Gå til innhold

Rødvin til rådyr.


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr

Jeg trenger tips til rødvin til rådyr. Altså vilt. Ca 100-120 pr flaske, og gjerne noe som finnes i kartong også.

Så dere drikkfeldige rødvinsneser, har dere noen tips til en vanligvis hvitvinsdrikker?

:vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)

:goodbye: Hei

Innnrømmer at jeg gikk inn på tråden din fordi jeg trodde det handlet om å "gi rødvin til rådyr" :ler:

Siden jeg først er her så (tatt fra linken under)

Châteauneuf­-du-­Pape og syrah­baserte viner fra Nord-­Rhône vil være gode valg. Men også nebbiolo­viner fra Pie­monte, som Barolo og Barbaresco, og sangiovesbaserte viner som Brunello di Montalcino og Chianti Classico går godt sammen med rådyrkjøtt. Prøv gjerne også en zinfandel­vin fra California.

Jeg er ingen vinekspert men jeg bruker ofte denne siden her: http://www.bar2l.no/bar/vin/vintilvilt/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Innnrømmer at jeg gikk inn på tråden din fordi jeg trodde det handlet om å "gi rødvin til rådyr" :ler:

:hoho:

Ja, vi pleier ofte å gi rødvin til rådyrene i hagen - de skal da få kose seg de også!

Takk for tips, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Jeg leste her forleden at viner basert på shirazdruen (høres ut som det samme som syrah i mine ører) skal være bra til vilt. Jeg er ingen stor rødvinsdrikker selv, så jeg kan dessverre ikke gi mer spesifikke råd.

Men rådyr er helt fantastisk. Jeg er oppvokst med å ha rådyra mer eller mindre som halvtamme skadedyr i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her forleden at viner basert på shirazdruen (høres ut som det samme som syrah i mine ører) skal være bra til vilt.
Det er samme druen, ja. Og uten at jeg har prøvd den kombinasjonen kan jeg godt forestille meg at det er godt til vilt. Det er gjerne snakk om ganske kraftige viner, som ofte har litt sødme, og det synes i hvert fall jeg er godt til vilt.

Denne, for eksempel, synes jeg er veldig god, og jeg innbiller meg at den kan funke godt til vilt (selv om jeg ser at Vinmonopolet bare anbefaler den til ost :klø:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Jeg leste også noen vintester der viner fra Allesverloren (fantastisk navn!) basert på Shiraz/syrah kom ganske godt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, herlig navn!

Jeg har drukket en fantastisk vin fra Allesverloren (dessverre husker jeg ikke hvilken :sur:) til lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er viner av det litt mørkere og tyngere slaget gode til vilt. "Jo vildere jo mørkere" Bordaux, Chardonnay hvis vi snakker fransk f.eks.

Men de over er kjempegreie. Også har de somregel veldig god peiling på vinmonopolet hvis du spør der, spesielt hvis du spør noen av de litt eldre, ikke de som ser ut som de er nyansatt eller ekstrahjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Generelt så er viner av det litt mørkere og tyngere slaget gode til vilt. "Jo vildere jo mørkere" Bordaux, Chardonnay hvis vi snakker fransk f.eks.

Enig i at mørke og tunge viner kan fungere godt til vilt. Eventuelt kan man gå i den andre retningen og velge en fruktig, italiensk vin, f.eks. Vajra Langhe.

Chardonnay er en hvitvinsdrue, og hvitvin ville jeg ikke servert til vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg planlegger å forsøke denne Rhône-vinen til hjort på søndag. Den er fra Sør-Rhône, laget på Grenache-druen (som jeg har en personlig svakhet for :sjenert: ), og er av alle ting biodynamisk dyrket!

Siden jeg ikke er så heldig som deg mht tilgang til viltkjøtt, har jeg aldri smakt rådyr, men særlig hvis den som hjort har en litt mildere viltsmak, vil jeg tro denne vinen kan passe godt. :)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Takk for tips. :vin:

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe inn litt forskjellige flasker. Det er alltid gøy å sammenligne.

Dagens unnskyldning. :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane

Hvis det blir til at du kjøper den jeg anbefalte, bør du forsøke å få tak i 2005-årgangen. Den inneholder nemlig druer som opprinngelig var ment for barolo-viner, og den er derfor enda bedre enn 2006-årgangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Hvis det blir til at du kjøper den jeg anbefalte, bør du forsøke å få tak i 2005-årgangen. Den inneholder nemlig druer som opprinngelig var ment for barolo-viner, og den er derfor enda bedre enn 2006-årgangen. :)

Jeg var nysgjerrig på den, ja.

Siden jeg er litt rødvinspyse, ender jeg ofte opp med noe som jeg oppfatter som lettere italiensk. Så denne anbefalingen ble skrevet i rødt på lappen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...