Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har kommet til at jeg vil prøve en ny form for prevangsjon, er så dårlig på å huske å ta p-piller. Jeg har hørt litt om p-stav, og synes det høres ut som en herlig løsning. Er det noen som har erfaring med dette? Og hvor dyrt er det? Jeg blir ikke 20 før om en måned, får jeg noe rabatt? Er hormonspiral billigere, eventuelt bedre?
Dru Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 Hormonspiral og p-stav inneholder vel samme type hormoner om jeg ikke tar helt feil. Prismessig vet jeg ikke forskjellen. Staven koster 1300 i innkjøp, og så må du regne med utgifter til å få satt den inn. Legen må ha kurs i å sette inn staven, så det er ikke sikkert din vanlige fastlege kan gjøre det. Det kan hende du må på sykehus eller til privat lege, så det kan fort koste litt. Jeg har regnet rundt 2000 kroner for staven ferdig innsatt. Staven varer i 3 år.
sweetdana Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Hormonspiral og p-stav er vel like sikkert, men hormonspiral anbefales først og fremst til de som har født barn. Legen lager et lite snitt på overarmen og legger implantatet inn i underhuden, alt gjøres i lokalbedøvelse. Det er jo ikke det veldig store inngrepet, så hør på legekontoret om kanskje noen av de andre legene kan det. Dette er jo uansett noe de fleste leger bør lære seg før eller senere, siden p-stav blir mer og mer vanlig. P-stav er jo helt klart mer økonomisk enn p-piller i det lange løp.
Gjest Tweek Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 P-staven kommer jo inn gjennom ei sprøyte da.. P-stav innholder kun et hormon som er gestagen derfor blir man ikke hormonmonster. Men noen tåler ikke gestagen derfor er det mange leger som vil at man skal gå på p-pille som bare innholder gestagen i 3 mnd, jeg ble ikke spurt om dette men det har gått fint Det gjør ikke vondt å sette den inn fordi man får bedøvelsesprøyte først så man kjenner ingenting. Du får en resept fra legen så kjøper du den på apoteket. Greia ser jævla skummel ut fordi den er stor, men legen må bruke kraft for å få den inn så det er derfor og selve staven som er på størrelse med en fyrstikke er inni i en sprøytespiss. Men det gjør ikke vondt. Selv husker jeg at jeg lå der og kjente ristinger i armen og det var fordi han prøvde å presse den inn i armen, men jeg kjente ingenting i det hele tatt og da ble jeg ganske rolig. Du må ta p-staven i når du har mensen, er ikke helt sikker på hvorfor. Etterpå vil du se staven som en lang bul på huden rett ovenfor albuen og man er gjerne blå/gul/lilla og har en sprøytestikk som er litt mindre enn en "o". Det går vekk etterhvert og p-staven forsvinner inn i armen og du ser den ikke lengere. Den er også bøyelig så den knekker ikke med mindre du virkelig går inn for å knekke den. P-staven virker ved å slippe hormonet litt og litt ut og den varer i 3 eller 5 år. Mange får masse mensen og mye og andre gjør ikke. Selv fikk jeg liksommensen i 2 uker rett etter jeg hadde satt den inn i september i fjor og etter det har jeg hatt mensen 3 ganger. Det er veldig opp til hver person og selv har jeg aldri fått noe særlig bivirkninger av noe egentlig. Men p-stav er veldig genial og jeg slipper å få teite tanker fordi jeg igjen har glemt å ta pilla
Enid Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Har prøvd p-staven selv. Kostet cirka 1100 i innkjøp, og jeg tviler sterkt på at du får rabatt. Hvis du vil få satt den inn gratis, så kan du henvende deg til en såkalt ungdomsklinikk(er en på carl berner, blant annet, heter klinikk for seksuell opplysning), hvor de behandler ungdom under 24 gratis. Jeg var den første der til å få satt den inn, så mange leger som ville se på, men det gikk helt greit. Uheldigvis funket den ikke så bra for meg, fordi jeg fikk konstante blødninger som ikke gikk vekk. Etter et år ble jeg anbefalt å ta den ut, så da gjorde jeg det. Å ta den ut er mye verre enn å sette den inn
sweetdana Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Oki, bra du rettet meg Tweek:) har fått det fortalt fra ei venninne, så hadde nok misforstått litt
Gjest Tweek Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg mener å huske at de lager snitt i huden når staven skal ut, så du har jo ikke veldig feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå