Gjest LilleLala Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg er IKKE noe flink til å lage mat, og det blir vanligvis det samme om og om igjen.... Men noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre med røkte kjøttpølser?
Aurela Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 En pølsegryte er perfekt til kalde høstkvelder, godt, varmt, lunt og mettende!! Denne oppskriften er til fire personer: *400 gr kjøtt- eller medisterpølse (jeg bruker røkt kjøtttpølse) *6 poteter *2 gulrøtter *2 purre *1-2 ss margarin *1 ts salt *1/4 krm hvit pepper (bruker vanlig sort jeg) *1/4 krm allehånde (denne sløyfer jeg ) *3-4 del vann eller buljong *1 dl hakket persille Koketid 20-25 min. Fjern skinnet på pølsene og skjær den i skiver/terninger. Kutt potet, gulrøtter og purre i skiver og stek det i brunt smør. Ha på krydder og spe med væske. La grønnsakene surre under lokk i ca 10 min. Stek pølsebitene og bland dem sammen med grønnsakene. La gryten koke i 10-15 min. Pynt meg persille rett før servering. Kjempe enkelt og godt
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Røkt kjøttpølse er kjempegodt med poteter og kålrotstuing til, og eventuelt saus; sjysaus eller brun saus. La kjøttpølsene trekke i varmt vann i ca et kvarter (står på posen), eller del dem på langs, fjern skinnet og stek i stekepanna. Kålrotstuing: ca 1 kålrot i terninger 2 gulrøtter i skiver (kan droppes) ca 1 potet i terninger, helst melen vann Kok alt sammen i ca en halvtime til mørt, hell av, men ta vare på vannet, mos med potetmoser eller mixmaster, foodprocessor e.l, ha i salt, pepper og revet muskat, en liten smørklatt, og evt littebitt melk eller matfløte underveis. Du kan tilsette litt av kokevannet om mosen blir for tykk/tørr eller vanskelig å mose. Forresten godt med bacon og stekt løk og sopp til, gjerne kantarell.
Elbereth Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 En slager her i huset er fransk pølsegryte. Til 5 stk lager jeg sånn ca: 2 hakkede løk freses med 2-4 hakkede hvitløkfedd i litt olje. Heller tre bokser bønner i tomatsaus over og har oppi 5-6 pølser i biter og et par laurbærblad. Smaker til med timian, salt og masse nykvernet pepper. Serveres med kokte poteter eller potetmos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå