Gå til innhold

Temperament, overfølsomhet osv...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest sint
Skrevet

Heisann.

Jeg har ett problem som jeg velger å sette her, da jeg tror det er svært helserelatert.

Jeg har en samboer. Han er verdens snilleste, og gjør alt han kan, (langt over normalen) for å holde meg fornøyd stakkars. Jeg vet det ikke burde være sånn.

Problemet mitt er, at jeg blir så vanvittig fort sint! Jeg er sint, hakkete, nebbete, sur, kjefter osv. Uten å egentlig ha noen grunn! Jeg er også veldig overfølsom, klarer ikke å styre når og hvor jeg begynner å gråte osv. Pluss at jeg har ett voldsomt temperament! For omtrent ett par mnd siden slo jeg ned baderomsdøra i sinne, og jeg har slått han ett par ganger også. :sjenert: Uten at han har fortjent det. Jeg er vel en del sterkere enn mange andre jenter, i allefall over gjennomsnittet, og han er direkte redd for meg. Nå har han fått ALT for mye respekt for meg.

Men jeg nekter å tro at dette virkelig er meg? Jeg er ALDRI sånn mot andre. Venner, bekjente og arbeidskolleger oppfatter meg som hyggelig, reflektert og som en gledesspreder. Jeg smiler alltid når jeg er ute. Og som sagt, samboeren min har ALDRI gjort noe som helst for å gjøre meg sånn som jeg blir. Og jeg er egentlig veldig forelsket og lykkelig sammen med han. Vi har vært sammen ett år nå. Jeg var endel slik med eksen min også, og han holdt ut med det i 3 og ett halvt år.

Som sagt, er dette meg? Eller kan dette (som jeg håper på) være medisinsk relatert?

Hva tror dere? Jeg er lei av å krangle og være sint!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest sint
Skrevet

Og forresten, det eneste jeg bruker av medisiner eller tabletter er p- pillen, Loette. Har også prøvd Yasmin og Trionetta, p-sprøyten og p- ring......

huff.... jeg er så oppgitt...

Skrevet

Det kan være p-pillene som gjør deg sint.

Økt temperament er jo en av de vanlige bivirkningene på hormonprevensjon.

Gjest Gjest sint
Skrevet

Ok, takk for svar! Men hva gjør jeg da i såfall? Jeg vil jo ikke akkurat bruke kondomer heller...

hmm....

Hvis noen andre har forslag til hva det også kan være, så vær så snill å kom med det! Jeg vurderer å ringe legen i morgen å snakke med henne om problemet.

Skrevet

P-piller kan ha med det å gjøre, ja. Jeg var mye, mye mer overfølsom, sint og fæl da jeg brukte p-piller. Du kan prøve å bytte merke, eller be om cerazette som har mindre/andre hormoner, ellers finnes det jo andre prevansjonsmidler som p-ring, kobberspiral m.m du kan vurdere. Ta en tur til lege!

I tillegg vil jeg be deg tenke over om det kan være andre grunner til at du oppfører deg som du gjør - har du vært aggressiv i barndommen, kan du ha blitt preget på en negativ måte av foreldre e.l, har slik oppførsel vært en måte å løse konflikter eller noe på? Hvis du kommer på noen slike grunner bør du vurdere terapi.

Gjest Gjest sint
Skrevet

Ja, vet du. Jeg har faktisk hørt om Cerazette. De kan faktisk hindre deg i å få mensblødninger også, kan de ikke? Det er jo bare genialt! :jepp:

Jeg skal ta en tur til legen og få bytte i hvertfall. Går på Loette nå.

Hvis det ikke blir noen forandringer på humøret og sinnstemningen så begynner jeg uten tvil i terapi, for dette er virkelig vondt. Vondt for meg, vondt for samboeren min. Jeg klarer bare ikke å kontrollere meg. Også sliter jeg litt med sjalusi også. Lurer på om ikke hormonene klarer å forsterke disse følelsene også?

Det er kjipt å begynne å grine på butikken i hvertfall! :sukk:

Tusen takk for nyttige og hjelpefulle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...