Gå til innhold

Den transsibirske jernbanen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du er nok inne på noe der. Jeg hadde nok kastet trådstarter ut av vinduet før vi hadde kommet til Uralfjellene. :ler:

Akk, Uralfjellene. Det var der jeg mistet jomfrudommen, tilbake i 1994 med en pensjonert gjeter. Han var så mandig, men likevel så forsiktig...minner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok, lykke til videre. :roll:

Jeg har tatt turen to ganger, men når du knapt gidder å google før du ber andre bruke av sin tid på å fortelle deg om ting du en gang ikke gidder å spesifisere, så sier jeg takk for meg.

Hva med å heller vurdere interrail til Spania?

Du er nok inne på noe der. Jeg hadde nok kastet trådstarter ut av vinduet før vi hadde kommet til Uralfjellene. :ler:

Jøje meg. Jaja, fint vi ikke skal dra sammen! Det er ingen tvang til å svare i tråder, og hvis du hadde lest hva jeg skriver så er jeg i hovedsak ute etter andres erfaringer - hva andre har valgt.

Du tar rekord i å dømme folk uten å kjenne dem - så det med interrail til Spania var igrunnen ganske søtt. :ler:

Skrevet
Akk, Uralfjellene. Det var der jeg mistet jomfrudommen, tilbake i 1994 med en pensjonert gjeter. Han var så mandig, men likevel så forsiktig...minner.

Var det det dere drev med? Jeg trodde dere lekte doktor, så jeg så bare en annen vei da vi kjørte forbi.

Skrevet
Jøje meg. Jaja, fint vi ikke skal dra sammen! Det er ingen tvang til å svare i tråder, og hvis du hadde lest hva jeg skriver så er jeg i hovedsak ute etter andres erfaringer - hva andre har valgt.

Du tar rekord i å dømme folk uten å kjenne dem - så det med interrail til Spania var igrunnen ganske søtt. :ler:

Man ser raskt folks reiseerfaring utfra hva de skriver. ;)

Æsj uhygeniske doer asså.

Noen passer altså best i Spania. :)

Skrevet
Man ser raskt folks reiseerfaring utfra hva de skriver. ;)

Æsj uhygeniske doer asså.

Noen passer altså best i Spania. :)

Hehe. Jeg har vært ute for uhygieniske doer før, men jeg innrømmer glatt at jeg gruer meg litt til å være inne på et tog uten å få gått og bæsje når jeg må. Det er litt annerledes enn å tusle rundt for seg selv og kunne finne alternative løsninger.

Litt av grunnen til at jeg lurer på standard er også fordi det muligens blir første tur sammen med ny kjæreste, og jeg vet ikke om jeg tror vi er så match made in heaven at jeg tar sjansen på å være singel for alltid når jeg kommer tilbake - på bakgrunn av ting andre folk har fortalt meg. ;) Men det er jo nettopp derfor jeg spør. Kanskje andre, med annen innstilling og forventninger til reising kan gi meg en annen vinkling på det.

Jeg vet jo av erfaring at ting jeg synes er spennende, ser andre på som pes. Og omvendt, sikkert.

Skrevet

Har ikke reist selv, men leste et sted at toget bare går en gang i uka (?). Derfor var det veldig vanskelig å ta avstikkere/stopp underveis, i så fall må man regne med å være borte veldig lenge.

Skrevet

Hehe... ingen tips til deg, men måtte bare si at jeg fikk flashbacks fra 'Beatles' av Lars Saabye Christensen..! hehe

Skrevet

jepp. seriøse svar også, om du ønsker. :)

kan vel svare på det meste utenom pris, siden jeg var så heldig at noen andre betalte.

kan begynne med noen punkter som jeg husker sånn på sparket:

- doene var faktisk ikke et problem. jeg var i en svært overfylt vogn (et dusin mongolere som satt på gangen), men det var absolutt ingen problemer med toalettet. følte meg selvsagt ikke så hygienisk.

- stopp i irkutsk og ulan bator.

- ikke sats på restaurantvognen, da vi tok turen fikk vi beskjed om fra den russiske restaurantdamen at det ikke var noe mat å få. ta med suppeposer, kjeks

- imodium + antibakterielle servietter/væske = din beste venn.

