Gå til innhold

Psykisk helse og fysisk trening

Fremhevede innlegg

Gjest trude.lutt
Skrevet

Hei! Det er opptatt og vedtatt at fysisk aktivitet hjelper i forhold til psyken. Er sikkert "hudrevis" av studier som omhandler dette, men jeg vil gjerne høre fra dere, har noen av dere opplev dette?

Sliter selv med tilbakevendene depresjon og dårlig selvbilde, og "vet" at det sikkert hadde hjulper å trene. Hvem vet, kanskje en god erfaring fra en av dere er det som skal til for å komme meg over dørstokkmilen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei! Det er opptatt og vedtatt at fysisk aktivitet hjelper i forhold til psyken. Er sikkert "hudrevis" av studier som omhandler dette, men jeg vil gjerne høre fra dere, har noen av dere opplev dette?

Sliter selv med tilbakevendene depresjon og dårlig selvbilde, og "vet" at det sikkert hadde hjulper å trene. Hvem vet, kanskje en god erfaring fra en av dere er det som skal til for å komme meg over dørstokkmilen!

Jeg kan ikke få anbefalt det nok.

Jeg sliter med angst og prioriterer trening i 2-4 timer hver dag.

Det er min investering i et rolig sinn og bedre helse. Både fysisk og mentalt. Har drevet med dette i snart 10 år nå og funnet ut at den tiden det tar er verdt det. Jeg er ikke noe menneske resten av døgnet om jeg ikke får disse timene med aktivitet.

Så hopp i det og kjenn forskjellen :jepp:

Gjest trude.lutt
Skrevet

Takk for svar! 2-4 timer om dagen har ikke jeg mulighet til, full jobb, mann og barn. Ser for meg at jeg kan få til 2-3 treninger på treningsstudio i løpet av uka. Pluss at jeg kan få til å gå til jobb 1-3 dager i uka. Det tar ca 25 min.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Hvor mye må en trene for at det skal hjelpe på psyken?

Skrevet

Jeg har for mye angst til å ha overskudd til å trene, jeg er fornøyd hvis jeg orker å få hentet inn ved til ovnen.

Skrevet

Selvsagt hjelper det. Ikke bare direkte, men man kommer i en positiv sirkel - trening hjelper psykisk, bedre psyke gir mer motivasjon, mer motivasjon gjør lettere å trene, osv.

Å begynne med jevnlig trening burde definitivt være første trinnet i behandling av depresjon og angst. I stedet kastet folk bort penger på søppel som Cipralex, Prozac, Zoloft o.l., som ikke bare er betydelig mindre effektivt enn trening, men som også har en mengde kjipe bivirkninger - de fleste som har prøvd å ha sex når de tar slikt vet sikkert hva jeg mener.

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Jeg har prøvd dette med trening og synes det hjelper. Det jeg synes er vanskelig er å justere hvor hardt og hvor lenge. Det er akkurat som om det er et balansepunkt for hvor mye og hvor hardt jeg kan trene før det tipper andre veien, dvs at jeg blir psykisk dårlig. Det er som om at hvis jeg sliter meg ut blir angsten værre. Skulle gjerne brukt fysisk aktivitet aktivt i behandlingen, hadde vært fint med råd og veiledning i progresjonen.

Det jeg stusser over er at ingen lege eller terapeut har oppfordret meg til fysisk aktivitet, det har jeg funnet ut på egenhånd ved å lese på nettet. Siden forskning viser til resultater er det rart at det ikke anbefales fra lege/terapeut. Kan jo hende noen av dere andre har fått info om det.

Skrevet

Ja jeg har virkelig opplevd dette selv. Uten trening blir jeg helt kjløttkake. Og jeg kan helt ærlig si at det er kun etter trening jeg er i stand til å kjenne meg riktig tilfreds og faktisk lykkelig. (sliter med depresjoner selv) Problemet er jo selvakt å makte å komme seg på trening når man er så trett som mange er når man er deprimert, men jeg kan ikke få ropt det ut nok hvor viktig dette er.

Det samme gjelder også kosthold. De periodene jeg ikke klarer å ta vare på kostholdet er jeg også mye verre og føler meg rett og slett syk.

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Enig med deg gjest over, merker også på kostholdet. Forandret kosthold endel da jeg meldte meg inn i vektklubben og etter en tid merket jeg at det gav god effekt på psyken også.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Selvsagt hjelper det. Ikke bare direkte, men man kommer i en positiv sirkel - trening hjelper psykisk, bedre psyke gir mer motivasjon, mer motivasjon gjør lettere å trene, osv.

Å begynne med jevnlig trening burde definitivt være første trinnet i behandling av depresjon og angst. I stedet kastet folk bort penger på søppel som Cipralex, Prozac, Zoloft o.l., som ikke bare er betydelig mindre effektivt enn trening, men som også har en mengde kjipe bivirkninger - de fleste som har prøvd å ha sex når de tar slikt vet sikkert hva jeg mener.

Det var da svært. Det er vel ikke sån at folk med glede hiver innpå med antidep. Jeg har nå måttet begynt på igjen med antidep, og er kjempelei meg for det. Gikk av i sommer og nå har jeg kræss landet. utrolig vondt.....og sånne komentarer gjør det ikke lettere. Ta hensyn til at vi er forskjellig, du velger/klarer å takle livet uren antidep, det er ikke alle som klarer det!

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Jeg har lett for å bli "tung" om vinteren, men det som får meg i gang er treningen. Det gjør slik at jeg ikke blir "tung" om vinteren hvis jeg trener jevnlig.

Man blir i godt humør, man føler seg sterkere og friskere.

Ja, det hjelper for psyken. Ikke tull det nei. :)

Men da nytter det ikke å trene 1 dag i uken for meg da. Helst litt mer. :)

Det tar ikke lang tid før du merker bedring i formen psykisk og fysisk.

Endret av Frøken Titt
Skrevet
Jeg har lett for å bli "tung" om vinteren, men det som får meg i gang er treningen. Det gjør slik at jeg ikke blir "tung" om vinteren hvis jeg trener jevnlig.

Man blir i godt humør, man føler seg sterkere og friskere.

Ja, det hjelper for psyken. Ikke tull det nei. :)

Men da nytter det ikke å trene 1 dag i uken for meg da. Helst litt mer. :)

Det tar ikke lang tid før du merker bedring i formen psykisk og fysisk.

Så bra :) Koselig :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet
Så bra :) Koselig :)

Alt med oss er da koselig Mito. :trene::5::kyss:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...