Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg veit ikkje heilt kva eg skal skrive, men dette blir bare eit større og større problem for meg...

I dag skulle eg på kino i sammen med svigers og typen, eg gleda meg faktisk litt men ca 1 time før eg sku gå begynnte panikken og ta meg (kva eg har panikk for veit eg ikkje) og da endte opp med at eg begynnte å grine og blei heime...

Dette skjer gang på gang, enten det er kino, middagsbesøk, fester ol...

da tar veldig på forholdet mitt med samboeren, som ikkje skjønner kva som skjer, eg kan jo ikkje forvente det heller, når eg ikkje skjønner det sjøl.

Kva er det som feiler meg? kvifor kan ikkje eg være som alle andre? kva kan eg gjøre for å bli "normal"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som sosial angst ja (har hatt det selv). For meg hjalp det med samtaleterapi + og å finne halv-sosiale aktiviteter som jeg klarte å fikse for så senere å "tvinge" meg selv ut på mer "drastiske" aktiviteter. Start i det små.

Strever du med depresjon også (var sånn det startet for meg).

Skrevet

Det kan godt være sosial angst du har. Ta kontakt med fastlegen din som vil henvise deg til de rette instanser for behandling.

Gjest Enda en Gjest
Skrevet

Eller det kan være agorafobi. Begge disse lidelsene gjør at du blir redd for å gå ut av huset blant folk. Men med agorafobi kan du være redd for å "forsvinne" i mengden og ikke bli sett, mens med sosial angst/ fobi vil du gjerne forsvinne i mengden og være usynlig.

Uansett, når det har blitt så ille at du faktisk unngår situasjoner du gruer deg for, da er det på tide å oppsøke hjelp.

Skrevet
Høres ut som sosial angst ja (har hatt det selv). For meg hjalp det med samtaleterapi + og å finne halv-sosiale aktiviteter som jeg klarte å fikse for så senere å "tvinge" meg selv ut på mer "drastiske" aktiviteter. Start i det små.

Strever du med depresjon også (var sånn det startet for meg).

Eg har vel aldri vert deprimert i den forstand, men eg har fått meg ein liten knekk etter at eg flytta til kjæresten min sin by...kansje da er depresjon, veit ikkje heilt egentli...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, har ikkje fått noe brev om kven min nye fastlege er etter eg bytta kommune, har vert litt treig med da (vanskelig å gi slipp på barndoms"heimen" ) så da blei ikkje gjort før i forje uke, sjøl om eg har bod her i nesten 2 mnd...kan eg kontakte gamle legen da og få han til å få meg i kontakt med noen her på denne plassen??

Skrevet

Takk for link, fortsatt gamle legen min som er fastlege, må eg skifte sjøl eller skjer det automatisk ved kommunebytte?? eg e heilt grønn på sånt eg....

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg har byttet lege selv tidligere når jeg flyttet. Det gjorde jeg kjapt på internett! :klemmer:

Skrevet

Jeg har også byttet fastlege pga flytting. Det gjøres raskt på NAV.. Hadde sikkert vært fint å spurt litt rundt om hvilken lege jeg burde velge, men jeg ville bytte så raskt som mulig. En ting man kan gjøre er å ta en titt på skattelista. Der står fødselsåret til legen, så vet man hvertfall om legen er nyutdannet eller snart pensjonist :ler:

Hvis du skifter raskt får du fastlege som gjelder fra 1.november, hvis ikke må du kanskje vente litt før ordningen trer ikraft, tror jeg.

Jeg har forresten litt samme promblem som deg. Jeg planlegger å være med i bursdagsfeiring, innflytningsfest, fått sertifikat-fest osv med venner... Manner meg opp og tror det blir gøy, og fordi det er mer forventet at man blir med på sånt, enn vanlige fester uten noe å feire. Men så får jeg veldig lite lyst et par dager før og blir hjemme, fordi jeg vet det kommer mange ukjente og folk jeg ikke snakker lett med. Har hendt at jeg egentlig ikke vil, men dusjer, har på fine klær og er "klar" hvis jeg ombestemmer meg. Det er som regel ikke så skummelt som jeg tror.

Å gå på butikken alene er heller ikke gøy. Jeg vil veldig gjerne at hvis noen er med, så blir de med inn istedet for å sitte i bilen og vente f.eks. Dette gjelder spesielt hvis butikken er i et stort senter, og jeg må gå forbi andre butikker for å komme dit.

Men når jeg har vært i butikk alene, føler jeg etterpå at det gikk fint, og at jeg kan i enda en butikk.

Har også trøbbel med å snakke i telefonen. Både med enkelte bekjente, og fremmede. Tar aldri telefonen hvis jeg ikke vet hvem som ringer. Hater å ringe til diverse kontorer og firmaer, sjekker først om de kan nåes via mail...

Har vel litt sosial angst jeg og, som bare blir verre og verre jo mer jeg distanserer meg fra andre.

Skrevet
kan eg kontakte gamle legen da og få han til å få meg i kontakt med noen her på denne plassen??

Du må kanskje gå inn på NAV og bytte selv, men han kan vel anbefale deg en bra lege på det nye stedet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...