Gå til innhold

Gresskar


billie

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et mega gresskar som jeg tenkte å lage lykt av. Men siden jeg først har kjøpt et gresskar så ville det jo være en skam å kaste alt kjøttet inni.

Noen som har noen gode oppskrifter med pumpkin i?

Lyst til å prøve bl.a pumpkin pie og annen bakst.

:gresskar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salsera: Jeg vil gjerne ha både middagsoppskrifter og andre oppskrifter. Lagde en nyyydelig gresskarsuppe i fjor, men finner ikke igjen oppskriften... Etter den suppa fikk i hvertfall vi smaken på gresskar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresskar er godt i risotto, bytt gjerne ut risen med spelt eller hirse. Eurydikes versjon med byggryn passer sikkert også godt til gresskar.

I tillegg til gresskarsuppen nedenfor anbefaler jeg å lage en enkel gresskarsuppe og tilsette litt ingefær.

Du kan også ovnsbake biter sammen med biter av rotgrønnsaker og bruke dem som tilbehør.

Indisk gryte med kikerter og gresskar

1 kg gresskar (uten skall)

ca. 80 gr. kikerter, legges i bløt dagen før

1 ts gurkemeie

1 ts spisskummen

1 ts koreander

1 løk

litt hvitløk

salt, pepper og paprika

olje

Varm opp olje, tilsett krydder og surr dem et par minutter før du tilsetter løk og hvitløk. Surr til løken er blank. Tilsett kikerteroh gresskar, hell på litt vann og la det småkoke i 25 minutter. Smak til med salt, pepper og paprika, og server med med f.eks. raita og nan.

Gresskarsuppe med ris og gresskarkjerner

100 g naturris

500 gresskarkjøtt i terninger

1 løk, hakket

1 fedd hvitløk, knust

1 stor tomat eller to mindre, flådd, fjern frøene og skjær i biter

2 ss smør

noen timianblad

500 g grønnsaksbuljong

1 dl fløte

1-2 ss balsamico bianco

salt

pepper

2 ss ristede gresskarkjerner

eventuelt gresskarkjerneolje

Legger ut noen gresskaroppskrifter:

Gresskarsuppe med ris og gresskarkjerner

100 g naturris

500 gresskarkjøtt i terninger

1 løk, hakket

1 fedd hvitløk, knust

1 stor tomat eller to mindre, flådd, fjern frøene og skjær i biter

2 ss smør

noen timianblad

500 g grønnsaksbuljong

1 dl fløte

1-2 ss balsamico bianco

salt

pepper

2 ss ristede gresskarkjerner

eventuelt gresskarkjerneolje

Kok risen for seg.

Smelt smør, la løk, hvitløk og gresskar dunste en liten stund, tilsett tomat, timian og buljong, kok opp og la det småkoke i 25-30 min. Purer suppen, tilsett fløte og balsamico. Tilsett den kokte risen, varm opp igjen og smak til. Serveres med gresskarkjernene strødd over og eventuelt med litt ojle.

Legger ut noen gresskaroppskrifter:

Gresskarsuppe med ris og gresskarkjerner

100 g naturris eller villris

500 gresskarkjøtt i terninger

1 løk, hakket

1 fedd hvitløk, knust

1 stor tomat eller to mindre, flådd, fjern frøene og skjær i biter

2 ss smør

noen timianblad

500 g grønnsaksbuljong

1 dl fløte

1-2 ss balsamico bianco

salt

pepper

2 ss ristede gresskarkjerner

eventuelt gresskarkjerneolje

Kok risen for seg.

Smelt smør, la løk, hvitløk og gresskar dunste en liten stund, tilsett tomat, timian og buljong, kok opp og la det småkoke i 25-30 min. Purer suppen, tilsett fløte og balsamico. Tilsett den kokte risen, varm opp igjen og smak til. Serveres med gresskarkjernene strødd over og eventuelt med litt ojle.

Gresskar-røsti

400 g poteter, grovt revet

4000 g gresskarkjøtt, grovt revet

1 fedd hvitløk

2 egg

75 g hvetemel

salt

pepper

muskat

3 ss hakket persille

Bland alt, og stek små kaker i litt olje, ca. 4 min på hver side. Serveres med en salat og kanskje en fetadip? (Bland fetaost, creme fraiche eller kesam, tilsett litt vann (til passende konsistens, smak til med krydder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hiv ikke gresskarfrøene!! De kan bli sunt og godt snacks :jepp:

Frøene skylles og legges på et håndkle eller bakepapir og tørkes. Deretter tørristes de i en tørr stekepanne med mye salt i 10 – 15 minutter. Det er viktig at pannen ristes hele tiden slik at frøene ikke brennes!

Evt kan du spre de utover et stekebrett, gjerne på bakepapir, og riste de i ovnen på ca 220 grader i 10-15 min, eller til de er gylne. Også her er det viktig å riste på de så de ikke brennes.

Skal du spise de som snacks kan du også krydre de med f.eks. garam masala eller annet smaksterkt krydder du måtte like. Nøytrale er de kjempegode i salat, eller i brøddeigen. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...