Gå til innhold

Svetter om natta

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har de to siste nettene våknet opp, gjennomvåt av svette. Ikke litt fuktig, men rett og slett våt, og med fuktig sengetøy. Når jeg våkner opp er jeg helt i ørska, men jeg kan ikke huske å ha drømt noe, føler meg heller ikke redd, stressa eller spesielt varm.

Står opp nermest i svime, tørker av meg, snur dyna og legger meg igjen og sovner på flekken. Er ikke svett når jeg våkner opp igjen på morgenen.

Jeg opplevde dette første gang for ca. 5 år siden, og noen få ganger etter det. Kanskje rundt 5-6 ganger tilsammen.

Lurer veldig på hva det kommer av, spesielt siden det nå har skjedd to netter på rad.

Noen som har opplevd dette, eller vet hva det kan komme av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg også det, helt jævlig! Har begynt å sove med ekstra tøy ved siden av meg i sengen til å skifte med. De verste periodene har jeg et lite håndkle også :overrasket:

Som deg sovner jeg også som en stein, og jeg har egentlig veldig lett sovehjerte og sover stort sett dårlig. Veldig atypisk for meg!

Skikkelig jævlig, skjønner hvordan du har det! :klemmer:

Vil også gjerne vite hva dette kan komme av!

Skrevet

Jeg har opplevd det noen ganger, og tror det kan ha sammenheng med skiftende temperaturer ute og inne. Om det f eks har vært kaldt noen dager og man har funnet fram tykkere dyne eller skrudd opp varmen, eller bare vent seg til kulda, og så blir det mildere. En gang i blant an det kanskje skyldes drømmer også. Dersom det vedvarer bør man gå til lege, det kan i verste fall være symptom på alvorlig sykdom.

Skrevet
Skikkelig jævlig, skjønner hvordan du har det! :klemmer:

Vil også gjerne vite hva dette kan komme av!

:klemmer:

Vi får håpe noen kan ha et godt svar til oss. Jeg er ikke så ofte plaget, men jeg lurer fryktelig alikevel.

Jeg har opplevd det noen ganger, og tror det kan ha sammenheng med skiftende temperaturer ute og inne. Om det f eks har vært kaldt noen dager og man har funnet fram tykkere dyne eller skrudd opp varmen, eller bare vent seg til kulda, og så blir det mildere. En gang i blant an det kanskje skyldes drømmer også. Dersom det vedvarer bør man gå til lege, det kan i verste fall være symptom på alvorlig sykdom.

Jeg tror ikke temperaturen har noe å si. Den har i alle fall vært ganske stabil her i det siste, har alltid vinduet åpent, sover naken, med samme dyne hele tiden.

Synes det er litt skremmende, har jo vært inne på tanken om sykdom som du nevner. Men siden det skjer så sjelden, og det er lenge siden første gang så er det vel ikke særlig sannsynlig? Med mindre det kan være et symptom på en sykdom som kommer sakte snikende da? :hår:

Tusen takk for svar, begge to :dagens-rose:

Skrevet
:klemmer:

Synes det er litt skremmende, har jo vært inne på tanken om sykdom som du nevner. Men siden det skjer så sjelden, og det er lenge siden første gang så er det vel ikke særlig sannsynlig? Med mindre det kan være et symptom på en sykdom som kommer sakte snikende da? :hår:

Tusen takk for svar, begge to :dagens-rose:

Det kan være et tegn på hiv-smitte.

Fra Hivnorge.no:

Symptomer på hiv

Symptomene på hiv kan være mange, men de mest vanlige ved en akutt hivinfeksjon er kraftige, influensalignende symptomer som feber, hodepine, muskelsmerter, sår hals, nattesvette og sopp i munnen. Ved hivinfeksjon er disse symptomene kraftigere enn ved vanlig influensa og det tar lengre tid å komme seg.

Skrevet
Det kan være et tegn på hiv-smitte.

Fra Hivnorge.no:

Symptomer på hiv

Symptomene på hiv kan være mange, men de mest vanlige ved en akutt hivinfeksjon er kraftige, influensalignende symptomer som feber, hodepine, muskelsmerter, sår hals, nattesvette og sopp i munnen. Ved hivinfeksjon er disse symptomene kraftigere enn ved vanlig influensa og det tar lengre tid å komme seg.

ja. mye kan være et tegn på det. det kan være et tegn på kreft også. :sarkasme:

Skrevet

Jeg svetter skikkelig om natta når jeg har mensen, selv om det er kaldt i rommet/tynn dyne etc.

Regner med det har noe med hormoner å gjøre...

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke har hiv i allefall, men jeg mener å ha hørt at svartedauden, byllepest og kolera også har noen av de samme symptomene, så kanskje det ligger noe der? :legrine:

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...