Gå til innhold

Pilates eller Yoga

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

I tillegg til et sunnere kosthold vil jeg begynne med noe ny trening.

Hva gir best resultat av pilates og yoga? Jeg sliter med dårlige knær, så hva er mest "skånsomt"? Har også planer om å svømme en gang i uken..

Og hva er lettest å lære seg? Tenker da på egenhånd, da jeg ikke har råd eller selvtillit nok til å gå på kurs.

Takk for seriøse svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kristin_
Skrevet

Yoga/pilates diskusjonen har vært litt oppe i en annen tråd, som du finner her

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=pilates

Der står vel svar på de fleste spørsmålene dine. Pilates er i hvertfall skånsomt for knærne, jeg kan litt for lite om yoga til å uttale meg her. Det bør funke fint å føle seg litt frem.

Skrevet

Pilates er omtrent det safeste man kan trene. I hvert fall for knærne. Yoga er bare trygt hvis det gjøres riktig. I min erfaring er det mange lærere som ikke er flinke nok på sikkerhet og du risikerer derfor å skade dem. Hvis du har et gått grunnlag i pilates blir yogaen mye bedre og fysisk tryggere. På lang sikt er imildertid yoga langt bedre for den psykiske utviklingen enn pilates, men pilates gir også store psykiske fordeler på kort og mellomlang sikt.

Skrevet

Yoga er fysiske øvelser med langsom strekk og uanstrengt pust. Yoga passer for alle som ønsker å utvikle kropp, sensitivitet, styrke og smidighet.

Det finnes flere typer Yoga.

Yoga asanas - asanas betyr egentlig sittestillinger - er en gruppe øvelser som utføres i langsomt tempo hvor man har full oppmerksomhet på bevegelsene man utfører, hvor det viktige er å oppnå ulik grad av strekk på muskulaturen.

Disse øvelsene kan gjøres iblandet kundalini- og laya-yoga. Her foregår bevegelsene mer intenst og hurtig. Ingen av disse øvelsene vil gi noe belastning på knærne, bortsett fra balanseøvelser hvor man ofte står på et ben. Man da er det bare å si ifra til instruktøren som hjelper deg og heller viser deg andre måter å utføre øvelsene på. I tillegg trener man mye pust. Starter og avslutter enhver time med å puste og fokusere på hele kroppen sin. Under veiledning av instruktøren. Særlig avslutningen av timen bli nesten som meditasjon. Og man føler seg veldig uthvilt og energisk etterpå.

Det finnes også karma-yoga, tantra-yoga, jnana-yoga, bhakti-yoga. Disse formene krever ofte litt mer av en. Ikke bare fysisk men kanskje mest psykisk og i form av livssyn, filosofi og meditasjon.

Pilates er mer trening i mine øyne. Men en behagelig form for trening. Fokuserer mye på mage og rygg. Særlig pilates på ball som gjør underverk for magen! Å sammenligne Pilates og Yoga blir for meg feil. Men om man går på Sats og kan velge mellom PowerYoga og Pilates-timer så blir kanskje sammenligningen naturlig. Jeg har kun gjort Yoga med profesjonelle Yoga-instruktører og synes at Yoga-en som praktiseres på de fleste trenings-studioer blir veldig Yoga-light.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...