TheHairyToothfairy Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har blitt beordret til å ta meg ferie en uke, helst to. To uker ferie høres mye ut i mine ører, aner ikke hva man skal ta seg til med så mye tid. Jeg har ingen peiling på hvor jeg skal dra, hva jeg skal gjøre eller noe som helst. Det eneste jeg vet er at strandferie er utelukket, jeg føler meg like tilfreds på en strand som en gnu vil gjøre i en elv med høy konsentrasjon av krokodiller. Har ikke lyst å bruke så sinnsvakt mye penger heller, men jeg er ikke klar for noe telt-tur. Litt varme og annet klima høres digg ut, men jeg vet ikke om det er alfa omega. Så, har dere noen ideer? Pøs ut. Alle forslag teller, jeg er takknemlig for all hjelp.
Tabris Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Er det sjefen som har beordret det? Må du reise bort, eller er det bare fri fra jobb det er snakk om? Hva med Europa? Frankrike eller Spania? Litt mildere vær, men du kan holde deg borte fra strendene. Bo i en liten fransk landsby, stå opp tidlig og spise frokost ved et lite, lokalt bakeri mens man ser landsbyen våkne til liv i morgenvinden... hadde vært terapi for kropp og sjel for min del!
gard Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Hei Hvor har du vært før? Har du besøkt noen av de flotte byene vi har her i Europa? Paris, Roma, London, Firenze, Praha? Hvis du har lyst å reise litt lenger kan du dra til Dubai...innendørs skianlegg, ørken safari, shopping etc. Enda litt lenger...Thailand. En helt annen kultur, god mat, varmt og fuktig vær, Bangkok er veldig spennede. Det er mange plasser å dra til
TheHairyToothfairy Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2007 Er det sjefen som har beordret det? Må du reise bort, eller er det bare fri fra jobb det er snakk om? Hva med Europa? Frankrike eller Spania? Litt mildere vær, men du kan holde deg borte fra strendene. Bo i en liten fransk landsby, stå opp tidlig og spise frokost ved et lite, lokalt bakeri mens man ser landsbyen våkne til liv i morgenvinden... hadde vært terapi for kropp og sjel for min del! Beordret av både lege og sjef. Trenger luftforandring, så reise bort er nok ikke dumt. Europa er det jeg ser på som mest relevant, kort reiseveg og mye å velge i. Men, jeg er ikke spesielt godt bevandret med hva som er hva og hva jeg kan forvente meg her og der. Strengt tatt er jeg åpen for alt, men jeg innrømmer at jeg har lett for å kjede meg. Så reiseerfaringer og anbefalinger; gimme.
TheHairyToothfairy Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2007 Hei Hvor har du vært før? Har du besøkt noen av de flotte byene vi har her i Europa? Paris, Roma, London, Firenze, Praha? Hvis du har lyst å reise litt lenger kan du dra til Dubai...innendørs skianlegg, ørken safari, shopping etc. Enda litt lenger...Thailand. En helt annen kultur, god mat, varmt og fuktig vær, Bangkok er veldig spennede. Det er mange plasser å dra til Har ikke vært så veldig mye i Europa, det har stort sett vært Sverige, Finland, Tyskland og Danmark. Praha har man sett, det er ikke en by jeg reiser til på ensom hånd. Dubai hadde vært kult, samme med asia, men er det ikke skamdyrt?
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Dubai er dyrt iallefall^^) Det som er med Thailand f.eks er at det ganske dyrt og komme seg dit, men å bo er ikke så gale.. Når vi reiser/reiste til Thailand så var vi der i 4 uker.. Europa: Jeg elsker Monterosso, en liten by 2 timer nord for Pisa, i Italia. Men det er bare en by som du kan være et par dager, og hvis du kjeder deg fort, så bør du ikke dra dit. Byer jeg har likt er Monterosso, Nice, Mandelieu, Cannes. De tre siste finner du i Frankrike. De tre siste er ikke små, men ikke for store, og det finnes nok av ting å finne på.. Det er koselige byer! Jeg likte ikke Barcelona, Paris, Roma, Milano så veldig godt egentlig..det blir for stort for meg, men hvis du er en person som liker å ta litt av, så er Barcelona bra.. Roma er spennendes, men ganske stort og forvirrendes, men verdt ett besøk. Milano er også stor by, og det er ganske kjekt der, men jeg har en tendens til å like de små og rolige byene hvor du ikkje gjør en dritt bortsett fra og slappe av I Paris kan du ta deg en tur til Asterix parken hvis du befinner deg i det barnslige hjørnet en dag, haha.. men det er nok kjekkest med familie/venner Paris er jo også en fin by egentlig^^) Edit: Tok meg en tur innom apollo.no, der kunne du få to uker til Thailand for 13-20 000 kr! Ikke så gale egentlig! Men to uker til Kypros fra ving.no koster rundt om 10 000 kr Endret 27. oktober 2007 av estrella
Arkana Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg ville valgt en storby som London eller Paris. Jeg kunne med letthet reist dit alene og ikke kjedet meg et sekund. Og jeg er som deg som ikke kan fordra strandferier eller små byer uten en ting å gjøre.
kol Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Hei! Hvis du er litt usikker i forhold til å reise alene, vil jeg foreslå at du sjekker ut disse linkene: http://www.imaginative-traveller.com/worldwide/index.php http://www.intrepidtravel.com/ De har gruppeturer med små og etter min erfaring sosiale og trivelige grupper. Du må ordne med fly selv, men du kan bli hentet på flyplassen. Hva med en rundtur i Egypt eller Marocco? Jeg har vært begge steder:-) Det er spennende steder med mye historie, spennende og anderledes kultur og i tillegg ikke så langt fra Norge!
Fakse Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg tror en opplevelsesferie kan passe deg bra. Komme bort, oppleve noe helt annet enn hverdagen, men samtidig ikke sitte på ræva hele ferien og kjede seg. Det tilbys mye flott av opplevelsesferier til spennende reisemål, og man reiser gjerne i grupper sånn at man ikke er alene selv om man ikke reiser med noen man kjenner. Tenker typen tur som padletur i jungel, kameltur i sahara eller ridetur i Himalaya. Skal se om jeg klarer å grave opp noen linker om du tror det kan være interessant
hjertesukka Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Vil også foreslå en tur til Nord-Afrika, enten Egypt, Marokko eller Tunis. Der er sikkert mye å finne på, og siden du er mann får du sikkert stort sett gå i fred på den måten.. Turer på Nilen,kamelridning som går over flere dager, ligge i telt i ørkenen, snorkle osv.- det er sikkert bare å velge og vrake. Og ikke så dyr reise som til fjerne Østen. (Har ingen erfaring fra disse stedene selv, har bare lest/snakket med andre som har vært der).
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Dersom du er blitt beordret til ferie skulle man jo tro at det er fordi du er overarbeidet og må hvile litt. Jeg ville ikke ha anbefalt såkalte "opplevelsesferier" med fullt program, busslaster og masete folk. Du sier også at du kunne tenke deg varmere klima, og at det ikek bør være for dyrt. Hva med en tur til der du selv legger opp aktiviteter og opplevelser i ditt eget tempo? Kanskje du bare vil være på en strand og spise god mat? http://www.dinside.no/php/art.php?id=493052 http://www.dinside.no/php/kat.php?vis_alle...=1&id=10081
TheHairyToothfairy Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. oktober 2007 Hei! Hvis du er litt usikker i forhold til å reise alene, vil jeg foreslå at du sjekker ut disse linkene: http://www.imaginative-traveller.com/worldwide/index.php http://www.intrepidtravel.com/ De har gruppeturer med små og etter min erfaring sosiale og trivelige grupper. Du må ordne med fly selv, men du kan bli hentet på flyplassen. Hva med en rundtur i Egypt eller Marocco? Jeg har vært begge steder:-) Det er spennende steder med mye historie, spennende og anderledes kultur og i tillegg ikke så langt fra Norge! Kul idé, men jeg er ikke sikker på om jeg er helt klar for slike gruppereiser akkurat nå. Definitivt noe jeg kan sjekke ut senere, men akkurat nå er jeg nok litt for ute av verden til å forholde meg til så mange mennesker på en gang Marocco er ingen dum idé i det hele tatt. Hm hm.
Fakse Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 Dersom du er blitt beordret til ferie skulle man jo tro at det er fordi du er overarbeidet og må hvile litt. Jeg ville ikke ha anbefalt såkalte "opplevelsesferier" med fullt program, busslaster og masete folk. Du sier også at du kunne tenke deg varmere klima, og at det ikek bør være for dyrt. Selv om man trenger en ferie for å slappe av betyr det ikke at man må ligge flatt ut på en solseng. Det veldig mange trenger er å komme bort fra hverdagens stress, samt å gjøre noe helt annet enn de gjør i hverdagen
TheHairyToothfairy Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg tror en opplevelsesferie kan passe deg bra. Komme bort, oppleve noe helt annet enn hverdagen, men samtidig ikke sitte på ræva hele ferien og kjede seg. Det tilbys mye flott av opplevelsesferier til spennende reisemål, og man reiser gjerne i grupper sånn at man ikke er alene selv om man ikke reiser med noen man kjenner. Tenker typen tur som padletur i jungel, kameltur i sahara eller ridetur i Himalaya. Skal se om jeg klarer å grave opp noen linker om du tror det kan være interessant Tror jeg trenger en mellomting, har definitivt lyst å se noe annet og nytt. Men fotvandring og sånn i fremmed landskap er noe jeg gjorde på jobb før Kule linker, ble sittende å se på dem en stund. Takk takk
gard Skrevet 28. oktober 2007 #16 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Dersom du vil ha eventyr kan du prøve deg på Kilimanjaro: http://gardkarlsen.com/kilimanjaro_index.htm . Dette er det høyeste fjellet i Afrika og på toppen er du nesten 6000 meter over havet :-)
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #17 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Dersom du vil ha eventyr kan du prøve deg på Kilimanjaro Hvis du leser hva han ønsker, ser du kanskje at det å bestige fjelltopper og konkurrere med deg og dine bragder ikke akkurat er det han trenger når han vil ha litt fred og ro.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 28. oktober 2007 #18 Skrevet 28. oktober 2007 Selv om man trenger en ferie for å slappe av betyr det ikke at man må ligge flatt ut på en solseng. Det veldig mange trenger er å komme bort fra hverdagens stress, samt å gjøre noe helt annet enn de gjør i hverdagen Absolutt. Samtidig bestemmer vel den enkeltes personlighet og tilstand for øyeblikket i hvilken grad en vil være med på aktiviteter og eventyr. Alt til sin tid. Det har jo kommet en del ulike forslag her, så det skortet ikke på svar til TS hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #19 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har god erfaring med Marokko, og som man støter du sikkert på færre problemer enn en enslig kvinne ville kunne gjøre En bekjent av meg har reist alene i Marokko i flere måneder, og hadde det kjempefint. Skal du til en mindre by er Essaouira et tips; visstnok ganske avslappet stemning og de er vant med hippieturister fra snart 40 år tilbake, noe som selvsagt kan være både positivt og negativt. Noen av de andre typiske turist/strandbyene som Agadir o.l er relativt sjarmløse og innholdsløse synes jeg. De større byene kan være spennende - selv likte jeg Marrakesh godt selv om stemningen kan være litt stressende Men jeg ville lest om byene før jeg dro, for å få med meg ting jeg ville se (museer? kulturarrangementer? Helt andre ting?) og gjøre (sikkert mulig å dra på bil- eller kameltur i ørkenen, det er en ganske blomstrende reiselivsbransje i landet som gjør det enkelt å hoppe på organiserte og uorganiserte turer på kort varsel og mer eller mindre kvalitetssikring). Ellers synes jeg Madrid er en veldig behagelig storby, mulig Paris er litt av samme ulla (og London hvor man har mindre språkbarrierer også, men kanskje kjipere vær), men i hvert fall en by hvor man kan gå og tusle uten å føle seg overveldet av størrelsen på byen eller mengden folk, MASSE gode spisesteder, kafeer, puber og barer i alle kategorier og alle mulige butikker, "obligatoriske" museer som Prado m.m, masse som skjer på kultur/konsert/teaterscenen daglig og mulighet for dagsutflukter ut av byen. Angående stressnivå så er min oppfatning at det finnes rolige strøk i de aller fleste storbyer, hvor man kan ha basen sin. Det finnes også alltid rolige kafeer eller parker, selv om årstiden kanskje taler i mot det, hvor man kan koble ut Om du har tenkt deg langt vil jeg forøvrig anbefale Montreal om du vil til storby og ikke trenger sol og varme, men ikke ønsker å stresse for mye med størrelse, folkemengde o.l. Der snakker de fleste engelsk, byen er stor nok til å ha "alt", kulturlivet er ungt og lite jålete (mindre enn mange hippe europeiske miljøer), det er masse bra konserter både med internasjonalt og nasjonalt kjente artister, det er lett å finne fram og den mest interessante delen av byen etter min mening ( Avenue St Laurent og Le Plateau) er befriende stille og rolig, men har masse originale butikker (jada, jente, jeg), hippe/brune/romantiske/rolige/fransk-canadisk-hockeysveis/miljøvennlige puber hvorav endel har veldig bra dj-er, kafeer med GOD mat og kaffe, billige diners hvor du kan spise enorm frokost eller lunsj, restaurantene har alle slags kjøkken i alle slags prisklasser... kort sagt det beste fra amerikansk og europeisk (og asiatisk og afrikansk) kultur etter min oppfatning. Jeg kan gi mer konkrete tips om denne byen om du vil.
Mixelite Skrevet 28. oktober 2007 #20 Skrevet 28. oktober 2007 Montreal er absolutt en anbefaling jeg kan slutte meg til! Skikkelig småbystorby. Grei å finne frem i, masse å oppleve og forholdsvis lett å komme i kontakt med folk. Vil du sørover kan jeg absolutt anbefale Hellas. Nå er det ikke sesong for charter dit lenger, men det er fortsatt behagelige temperaturer. På "min" øy, Chios, ligger temperaturen rundt 20 grader nå og etter noen regnskyll i forrige uke er naturen i ferd med å våkne til liv igjen. Øya har mye å by på og folk er lette å komme i kontakt med. Til Chios kommer du med rutefly via Athen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå