Gå til innhold

Minipiller

Fremhevede innlegg

Gjest ÅroLilja
Skrevet

Hei. Jeg fikk en resept av legen på mini piller fordi hun tror jeg er allergisk eller noe mot p pillen. Men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal bruke de!! Det står man kan få blødninger blabla, Vil det si at jeg hopper fullstendig over mensen, at det ikke er noe fast blødning en gang i måneden, den bare svipper innom nå og da? og hvor lang tids frist har jeg på å ta den til samme tid, Er det slik at hvis jeg tar den en halvtime for sent så må jeg bruke kondom?

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

denne tråden kommer jeg å til å følge me på, siden jeg vurderer å begynne på mini-piller selv...koman folkens..svar?

Skrevet
Hei. Jeg fikk en resept av legen på mini piller fordi hun tror jeg er allergisk eller noe mot p pillen. Men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal bruke de!! Det står man kan få blødninger blabla, Vil det si at jeg hopper fullstendig over mensen, at det ikke er noe fast blødning en gang i måneden, den bare svipper innom nå og da? og hvor lang tids frist har jeg på å ta den til samme tid, Er det slik at hvis jeg tar den en halvtime for sent så må jeg bruke kondom?

På forhånd takk.

Nå går ikke jeg på minipillen selv, men bruker en østrogenfri p-pille som heter Cerazette. (Men mange kaller den for minipille i og med at den inneholder bare gestagen. Det er ikke helt riktig, for den har samme sikkerhet og samme glemselsmargin som p-piller.) Men ut fra pakningsvedleggene er de ganske like, sånn bruksmessig sett, så her er det jeg vet:

Du begynner på en ukedag på brettet på samme måte som du gjør på p-piller. Hvis du f.eks. begynner i dag, torsdag, tar du tabletten på brettet som er merket med "tors". Og så tar du en hver dag, til brettet er tomt, og så begynner du rett på nytt brett, uten noen form for pause.

Så var det dette med mensen. Du kan være blant dem som får mensen en gang i måneden, eller du kan være blant dem som får en blødning her og en blødning der, eller du kan være blant dem som omtrent ikke får noen blødning i det hele tatt. Jeg er blant de sistnevnte, jeg får bare en liiten blødning kanskje en gang i kvartalet eller noe. Den varer kanskje et par dager, og den er så liten at det holder med truseinnlegg.

Ved bruk av minipille har du 3 timer på deg. Så hvis du er mer enn 3 timer for sent ute, blir det kondom i tillegg den neste uka.

Gjest Jentepusen
Skrevet

Hei

Jeg bruker også Cerazette, var det riktig stavet?

Er superfornøyd og får ingen blødning i det hele tatt!!!! :)

Tar en pille hver dag.............. Ingen pauser

Skrevet (endret)

.

Endret av Crash
Skrevet
Når dere ikke har pauser, er det sånn som med p-piller at noen piller er "juksepiller"?

Er det ikke kjipt å ikke vite når man får mensen?

Nei, det finnes ikke "juksepiller" på Cerazette og minipillen(Conludag). Det er aktive piller hele brettet gjennom, non-stop.

Kjipt å ikke vite når man får mensen? Tja, for de som har uregelmessige blødninger må det være kjipt, ja. Men jeg har jo bortimot ikke mensen lenger, som sagt, så ... Og jeg klager i grunn ikke over det ;)

Skrevet

Jeg gikk på minipillen conludag. Jeg fikk mensen fast som vanlig, noen få ganger var det 6 uker imellom istedenfor 4. Hadde lite bivirkninger (ingen, bortsett fra at jeg blødde mindre når jeg hadde mensen, men det kan også være fordi jeg fikk jernmangel...) Jeg brukte pillen i et år omtrent, var litt stress å måtte ta den til samme tid, men ellers var det ikke noe problem.

Skrevet

Jeg bruker Conludag, og har brukt den i tilsammen et og et halvt år eller noe. (Før brukte jeg Exlutona, men den ble tatt av markedet.)

De første månedene var jeg litt plaget av mellomblødninger rundt eggløsninger, men mensen var som normal til riktig tid ellers. Ellers kan jeg ikke sette fingeren på andre bivirkninger jeg vet med sikkert er pillenes skyld.

Jeg har prøvd Trinordiol og P-ring før, og ingen av dem passet for meg. Jeg ble rett og slett rar i både kroppen og hodet. Men minipillene har passet bra for meg.

Ulempene er jo at man MÅ ta de til mer eller mindre samme tid hver dag. (Ha dem i lommeboka!!) Man kan ikke utsette mensen med dem, eller bruke mensutsettingspiller samtidig. Det er samme "styrke" i alle pillene. De hindrer ikke eggløsning, men hindrer at sædceller kommer seg opp i egglederne og befrukter egget, samt hindrer at eventuelle befruktede egg fester seg i livmoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...