Gå til innhold

Ung dagmamma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jannamor

Jeg har et eget fagt med pedagogikk..hvis det er en fordel?

Men jeg har snakket litt med mamma, og hun syns det høres best ut å være au pair, så Mayamor, har du lyst og fortelle hvordan du opplevde det som au pair?

Jannamor(igjen), jeg nekter å være au pair for en familie med 4 barn som er i stor alder, hvis du forstår hva jeg mener? For jeg får faktisk lov til å bestemme hvem jeg vil til, som regel. Så uansett, hvis de har en unge som er eldre enn de andre, så vil jeg fortelle familien, og ungen på en snill måte at jeg er au pair, ikke hushjelp.

Jeg tar meg av barna og det som en au pair skal og litt huslige ting(som brette og vaske barna sine klær, lage mat til dem, rydde barna's rom etc..det er det au pair-en skal gjøre, har lest litt), ikke rydde for foreldrene, det er dems ansvar.

Og de som kanskje har barn som er eldre, de får bare lære seg at jeg skal ikke krype for dem, jeg er ikke noen tjener for dem.

Vanligvis er det en aldersgrense på barna som au pair-en skal ha ansvar for, som regel fra 0-12 år. Så skal ikke være noen hushjelp.

Og har jeg fri har jeg fri :jepp: Selvfølgelig vil jeg jo være med familien på fridager og, hvis de spør meg, ikke hvis de tvinger meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jannamor

Jeg har et eget fagt med pedagogikk..hvis det er en fordel?

Men jeg har snakket litt med mamma, og hun syns det høres best ut å være au pair, så Mayamor, har du lyst og fortelle hvordan du opplevde det som au pair?

Jannamor(igjen), jeg nekter å være au pair for en familie med 4 barn som er i stor alder, hvis du forstår hva jeg mener? For jeg får faktisk lov til å bestemme hvem jeg vil til, som regel. Så uansett, hvis de har en unge som er eldre enn de andre, så vil jeg fortelle familien, og ungen på en snill måte at jeg er au pair, ikke hushjelp.

Jeg tar meg av barna og det som en au pair skal og litt huslige ting(som brette og vaske barna sine klær, lage mat til dem, rydde barna's rom etc..det er det au pair-en skal gjøre, har lest litt), ikke rydde for foreldrene, det er dems ansvar.

Og de som kanskje har barn som er eldre, de får bare lære seg at jeg skal ikke krype for dem, jeg er ikke noen tjener for dem.

Vanligvis er det en aldersgrense på barna som au pair-en skal ha ansvar for, som regel fra 0-12 år. Så skal ikke være noen hushjelp.

Og har jeg fri har jeg fri :jepp: Selvfølgelig vil jeg jo være med familien på fridager og, hvis de spør meg, ikke hvis de tvinger meg..

bra du er bestemt... :)

som sagt kan jeg jo flest skrekkhistorier. men ha en plan som du sier, det kan være godt..det du sier er helt sant

tror det vil være en god erfaring, hvis du er heldig!

og ja for meg er pedagogikk en fordel og sikkert mange andre og.. i hvertfall når du er ung :)

masse lykke til

Gjest Deborah
Skrevet

Jeg hadde aldri benyttet meg av en dagmamma som var under 20 år. For min del står alder, erfaring og modenhet viktig. Jeg hadde blitt enda mer skeptisk om denne personen jobbet svart.

Mine kommende barn kommer til å bety så mye for meg, at jeg heller punger ut noen tusen mer i måneden for å være sikker på at jeg plasserer dem på et forsvarlig sted.

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk til å bruke dagmamma som var noe særlig under 20, i hvert fall om det var snakk om mange dager i uka. Jeg er også skeptisk til dagmamma generelt, men ville kunne bruke en som har egne barn, har et visst kvalitetsopplegg og er "på nett" med meg - og det utelukker nok de fleste 18-åringer vet jeg. Om det var snakk om en dag i uka og jeg hadde tillit til vedkommende kunne jeg nok brukt en 18-åring.

Aupair blir vel litt annerledes; da er det vel ikke så vanlig at man er hjemme (hos familien) med barna på heltid? I hvert fall ikke annet enn veldig små barn? Har inntrykk av at det er vanligere at man følger på skole og barnehage (trenger ikke være fulltids), og bruker dagen på husarbeid, matlaging o.l. I en sånn situasjon kunne jeg ansatt en ung aupair om vedkommende gjorde godt nok inntrykk (ikke at jeg er i en situasjon hvor det er aktuelt med aupair, men...). Om aupairen skulle tatt seg av barna "på heltid" om dagen ville jeg nok sett etter en som var litt eldre, men vet ikke hvor lett det er å få tak i. Poenget mitt er i hvert fall at jeg ville ønsket at barna mine fikk et bredere tilbud enn det jeg tror en 18-åring kan tilby, om det er snakk om noe som nærmer seg fulltid.

Gjest Deborah
Skrevet

Barn og ungdomslinja på videregående vil jeg forresten ikke kategorisere som pedagogisk utdanning.

Skrevet
Barn og ungdomslinja på videregående vil jeg forresten ikke kategorisere som pedagogisk utdanning.

Det sa jeg ikke. Men vi har et eget fag om pedagogikk, hvor vi faktisk lærer hva det er, hvordan vi skal bruke det, og vi får prøvd det ut i virkeligheten og..

Skrevet
Aupair blir vel litt annerledes; da er det vel ikke så vanlig at man er hjemme (hos familien) med barna på heltid? I hvert fall ikke annet enn veldig små barn? Har inntrykk av at det er vanligere at man følger på skole og barnehage (trenger ikke være fulltids), og bruker dagen på husarbeid, matlaging o.l. I en sånn situasjon kunne jeg ansatt en ung aupair om vedkommende gjorde godt nok inntrykk (ikke at jeg er i en situasjon hvor det er aktuelt med aupair, men...). Om aupairen skulle tatt seg av barna "på heltid" om dagen ville jeg nok sett etter en som var litt eldre, men vet ikke hvor lett det er å få tak i. Poenget mitt er i hvert fall at jeg ville ønsket at barna mine fikk et bredere tilbud enn det jeg tror en 18-åring kan tilby, om det er snakk om noe som nærmer seg fulltid.

En Au Pair bor hos familien. Har eget rom og som regel privat bad. Har ansvaret for å stå opp med barna, lage/hjelpe til med frokost, følge dem til skolen/barnehage, eller er hjemme med de minste som ikke går i barnehage. Det er også vanlig å hjelpe til med husarbeid, rydde rommene til barna, stryke klærna dems, vaske klærna dems, litt annet lett husarbeid som støvsuge, tørke støv o.l

Så ofte har de ansvar for å hente barna, være med dem til foreldrene kommer hjem, leke med dem, hjelpe til med lekser osv.. Som regel har au pair-en fri på kvelden til muligens språkkurs. En au pair er vanligvis i alderen 17 til 20 og noe..

En person som blir au pair har noen krav å passe til før de får lov da, til å være au pair, så vanligvis så er de flinke selv om de 18. Ellers hadde de ikke fått lov;-)

Skrevet

Har ansvaret for å stå opp med barna, lage/hjelpe til med frokost, følge dem til skolen/barnehage, eller er hjemme med de minste som ikke går i barnehage. Det er også vanlig å hjelpe til med husarbeid, rydde rommene til barna, stryke klærna dems, vaske klærna dems, litt annet lett husarbeid som støvsuge, tørke støv o.l

Så ofte har de ansvar for å hente barna, være med dem til foreldrene kommer hjem, leke med dem, hjelpe til med lekser osv.. Som regel har au pair-en fri på kvelden til muligens språkkurs.

å herlighet, synes det er vanvittig mye.. kommer du til å sortere slik at du bare vasker barnas klær når alt ligger hulter til bulter... veien er kort til mer klesvask og stæsj en bare barnas

tenk så god deal da, få en ungdom til deg gi hu 3000 ish i mnd, og ha gratis hushjelp/banrevakt

strålende deal

ojojoj

Skrevet

Hvilket land kunne du tenkt deg å oppleve da? Det å reise som au-pair etter videregående hadde jeg gjort om jeg hadde vært singel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...