Gjest Jente 1982 Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Noen som vet årsaken til at man får urinveis infeksjon (gjene skjeldne årsaker også)? Kan kosthold ha noe å si? Kan brus forårsake det? Hva er de vanligste årsakene? Hvor farlig er det å hatt det rundt en måned? Kan urinveis infeksjon gå bort av seg selv, for så å komme tilbake etter ei stund og så gå bort i gjen. I såfall, hvordan?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Kosthold kan ha noe å si fordi hva man spiser eller ikke spiser kan påvirke miljøet i underlivet (mest aktuelt for sopp) og sammensetningen av urinen. Hvis du får i deg mye c-vitamin som er en syre (askorbin) blir urinen, og dermed miljøet i blæra surere og gir dårligere kår for bakteriene. Hvis du får i deg mye sukker vil jeg anta at risikoen kanskje kan øke, men vet ikke, det kan evt øke risiko for underlivssopp. Forøvrig har hygiene endel å si. Ellers tror jeg arv er en viktig faktor; noen får uvi hele tiden samme hvor mye de forebygger, mens andre, som jeg, aldri har hatt det. Hvis du går med urinveisinfeksjon lenge kan infeksjonen spre seg, og du får nyrebekkenbetennelse som er såpass alvorlig at man må på sykehus. Derfor bør du absolutt ikke gå med ubehandlet uvi. Dessuten vil jeg anta at det er lettere å få tilbakefall og kronisk infeksjon om den ikke blir behandlet raskt? Infeksjoner kan også gå tilbake av seg selv, særlig om du får stoppe den tidlig ved å drikke masse juice eller ta c-vitaminer i andre former, men blusse opp igjen. Det var det jeg tror jeg visste, utover dette har jeg ikke peiling. Men gå til lege om du tror du har en infeksjon.
sweetdana Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Den vanligste årsaken til urinveisinfeksjon, UVI, er tarmbakterier som kommer inn i urinrøret. Avstanden fra anus til urinåpningen er kort, og det skal ikke så mye til før bakterier kommer inn. Dette kan også skje under samleie, derav regelen å tisse etter samleie dersom man er hyppig plaget. Dersom man på en eller annen måte ikke får tømt blæra ordentlig, f.eks pga av medfødte misdannelser i urinveiene blir det resturin i blæra som også disponerer. De fleste bakterier som koloniserer blæra trives godt med sukker. Men det er relativt sjelden å ha så mye sukker i urinen, med mindre man har f.eks. diabetes. Tror ikke kostholdet har så veldig mye å si hvis man er frisk ellers, men det gjelder såklart å drikke mye sånn at urinen ikke blir stående i blæra veldig lenge. All stillstand av urin kan føre til oppblomstring av bakterier. Blærebetennelsen i seg selv er ikke farlig sånn sett, men om den står i en måned kan man risikere at bakteriene vandrer opp til nyrene og kan gi nyrebekkenbetennelse. Det kan bli en alvorlig tilstand. Eventuelt kan bakteriene gå ut i blodet og gi en sepsis, men det er ikke så vanlig. Kroppen kan vel til en viss grad kvitte seg med UVI av seg selv, slik den kan med de fleste infeksjoner i kroppen. Men likevel anbefales det vel å ta en antibiotika kur for å forsikre seg om at den er helt borte. Men er man plaget må man også ta forebyggende tiltak, som tranebærjuice/kapsler, drikke mye vann, tisse etter samleie osv. Dersom UVI forsvinner av seg selv for så å komme tilbake, har du enten fått en ny infeksjon ellers så har ikke kroppen klart å ta knekken på absolutt alle bakteriene. Etter en stund kan da disse gjenværende bakteriene rekke å kolonisere blæra på nytt, og gi en ny infeksjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå