Lalique Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Går det? Snakker om havregrøt og null luksus, men det må vel gå?
Gjest Tex Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 snakker du bare mat eller husholdningsartikler også?
Nigo-san Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 snakker du bare mat eller husholdningsartikler også? Det lurer jeg også på, for det utgjør en stor forskjell. Skal man ta med vaskepulver, oppvaskmaskinmiddel og MrMuscle, går det nesten en hundrelapp på bare det. Er det kun mat det er snakk om, er mat for en uke til 500 helt kurant å få til. Tre brød, litt pålegg av billigtypen (leverpostei, servelat, makrell i tomat, kaviar) melk, havregryn, egg, tomatsuppe, pasta, billig pastasaus, den frukten som er på tilbud, og evt litt frossenvarer ----> det holder i en uke det!
Lalique Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2007 Det lurer jeg også på, for det utgjør en stor forskjell. Skal man ta med vaskepulver, oppvaskmaskinmiddel og MrMuscle, går det nesten en hundrelapp på bare det. Er det kun mat det er snakk om, er mat for en uke til 500 helt kurant å få til. Tre brød, litt pålegg av billigtypen (leverpostei, servelat, makrell i tomat, kaviar) melk, havregryn, egg, tomatsuppe, pasta, billig pastasaus, den frukten som er på tilbud, og evt litt frossenvarer ----> det holder i en uke det! Tenkte hovedsakelig på bare mat evt med toalettpapir. Pålegg er den store utfordringen. Hva er skikkelig drøyt og passe sunt?
Gjest Vinduskarmen Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Ost er drøyt Kaviar leverpostei Alle disse får man kjøpt som billigprodukter. Å handle mat for 500 kr er faktisk ikke så vanskelig om man følger handlelista og bare kjøper billige og nødvendige produkter.
Nigo-san Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 Tenkte hovedsakelig på bare mat evt med toalettpapir. Pålegg er den store utfordringen. Hva er skikkelig drøyt og passe sunt? Tja, som sagt, kaviar, leverpostei og makrell i tomat er ikke dyre. Og servelaten er så som så på smak, men på 500 kroner må pastrami og annet snacks utgå... servelaten koster ikke mer enn en tier, mens skinke og salami er langt dyrere. Fiskepudding er ikke usunt, og det får du for en tier det også. Syltetøy er drøyt. Mye av dette kan du slenge på litt agurk, tomat el på toppen. Ost tror jeg jeg ville sett an til du ser hva du har igjen etter at det andre er kjøpt. Det er forholdsvis dyrt. Enten får du billige pakker med nok pålegg til 2 1/2 skive, eller så må du kjøpe en stor en til en femtilapp.
Oliven Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 kokt skinke fra first price, makrell i tomat fra samme. Stor gulost er det ofte tilbud på. Syltetøy er ikke så sunt, men veldig drøyt hos oss. Ikke noe problem å leve på 500,- i uka for to pers med litt planlegging. Sjekk litt tilbudsaviser, planlegg middager utifra det og dra til den butikken som har best tilbud utifra det du kan tenke deg. Ris, pasta og poteter som tilbehør til middag i en uke koster ikke stort.
Gjest blåmobil Skrevet 29. oktober 2007 #8 Skrevet 29. oktober 2007 nå har vi nettop handlet det meste vi trenger av mat for 2 uker; 670 kr. (ris.pasta.kylling og poteter er forhåndskjøpte varer som holder lenge) I tilegg kjøpte vi div vaskemidler.
Gjest Inspirert Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 Ble litt inspirert her jeg... Vi har et sykt høyt matbudsjett. Blir noen ganger nesten kvalm av å tenke over det. Kjøper indrefilet og kaster halvparten fordi vi ikke orker å spise opp... Jeg er ikke oppdratt på den måten. Hjemme spiste vi opp maten vår.. Kanskje jeg skal utfordre meg selv litt?! Hvis dere mener at 500,- i uka er helt ok, så bør vi kanskje klare oss på kr 3000,- på en måned? Så blir det ikke heeelt kjipt liksom.. Har skapene fulle av basisvarer. Setter kr 3000,- på den ene kontoen min (har visa til den også) og begynner på budsjettet fra 1. november. Flere som henger seg på?
Frk. Stella Skrevet 29. oktober 2007 #10 Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Middag 1: Laks m/pasta, eggesmør + broccoli Middag 2: Svinekoteletter m/potetbåter + ratatouille Middag 3: Pølsemakaroni m/råkost Middag 4: Fiskekaker m/kokte poteter + kålstuing Middag 5: Wok m/svinekjøtt + ris Middag 6: Pizza m/rester av pølse/skinke/grønnsaker Middag 7: Dampet laks m/kokte poteter, agurksalat + rømme Handleliste: 4pk laksefilet (Rema) - 2 middager Kr 50,- 4pk svinekoteletter (Rema) 39,-/kg - 2 middager Kr 30,- Kjøttpølse (Rema/Nordfjord) 1 middag + pizza Kr 20,- 1 pk fiskekaker (Rema) 1 middag + pålegg Kr 17,- Poteter 12,-/kg - 3 middager Kr 15,- Broccoli - tilbehør 2 middager Kr 10,- Gulrøtter - tilbehør 4 middager + snacks Kr 10,- Agurk - 1 middag + pålegg Kr 15,- 3 paprika (brett) 2 middager + pålegg Kr 15,- Squash . tilbehør 1 middag Kr 10,- Kål - tilbehør 2 middager Kr 1,- Løk Kr 10,- Tomater - pålegg Kr 10,- Påleggsskinke, 300gr (Rema) - pålegg + pizza Kr 18,- Makrell i tomat Kr 10,- Leverpostei kr 20,- Kaviar Kr 20,- Ost (Landlord) - pålegg + pizza Kr 50,- 12pk egg - eggesmør/grateng + pålegg Kr 20,- 2 l melk - grateng/stuing + frokost Kr 30,- 1,5 l eplejuice Kr 15,- 1 boks rømme - til laks/rømmedressing Kr 15,- 2 pk kornbrødmiks (blir 4 brød) Kr 30,- 2 bokser hermetiske tomater - ratatouille/pizza Kr 10,- 1 pk tørrgjær (5 stk) Kr 10,- 1 pk makaroni Kr 10,- Evt 1 pose woksaus Kr 15,- Går ut fra at du har: Litt ris Litt pasta Olje Krydder/salt Smør/margarin Litt hv. mel Frukt/grønt er vel billigst på Kiwi for tiden? Jeg har ikke alle priser i hodet, men sånn ca... Har heller rundet litt opp enn ned. Hadde jeg hatt litt penger til overs hadde jeg kjøpt frukt. Endret 29. oktober 2007 av Frk. Stella
Gjest blåmobil Skrevet 29. oktober 2007 #11 Skrevet 29. oktober 2007 Ble litt inspirert her jeg... Vi har et sykt høyt matbudsjett. Blir noen ganger nesten kvalm av å tenke over det. Kjøper indrefilet og kaster halvparten fordi vi ikke orker å spise opp... Jeg er ikke oppdratt på den måten. Hjemme spiste vi opp maten vår.. Kanskje jeg skal utfordre meg selv litt?! Hvis dere mener at 500,- i uka er helt ok, så bør vi kanskje klare oss på kr 3000,- på en måned? Så blir det ikke heeelt kjipt liksom.. Har skapene fulle av basisvarer. Setter kr 3000,- på den ene kontoen min (har visa til den også) og begynner på budsjettet fra 1. november. Flere som henger seg på? henger meg på. Vi zkriver opp middagsmeny for 2 uker i strekken, og hamdler da stort hver 14. dag. litt småhandling blir det selvsagt innimellom. Vi har brukt 1700 kr på mat siden 15.10, og regner med at vi kommer opp i underkant av 2300 kr frem til 15.11. Det hjelper på budskjettet å handle stort, og la gubben handle, men skriv handleliste til han. Det er vel verdt det!!!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 jeg gjorde dette en periode da jeg hadde mindre penger ( skulle skrevet dårlig råd, men det er vel et hån mot de som virkelig har dårlig råd) Jeg satte opp matliste for en måned, dvs middager, og hva jeg skulle ha til pålegg, pluss brus og godteri i helgene. så tok jeg en skikkelig handledag da jeg reiste på alle butikkene i området og handlet det jeg viste var billig på de forskjellige butikkene og som sto på lista mi. Selvsagt var jeg avhengig av fryser for å få det til, men jeg spiste god og sunn mat uten at det kostet flesk. uten om det var det kun melk og slike ting jeg handlet resten av måneden, jeg kjøpte også brød som jeg ble skjært opp på maskin i butikken og tok opp kun de brødskivene jeg trengte. Må innrømmme at det meste av det jeg handlet kom fra lidl siden de har en del billige basisvarer og er billige på frukt og grønt,( som jeg er avhegig av, er ikke middag uten grønnsaker, eller noe annet måltid for den saks skyld) men jeg sjekket også tilbudsavisene for å få en oversikt over hvem som hadde tilbud på hva og hva ting faktisk koster. Tror akkurat det er veldig viktig dersom man skal klare å ha et greit matbudsjett, dvs vite hva ting faktisk skal koste slik at man ikke blir lurt av "kjempetilbud" som faktisk ikke er tilbud i det hele tatt. En liten ting til som man bør gjøre når man vil spare på matbudsjettet er å lære seg til å lese kg eller liters pris fremfor den prisen som står med store bokstaver. dete r vel så viktig og man handler faktisk anderledes når man gjør det.
