Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 Lønner det seg foresten å bake brød eller rundstykker framfor å kjøpe brød?
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Lønner det seg foresten å bake brød eller rundstykker framfor å kjøpe brød? det kommer ant på hva du putter i, men på generell basis vil jeg si ja
Gjest marihan Skrevet 31. oktober 2007 #23 Skrevet 31. oktober 2007 Lønner det seg foresten å bake brød eller rundstykker framfor å kjøpe brød? På coop bruker de å ha tilbud på kneipbrød, da koster de 4,90. Til vanlig koster de 8,9o tror jeg.. Tror det blir billigere enn å lage selv!
Aurela Skrevet 31. oktober 2007 #24 Skrevet 31. oktober 2007 På coop bruker de å ha tilbud på kneipbrød, da koster de 4,90. Til vanlig koster de 8,9o tror jeg.. Tror det blir billigere enn å lage selv! Koster ikke Firstprice kneip tre-fire kroner? Om man da ikke har bacis brødbake varer, tror jeg det er billigere enn å bake.. Men, mulig jeg har feil
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #25 Skrevet 31. oktober 2007 Lønner det seg foresten å bake brød eller rundstykker framfor å kjøpe brød? Det kommer an på hvordan du ser på det. Som sagt vil et hjemmebakt grovbrød komme på ca 9 kroner, alt etter som hva som er i det. Så innkjøpsmessig vil nok et billigbrød være billigere. Men så er det slik at hjemmebakt er mer kompakt, og metter mer pr. skive enn for eksempel kneip (som er det billigste alternativet) gjør. 1 skive hjemmebakt tilsvarer veldig ofte 2-3 skiver billigkneip, så forholdet vil ofte bli 1:2 (ett hjemmebakt brød til 9 kroner mot 2-3 billigkneipp til 5 kroner) Og ikke nok med at hjemmebakt metter mer, det er også bedre enn billigbrødene.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #26 Skrevet 31. oktober 2007 Skjønner ikke hvordan dere klarer å ha så lavt matbudsjett. Vi bruker nesten 500 pr person i uka. Jeg baker brød eller kjøper grovt speltbrød hos en baker. Det brødet er kjempegodt, men koster 32 kr. Inngår alle måltidene i budsjettet? Frokost, lunch og middag?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #27 Skrevet 31. oktober 2007 Ja er absolutt alt av mat, alle måltider, og for min del også nå bensin, såpe, vaskepulver++++++
BenedicteK Skrevet 31. oktober 2007 #28 Skrevet 31. oktober 2007 Skjønner ikke hvordan dere klarer å ha så lavt matbudsjett. Vi bruker nesten 500 pr person i uka. Jeg baker brød eller kjøper grovt speltbrød hos en baker. Det brødet er kjempegodt, men koster 32 kr. Inngår alle måltidene i budsjettet? Frokost, lunch og middag? Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer det. Jeg har ikke noen oversikt over hvor mye vi bruker, men vet at det er laangt over 500 kr. Men så er det jo lenge siden jeg har vært nødt å snu hver eneste 50 øring (når jeg var 16), og da levde vi jo på nudler, nudler og atter nudler (æsj).
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #29 Skrevet 31. oktober 2007 Skjønner ikke hvordan dere klarer å ha så lavt matbudsjett. Vi bruker nesten 500 pr person i uka. Jeg baker brød eller kjøper grovt speltbrød hos en baker. Det brødet er kjempegodt, men koster 32 kr. Inngår alle måltidene i budsjettet? Frokost, lunch og middag? For vår del inngår alt i budsjettet. (det var jeg som sa at vårt budsjett er på 700 kr uka) Frokost, lunsj, middag, mellommåltid, kvelds, helgekos, frukt osv... og gutta i familien er IKKE småspiste. Men jeg passer på at maten jeg lager er mettende, og ikke bare "vomfyll". Hjemmelaget mat er ofte mektigere og mer mettende enn ferdigretter og halvfabrikata, og det trengs mindre mengder for å bli ordentlig mett. Derfor blir det i lengden billigere å lage maten fra bunnen av. Dessuten passer jeg på å handle ting når de er på tilbud, og ha et lite lager i fryseren, det gjør det billigere. Handler vanligvis tørrvarer, frysevarer, vaskemidler, hygieneartikler osv en gang i måneden, mens ferskvarer, frukt, pålegg, egg og melk handles en gang i uken. Dette sparer jeg enormt mye på! Da jeg begynte med dette for ti år siden sparte jeg den gangen nesten 1000 kroner måneden ved å gjøre det på denne måten. Men det er klart, av og til sprekker budsjettet så det synger... det er ikke til å komme bort fra. I forbindelse med bursdager, jul, og andre selskapeligheter dobles det gjerne. Av og til ellers også forresten, men da er det gjerne fordi jeg ikke har lyst til å være flink på kjøkkenet... Men i 8 av 10 uker holder budsjettet med god margin.
Gjest marihan Skrevet 31. oktober 2007 #30 Skrevet 31. oktober 2007 For vår del inngår alt i budsjettet. (det var jeg som sa at vårt budsjett er på 700 kr uka) Frokost, lunsj, middag, mellommåltid, kvelds, helgekos, frukt osv... og gutta i familien er IKKE småspiste. Men jeg passer på at maten jeg lager er mettende, og ikke bare "vomfyll". Hjemmelaget mat er ofte mektigere og mer mettende enn ferdigretter og halvfabrikata, og det trengs mindre mengder for å bli ordentlig mett. Derfor blir det i lengden billigere å lage maten fra bunnen av. Dessuten passer jeg på å handle ting når de er på tilbud, og ha et lite lager i fryseren, det gjør det billigere. Handler vanligvis tørrvarer, frysevarer, vaskemidler, hygieneartikler osv en gang i måneden, mens ferskvarer, frukt, pålegg, egg og melk handles en gang i uken. Dette sparer jeg enormt mye på! Da jeg begynte med dette for ti år siden sparte jeg den gangen nesten 1000 kroner måneden ved å gjøre det på denne måten. Men det er klart, av og til sprekker budsjettet så det synger... det er ikke til å komme bort fra. I forbindelse med bursdager, jul, og andre selskapeligheter dobles det gjerne. Av og til ellers også forresten, men da er det gjerne fordi jeg ikke har lyst til å være flink på kjøkkenet... Men i 8 av 10 uker holder budsjettet med god margin. Så flink du er!
tineline Skrevet 2. november 2007 #31 Skrevet 2. november 2007 Billige middager: * Bønnelapskaus med rotgrønnsaker; særlig om man bløtlegger og koker bønnene selv * Stekt ris med grønnsaker og mandler * Pasta med hjemmelaget tomatsaus (1-2 bokser tomater, 1 løk, noen revne gulrøtter, litt hvitløk, røde linser og krydderurter) * Risengrynsgrøt med billigris (jada, det går an) * Pannekaker og ertesuppe med løk, gulrøtter og evt litt billig knokekjøtt/kjøttbein eller bare med buljong * Taco (med tacopakke med saus og krydder til under 10 kr, ikke tortillas) med bønner, kinakål, mais, tomater og ost * Hjemmelaget tomatsuppe med egg og makaroni * Ovnsbakte rotgrønnsaker og svinekoteletter med enkel salat. For eksempel! Jeg er vegetarianer og det er jaggu billig i forhold til vanlig kosthold. Jeg vet at bønner kan være en plage for de fleste som ikke spiser det ofte, men det positive er at det retter seg etter noen måltider (hvis man spiser det ofte nok), når magen blir vant.
Aurela Skrevet 2. november 2007 #32 Skrevet 2. november 2007 Skjønner ikke hvordan dere klarer å ha så lavt matbudsjett. Vi bruker nesten 500 pr person i uka. Jeg baker brød eller kjøper grovt speltbrød hos en baker. Det brødet er kjempegodt, men koster 32 kr. Inngår alle måltidene i budsjettet? Frokost, lunch og middag? Bare sånn liten pekepinn, om dere bruker 32 kr på børd føler jeg at dette sier noe om resten av forbrukt og at du av den grunn ikke klarer å se for deg en handleliste på 500.. Kan det også ha noe med antall personer å mette? TS skal jo bare ha mat til to, om det hjelper?
Plym Skrevet 3. november 2007 #33 Skrevet 3. november 2007 Middagstips: Sommerkoteletter (som ikke bør få komme i nærheten av en grill) er en god basis for lys lapskaus, og er kjempebillige i fryseren på Rema. Kjøp rotgrønnsaker, og kok en stor gryte som dere kan spise i et par dager.
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 5. november 2007 #34 Skrevet 5. november 2007 Jeg kjøper first price laks kr 30? for fileter 100 gram i hver. Og jeg kjøper frossen kyllingfilet fra first price ca 120 kr for 2 kg? Litt usikker på tallene, men det er nok ikke så langt unna. Veldig billig hvertfall.
Gjest smotti Skrevet 6. november 2007 #35 Skrevet 6. november 2007 Jeg prøver å holde prisnivået nede hos oss når det gjelder mat, enkelte uker kan jeg handle inn mat for 2 pers til bare 300 kr. mens andre uker blir det fort 1000. Det hjelper mye å velge butikk med omhu og følge med i matbutikk reklamene som kommer i posten.. for det meste prøver jeg å holde vårt ukentlige budsjett på mat under 700. Og det går som oftest veeldig bra. Skal du kjøpe brus, så går heller der de selger bruskasser , veldig ofte går brusen ned i 5 kr pr.liter når du kjøper en kasse med brus. Ellers så har vi mye grov pasta og kjøttdeig hos oss.Når det gjelder kjøttdeig så får du det kjempebilllig på Lidl, der koster det 19 kr for en pakke, ellers får du jo også frossen kjøttdeig fra firstprice(?) for rundt en 15 kr på kiwi.Spagetti saus.. det finnes 3 pakninger med spagetti saus for rundt en 10 kr. Disse er helt greie. Kombiner gjerne med superbillig ketchup fra firstprice (storflaske til 7 kr) Potetmos er jo også veldig billig og sinnsykt mektig. Potetmosen kan jo kombineres med snitzler(er veldig billig i frossenpakker) og frysegrønnsaker. Fiskepinner går også veldig fint sammen med potetmos og grønnsaker(15 kr for 30 fiskepinner av den billige typen). Er mye plasser man kan spare inn penger bare man ser seg litt rundt og undersøker litt .
Chans Skrevet 9. november 2007 #36 Skrevet 9. november 2007 Denne tråden har jaggu inspirert meg også. Nå satte jeg nettopp opp et eget budsjett for alt, med utregninger av hvor mye inntekter og utgifter jeg vil ha fremover og hvor mye jeg derfor kan sette av til mat, CD'er, filmer og festing. Kjempelurt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå