Gå til innhold

Vond lukt i avløpsrørene på kjøkken

Gjest Shayla

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss leilighet, denne helgen var vi bortreist. Når vi kommer hjem lukter det vondt i hele leiligheten.. Jeg tror denne lukten kommer fra avløpsrørene på kjøkkenet.. Det lukter hvertfall under benken og jeg har vasket godt der, utan at det hjelper..

Noen som har noen gode råd på hvordan jeg evt kan få bort lukten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet med det i forrige leiligheten jeg bodde i. Jeg brukte Plumbo eller annen avløsprens/åpner innimellom, og det hjalp.

Kan være det holder med å helle oppi litt klorin og la det virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket vannlåsen? Spesielt på kjøkkenet kan det samle seg matrester etc. i denne som begynner å lukte og da særlig når vasken ikke er i bruk. Du kan sikkert helt eller delvis fjerne lukten med klorin, Plumbo etc., men du fjerner ikke årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm hvor finner jeg denne låsen??

Den finner du under vasken og den ser som regel noenlunde slik ut. Sett en bøtte under, ta på gummihansker og løsne gjengene med en vannpumpetang. Rengjør vannlåsen og skru på plass igjen. Ekkelt, men nødvendig av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også sluker i gulvet på bad/ vaskerom evt. andre steder som du har dem.

De kan gi fra seg veldig vond lukt om de står uten å bli brukt.

Løsningen på det er å helle oppi 2 - 3 liter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vasket alle rørene under vasken, de som lot seg demontere å vaske.

De var selvfølgelig møkkete.

Men denne lukten er fortsatt der når jeg lukker opp skapet under benken? Jeg har prøvd å snuse meg frem til lukten men den er generelt bare under vaske ett sted.

Noen som har andre råd eller har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige leiligheten vi bodde luktet det forferdelig under kjøkkenvasken. Prøvde først å tømme og vaske alt under der av rører osv. Til slutt lot vi skapet under vasken stå ubrukt, for vi fikk ikke bort lukten. Alt som lå inne i det skapet begynnte å lukte forferdelig og det gikk ikke bort.

Bare for å berolige deg :fnise:

Dette var leid leilighet, og lukten var der før vi flyttet inn (utleier visste om den). Om den hadde vært vår hadde jeg nok hørt med rørlegger og sjekket enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at:

- vannlåsen er tømt for møkk

- det står vann i vannlåsen

- alle pakninger i avløpsrørene er tette

- soilluftingen (liten pipe på taket) ikke er tettet av løv eller lignende

- alle rørdeler er rene (også røret fra hullet i toppen av vasken ned til avløpet)

Du kan ta av hele rørsystemet under vasken og se om det lukter fremdeles. Om det gjør det, kan en rørlegger stake opp og rense rørene for deg. Du kan også kjøpe en stakefjær/børste på og gjøre det selv. Hvis det ikke lukter, kan du skifte vannlås og alle avløpsrørene under vasken. Hvis det f. eks. er IKEA-vask, koster nye vannlås/rør bare 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter en konf på jobben, kan det høres ut som om jeg ikke har vannlås.... Nå siden jeg da ikke er rørlegger kan jeg ikke helt skjønne hvordan denne vannlåsen skal se ut??

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Etter en konf på jobben, kan det høres ut som om jeg ikke har vannlås.... Nå siden jeg da ikke er rørlegger kan jeg ikke helt skjønne hvordan denne vannlåsen skal se ut??

Noen som kan hjelpe meg?

På vasker med vannlås er det en sånn "omvei" rett ned - dvs. at når noe renner fra vasken og ut gjennom rørene så skal større ting dette ned i "omveien". Det er rett og slett en tapp som går i rett linje fra sluket i vasken og ned mens rørene videre fortsetter litt overfor vannlåsen. Hvis du ser på Leo sin tegning mens du leser denne forklaringen skjønner du kanskje hva jeg mener. Vannlåsen kan enkelt skrus av og tapte øredobber og annet "arvegods" fiskes ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På vasker med vannlås er det en sånn "omvei" rett ned - dvs. at når noe renner fra vasken og ut gjennom rørene så skal større ting dette ned i "omveien". Det er rett og slett en tapp som går i rett linje fra sluket i vasken og ned mens rørene videre fortsetter litt overfor vannlåsen. Hvis du ser på Leo sin tegning mens du leser denne forklaringen skjønner du kanskje hva jeg mener. Vannlåsen kan enkelt skrus av og tapte øredobber og annet "arvegods" fiskes ut av den.

Sånn vannlås som du snakker om har ikke jeg.. Det kan jo kanskje være problemet..

Noen som har sagt til meg at vannlås også kan være ett rør som er formet som en U??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke rørlegger, men jeg har tilfeldigvis en på kjøkkenet. Han sier at alle vasker har vannlås med mindre avløpet går ned i et sluk som da fungerer som vannlås. Vannlåsen trenger ikke nødvendigvis se ut som på det bildet jeg linket til, men kan like gjerne se ut som en "knekk" på avløpsrøret. Hensikten med vannlåsen er at luft fra avløpsrørene ikke skal kunne komme opp via sluket i vasken.

Hvis vasken er montert av noen som ikke helt visste hva de holdt på kan det selvfølgelig være at den ikke har vannlås og det forklarer i tilfelle luktproblemet. Luft fra avløpssystemet vil da trenge opp gjennom sluket og det sier seg jo selv at det ikke akkurat lukter blå blomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke rørlegger, men jeg har tilfeldigvis en på kjøkkenet. Han sier at alle vasker har vannlås med mindre avløpet går ned i et sluk som da fungerer som vannlås. Vannlåsen trenger ikke nødvendigvis se ut som på det bildet jeg linket til, men kan like gjerne se ut som en "knekk" på avløpsrøret. Hensikten med vannlåsen er at luft fra avløpsrørene ikke skal kunne komme opp via sluket i vasken.

Hvis vasken er montert av noen som ikke helt visste hva de holdt på kan det selvfølgelig være at den ikke har vannlås og det forklarer i tilfelle luktproblemet. Luft fra avløpssystemet vil da trenge opp gjennom sluket og det sier seg jo selv at det ikke akkurat lukter blå blomst.

Takk, det er knekk på røret.

Noen sa til meg at siden leiligheten er fra 89' er det ikke sikkert det var vannlås...

Nå vil jeg bare ha bort lukten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...