Gå til innhold

Giftemål så innmari tidlig...?

Pusen

Anbefalte innlegg

Heisann jenter.

Tenkte jeg bare skulle høre hvordan meninger dere har om dette temaet. Har vært inne og lest tråden om alder på de som gifter seg og lurer fælt på om det virkelig er slik i dag.

Dette er ikke ment som provoserende i det hele tatt mot de som gifter seg tidlig, så jeg er ikke ute etter å få kjeft...

Jeg synes bare at det er noen par som gifter seg så ufattelig tidlig i livet. Ei jente var 17 (!!!!) og opp til 22 år. Jeg personlig synes at det er tidlig, men jeg er mest spent på hva dere andre synes...

Hvorfor er det så viktig å måtte gifte seg med en gang. Hva med å flytte sammen, ta utdannelse, oppleve etc og være sammen i flere år før man gifter seg? Er det hastverk egentlig??

Bare spør jeg altså... Ønsker konstruktive svar.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! icon_smile.gif

Har også sett det her, men personlig kjenner jeg ingen som har gifta seg SÅ tidlig. Jeg blir snart 25 og skal gifte meg til sommeren, men blant våre venner er vi helt atypiske, men de kommer vel etter etterhvert.

Den rådende normen er vel at man skal reise, ta utdannelse, flytte sammen, få barn (i 30-års alderen), kanskje gifte seg etterhvert? De som gifter seg før de har fylt 22 er nok ikke akkurat blant majoriteten.

Vet ikke hva som er riktig egentlig. Det viktigste er vel at folk tenker nøye over det de gjør og gjør ting av de rette grunnene. Folk i feks 17-årsalderen kan ha veldig forskjellig modningsnivå.

Ellers har jeg mistanke om at "brudens alder" avhenger litt av sosial tilhørighet/status også. Uten at jeg tør utdype det så veldig... icon_smile.gif

mvh 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Vi gifter oss denne sommeren og jeg er "bare" 23 år. Jeg blir riktignok 24 til sommeren, men en del vil kanskje påstå at det er litt ungt. Vi har begge en god utdannelse og har etablert oss sammen. Vi har bodd sammen hele tiden vi har vært sammen, så vi kjenner hverandre ut og inn. Personlig tror jeg at når man føler seg klar til å gifte seg, da kan man gjøre det. Jeg er overhodet ikke i tvil om at dette er det rette og jeg vet at vi vil få et kjempefin ekteskap sammen. Et ekteskap er selvsagt et stort skritt å ta, men så lenge man virkelig vet hva man går til og vet at det er dette man vil, ja da ser jeg ingen betenkeligheter ved å gjøre det heller.

Jeg er enig i det at man bør kjenne hverandre ordentlig og ha opplevd litt sammen før man gifter seg, men selvom jeg er ung har vi opplevd en hel masse sammen. Vi har tatt en viktig avgjørelse, men jeg vet at vi har tatt den rette!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg at det er for tidlig å gifte seg når man er så ung.

Men det er jo helt og holdent opp til hver og en om det er det de vil.

I en alder av 17 år er det veldig mye man har i vente.

Mulig det er lurt å prøve en god stund som samboere først å se hvordan det går.

Jeg har selv vært samboer nå i over 3 å synes det er helt fint. Ser ikke noe behov for å gifte meg ennå.

Men det er veldig greit å skrive en samboer kontrak(er en fin en som ligger på dagbladet.no).

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse av at gruppen av de som gifter seg for første gang er delt inn i to grupper. Det er de som treffer den "rette" i slutten av tenårene og gifter seg i alderen 19 til 23, og så er det et hopp til de som gifter seg når de som er i slutten av 20-årene begynnelsen av 30- årene.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi er henholdsvis 26 og 30 når vi gifter oss om 16 dager og vi er utrolig glade for at vi har vært samboere i mange år før vi gifter oss. Da har vi lært å kjenne hverandre samt at vi vet at vi vil dele våre liv sammen. Vi har lært av hverandres uvaner og vaner og føler oss klare for å tre inn i ekteskapet.

For min del så hadde jeg ikke vært klar til å gifte meg da jeg var 21-22 år gammel - men det er meg - det er jo veldig mange som er klar. Jeg har venninner som har gifter seg i en alder av 19. Jovisst er det tidlig, men ekteskapene har holdt og de er lykkelige og de får utvikle seg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Vi må respektere dem for deres valg og Forhåpentligvis vil det vare livet ut!Noe som er imot alle odds i disse tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal jeg respektere alle i de valg de enn måtte ta. Var bare nysgjerrig på hva slags syn dere her inne hadde. Vil ihvertfall si takk for fine og tempererte svar.

Folk er forskjellige, sånn er det bare (",)

Lykke til alle dere som skal gifte dere! Håper det varer livet ut!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når du er 17 år er du ikke myndig en gang. Det betyr at dine foreldre må skrive under ekteskapspapirene i tillegg til deg selv, som en godkjennelse av ekteskapet. Er ikke det grunn nok til at det er litt tidlig i en alder av 17 år, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

har du noen gang prøvd å snakke m en 17-åring? MAN MÅ BARE IKKE PRØVE SEG PÅ Å FORTELLE DEM NOE ALTSÅ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg har alltid vært den som har vært i mot det å gifte seg,har alldrig sett meningen med det....

Har vell heller ikke elsket dem jeg har vært sammen med heller....

No er det ingenting annet jeg tenker på.... icon_smile.gif

Har funnet det jeg vill kalle verdens hærligste mann....

Allt er bareperfekt....

Vi har pratet om å gifte oss,men skal vendte til vi har kjøpt leilighet før vi blir mann og kone....

Er ikke gammle jenten vill jeg si er bare i begynnelsen av 20 årene og hanner i slutten av 20 årene...

Tror ikke alder har så mye med hvorvidt mann skal gifte seg eller ikke tror det har med livserfaring og kunnskapen om seg selv og det og vite hva mann vill og at mann har funnet den peronen som elsker deg for den du er og omvendt....

Og at mann går på sammen veien i live og har samme retningen.....

Så er jo det at mann kjenner personen mann skal leve med på godt og vondt...

Og at amnn vet at de negative sidene ikke er så store at de overskygger de gode sidene ved peronen og forholdet....

Er enig med at det er tidelig å gifta seg i 17 års alderen ikke for de at mann ikke vet hav mann føler men i en alder av 17 vet mann allt og når mann da har blitt noen år eldre så rister mann på hodet av alle de rare meningene og holdninene mann hadde som naiv 17 åring.....

Alle mennesker vokser og blir mer moden , men det kommer en tid i live der mann ikke forandre seg så mye bare blir mer sikker på det mann viste fra før og så vet mann hva mann kan og hvordan mann skal bruke det mann er flink til....

Rett og slett mer moden.....

Det er ikke så vanelig at mann gifter seg i 20 årene lengre det er vel heller mer normalt å ha vært forlovet en hel hau med ganger før mann er 30.....

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig få som har giftet seg, og jeg er 24 år. To par var personlig kristne og henholdsvis 24/25 og 24/24. Det andre paret giftet seg på impuls som 19-åringer, og de er skilt nå... Mitt inntrykk er egentlig at folk er litt skeptiske til å gifte seg tidlig, kanskje fordi det freemdeles er et stort skritt å ta OG man ser at det er mange forhold som ryker.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vært gift i 9 år.Giftet meg da jeg var 19 år, vi hadde da to barn sammen. Har vært sammen siden jeg var 15 år, fikk første barnet, da jeg var 18 og nr to da jeg var 19. Har ikke fått flere barn etter det, men har veldig lyst på en attpå-klatt nå. Jeg er nå 28 år, i bra arbeid og det er min mann også. Ville ikke byttet med noen, men vil heller ikke anbefale det. Det er faktisk litt tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at det er for tidlig å gifte seg når man er under 20 år. Det finnes unntak, men de ferreste er vel klart for dette.

Selv lever jeg i et stabilt samboerforhold og kunne i grunnen ikke tenke meg å inngå ekteskap. Ikke fordi jeg er umoden eller tviler på samboeren, men fordi jeg ikke føler "kallet". Kanskje en gang, men ikke ennå. Vi har det jo så bra som vi har det...

Det er i grunnen ikke mange av mine venninner som har giftet seg heller, selv om de er mellom 27 og 30, men noen er det jo. Men mange av dem har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet meg da jeg var 21 år. Syns ikke det er tidlig jeg (vi hadde vært sammen lenge). Vi bodde ikke sammen før vi giftet oss. Likevel går det faktisk bra! Vært gift i 3 år nå. Er det ikke like alvorlig å bo sammen med noen som å være gift da. Skjønner ikke helt forskjellen. Hadde ikke giddet å flytte sammen med en som jeg ikke hadde planer om å tilbringe resten av livet med. Provoserer jeg nå tro? Mente egentlig ikke det.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg er helt enig med deg Smil....

Jeg har et barn fra tidligere forhold,men har alldrig bod med faren til barnet....

Selv om vi var sammen i tre år....

Var en ulykke at jeg ble gravid(hell i uhell)

Jeg har no flyttet sammen med verdens herligste mann og han får alldrig slippe unna,han skal jeg dele resten av live mitt med....

Har heller aldrig sakt til noen at jeg elsker dem bort sett fra han jeg bor sammen med no og min datter....

Klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal være enig at 17 er tidlig men når man nærmer seg 22 og videre oppover så er det nok mer og mer vanlig å gifte seg.. man må huske på at personer har forskjellige modningsnivå - enkelte blir fortere voksen enn andre sånn er det bare icon_smile.gif

jeg er selv 22 og rekker å bli 23 innen jeg gifter meg..synes det er passe. han jeg gifter meg med er noen få år eldre.

vi har vært forlova i 3 år så dette er noe som er godt planlagt - har vært samboere i 3 år også , så man kan si at vi kjenner hverandre ut og inn og ser at forholdet er sterkt og at det fungerer bra. alle bør kjenne hverandre godt og ha bodd sammen før man gifter seg da tror jeg man unngår en del skillsmisser icon_smile.gif

dette med aldrer er nok veldig personavhengig , og så lenge man er sikker på hva man vil før man gifter seg så tror jeg det ikke gjør noe om man er ganske ung. men man appsolutt ha fylt 20 icon_smile.gif

sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn ting er å gifte seg tidlig...og faren for at det går i oppløsning.en annen ting, som jeg personlig syns er mye værre, er å få barn uten å ville gifte seg.

Om du ikke er sikker nok på forholdet ditt til å ville gifte deg, bør du heller ikke få barn !

Å gifte seg og å skille seg går kun utover DEG SELV.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...