Gå til innhold

UVI :S

Gjest Gjest_Shanka_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Shanka_*
Skrevet

Hei:)

For noen år siden var jeg veldig plaget med urinveisinfeksjoner. Jeg kunne gå på opptil 8 antibiotikakurer i året, og ha ubehag så og si hver dag der nede.. Etterhvert gikk jeg over til å bruke Hiprex(forebyggende middel på resept fra legen). Det hjalp kjempemasse. Gikk på det 1/2 års tid, og ga med meg det, og var ikke plaget mere. I overigår var jeg på joggetur i tynn, tynn bukse, noe som kanskje ikke var så lurt, for natt til i går fikk jeg smerter/press der nede, og fikk ikke sove. Synes det var litt rart, var jo over 1 år sien sist jeg hadde hatt noe ubehag. Så jeg tok en hiprex + masse tranebærkapsler.. Etter 4 timer ble jeg bedre og kjente ikke noe ubehag lenger.. Så på kvelden kom den ubehagelige følelsen igjen, og jeg heiv i meg en hiprex og tranebær igjen, så jeg fikk sove. Jeg våknet igjen i natt med enda vondere smerter, så da bestemte jeg meg for å ta 2 selexcidtabletter som jeg hadde liggendes. Det hjalp så og si med en gang, og jeg håpte at det skulle gå over med dette. Har lest et eller annet sted at det holder at man kan ta 1-2 antibiotika tabletter hvis man har en mild form for UVI. Jeg hadde ikke så sterk, for svei ikke så mye når jeg tissa, var mest press... Men nå igjen har jeg litt vondt, så har bestilt legetime klokken 3..

Har noen noen synspunkter på det jeg forteller? Er det rikig slik jeg har tenkt/gjort? Jeg liker ikke å gå på antibiotika, for det bryter ned immunforsvaret der nede, slik at man kan bli avhengig. Men kanskje jeg må fullføre en hel kur??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vel egentlig du bør fullføre kuren hvis du skal være sikker på virkning. Når symptomer på blærebetennelse først har kommet, er blæra kolonisert av bakterier. Det har jo da kommet opp i en viss mengde bakterier. Antibiotika går jo gjennom førstepassasje metabolisme, så den mengden som tilslutt når blæra er ikke like stor som den mengden du svelget som tablett. Tror nok det beste er å fullføre kuren selv om man føler seg frisk.

Det er jo sant som du sier at mye antibiotika ikke er bra, men du skriver jo selv at du ikke har gått på det på ett år. Tre dager med antibiotika gjør ingen skade, hvertfall bedre enn at bakteriene får muligheten til å "reise oppover" til nyrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...