Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva forventer egentlig arbeidsgivere av nyutdannede?

Jeg er vel neppe alene om å ha slike tanker - er det flere som føler dette nå, eller følte dette før de gikk ut i jobb som nyutdannede?

Poenget med tråden er vel egentlig å finne "trøst" i at jeg ikke er den eneste som føler at overgang student-arbeidsliv blir litt skummel!

Jeg var nyutdanna i slutten av mai, og begynte å jobbe 2 dager etter eksamen- med en god porsjon nerver. Nå hadde jeg vært i praksis på arbeidsplassen i to måneder, og kjente derfor folk. Men jeg var veldig nervøs for om forventningene til meg ville være veldig mye større som ansatt, enn som praksisstudent. Og, klart, det var jo litt forskjell, men alle har vært veldig imøtekommende og vist meg stor tillit, og svart på alle idiotspørsmål med den største tålmodighet.

Har fått fin oppfølging med medarbeidersamtaler, der vi har diskutert hvordan ting går, og hvordan jeg vil at ting skal være framover. Jeg har fått mye ansvar, og det er godt- fordi jeg føler at sjefene mine stoler på meg. Men jeg har hele tida vært ærlig om hva jeg synes er vanskelig og nytt osv, og da har man funnet løsninger på det meste.

Jeg føler meg fremdeles litt som den nye, men stortrives, og får stadig nye utfordringer.

Så jeg sier: JA, det er skummelt, men begynner du på en bra arbeidsplass med hyggelige mennesker, blir du nok godt tatt vare på!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er snart ferdig med en lang utdannelse og skal etter hvert i gang med å søke jobber. Jeg har sett frem til denne tiden med stor glede hele veien, men nå som det er overhengende synes jeg det hele fremtrer som ganske skummelt. :sjenert:

Jeg har fullført studiet, så langt, med over gjennomsnittlig bra karakterer, men likevel har jeg ikke følelsen av at jeg kan fryktelig mye. Tanken på å gå på intervjuer/begynne i ny jobb og deretter bli "avslørt" som at man egentlig ikke kan noen ting, dukker stadig opp.

Man lærer jo (på mitt studie) fryktelig mye teori underveis, men hvor mye av dette husker jeg egentlig? Hva om jeg har glemt noe helt elementært?! :overrasket:

Hva forventer egentlig arbeidsgivere av nyutdannede?

Jeg er vel neppe alene om å ha slike tanker - er det flere som føler dette nå, eller følte dette før de gikk ut i jobb som nyutdannede?

Poenget med tråden er vel egentlig å finne "trøst" i at jeg ikke er den eneste som føler at overgang student-arbeidsliv blir litt skummel!

Du er ikke den eneste, nei! Ja, det er skummelt. Men det må til.

Selv om du har studert i mange år vet ikke du hva du egentlig kan før du har begynt å jobbe i arbeidslivet. Og jobb får man først paradoksalt nok når man vet hva man kan og har erfaring.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte supermennesker med kun A i karakterer hopper rett ut uten erfaring til Mc Kinsey & Company, i svært unge alder.

Det sier egentlig mye om selskaper som Mc Kinsey & Company at de kun ser på karakterer og ansetter blindt ut fra bokstaven på vitnemålet. Da ser de bort i fra mye solid og bra erfaring og god kompetanse.

Det må være tøft å være nyutdannet, ikke egentlig vite hva man kan go driver med og likevel jobbe i selskap som Mc Kinsey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...