Lassie Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Vi handler stort sett mat for en uke til under 500kr, vi... Men vi er ikke så spennende i påleggsveien, og det er stort sett bare mannen som spiser brødmat hjemme. Det kommer jo også an på hvor mange man er i husstanden, da. Vi er bare 2 voksne, ingen barn. Vi spiser sunne middager stort sett hver dag, og ligger likevel på under 500kr for en uke... I tillegg handler vi èn gang i uka, og da sparer man mye - slipper de impulskjøpene..
Gjest lillagubban Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg spiser ikke (liker/tåler ikke) kjøtt og fisk, og lever på under 100kr i uka på mat. Ganske kjipt å være vegetarianer sånn ellers, men noen fordeler på man jo ha, hehe. Forøvrig kan man leve på veldig lite hvis man må, så 500kr i uka på to personer burde ikke være noe problem hvis man handler smart.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg og kjæresten har nå 800kr som skal vare fram til 15, dvs 15-16 dager.. Åssen skal vi klare det?? Har jo lest mange gode tips her, men er det mulig? Det er bare oss to, og vi har ikke mye basis mat i skapa. trenger veldig sårt hjelp og råd! Vi er egentlig ikke potet mennesker, men er det billig?? Og det kan jo brukes til det meste.. og et problem til.. vi røyker begge to, så egentlig holder ikke pengene til røyk en gang. (orker ikke høre at det bare er å slutte, selv om jeg veit det er beste muligheten) håper det er greit jeg skriver i denne tråden istedet for å lage en nye en..
jannamor Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg og kjæresten har nå 800kr som skal vare fram til 15, dvs 15-16 dager.. Åssen skal vi klare det?? Har jo lest mange gode tips her, men er det mulig? Det er bare oss to, og vi har ikke mye basis mat i skapa. trenger veldig sårt hjelp og råd! Vi er egentlig ikke potet mennesker, men er det billig?? Og det kan jo brukes til det meste.. og et problem til.. vi røyker begge to, så egentlig holder ikke pengene til røyk en gang. (orker ikke høre at det bare er å slutte, selv om jeg veit det er beste muligheten) håper det er greit jeg skriver i denne tråden istedet for å lage en nye en.. da synes jeg dere skal sltte å røyke, i hvertfall hvis det går så hardt utvover økonomien ikke for å være slem altså, men røyk er luksus, mat er nødvendig skal komme med et forslag. må bare tenke litt og konferere med min kjære
Aurela Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg og kjæresten har nå 800kr som skal vare fram til 15, dvs 15-16 dager.. Åssen skal vi klare det?? Har jo lest mange gode tips her, men er det mulig? Det er bare oss to, og vi har ikke mye basis mat i skapa. trenger veldig sårt hjelp og råd! Vi er egentlig ikke potet mennesker, men er det billig?? Og det kan jo brukes til det meste.. Har du tenkt på ris?? Det er også ganske billig, og holder lenge.. Samt godt Er heller ikke noe potetmenneske ( ) men spiser masse ris
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 Har du tenkt på ris?? Det er også ganske billig, og holder lenge.. Samt godt Er heller ikke noe potetmenneske ( ) men spiser masse ris Nei ris er ikke dumt:) og first price er jo billig så kommer vel til å gå i det.. fant nå ut at vi har bare 700kr som skal vare i 15 dager og da må vi også ha bensin..
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Vi (2 voksne og 2 tenåringer) har et budsjett på 700 kr uken basert på normalforbruk, det burde derfor ikke være så utrolig vanskelig å handle inn til to voksne, for 2 uker for samme summen. Selv om utfordringen var 500 for en uke, velger jeg å gå for 700 for to uker, som var en reell problemstilling her... Jeg anbefaler som basisvarer: Poteter: 60 kroner for 10 kg... varer i 2 uker for oss 4 Ris: 30 kr for 2 kg... dekker en del måltider Spagetti: 20 kroner for 1 kg... 4-5 måltider, alt etter hvor storspiste dere er... Hvetemel: 10-15 kroner for 2 kg, nok til minst 3 brød når det blir kombinert med grovt sammalt hvete: 10 kroner for 1 kg. Hvert brød vil koste ca 8-9 kroner inkludert gjær. Alternativt kjøpe billigkneip til 6 kroner på butikken. Pålegg: skinke, ost, syltetøy, leverpostei, kaviar, og makrell i tomat. Dette blir da ca 300 kroner i basisvarer, som vil vare i rundt to uker. Så kommer grønnsakene. På denne tiden er det veldig mange gode fine grønnsaker, og gulrot, kålrot, selleri, løk, blomkål mm er relativt rimelige grønnsaker. Du kan få mye godt med grønnsaker for 150 kroner. Utfordringen er hovedingrediensene til middagen. Kjøtt kan en få ganske billig hvis en kjøper frossent i stedet for fersk, men fisk og kylling er veldig dyrt i forhold. Da er det greit å lage lapskaus/gryter, der det blir brukt minimalt med kjøtt/fisk, og heller mer av tilbehøret/basisvarene. Lapskaus, kjøttsuppe/grønnsakssuppe, vegetarpizza med grov bunn, fiskegryte, fiskekaker, fiskepinner (yack, hater fiskepinner)kyllinggryte osv er veldig godt (bortsett fra fiskepinnene da), mettende og rimelig. Valgfritt fisk og kjøtt for 200 kroner Og toalettpapir: 50 kroner... Ikke røyk, brus og kaffe/te, men mett hver eneste dag.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #20 Skrevet 31. oktober 2007 Vi (2 voksne og 2 tenåringer) har et budsjett på 700 kr uken basert på normalforbruk, det burde derfor ikke være så utrolig vanskelig å handle inn til to voksne, for 2 uker for samme summen. Selv om utfordringen var 500 for en uke, velger jeg å gå for 700 for to uker, som var en reell problemstilling her... Jeg anbefaler som basisvarer: Poteter: 60 kroner for 10 kg... varer i 2 uker for oss 4 Ris: 30 kr for 2 kg... dekker en del måltider Spagetti: 20 kroner for 1 kg... 4-5 måltider, alt etter hvor storspiste dere er... Hvetemel: 10-15 kroner for 2 kg, nok til minst 3 brød når det blir kombinert med grovt sammalt hvete: 10 kroner for 1 kg. Hvert brød vil koste ca 8-9 kroner inkludert gjær. Alternativt kjøpe billigkneip til 6 kroner på butikken. Pålegg: skinke, ost, syltetøy, leverpostei, kaviar, og makrell i tomat. Dette blir da ca 300 kroner i basisvarer, som vil vare i rundt to uker. Så kommer grønnsakene. På denne tiden er det veldig mange gode fine grønnsaker, og gulrot, kålrot, selleri, løk, blomkål mm er relativt rimelige grønnsaker. Du kan få mye godt med grønnsaker for 150 kroner. Utfordringen er hovedingrediensene til middagen. Kjøtt kan en få ganske billig hvis en kjøper frossent i stedet for fersk, men fisk og kylling er veldig dyrt i forhold. Da er det greit å lage lapskaus/gryter, der det blir brukt minimalt med kjøtt/fisk, og heller mer av tilbehøret/basisvarene. Lapskaus, kjøttsuppe/grønnsakssuppe, vegetarpizza med grov bunn, fiskegryte, fiskekaker, fiskepinner (yack, hater fiskepinner)kyllinggryte osv er veldig godt (bortsett fra fiskepinnene da), mettende og rimelig. Valgfritt fisk og kjøtt for 200 kroner Og toalettpapir: 50 kroner... Ikke røyk, brus og kaffe/te, men mett hver eneste dag. Takk for kjempe mange fine tips:) nå blei jeg veldig inspirert. Jeg har veldig dårlig fantasi med å finne på middager og sånn, men skal vel klare å lage noe nå Gleder meg nesten til å sette igang og se om vi klarer dette her:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå