Gå til innhold

Innekatt?

Gjest Gjest_Linn_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Nettopp fått meg ei 6 uker gammel puuusekatt.

Men nå er det snart vinter, så det er vel ikke så lurt å ha den ut nå før julen/vinteren?

Tenkte jeg skulle vente med å ha den ut til våren, men hva tror dere ? Blir den ikke litt smågal av å være så lenge inne?

;D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen grunn til at du skal trenge å vente så lenge. Bli med den ut når den er ca. tre-fem måneder gammel, slik at du har oversikten over den og den ikke løper for langt bort. Hvis den fryser, så er det bare å ta den inn igjen.

Skrevet
Nettopp fått meg ei 6 uker gammel puuusekatt.

Men nå er det snart vinter, så det er vel ikke så lurt å ha den ut nå før julen/vinteren?

Tenkte jeg skulle vente med å ha den ut til våren, men hva tror dere ? Blir den ikke litt smågal av å være så lenge inne?

;D

6 uker?? Hjelpe meg, folk gjør mye rart.

Jeg vil tro den har lett for å bli forkjøla hvis du tar den med fra et oppvarmet hus ut i vinterkulda. Immunforsvaret er ikke fullt utvilket før pusen er litt eldre. Så det beste er nok at den får være med ut først i april neste år, da begynner det å bli mildere igjen. Men det skal ikke gå ute alene før den er eldre enn det. Helst 7-8 mndr. Men minst 6, og helst kastrert. :smile:

Skrevet

For det første så er katten din tatt fra moren sin altfor tidlig. Den bør være minst 12 uker før man leverer den fra seg. Du bør hvertfall ikke slippe den ut på noen uker er altfor liten nå til og klare seg selv. Så lenge katten aldri har vært ute før så pleier det å gå greit. Har selv to innekatter.

Skrevet

Huff så liten den var ja. Halvpartern av alderen den burde være før den blir tatt bort. Ta godt vare på den hvertfall og for all del ikke slipp den ut. Katter bure være minst 6 måneder syntes nå jeg. Dessuten så må den jo være inne en god stund slik at den vet den hører hjemme der.I tilleg burde den være kastrert/sterlisert i tilfeller det skulle skje noe og den blir borte når du bare har den ute litt.

Skrevet

Kattemor har ikke sine kattunger "inne" til de er seks-åtte måneder gamle. Det blir veldig kunstig. Jeg er enig i at den er altfor liten til å gis bort når den er seks uker, og den vil nok trenge litt ekstra nærhet og omsorg fra deg de neste ukene og månedene. Men du trenger absolutt ikke vente til våren før du slipper den ut, mener nå jeg.. La den utforske selv, og følg med den - slik kattemor ville gjort. :)

Skrevet
Kattemor har ikke sine kattunger "inne" til de er seks-åtte måneder gamle. Det blir veldig kunstig. Jeg er enig i at den er altfor liten til å gis bort når den er seks uker, og den vil nok trenge litt ekstra nærhet og omsorg fra deg de neste ukene og månedene. Men du trenger absolutt ikke vente til våren før du slipper den ut, mener nå jeg.. La den utforske selv, og følg med den - slik kattemor ville gjort. :)

Det blir kunstig i det øyeblikket du tar kattungen fra moren, også når den er 12 uker gammel. I det fri holder kattungene seg i nærheten av moren i ett til to år. Hun lærer dem alt en katt bør kunne i løpet av den tiden. Vi mennesker har ingen forutsetning for å kunne gjøre den samme jobben for katten vår, derfor bør vi i det minste vente med å slippe den ut alene til den er fysisk (mentalt) utrustet til å greie seg selv. Det er ikke en kattunge på 3-4-5 måneder.

Gjest Gjest_Midna
Skrevet

Å slippe den ut kan du nok gjøre fra den er 4-5 måneder.

Å slippe den ut ALENE bør du ikke gjøre før den har rundet 10 måneder. Katter utvikler retningssansen ganske sent, og har lett for å gå seg vill når de er kattunger. Dette er en av de vanligste grunnene til alle henvendelsene Dyrebeskyttelsen får ang katter over 12-16 uker.

Katten har nok reist fra mammaen sin 6 uker for tidlig, så det er viktig at du sosialiserer den mye, og aller helst sammen med andre katter.

Kastrering før den slipper ut ser jeg på som en selvfølge ;)

Lykke til med pusen din!

Skrevet (endret)
Kattemor har ikke sine kattunger "inne" til de er seks-åtte måneder gamle. Det blir veldig kunstig.

Men kattemor tilbringer all sin tid sammen med kattungen, til den er ca 6 mnd gammel, fordi de ikke har utviklet ferdig stedsansen sin ferdig før dette, og lett går seg bort. Siden de fleste mennesker ikke har mulighet til å gjete katten sin, er det beste alternativet for de fleste å holde den inne frem til den er stor nok. Evt være ute litt sammen med den. Men katter er ikke så glad i snø og kulde, så får man kattunge på høsten kan man like gjerne vente til våren med å ha dem ute.

Så små kattunger har også fortsatt babypels, noe som i verste fall kan drepe dem ute når det er kaldt og rått. (Pga de mangler overpels får de ikke nok varme, i tillegg til at den bløte underpelsen vil trekke til seg fuktighet.) Det er i utganspunktet "kunstig" for katten å leve i ett så kaldt land som Norge, og det merker man veldig godt på kattungene.

Denne kattungen er også tatt fra moren alt for tidlig, så det er viktig at den får litt ekstra omsorg. Sørg for at den blir sosialisert med andre katter, og at den får riktig for. Helst ett som er beregnet for kattunger under 12 uker. (Kan anbefale Royal Canine sitt, siden de er ett av de merkene som har egen mat for de aller minste kattungene også.)

Endret av Eir
Skrevet

Det er derfor jeg alltid sier at eier må være med katten ut når den er liten - nettopp pga vinterkulden og at den er så liten at den kan rote seg bort. Det synes jeg er et bedre alternativ enn å holde den inne i syv-åtte måneder.

At det er kunstig å ha katt i utgangspunktet forsvarer ikke alle andre kunstige inngrep i kattelivet.

Skrevet
Det synes jeg er et bedre alternativ enn å holde den inne i syv-åtte måneder.

De fleste katter viser ingen interesse for å være ute før de er rundt seks måneder heller. De har som regel mer enn nok med å utforske trygge omgivelser, nær der de er født, og lære seg elementere ferdigheter. Hvis katten viser tegn på at den er rastløs og ønsker ut kan man godt følge den, men de aller fleste katter har ikke det behovet før de nærmer seg voksen alder. Selv den yngste katten min, som er født utendørs og bodde ute frem til hun var 10 uker, holdt seg inne til hun var rundt 8 måneder, fordi hun ikke følte seg trygg nok til å vandre på egenhånd før det.

Skrevet

Min erfaring er stikk motsatt. Jeg har åpnet døren etter ca. en måned og latt kattungene gå ut når de selv vil - de har vært så nysgjerrige at de som regel har vært ute etter noen minutter. Jeg har selvsagt fulgt med og vært med dem ut. I begynnelsen lot jeg dem bare være ute noen minutter før jeg tok dem inn og lukket døren, også fikk de være ute lenger og lenger hver gang.

Dette pleide jeg å gjøre når det føltes som om de var for "ville" til å være inne - når energinivået og utforskertrangen var så stor at de var høyt og lavt og overalt til enhver tid. Da var de såpass store at de var - slik jeg så det - klar for å utforske omverdenen ute.

At noen katter velger selv å være inne lenger, er jo selvsagt opp til dem. Men jeg synes nå de skal få ha valget - det er tross alt rovdyr vi har fått oss, ikke en kosebamse.

Skrevet

Interessant...jeg har også lurt på når jeg skal begynne å slippe ut lillepus.Med den store katten vår var det ikke så stort problem. Vi fikk han på sommeren og han skjønte fort hvem vi mente da vi ropte "jesper". Lille Gismo her ¨har ikke forstått det helt enda ihvertfall. Pluss at han var så mye yngre enn det Jesper var,da vi måtte hente han,så det føles værre å plutselig skulle slippe han ut nå. Jeg vil ihvertfall vente til han virker ivrig og trygg på det å skulle gå ut... hjelp,6 uker. Jeg MÅTTE hente min da han var 7 uker og syns DET var tidlig. Pass godt på lillepusen din da :) Jeg merker ihvertfall stor forskjell på mine katter,pga aldersforskjell da vi hentet dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...