Gå til innhold

Rumpe/rompe

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det heter "rumpe", gjør det ikke? Men så er det så mange som skriver "rompe". Er det de samme som skriver "dom" istedenfor "dum"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver "dum", men "rompe". Jeg vet at det er feil, men det ser litt hyggeligere og rundere ut. Bruker ordet i uformelle sammenhenger der jeg ikke synes det er så farlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver "dum", men "rompe". Jeg vet at det er feil, men det ser litt hyggeligere og rundere ut. Bruker ordet i uformelle sammenhenger der jeg ikke synes det er så farlig heller.

Hehe.. litt søtt svar. :popcorn:

men det blir jo litt som om jeg skal skrive "intresangt" fordi det er jo slik jeg uttaler det, og det ser litt hyggeligere ut...

skal ærlig talt innrømme at jeg synes rompe høres klønete ut, men det gjør rumpe, stumpen, baken og ræven også.. hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg liker egentlig rompe best, men etter norske uttaleregler så blir det vel da 'råmpe' og det blir veldig feil igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig rompe best, men etter norske uttaleregler så blir det vel da 'råmpe' og det blir veldig feil igjen...

Hvorfor blir det råmpe?

det heter jo ikke "sål" når vi skriver "sol", eller "råtår" når vi skriver "rotor"?

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hvorfor blir det råmpe?

det heter jo ikke "sål" når vi skriver "sol", eller "råtår" når vi skriver "rotor"?

Sol er et enstavelsesord, og rotor har trykke på begge stavelser. Det er jo det samme med stumpe, kumpe, dumpe, lumpe. Jeg mener å ha lest et sted at o blir å i slike ord...men hvor?

Meget mulig jeg husker feil.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

O blir å i en del ord, feks. norsk, vokte, sove, doven, toppen, stopp, så det er kanskje kort O som blir Å? Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er et enstavelsesord, og rotor har trykke på begge stavelser. Det er jo det samme med stumpe, kumpe, dumpe, lumpe. Jeg mener å ha lest et sted at o blir å i slike ord...men hvor?

Meget mulig jeg husker feil.

Lumpe som i potetlefse heter vel lompe og uttales lompe (ikke låmpe).

O blir å i en del ord, feks. norsk, vokte, sove, doven, toppen, stopp, så det er kanskje kort O som blir Å? Noen som har peil?

Kort o blir ofte å ja. Helt latterlig å bruke o som uttales som å, når vi allerede har en bokstav for lyden...

Jeg stemmer for tåg, nårsk, våkte, såve, dåven, tåppen, ståpp.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Anonym_*
Lumpe som i potetlefse heter vel lompe og uttales lompe (ikke låmpe).

Kort o blir ofte å ja. Helt latterlig å bruke o som uttales som å, når vi allerede har en bokstav for lyden...

Jeg stemmer for tåg, nårsk, våkte, såve, dåven, tåppen, ståpp.

Lumpe er også riktig.

Tåg, nårsk, våkte, såve, dåven, tåppen og ståpp er idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ingen sier vel råmpe?

Jeg har også begynt å skrive rompe av samme begrunnelse som Mim. Dvs. jeg skriver det bare på den måten på forum, ellers bruker jeg riktig stavemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier vel råmpe?

Jeg har også begynt å skrive rompe av samme begrunnelse som Mim. Dvs. jeg skriver det bare på den måten på forum, ellers bruker jeg riktig stavemåte.

At noen skriver feil med vilje er noe av det mest irriterende som finnes. Skriv RUMPE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk, men det ser bare dumt ut. Særlig ettersom du vet hvordan det skrives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kommer fra Trondheim, og stusser alltid over at mange bønder skriver "multer" på plakaten når de har boder på torget. På bokmål er det sideform (multer og molter er lov begge to), på nynorsk er det bare molter som er lov. Og vi trøndere uttaler jo dette bæret med å ("målte"), så det burde vært helt naturlig å skrive "molter". ..."multer" høres ut som noe dronning Sonja kunne ha sagt :fnise:

Virker litt tilfeldig hvordan ordene normeres. Både når det gjelder u/o og u/å-uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
At noen skriver feil med vilje er noe av det mest irriterende som finnes. Skriv RUMPE!

Nei, jeg skriver akkurat som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skriver akkurat som jeg vil.

Da kommer jeg til å uttale det som RÅMPE og late som jeg ikke forstår hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive ting feil bare fordi man har lyst, blir for dumt. Ei jeg kjenner sier "legimitasjon" istedet for "legitimasjon" fordi hun har lyst til det. Greit, men du høres ikke veldig intelligent ut. Folk som sier sjøtt, sjylling og sjino høres også dumme ut. Språket vårt går jo til helvete til slutt.

*edit* Så ja, det heter rumpe. :tongue:

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Varsia_*
Jeg kommer fra Trondheim, og stusser alltid over at mange bønder skriver "multer" på plakaten når de har boder på torget. På bokmål er det sideform (multer og molter er lov begge to), på nynorsk er det bare molter som er lov. Og vi trøndere uttaler jo dette bæret med å ("målte"), så det burde vært helt naturlig å skrive "molter". ..."multer" høres ut som noe dronning Sonja kunne ha sagt :fnise:

Virker litt tilfeldig hvordan ordene normeres. Både når det gjelder u/o og u/å-uttale.

Som finnmarking sier jeg multer, det samme sier alle andre fra bygda mi. Kanskje Sonja hadde trivdes hos oss? ;)

Rompe er forøvrig en stygg skrivefeil i mine øyne, for jeg leser det også som "råmpe." Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som skriver rompe? Elementært. Det er denne mannen sin skyld! :kjempesinna:

Nå om dagen går det en ultrateit reklame på TV, der du kan få "ristende romper" eller noe sånt på mobilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...