Gå til innhold

FAU i bhg vil ha ekstra penger...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da har alle i barnehagen til minstemann fått mail om at FAU har bestemt at det skal samles inn 400,- per barn til en foreldrekasse slik at barna kan gjøre endel aktiviteter som f.eks teater, reise til bondegårder, museum, ta tog m.m.

Synes umiddelbart at det høres mye ut, kan ikke erindre at de i året som var var så mye borte...:klø:

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også det høres mye ut... I vår barnehage blir slike turer betalt av barnehagens budsjett. Det blir riktignok samlet inn penger i forbindelse med juletrefest og andre ting, men det er da bare snakk om småsummer på 20 - 30 kr.

Skrevet

Vi har en foreldrestyrt "kosekasse" på 25 kroner i måneden per barn, man betaler litt etter hvert og krysser seg av. Jeg har ikke noe imot å sponse litt ekstra turer, bursdags-stas, juleverksted-utstyr og framkalling av bilder, men synes kanskje at "vår" måte å gjøre det på er litt greiere enn å skulle betale 400 kr på en gang. Det er ikke alle foreldre som har like grei økonomi.

Ideelt sett burde det jo være unødvendig, men all den tid barnehagen med glede mottar papir fra bedrifter til å tegne på, og stort sett må spare på alle bauger og kanter, er jeg gjerne med på å gi et lite bidrag så de har større handlefrihet.

Gjest antigartner
Skrevet

Hvis dette er noe som er innført uten at alle foreldrene er gitt muligheten til å mene noe om det, så synes jeg det blir feil. Jeg ville ikke funnet meg i å bli påført en denne utgiften uten at jeg hadde vært tilstede mens dette ble vedtatt. Det kan på et vis bli en snikinnføring av økt foreldrebetaling i barnehagen.

Gjest Helen Parr
Skrevet

I vår barnehage er alle slike aktiviteter finansiert over det ordinære budsjettet.

Jeg hadde muligens reagert på innkreving av et slikt beløp, på grunn av at det representerer en alternativ måte å heve foreldrebetalingen på. Likevel kjenner jeg gjennom mitt arbeid i styret i vår barnehage til alle de frustrasjonene som oppstår i kjølvannet av drift av en barnehage med uforutsette tildelinger over det kommunale budsjettet.

Når det er sagt, har jeg ofte forklart til foreldre som er misfornøyde med vedtak som fattes i SU eller styret, at det alltid er plass til engasjerte folk. Foreldre som klager høyest over vedtak er dessverre ofte samtidig de som engasjerer seg minst når arbeidet skal gjøres. Men akkurat dette var litt på siden.

*engasjert*

Skrevet

Jeg er klar over at mange ikke engasjerer seg, jeg er ikke en av dem...;)

Jeg synes det hadde vært lettere å bidra med penger (og det skal sies at det er frivillig, i den grad det er det da...;)) om jeg kunne fått en oversikt over hva pengene gikk til i etterkant...

Og jeg bidrar også til kassa om det gjør at barna faktisk FÅR oppleve noe annet enn innsiden på barnehagens gjerde... :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Det var faktisk ikke ment til deg, heller, selvom det kunne oppfattes sånn. :)

Ellers deler jeg skepsisen din. Det er synd at man ikke klarer å snekre sammen et budsjett som lar ungene få oppleve slikt uten at foreldrene skal være med å betale. Men det er selvsagt en snedig måte å heve maksprisen på.

Skrevet

først blir det (av mange) klaget på at dere må betale 2400kr pr mnd, det er ca 15 kr pr time får og ha pass på ungen deres.

så klages det over at barnehagene ikke har penger til og gjøre noe ekstra får ungene da de har så dårlig økonomi!

ingen som ser en viss samenheng her?

i min barnehage har vi en kasse på 200kr pr år pr unge som vi samler inn, pengene går til pølser på turer i skogen, kino biletter og slike ting, uten de vil ikke vi ha råd til og gjøre slikt (som foreldrene ønsker) med barna.

de pengene gjør at det blir lit ekstra gøy og være i bhg får barna, og det til prisen av en cd eller en billig genser.

Skrevet

Vi betaler inn 250 kr halvåret. Ble bestemt på foreldremøtet som vi ikke hadde anledning til å være med på så vi aner ikke hvem som foreslo det. Men de ansatte har jo ikke lov til å foreslå sånt så jeg regner med at det var foreldrene som gjorde det.

Gjest Moncler
Skrevet

4000 kr i året er ikke mye. Blir jo under 40 kr i måneden. Blir sikkert bråk nå, men hvem er det som ikke har råd til 400? Det er jo ikke noe mer enn enn grei middag på restaurant, eller et nytt plagg. Sånne type utgifter har jeg hele tiden, og jeg er student.

Skrevet
Synes umiddelbart at det høres mye ut, kan ikke erindre at de i året som var var så mye borte...:klø:

Hva synes dere?

Kanskje derfor de trenger litt ekstra penger, da. Sånn at de kan være litt mer borte...

