Tinelise Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 d kommer stadig ut flere sukkerfrie produkter i godterihylla. noen som vet hva som er i de? er d gode grunner til å la vær å spise sukkerfritt?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg spiser de ikke for jeg tåler de ikke. De inneholder som regel isomalt og jeg tåler kun en liten mengde før jeg blir dårlig i magen.
SnillMito Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Ja, for selv om det er fritt for "sukker" er det sjeldent fritt for karbohydrater.
Quirky Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Men antallet gram effektive karbohydrater er som regel veldig lavt. En stor del av karbohydratene kommer fra sukkeralkohoer, og virker ikke inn på blodsukkeret. Man finner netto antall karbohydrater ved å trekke sukkeralkoholene (oppgitt på pakken) fra det totale antallet karbohydrater. Sukkerfri godteriet inneholder svært ofte få kalorier i forhpld til vanlig godteri, for eksempel Läkerol og sukkerfri Ifa, som inneholder mindre enn en tredjedel så mange kalorier som godteri av sukker. E-stoffene i disse godteriene er selvsagt ikke sunne, men å spise det en gang i blant er neppe farlig.
Quirky Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Dobbelposting Endret 26. oktober 2007 av Quirky
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Man kan jo diskutere opp og ned hvor bra kunstig søtstoff er, men en ting er sikkert: det inneholder få/ingen kalorier, noe som kan være gunstig om du skal kvitte deg med overflødige kilo. Men sunt er det ikke..... Inneholder null næringsstoffer.
Quirky Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Man kan jo diskutere opp og ned hvor bra kunstig søtstoff er, men en ting er sikkert: det inneholder få/ingen kalorier, noe som kan være gunstig om du skal kvitte deg med overflødige kilo. Men sunt er det ikke..... Inneholder null næringsstoffer. For ordens skyld: Det gjør jo ikke vanlig godteri heller.
Supraspinatus Skrevet 27. oktober 2007 #8 Skrevet 27. oktober 2007 For ordens skyld: Det gjør jo ikke vanlig godteri heller. Mener du at godteri ikke inneholder næringstoffer?
Ambivalent Skrevet 27. oktober 2007 #9 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg spiser de ikke for jeg tåler de ikke. De inneholder som regel isomalt og jeg tåler kun en liten mengde før jeg blir dårlig i magen. Samme her, blir kjempesyk.
Quirky Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Mener du at godteri ikke inneholder næringstoffer? Jeg uttrykte meg klønete. Det inneholder selvsagt karbohydrater (noen inneholder også fett), som gir energi. Men det er "tomme kalorier".
Tinelise Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2007 nå spiser ikke jeg sukkerfritt fordi jeg ikke vil legge på meg. tenker ikke på vekta i d hele tatt. jeg spiser sukkerfritt godteri fordi d er kjempegodt men d er alle disse e-stoffene og søtningsmidlene som bekymrer meg. kroppen kan vel umulig ha godt av d? jeg tenker generelt at alt dette unaturlige ikke er bra for oss.
Gjest lissi32 Skrevet 27. oktober 2007 #12 Skrevet 27. oktober 2007 Det er forsket i det vide og det brede om kunstig søtstoff, og de er kommet frem til at unger under 3 år bør skånes for dette, samt at du bør holde deg under feks 3 liter lightbrus om dagen. I store mengder er dette skadelig. Men spør du ti forskjellige eksperter får du sikkert ti forskjellige svar. Jeg spiser en liten mendge kunstig søtstoff fordi det gir meg bedre vektkontroll. Så liker du dette ser jeg ingen grunn til å kutte det ut om du ikke spiser vanvittige mengder hver dag:O)
Quirky Skrevet 27. oktober 2007 #13 Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Det er strenge regler i Norge for hvilke tilsetningsstoffer mat kan inneholde, så jeg føler meg temmelig trygg på at de små mengdene med søtstoff jeg får i meg skal gjøre noen nevneverdig skade på kroppen min. Endret 27. oktober 2007 av Quirky
Tinelise Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. oktober 2007 så konklusjonen er egentlig at d eneste dårlige med sukkerfritt godteri er at du får løs mage om du hiver innpå et par esker på relativt kort tid? høres bra ut! jaa.. ikke den biten med løs mage så klart
Supraspinatus Skrevet 27. oktober 2007 #15 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg uttrykte meg klønete. Det inneholder selvsagt karbohydrater (noen inneholder også fett), som gir energi. Men det er "tomme kalorier". Enig med deg der... En ting folk ikke alltid tenker på er at feks c-vitamin er et vel brukt tilsetningstoff i matvarer som feks cola.
Quirky Skrevet 27. oktober 2007 #16 Skrevet 27. oktober 2007 så konklusjonen er egentlig at d eneste dårlige med sukkerfritt godteri er at du får løs mage om du hiver innpå et par esker på relativt kort tid? høres bra ut! jaa.. ikke den biten med løs mage så klart Jepp, bare nyt godteriet med god samvittighet.
Cherie Skrevet 27. oktober 2007 #17 Skrevet 27. oktober 2007 men d er alle disse e-stoffene og søtningsmidlene som bekymrer meg. kroppen kan vel umulig ha godt av d? jeg tenker generelt at alt dette unaturlige ikke er bra for oss. Synes jeg hører det mumles om kreftfrekallende midler all mass i disse søtningsstoffene. Aspartam ( som det er mye av i f.eks pepsi max) er både vanedannende og skal være noe skikkelig svinerei. Men denne saken er litt som klimakrisen.. det kommer an på hvem du spør..... Har hørt at en del av søtningsstoffene kan gjøre at fettet binder seg lettere i kroppen ??!! men er ikke kjemiker.. og aner ikke..
Cherie Skrevet 27. oktober 2007 #18 Skrevet 27. oktober 2007 Men.. mens vi er inne på sukkerfrie godterier. Noen som har smakt de nye extra-dropsene? Den med lakris og bringebær inni(?) er kriminelt god og vanskelig å legge fra seg. Nytter nesten ikke suge på dem da for de er så tynne i "veggene" at de knuses så lett i munnen
Merneith Skrevet 27. oktober 2007 #19 Skrevet 27. oktober 2007 så konklusjonen er egentlig at d eneste dårlige med sukkerfritt godteri er at du får løs mage om du hiver innpå et par esker på relativt kort tid? høres bra ut! jaa.. ikke den biten med løs mage så klart Jeg får skikkelig mye luft i magen av sukkerfritt godteri
Cherie Skrevet 27. oktober 2007 #20 Skrevet 27. oktober 2007 Hørt at mange får skikkelig mageknip om de spiser de rosa (orange og gule) sukkerfrie mentosene for kjapt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå