han tisser ganske mye. Bleia passa han faktisk overraskende bra. Litt utrolig at det finnes barnebleier for så store barn. Uansett, så ser det bra ut hittil. Skal holde dere oppdatert videre på hvordan det går.

Mamma til sengevæter: Hvordan sitter bleia på 8-åringen da? Begynner ikke bleia å bli litt for liten når man kommer i den alderen der? Og har dere hatt noe erfaring med Up&Go til nattebruk?

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Så flott at han lot seg overtale såpass lett da, så det slapp å bli masse gråt og kamp ved kveldstellet :o)

Oppdaget at Libero hadde to versjoner av Libero XL plus. En der stod Junior på, samt en annen det sto Comfort Fit på, også var det et 7-tall på dette røde fargebåndet. Noe som har peiling på om det er noen forskjell på disse to bleiene?

Hmm, dette var jeg ikke klar over. Har kun sett Junior XL Plus med rødt bånd, men det står ikke noe "7'er" tall på dette tror jeg. Sjekket nettopp hjemmesidene til Libero (gadd ikke gå opp i 2 etasje for å sjekke bleieposen) og ser ikke noe på bildet der heller. Kanskje noen andre her vet om forskjellen?

Uansett, tok på han bleien for bare en time siden, noe motvillig fra hans side såklart, men han sovna relativt fort, noe som må sies å være et positivt tegn. Nå gjenstår det bare å se om bleia holder på alt vannet, ettersom han tisser ganske mye. Bleia passa han faktisk overraskende bra. Litt utrolig at det finnes barnebleier for så store barn. Uansett, så ser det bra ut hittil. Skal holde dere oppdatert videre på hvordan det går.

Tror protestene ofte kommer av at de regner med at vi forventer at de skal protestere litt. Men tipper han finner ut at det ikke var så ubehagelig å sove med bleie på seg allikevel jeg :o) Skjønner godt at det var rart å se han med bleie på igjen ja. Vi har jo hatt det på han hele tiden fra han var liten, så vi er vant til å se han tusle i seng med bleierompe.

Mamma til sengevæter: Hvordan sitter bleia på 8-åringen da? Begynner ikke bleia å bli litt for liten når man kommer i den alderen der? Og har dere hatt noe erfaring med Up&Go til nattebruk?

Den sitter ikke helt perfekt lenger nei, begynner å bli for liten. For korte rett og slett, så vi må feste borrelåsene helt i yttekanten for at den skal passe. Får da liksom ikke den perfekte passformen, men den holder da tett foreløpig. Men vi må vel om ikke så altfor mange måneder se oss om etter andre bleier om han ikke blir tørr snart. Vi har forsøkt Up&Go, men min erfaring er at disse ikke har like god oppsugningsvne.

Gjest Mammaen til Alex
Skrevet
Den sitter ikke helt perfekt lenger nei, begynner å bli for liten. For korte rett og slett, så vi må feste borrelåsene helt i yttekanten for at den skal passe. Får da liksom ikke den perfekte passformen, men den holder da tett foreløpig. Men vi må vel om ikke så altfor mange måneder se oss om etter andre bleier om han ikke blir tørr snart. Vi har forsøkt Up&Go, men min erfaring er at disse ikke har like god oppsugningsvne.

Sitter de bra på han da, når de ikke passer han så godt lengre? Hva synes han selv om bleiene? Synes han de er komfortable å bruke? Og hvordan gjør dere det når han skal overnatte hos andre? Dette er en ting jeg har tenkt en god del på. Hadde da vært ideelt med en slik Up&Go da, men tror at de bleiene er akkurat for små for han. Dessuten tisser han veldig mye om natta, så er usikker på om dem vil holde tett. Og han trenger jo hjelp med å få på disse bleiene han bruker nå. Så det er jo litt kjedelig, men håper vi finner en løsning der.

Alex synes yansett på at bleiene var litt barnslige, med disse motivene på forsiden av bleia. Forstår han forholdsvid godt. Litt rart å se slike barnslige motiver på så store bleier. Er vel ikke så mange store barn som er så opptatt av at bleiene skal være søte, er det vel? Ungen deres har ikke reagert på dette, altså?

Skrevet

J har også gutt på 71/2 år som bruker bleie på natt.

Noen ganger er han tørr andre ganger våt.

Det er blitt en vane at vi bruker det,og er kunn ved overnattinger d kan være litt problematisk,men vi finner en løsning. evnt.pysj,boxer shorts,eller tar den på under dyna.

Men jeg som mamma lengter og venter og venter......... han skal vel bli tørr snart nå.....???

Vurderer å kontakte legen nå og prøve Minirin,men vet ikke helt.

Ser jo noen har god erfaring og virkning av det!

Ekllers er det vel bare tiden vi må bruke,alle blir vel tørre en gang,men d er vel veldig forskjellig fra kropp til kropp.

Mulig alternativ behandlin oxo vurderes etterhvert.

D er jo for gutten det er slitsomt,ved besøk og overnattinger og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...