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi er enige om 70,- i måneden, så skal barna få en opplevelse med buss i måneden og tur på akvariet, Fløyen, Teater, konsert etc. Det blir ca 700 i året, men vi er enige om at når vi har "nok" i kassen, har vi betalingsstopp en periode. Synes ordningen er ok, men skjønner at enkelte synes det er mye. Men jeg setter det litt på spissen: jeg kan ikke dra til byen med buss og ta minsten på Fløyen for 70,- ;)

Da eldstemann gikk i barnehagen betalte jeg 4750,- + kostpenger på 350,- og hadde med youghurt + skiver hver dag. De fikk da middag 3 dager i uken, 1 brødmåltid, melk, saft og eks luciaboller oppunder jul. Skulle vi ha jule/påske/sommeravslutning; ble det en ekstra utgift på 30-50 kroner pr barn. Så med dette i bakhodet synes jeg vi slipper billig unna nå med 2600,- inkludert alle måltider i barnehagen + 70 kroner i turpenger. Men meg om det. :)

Gjest KJempedyrt
Skrevet

Jeg må bare fortelle dette. I vår barnehage er det 100 kroner pr. måned pr. barn. Før var det 50 og det syns vi var overkommelig. Det blir 800 i måneden, altså kroner 8000 i året for å dra på tur, boller, is osv.. De drar så vidt ned til stranden for å se på båter, eller på tur til nærmeste kjøpesenter. Dette skulle også dekke sånn som grøtfester, påskefrokost, sommerfest etc.. Men dog.. kroner 8000,-!!!! Er ikke det mye på 8 barn??

Gjest KJempedyrt igjen
Skrevet
Jeg må bare fortelle dette. I vår barnehage er det 100 kroner pr. måned pr. barn. Før var det 50 og det syns vi var overkommelig. Det blir 800 i måneden, altså kroner 8000 i året for å dra på tur, boller, is osv.. De drar så vidt ned til stranden for å se på båter, eller på tur til nærmeste kjøpesenter. Dette skulle også dekke sånn som grøtfester, påskefrokost, sommerfest etc.. Men dog.. kroner 8000,-!!!! Er ikke det mye på 8 barn??

Åja, glemte å fortelle at alle barna går jo gratis på bussen aller er jo under 3 år. Og itillegg betaler vi 2530 kroner pr. måned, og de får ikke engang varmt måltid hver dag. De får ett måltid pr. dag, og et varmt måltid i uken, samt en kosemåltid på fredag.. !!!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det hadde vært lettere å bidra med penger (og det skal sies at det er frivillig, i den grad det er det da...;)) om jeg kunne fått en oversikt over hva pengene gikk til i etterkant...

Og jeg bidrar også til kassa om det gjør at barna faktisk FÅR oppleve noe annet enn innsiden på barnehagens gjerde... :)

Jeg synes faktisk at dere burde fått en slags form for prosjektregnskap over disse pengene.

Gjest Mayamor
Skrevet

I vår barnehage ligger det en bok oppi turkassen som sier hvor mye penger som er i kassen, hvem som har betalt (vi betaler inn for flere måneder i slengen) og hva penger har gått til. Dette var de ansattes forslag. :jepp:

Skrevet
Åja, glemte å fortelle at alle barna går jo gratis på bussen aller er jo under 3 år. Og itillegg betaler vi 2530 kroner pr. måned, og de får ikke engang varmt måltid hver dag. De får ett måltid pr. dag, og et varmt måltid i uken, samt en kosemåltid på fredag.. !!!

100 kroner i måneden per barn høres veldig mye ut. I de barnehagene jeg har jobbet har det ikke vært snakk om mer enn 20-30 kroner i måneden (pluss at foreldre eventuelt lar barnets klippekort til buss el. ligge i bhg). I barnehagene jeg har jobbet i har det vel også vært foreldreutvalget som har bestemt disse beløpene, ikke de ansatte.

Men å betale 2530 kroner i måneden for et pedagogisk tilbud ni timer daglig er vel ikke akkurat så ille? Det er heller ikke veldig vanlig med varm mat hver dag.

Skrevet

Hadde jeg drevet en barnehage hadde jeg blitt sprø om jeg hver mnd. måtte passe på at alle foreldrene betalte 25 kr. pr. barn til en slik Felleskasse. Må være mye enklere å bet. 400 kr. året eller pr. halvår.

Skrevet

Juleverksted og slike ting går av barnehagens budsjett. Dersom de skal noe ekstra, teater eller andre utfluykter som koster noe, så betaler vi det der og da og for det konkrete det gjelder. Slike ting blir avtalt på foreldremøtet hvor vi går gjennom årsplanen.

Ofte blir det også bedt om at hvis noen foreldre vil være med så da betaler vi for det også selvsagt. Hvis mitt barn ikke kunnet være med pga økonomi, regner jeg med at vi måtte blitt hjemme den dagen - det er ikke miljø for noe annet egentlig. Men vi synes det er topp vi da at de drar på sånne ting og en hundrings i ny og ne (to ganger i vårsemesteret og en gang nå i høstsemesteret) er overkommelig.

Skrevet
Hadde jeg drevet en barnehage hadde jeg blitt sprø om jeg hver mnd. måtte passe på at alle foreldrene betalte 25 kr. pr. barn til en slik Felleskasse. Må være mye enklere å bet. 400 kr. året eller pr. halvår.

Vel, det er ikke allverdens jobb å lage en liste og ha en boks penger, er det? Foreldrene styrer det selv og krysser seg av, og hittil har det ikke vært noe problem at folk ikke betaler. Dessuten har ikke personalet lov til å kreve inn penger, så de slipper jobben som Intrum Justitia :ler:

Til gjest som betaler 100 kr per måned, så synes jeg det høres mye ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...