Gå til innhold

Hva heter Erkeenglene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Biblen nevnes bare erkeengelen Mikael.

Jødedommen har sju erkeengler: Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel. Sariel, Raguel og Remiel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Lucifer var vel og ein erkeengel? Og det som er om erkeenglane e el det samme i jødedommen og kr.dommen, sia det er i GT alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt sett regnes det vel fire erkeengler i kristendommen: Mikael, Rafael, Gabriel og Uriel.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter de 7 Erkeenglene

De heter Mikael, Gabriel, Rafaelm (eller Rafael), Uriel, Selafiel, Jegudiel og Barakiel. Ta skrivemåten med en klype salt, men jeg tror den er sånn omtrent riktig. Når det gjelder spørsmålet om hvor mange erkeengler det er snakk om, da mener kirkesamfunnene forskjellige ting. I Statskirken kan det godt være snakk om flere erkeengler enn 7, tror det er de ortodokse kirker som insisterer på de 7 du spør om navnet på. Katolikkene har vel færre erkeengler (er det 4?). Det finnes også kristne kirker som bare har 1 erkeengel, og selvsagt finnes det kristne kirker som ikke bryr seg om erkeengler i det hele tatt. Og siden dette med disse erkeenglene har sitt utspring i den semittiske tradisjon, er det erkeengler innen jødedommen og islam også.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er da definisjonen på en erkeengel? Særlig med tanke på at noen har flere og noen færre.

Ordet "erkeengel" består av delene erke + engel. Erke er et gammelt ord (kommer opprinnelig fra gresk) for "leder" eller "den første". Vi bruker det samme uttrykket i dag flere steder, som f.eks. erkefiende og erkebiskop. En erkefiende er gjerne det største og mest plagsomme av alle fiender og erkebiskop er jo vedkommende som er valgt til den øverste biskop i en kirke, dvs, den første blant biskopene. På samme måte er det med erkeenglen(e). Den/de er fremst av alle englene. Englenes leder nest etter G-d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

). Den/de er fremst av alle englene. Englenes leder nest etter G-d.

Jeg har lest et sted om det at erkeenglene tilhører den tredje orden i Englenens hieraki som er den lavste orden.

jeg tror den var noe som dette.

Første orden

Serafene -Kjerubene -Tronene

Andre orden

Maktene -Kreftene -Herredømme

Tredje orden

Fyrstedømme -Erkeengler -Engler

Er ikke Serafene da de som er nest etter Gud. Eller betyr det noe annet ?

Siden Erkeenglene er jo nest lavest bare vanlige Engler er lavere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted om det at erkeenglene tilhører den tredje orden i Englenens hieraki som er den lavste orden.

jeg tror den var noe som dette.

Første orden

Serafene -Kjerubene -Tronene

Andre orden

Maktene -Kreftene -Herredømme

Tredje orden

Fyrstedømme -Erkeengler -Engler

Er ikke Serafene da de som er nest etter Gud. Eller betyr det noe annet ?

Siden Erkeenglene er jo nest lavest bare vanlige Engler er lavere

Jo, dette er den ordning som ble utarbeidet en gang i antikken. Og serafer hører med til englefamilien. Jeg tror det er slik at serafer osv hører med til forskjellige ordener innen englefamilien. Erkeenglene blir da de fremste for sin orden, men jeg får vel rote fram en eller annen bok for å repetere dette systemet - eller ta en telefon til vår prinsesse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucifer var vel og ein erkeengel?

Mulig at jeg er helt på viddene nå, men trodde at Lucifer var et annet ord for Djevelen? Og han(for det er jo sjølsagt et hankjønn) er vel som kjent ikke noen engel.....eller ?

:fnise:

:engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wiki:

"Lucifer er tradisjonelt en fallen engel, opprinnelig nærmest Gud, men deretter identifisert med Djevelen. [...]

I henhold til perspektivet til den kristne tradisjonen på 400-tallet ble Lucifer sett på som Guds nestkommanderende. Lucifer var plassert høyest i himmelens hierarkiske system, men ble motivert av stolthet og grådighet til å gjøre opprør mot Gud, og ble kastet ut av himmelen, fulgt av en tredjedel av englene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wiki:

"Lucifer er tradisjonelt en fallen engel,

Aha, så denne historien må jo være opprinnelsen til uttrykket "en fallen engel" eller "å være en frafallen", altså en synder. Kanskje det vi for spøk kaller for sorte engler, eller bekengler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Doreen Virtue (og andre) snakker om disse erke-englene:

Mikael-den som er lik Gud,

Uriel-Guds lys,

Gabriel-Gud er min styrke,

Rafael-den himmelske lege/den som Gud helbreder,

Jeremiel-Guds barmhjertighet,

Chamuel-den som ser Gud,

Zadkiel-Guds rettferdighet,

Raziel-Guds hemmeligheter,

Jophiel-guds skjønnhet,

Azrael-den Gud hjelper/dødens engel,

Ariel-Guds løvinne,

Raguel-Guds venn,

Haniel-Guds ære.

Metatron og Sandalphon er de 2 som har levet som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anerikke_*

Hva er egentlig en erkeengel, er det noe positivt? Min familie er kristen, så hvis jeg f.eks. hadde kalt barnet mitt Mikael, etter erkeengelen, hadde de da blitt glad, eller lei seg? Hehe, hvis dere skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_kathrine_*

no er eg egentlig mest kjendt i vestleg kabbalah, men vil gjerne gjere eit forsøk på å svare. eg tek ikkje opp alle englane, for det kan fort bli fleire sider. men om dykk skulle ønske å vite meir om det eg skriv no, so anbefalar eg boka av dion fortune, kabbalah-vestens mystikk.

kvar engel i kabbalah representerer alle eit aspekt av gud.

herav Mikael som guds like.

slik eg tolkar det hadde mikael dyden sannferdigheit.

han blir alltid framstilt medan han har foten plassert på ein slange som han gjennomborer med sverdet og ofte held han ei vekt i den eine handa, som eit symbol på balanse.

måten han blir framstilt på er eit utrykk for : "mellomledd for det opprinnelege"

dvs, han er eit mellomledd for gud, til oss. o.a

dette kan selvfølgelig tolkast på mange måtar..

men eg trur ikkje foreldra dine tek det ille opp om du kallar han mikael, det er jo eit fint navn, og det er slett ikkje sikkert at dei tenker på erkeengelen heller.

det går jo også ann å spør kva dei synes om navnet! ;)

mikael er eit fint navn det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Stine_*

Mikael er den eneste som blir kalt «erkeengelen», som betyr «den øverste engel». Dette uttrykket forekommer bare i entall i Bibelen. Enkelte religiøse retninger mener at dette kan tyde på at det bare finnes én som Gud har utvalgt til leder, eller overhode, for hærskaren av engler. Ut i fra det som står i Judas 9 og Daniel 12:1 identifiserer mange Mikael med den engelen som ledet israelittene gjennom ødemarken.

wikipedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest
I Biblen nevnes bare erkeengelen Mikael.

Jødedommen har sju erkeengler: Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel. Sariel, Raguel og Remiel.

Bibelens svar

Bibelen nevner ingen annen erkeengel enn Mikael, og dessuten bruker den aldri ordet «erkeengel» i flertall. Bibelen omtaler Mikael som erkeengelen (bestemt form, entall) og antyder derved at han alene bærer denne tittelen. Det er derfor fornuftig å dra den slutning at Jehova Gud har betrodd én, og bare én, av sine himmelske skapninger full myndighet over alle de andre englene.

Foruten Skaperen selv er det bare én trofast person som ifølge Bibelen har engler under seg — Jesus Kristus. (Matteus 13: 41; 16: 27; 24: 31) Apostelen Paulus snakket om ’Herren Jesus’ og ’hans mektige engler’. (2. Tessaloniker 1: 7) Og Peter sa om den oppstandne Jesus: «Han er ved Guds høyre hånd, for han fór til himmelen; og engler og myndigheter og makter ble ham underlagt.» — 1. Peter 3: 22.

Selv om det ikke er noe vers i Bibelen som sier rett ut at erkeengelen Mikael er Jesus, er det ett skriftsted som forbinder Jesus med stillingen som erkeengel. Apostelen Paulus forutsa i sitt brev til tessalonikerne: «Herren selv skal stige ned fra himmelen med et bydende rop, med en erkeengels røst og med Guds trompet, og de som er døde i forening med Kristus, skal oppstå først.» (1. Tessaloniker 4: 16) I dette verset blir Jesus beskrevet i sin stilling som Guds messianske Konge. Men han snakker med «en erkeengels røst». Legg også merke til at han har makt til å oppreise de døde.

Serafer og kjeruber er andre himmelske skapninger med høy rang. (1. Mosebok 3: 24; Jesaja 6: 2) Men Bibelen peker ut den oppstandne Jesus Kristus som den øverste av alle englene — erkeengelen Mikael.

Håper du fikk svar!

Hilsen fra et av Jehovas Vitner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...