- turen gjennom sibir er .. en lang tur gjennom sibir. kanskje en ørliten smule oppskrytt, men jeg er glad for at jeg har gjort det.

- forbered deg på kultursjokk!

- ta den fra moskva til beijing og ha et par dager i beijing på slutten. kinamat kommer til å være det beste du har opplevd i hele ditt liv.

Skrevet
- doene var faktisk ikke et problem. jeg var i en svært overfylt vogn (et dusin mongolere som satt på gangen), men det var absolutt ingen problemer med toalettet. følte meg selvsagt ikke så hygienisk.

Det gjør ingenting at hygienen ikke er på topp. Sånn er det å være på tur. :)

- ta den fra moskva til beijing og ha et par dager i beijing på slutten.

Vi har tenkt litt på å ta den motsatt vei også, og begynne med noen dager i Beijing. Men det får vi jo se litt på.

Takk for svar!

Skrevet

jeg anbefaler deg absolutt å begynne med et par dager i st. petersburg, så et par dager i moskva og så avslutte med beijing.

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

En del idiotiske svar du fikk her.

SKjønner godt at du er ute etter andres erfaringer.

Ligger noen spennende reisebrev ute på nett som du kan lese.

Selv skal jeg ta turen sommeren 2009.

Vi har bestemt oss for å begynne i Beijing, mye fordi alle andre

skandinavere ser ut til å velge å starte i russland.

Planen er å ta noen dager i Beijing, deretter tre-fire dager i mongolia.

Så blir det en til to stopp i russland, men de er ikke fastsatt ennå.

Lykke til med planleggingen :-)

Gjest Gjest
Skrevet
En del idiotiske svar du fikk her.

SKjønner godt at du er ute etter andres erfaringer.

Ligger noen spennende reisebrev ute på nett som du kan lese.

Selv skal jeg ta turen sommeren 2009.

Vi har bestemt oss for å begynne i Beijing, mye fordi alle andre

skandinavere ser ut til å velge å starte i russland.

Planen er å ta noen dager i Beijing, deretter tre-fire dager i mongolia.

Så blir det en til to stopp i russland, men de er ikke fastsatt ennå.

Lykke til med planleggingen :-)

Jeg skal reise sommeren som kommer, og har fulgt med i tråden men det har jo bare blitt svada, så jeg har ikke giddet å engasjere meg.

Vi skal begynne i Beijing vi også, mest for å unngå OL-folkemengdene i sommer. Når vi kommer dit tidlig i juli i stedet for i slutten, så er det nok roligere tilstander.

Vi stopper tre dager i UlanBator (med overnatting i telt i nasjonalpark), tre i Irkutsk (med tur til Baikalsjøen), tre i Perm, og så skal vi ha noen dager i Moskva når vi kommer dit.

Ikke noen billig fornøyelse, men du verden som jeg gleder meg. Det er ikke noe problem å finne (omtrentlige) togtabeller med rutetider på nett, slik at vi har kunnet planlegge stoppene selv og fått et reisebyrå til å ordne med billettene når vi hadde funnet ut hvordan vi ville reise.

Det skal bli så braaaaa! :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Må først bare få si at jeg synes en av de anonyme i starten av tråden oppfører seg ufyselig, og i seg selv er et argument for at man ikke burde kunne være anonym på nettforum. Så til saken:

Jeg skal selv reise i hele juli - også fra Beijing til Moskva. Tror det er mange flere som gjør det nå etter at Lonely Planet gikk ut og anbefalte det i boka si.

Vi er to som reiser (foreløpig) uten reiseselskap. Men vi vil få med oss mest mulig - men samtidig ha muligheten til å loffe rundt. Jeg lurer derfor litt på hva slags reisebyrå folk har brukt, og om noen bare har bestilt billetter på egenhånd - om om det er noe man må ta høyde for når man gjør dette (for eksempel hvilke selskaper som har god service, ikke mister bagasjen din, etc.).

Jeg lurer også på det med nasjonalparkovernattinga - Har du flere detajer på dette? En nettside kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...