Gå til innhold

Peugeot


Gjest Bjørthild

Anbefalte innlegg

Gjest Frysepulver

Hvordan er det?

Har alltid hørt at det er dumt med franske biler, men nå har jeg forelsket meg litt i Peugeot 307...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvordan 307 er, men har hatt 2 familiemedlemmer med Peugeoter (tidligere modeller) og de hadde i allfall ikke noe ekstra problemer med sine biler. En kollega er nå i ferd med å slite på sin 2. Peugeot på rad, så han er tydeligvis ikke blitt skremt vekk av tidligere erfaringer.

Så jeg tror ikke Peugeot er noe verre enn andre biler for å si det slik. På NAF's kundetilfredshetsliste tror jeg Peugeot ligger litt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Har alltid hørt at det er dumt med franske biler, men nå har jeg forelsket meg litt i Peugeot 307...

Ja, så fall for forelskelsen da vel.

Så fremt en NAF-test/EU-kontroll/sjekk ved ditt lokale bilverksted viser at den er i orden, at ingen større ting må byttes ut med det første og at den generelt sett er i god stand: Hvorfor skal man ikke kunne kjøre en fransk bil?

Franske biler er ikke verre enn Lada og Ford. Og vi vet jo alle hvor mye nordmenn elsker Lada og Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Ja, så fall for forelskelsen da vel.

Så fremt en NAF-test/EU-kontroll/sjekk ved ditt lokale bilverksted viser at den er i orden, at ingen større ting må byttes ut med det første og at den generelt sett er i god stand: Hvorfor skal man ikke kunne kjøre en fransk bil?

Franske biler er ikke verre enn Lada og Ford. Og vi vet jo alle hvor mye nordmenn elsker Lada og Ford.

Det er problematikken med deler osv jeg tenker på. Man kan jo ikke forvente at ens bil ALDRI må på verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problematikken med deler osv jeg tenker på. Man kan jo ikke forvente at ens bil ALDRI må på verksted

Så lenge du ikke har tenkt å reparere den selv så skal det ikke være noe problem. Men det stemmer at fra gammelt av så bunnet mye av skepsisen i at franske biler var vanskelige å skru på hjemme i gården. Det var visstnok slik at bilen var skrudd sammen rundt den delen som du til enhver tid måtte bytte :ler: . I allfall var det det min hobbymekaniker av en far fortalte.

Nå er jo det problemet redusert i og med at bilene er så fulle av elektronikk at man omtrent må ha dem på verksted for å skifte lyspærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Så lenge du ikke har tenkt å reparere den selv så skal det ikke være noe problem. Men det stemmer at fra gammelt av så bunnet mye av skepsisen i at franske biler var vanskelige å skru på hjemme i gården. Det var visstnok slik at bilen var skrudd sammen rundt den delen som du til enhver tid måtte bytte :ler: . I allfall var det det min hobbymekaniker av en far fortalte.

Nå er jo det problemet redusert i og med at bilene er så fulle av elektronikk at man omtrent må ha dem på verksted for å skifte lyspærer.

Takk, var det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Julie_*
Det er problematikken med deler osv jeg tenker på. Man kan jo ikke forvente at ens bil ALDRI må på verksted

Jeg forstår ikke problemet...

Min erfaring med å eie fransk bil har fungert bra både i by og på landet. Jeg har vært på merkeverksted og på lokale vanlige verksteder. De kan bestille deler eller har det liggende. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinduskarmen

Det er en myte som henger igjen fra gamle biler. Og de gamle bilene stemte dette godt med. Jeg hadde en eldre Peugeot fra 87, og det var et rent helvete hver gang vi skulle skaffe vanlige slitedeler. Det var kun en leverandør av de delene i mils omkrets, og jeg var heldigvis så heldig at de lå kort reisevei fra meg. Likevel var det lang leveringstid for denne leverandøren slet med å få tak i delene.

Nyere Peugeot hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Franske biler har blitt mye bedre med årene.

Hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe 307 (lyst på sånn selv, de er veldig gode å kjøre) så lenge den var i orden. Har selv hatt fransk bil (Renault), og det var helt uproblematisk.

Endret av Britt Banditt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kranglet med moderns utslitte Talbot på åttitallet, er jeg blitt allergisk mot franske biler. Selv om Citroën Picasso er lekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg frysepulver. Den bilen er dritfin :-D

Hvilken farge vil du ha den i? Jeg tviler sterkt på at det er noe mer feil med peugot enn andre bilmerket så tror du trygt kan kjøpe deg en. Det er jo samme forhåndsregler som andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Franske biler er generelt sett noe fantastisk møkk, det er særdeles lite verdi å hente i slike biler. Slik har det vært siden 70-tallet, og det er en gedigen vits at det har blitt noe bedre.

I alle år har de stått for utrolig trange motorrom, elendig elektronikk og utrolig oppfinnsomme ingeniørkunster for å spare materialer og tid og ergo penger.

Vi lo rått da vi besøkte en av fabrikkene og så at metallet som brukes til å stemple ut karosseri og bærende konstruksjo lagres ute under åpen himmel; noe som fører til at bilen produseres MED rust.

Flere franske motorer jeg har disekrert lider ofte av samme skjebne; utflamming i motorblokk fra ventilkammer. Dette skjer når du får en forbrenning i ventilkammeret som rett og slett ikke får tømt gass for nok ut, og flammen fra neste takt begynner tære opp pakninger og dermed metall. Resultatet er kompresjonsfeil, høyt oljeforbruk og lite trekkraft.

Elektronikken på franske biler er helt fantastisk søppel, det er strengt tatt kun verre på italiensk bil. Det finnes ikke noe verre å drive å feilsøke og plages med. Slik har det alltid vært, det er bare det at det er blitt mer og mer komplisert og avansert - og dermed et sant helvete å fikse på.

En grei måte å ødelegge en god dag på verkstedet på, er å rulle en fransk bil med elektronikkfeil inn til meg.

Lagere, elektriske autobrytere (ikke de du trykker på, men de som er rundtom i bilen), bærestruktur - ja det meste - er ufattelig deilig underdimensjonert. Dette er biler som bygges for å bli brukt opp, hevet og resirkulert etter +/- fem års tid.

Ja, det er sant at det er mer feil på enkelte tyske merker og modeller, ingen tvil. Men det er ikke til å komme unna at de mest graverende alvorlige feilene finnes på franske (og italienske) biler.

Da er det rævende likegyldig hvor pent og vakkert alt er. (Ærlig talt, de er ikke fine heller. Fronten på Peugeot idag ser ut som en uer som skal til å sluke et tonn krill)

Så beklager at jeg fåkker med den tydelige franske entusiasmen deres, jeg veit at det kommer en masse protester fra brukere her som mener noe annet, men det driter jeg i. Dere gjør og mener det dere vil, men jeg har skrudd dritten mot penger, og har trødd i bil i alle herrens år. Så får dere lese det slik dere gidder, spar meg i alle fall for bedreviterprat.

Pent innpakket dritt er fremdeles dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Franske biler er generelt sett noe fantastisk møkk, det er særdeles lite verdi å hente i slike biler. Slik har det vært siden 70-tallet, og det er en gedigen vits at det har blitt noe bedre.

I alle år har de stått for utrolig trange motorrom, elendig elektronikk og utrolig oppfinnsomme ingeniørkunster for å spare materialer og tid og ergo penger.

Vi lo rått da vi besøkte en av fabrikkene og så at metallet som brukes til å stemple ut karosseri og bærende konstruksjo lagres ute under åpen himmel; noe som fører til at bilen produseres MED rust.

Flere franske motorer jeg har disekrert lider ofte av samme skjebne; utflamming i motorblokk fra ventilkammer. Dette skjer når du får en forbrenning i ventilkammeret som rett og slett ikke får tømt gass for nok ut, og flammen fra neste takt begynner tære opp pakninger og dermed metall. Resultatet er kompresjonsfeil, høyt oljeforbruk og lite trekkraft.

Elektronikken på franske biler er helt fantastisk søppel, det er strengt tatt kun verre på italiensk bil. Det finnes ikke noe verre å drive å feilsøke og plages med. Slik har det alltid vært, det er bare det at det er blitt mer og mer komplisert og avansert - og dermed et sant helvete å fikse på.

En grei måte å ødelegge en god dag på verkstedet på, er å rulle en fransk bil med elektronikkfeil inn til meg.

Lagere, elektriske autobrytere (ikke de du trykker på, men de som er rundtom i bilen), bærestruktur - ja det meste - er ufattelig deilig underdimensjonert. Dette er biler som bygges for å bli brukt opp, hevet og resirkulert etter +/- fem års tid.

Ja, det er sant at det er mer feil på enkelte tyske merker og modeller, ingen tvil. Men det er ikke til å komme unna at de mest graverende alvorlige feilene finnes på franske (og italienske) biler.

Da er det rævende likegyldig hvor pent og vakkert alt er. (Ærlig talt, de er ikke fine heller. Fronten på Peugeot idag ser ut som en uer som skal til å sluke et tonn krill)

Så beklager at jeg fåkker med den tydelige franske entusiasmen deres, jeg veit at det kommer en masse protester fra brukere her som mener noe annet, men det driter jeg i. Dere gjør og mener det dere vil, men jeg har skrudd dritten mot penger, og har trødd i bil i alle herrens år. Så får dere lese det slik dere gidder, spar meg i alle fall for bedreviterprat.

Pent innpakket dritt er fremdeles dritt.

Jeg har ikke hatt noen problemer med min franske bil. Den har svært lave driftskostnader. Jeg forstår ikke dette hatet mot fransk produksjon. De som kjøper en fransk ny bil kjøper liksom en bil med rust da, ifølge deg? Min erfaring er at franske biler ikke ruster mer enn andre merker. Bilverksteder skal klare å fikse fransk ingeniørkunst som de skal klare andre merker. Det er da ikke Frankrikes feil at norske bilverksteder har angst for franske motorer og annen elektronikk?

Fransk design er pent og derfor vil mange ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vinduskarmen

Bilen har mye mer hester enn den du kjører i dag, så om den er treg til forbikjøring, er det nok sjåføren som får ta på seg skylda ;) Med sine 110 hester og lett vekt skal den komme seg raskt nok opp i fart til forbikjøring i de hastighetene.

Min eldgamle peugeot som hadde maksfart på 160 km/t i nedoverbakke kunne jeg fint kjøre forbi med litt god planlegging :)

Liker du bilen synes jeg du skal kjøpe den, jeg er enig med din tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problematikken med deler osv jeg tenker på. Man kan jo ikke forvente at ens bil ALDRI må på verksted

Det er ikke noe problem. Men vil du unngå de som hater franske biler (som en over her), ville jeg brukt merkeverksted.

Har nå holdt av en 307 til mandag. Liker alt ved den, eneste er at den er litt treit på motorveien når man kjører i nitti og f.eks. vil forbi en bil i venstrefilen.

Da har du enten for liten motor, eller så har du ikke brukt den. Burde ikke være et problem der det er venstre felt uansett motor egentlig...

Er jo automat på den Peugeoten, kanskje derfor?

Da har det bare med kjøreteknikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...