estrella Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Heisann! Bare lurte på om dere ville brukt ei som var 18-19 år som dagmamma? Jeg mener, det fleste som har au pair, da er jo "jentene" 18, 19,20 år som regel.. ?
Gjest Moncler Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Heisann! Bare lurte på om dere ville brukt ei som var 18-19 år som dagmamma? Jeg mener, det fleste som har au pair, da er jo "jentene" 18, 19,20 år som regel.. ? Hvis man kjenner og stoler på jenta så burde jo ikke det være noe problem.
estrella Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2007 Hvis man kjenner og stoler på jenta så burde jo ikke det være noe problem. Okei^^) Jeg tror jeg skal ta au pair et år, hehe.. Litt lettere å få det til, siden jeg er så ung, så jeg regner eller tror ikke at folk flest vil ha ei så ung, eller er det jeg som tenker slikt? Hvis jeg velger dagmamma ville det vært umulig og få det til? Hvis jeg gjør det, så er jeg 18-19 år. Er ferdig med barn og ungdom. Har passet barn siden jeg 10(når jeg var så "liten", så kan en jo egentlig ikke regne det som skikkelig erfaring, men nå så passer jeg barn hvor jeg har hele ansvaret den tida foreldrene er vekke, så det blir jo på en måte litt erfaring). Er eldst av 6, så jeg har øvd meg litt der og..da tenker jeg på praktiske ting som mat, stell, klesskift, og selvfølgelig lek. Siden jeg er ferdig med barn og ungdom har jeg jo også en del kunnskaper om barn. Men jeg ser egentlig ikke for meg at noen ville hatt meg som dagmamma, pga alderen min? Det er vel lettere å velge ei som har vært dagmamma noen år.. (jeg bare prøver å bestemme for hva jeg skal velge 1 år som au pair eller dagmamma..så da maser jeg litt på dere, siden en del som "henger" her har jo små barn )
momo Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg ville sett mer på hvem du var enn alder. Er jo veldig stor forskjell på hvor moden forskjellige 18 åringer er. Selv jobbet jeg i barnehage som 18 åring og gjorde en veldig god jobb. Så hadde ikke hatt noe problem med og ha en 18 år gammel dagmamma til mitt barn, så lenge personen virker moden og ansvarsfull.
Merneith Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Nei, det ville jeg nok ikke vurdert engang. Altfor ung. (Nå er jeg litt skeptisk til dagmammaer på et generelt grunnlag... Det er altfor personavhengig hvor bra det er).
estrella Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2007 Nei, det ville jeg nok ikke vurdert engang. Altfor ung. (Nå er jeg litt skeptisk til dagmammaer på et generelt grunnlag... Det er altfor personavhengig hvor bra det er). Ja, det var det jeg trodde.. Og jeg regner egentlig med de fleste har den holdningen Men det blir nok au pair uansett^^)
Gjest Blondie65 Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg var praktikant selv da jeg var 17 - familien kjente meg fra før og visste hva jeg sto for samt at jeg kjente ungene godt. De var ikke spebarn da. Mitt svar er at det kommer veldig an på den som skal passe barna.
~Mocca~ Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg begynte vel med barnepass når jeg var 10år.. Når jeg var 14år så passet jeg hos to familier hvor begge hadde tre barn, en gang passet jeg alle seks barna på en gang! Foreldrene var vennepar og skulle ut på det samme. Aldri skal jeg ha seks barn. Når jeg var 17 år så passet jeg hos en annen familie også, hvor jeg hentet barna i barnehage/skole, laget middag, lekte med de og så la de. Hvor mor kom hjem 2230.. Dette var ca 2 kvelder i uken. Poenget mitt er at det kommer vel ann på hvem du er, og at det finnes mange som ikke tenker over alderen din så lenge du er ansvarsfull.. Go for it!
estrella Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg begynte vel med barnepass når jeg var 10år.. Når jeg var 14år så passet jeg hos to familier hvor begge hadde tre barn, en gang passet jeg alle seks barna på en gang! Foreldrene var vennepar og skulle ut på det samme. Aldri skal jeg ha seks barn. Når jeg var 17 år så passet jeg hos en annen familie også, hvor jeg hentet barna i barnehage/skole, laget middag, lekte med de og så la de. Hvor mor kom hjem 2230.. Dette var ca 2 kvelder i uken. Poenget mitt er at det kommer vel ann på hvem du er, og at det finnes mange som ikke tenker over alderen din så lenge du er ansvarsfull.. Go for it! Jeg har 5 søsken + 2 stebrødre, for å si det slik, ALDRI skal jeg ha så mangen barn(holder med max 3!) Så forstår deg at du ikke vil ha så mangen barn.. Det var veldig mangen forskjellige meninger, får vel bare se hva resultatet blir, hvor mangen positive og hvor mangen negative meninger som kommer frem
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Heisann! Bare lurte på om dere ville brukt ei som var 18-19 år som dagmamma? Jeg mener, det fleste som har au pair, da er jo "jentene" 18, 19,20 år som regel.. ? spørs på jenta, referanser og "utdanning" ikke hvis hu var ei festejente som hadde barn som gjorde det for svarte ekstra penger... hvordan bor hun? kollektiv? blokk? men hvis hun hadde et brennende engasjenment hadde jobbet med barn før og bodde ordentlig med tilgang til hage eller lekeplass osv osv kunne vise til god sosialisering av barna og pedagogisk innsikt så ja. alder er jo forsåvidt ikke så viktig men godt med en viss innsikt og erfaring på rumpa
estrella Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2007 spørs på jenta, referanser og "utdanning" ikke hvis hu var ei festejente som hadde barn som gjorde det for svarte ekstra penger... hvordan bor hun? kollektiv? blokk? men hvis hun hadde et brennende engasjenment hadde jobbet med barn før og bodde ordentlig med tilgang til hage eller lekeplass osv osv kunne vise til god sosialisering av barna og pedagogisk innsikt så ja. alder er jo forsåvidt ikke så viktig men godt med en viss innsikt og erfaring på rumpa Hvis jeg skal svare, siden det er jeg som håper på at dette går ann, så blir svarene på dine spørsmål slik. Referanser: passer barn både her og der, så det skal vel gå ann Utdanning: Barn og ungdom når den tid kommer, tar friår fra skole før jeg fortsetter til å bli lærer Jeg vil definitivt ikke beskrive meg som ei festjente. Hvis fest blir sett på som DET sosiale så er jeg skikkelig asosial. Altså jeg sitter ikke hjemme hver kveld, men jeg er med venner, gjør "rolige" ting. Jeg drikker ikke, eller røyker. Har ikke noe behov for det^^) Bo-tilstanden er jeg neimen ikke helt sikker på. Jeg vurderer å ta turen hjem etter dette skoleåret. Så det spørs. Har tre alternativer da; 1) Bo i barnevennlig område, hjemme hos min mor(som også er et barnevennlig hus hvis du ser på antall søsken, og når alle er yngre enn meg). Men jeg tviler på jeg flytter til mamma, fordi hun vil jo ikke ha meg tilbake, når hun endelig har fått meg ut:P 2)Samme som ovenfor, bare hos pappa, men det tror jeg heller ikke blir. 3)Få meg en leilighet som ligger litt utenfor byen på en måte. Da er det billigere, og det er som regel bedre med tanke på barn(da tenker jeg ikke på langt uti gokk, men ikke midt i byen med masse biler o.l heller) Har jobbet med barn før. Har hatt praksis i barnehage. Har nå en dag i uken "gym" med en barnehage(ikke alene da). Passer barn ved siden av skolen. Litt erfaring har jeg..^^) Men som sagt, jeg vurderer au pair og.. Men det er greit å høre deres meningere, for hvis flertallet viser seg at de ikke ville hatt en ung dagmamma så er det jo egentlig ikke så veldig vitsi å prøve.. da kan jeg bli au pair, for det er også noe jeg har utrolig lyst til, helt siden jeg fant ut hva ordet au pair betydde(det er lenge siden)
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Nei, det ville jeg nok ikke vurdert engang. Altfor ung. (Nå er jeg litt skeptisk til dagmammaer på et generelt grunnlag... Det er altfor personavhengig hvor bra det er). får jeg spørre om hvorfor du er skeptisk til dagmamma?
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 hei estrella er du 18-19?? er det deg vi snakker om eller snakker du om en annen du kjenner? eller hvordan er relasjonen her?
Merneith Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 får jeg spørre om hvorfor du er skeptisk til dagmamma? Som jeg skrev i det første innlegget, så kommer det helt an på hvem som er dagmamma. Og hvor mange barn i hvilken aldersgruppe som dagmammaen passer. Det er mye en kan si om kvaliteten på barnehageansatte også, men der har man i hvert fall et visst pedagogisk opplegg. Samt kvalitetskrav.. Jeg kunne muligens vurdert dagmamma til en veldig liten baby, men da skulle dagmammaen definitivt vært eldre enn 18-19 og hatt mye erfaring med spedbarn.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Som jeg skrev i det første innlegget, så kommer det helt an på hvem som er dagmamma. Og hvor mange barn i hvilken aldersgruppe som dagmammaen passer. Det er mye en kan si om kvaliteten på barnehageansatte også, men der har man i hvert fall et visst pedagogisk opplegg. Samt kvalitetskrav.. Jeg kunne muligens vurdert dagmamma til en veldig liten baby, men da skulle dagmammaen definitivt vært eldre enn 18-19 og hatt mye erfaring med spedbarn. kan du gjøre meg en tjeneste sjekk tråden min musikk dagmamma. ville det vært ok?
estrella Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2007 hei estrella er du 18-19?? er det deg vi snakker om eller snakker du om en annen du kjenner? eller hvordan er relasjonen her? Oui, det er meg! Jeg vil være det når jeg eventuelt skal være dagmamma, eller au pair. Jeg er ikke 18 enda(5 mndr til )
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #17 Skrevet 21. oktober 2007 Oui, det er meg! Jeg vil være det når jeg eventuelt skal være dagmamma, eller au pair. Jeg er ikke 18 enda(5 mndr til ) I innlegget ditt det lange, virker du jo som ei ordentlig jente. jeg begynte som dagmamma selv etter videregående fordi jeg tok noen flere fag fra videregående som privatist og ville jobbe ved siden. det var ikke noe problem, dette er og en stund siden, så tiden har forandret seg. og foreldre er forskjellig. For å gi deg min mening da. hvis du vil være dagmamma, synes jeg det er greit at du har en viss innsikt i pedagogikk. du er ung og har ikke så mange år på rumpa og du tar deg av det mest dyrebare folk eier. når du i tillegg er så ung og da i andres øyne har begrenset erfaring er det viktig at du snakker og forteller det du mener og viser hva du kan, slik at potensielle mammaer har en sjangs til å se bak den unge fasaden din. at de ser at du står for noe elsker barn og ser grunnlaget for å være dagmamma. Jeg ville og vurdert å være hvit. det gir deg mye større kredibilitet. også at du har en plan med barna ting dere gjør, sosialisering, stimulanse, egenutvikling. det er ingen enkel jobb, og det er ensomt til tider, men hvis du brenner for det vil du å få vanvittig mye energi. hvis du ikke gjør dette fordi du elsker barn men ser på det som en opplevelse eller en måte å tjene noen penger på, synes jeg personlig at du skal tenke deg om en gang til... da ville jeg heller prøvd å bli vikar på sfo eller barnehage eller vikar ekstrahjelp for en annen dagmamma.slik at du får klitt mer erfaring først. ikke ta på deg hovedansvaret, det er mye man ikke forutser. når det gjelder aupair så kan det være veldig positivt, men det kan og være en vanvittig j... opplevelse. man hører jo som regel om de dårlige opplevelsene til folk, men mange jenter som opplever og komme inn i et fremmed hjem som det jo er hvor man helt totalt må leve under husets regler det vil si feks gå i kirken hver søndag som ofte er din eneste fridag. passe barn på kvelden utenom arbeidstid, måtte gjøre husplikter som ikke har med det som er avtalt og gjøre. mange opplever og å måtte "passe" på barn på sin egen alder, som å gi de vann på senge plukke opp klærne etter dem. snike seg ut å kjøpe røyk. skrekk historiene er mange du er og i utlandet og det er ikke bare bare, du har ingen steder og dra sånn med mindre du drar hjem mange trives selvfølgelig kjempegodt. men vit hva du går til Det jeg er mest skeptisk til er bosituasjonen din, ville ALDRI hatt dagmamma som bodde hos sine foreldre for meg er det mangel på selvstendighet, i hertfall når det blir mindre søsken og masse sånn. Å bo alene er dyrt. vet ikke hvor du bor men hvis du ikke har en kjæreste og bo med og skal bo i en stor by må du i hvertfall ut med 4500 minimum og da bor du skralt altså. fort opp i 5-6500 pluss strøm og internett. og andre utgifter Kollektiv er for meg og uaktuellt ( med mindre det er veldig rolig ed to jenter feks, men svært skeptisk) hvis du skal være dagmamma og en skrøpelig loftsleilighet i 5 etg i typisk studentstandard er for meg og uaktuellt. så det er det jeg er mest skeptisk til. Dessuten tjener du ikke så mye. spes ikke hvis du er hvit si en 7- 10000 i mnd betaler du 6000 bare i hus da, er det 4 igjen til mat, strøm ,telefon, hjemreiser, busskort, lån, forsikringer, lek og moro hvis du mot formodning har 10000 da langt svar her. håper du fikk noe ut av det?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #18 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg jobbet et halvår etter videregående som dagmamma. Jeg passet en gutt på fem. Jeg passet gutten i hans eget hjem. Da jeg var 16-17 begynte jeg å passe en gutt som var to-tre år gammel. Jeg passet ham da annenhver uke fra kl. 1500 til ca kl. 2200. Moren var sesongarbeider så passet ham på denne måte i ca. tre måneder av året. Denne gutten passet jeg i to-tre år og den første tiden bodde jeg hjemme hos mine foreldre. Gutten ble da levert der og så tok jeg ham med hjem til seg selv i god tid før barnetv og leggetid. Når jeg senere flyttet for meg selv passet jeg gutten i min leilighet frem til barnetv/kveldsmat tid. Basert på mine egne erfaringer med barnepass hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å ha så unge dagmammaer.
Gjest vimselot Skrevet 22. oktober 2007 #19 Skrevet 22. oktober 2007 Har bare lest starten på denne tråden, men selv ville jeg ikke hatt noen problemer med å gi deg en jobb som dagmamma, hvis jeg hadde behov for det da... Du er eldst i en stor søskenflokk, og har erfaring med barn. Har sett unge damer i barnehager, som har vært fantastiske med barn, mens de eldre har vært litt mer "sløve"...dvs de har gjort jobben sin, men ikke vært så engasjerte mht å lese eventyr, synge osv. Hvis du er glad i barn, noe jeg mistenker at du er, og er motivert for å jobbe med barn, betyr din alder lite. Har vært dagmamma selv, og jeg var cirka på din alder, dvs. jeg var tjue. Var singel, ung alenemor og siden jeg flyttet akkurat på den tiden, var det ventetid før jeg fikk barnet inn i en barnehage igjen. Jeg så på det som en fordel at ikke mitt barn bare gikk og hang i skjørtene på meg, men hadde noen å leke med. Egentlig skulle jeg bare passe ett barn, men jeg ble raskt spurt om jeg kunne passe enda ett... Var litt sliten av og til, men aktiviserte barna, var ute tidlig på dagen, laget også middag til dem (uten at foreldrene hadde spurt meg om det), dvs. ikke grøt eller pizza, men "vanlig" middag med grønnsaker. Det satte jeg bare pris på, for jeg visste at foreldrene var slitne etter en lang arbeidsdag, og jeg eh...liker å lage mat. Dessuten var det noe jeg likevel måtte gjøre. Var veldig strukturert, uten å være streng, og fikk en eldre venninne som også var dagmamma (ble kjent via barna), så vi var ofte sammen, men kun tidlig på dagen, dvs. ute og par kopper kaffe mens barna lekte. Det ene dag-barnet mitt var helt ufordragelig pga at hennes bestemor hadde passet henne, og foreldrene holdt ikke ut mer (deres ord). Jeg måtte være litt streng, men ungen fattet raskt at slik oppførsel ikke måtte finne sted, husker h*n ofte glante stygt på meg, men jeg var streng på en snill måte. Jeg sa fra hvor grensa gikk, men var like blid etterpå. Vet ikke helt om jeg hadde hatt energi til den jobben i dag, men... Leste veldig mye om barnepsykologi, da jeg gikk gravid. Hvis du skal være hjemme hos en familie som dagmamma, så sett grenser slik at du ikke blir en hushjelp i tillegg. Det vil bare slite deg ut, og det er ikke ditt ansvarsområde som dagmamma.
Gjest Mayamor Skrevet 22. oktober 2007 #20 Skrevet 22. oktober 2007 Ville sett ann den jeg skulle ansette og alderen ville ikke vært avgjørende. Var selv aupair da jeg var 17 år, og det gikk veldig bra. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå