Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd her...

Blir dere stresset av GU?

Helst mannlig eller kvinnelig lege?

Og når var dere til første GU?

Selv var jeg på GU for første gang da jeg var 17. Jeg syntes det var litt ubehagelig da, men det gikk ok.

Nå kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg synes det er veldig rart å høre på alle de som stresser sånn over å gå til GU. Selvfølgelig er det andre ting jeg heller gjør, men jeg blir ikke stresset av det. Selvfølgelig kan det være ubehagelig, men det er bare fysisk, fordi ting blir stukket opp i meg, og den celleprøven er jo direkte vond.

Men en ting har jeg funnet ut! Hvis jeg har sjansen til å velge, går jeg MYE heller til en mannlig gynekolog enn en kvinnelig. (Den årlige sjekken tar jeg hos fastlegen, mann)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kviet meg veldig for å gå til GU før. Men nå, etter X antall GU og X antall vaginale UL det siste året så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Og det er ett fett om et er mann eller kvinne.

Har aldri hatt GU hos fastlegen min forresten. Da hadde jeg muligens kvidd meg litt.

Skrevet
Har aldri hatt GU hos fastlegen min forresten. Da hadde jeg muligens kvidd meg litt.

Hvorfor det?

Skrevet

Tok første GU da jeg var 15, og det har blitt noen siden den gang. Foretrekker kvinnelig gynekolog, men det er ingen krise om jeg må gå til en mann. Jeg blir ganske stressa av en GU, liker virkelig ikke å føle meg så blottlagt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan ikke huske min første GU. Men jeg kan huske min første GU hos en kvinnelig gynekolog, og det var veldig ubehagelig.

Jeg har tatt den årlige sjekken som er nødvendig ved P-piller hos fastlegen som er mann. Siden han likte dette like dårlig som meg ble dette en grei setting, der han forklarte alt hva han drev med og jeg dermed slappet av.

Men det er som regel mer behagelig å gå til GU hos gynekolog siden de gjør dette 16 ganger for dagen eller noe slikt. Nå har jeg en mannlig som jeg har brukt en stund - helt greit.

Det er ikke det kjekkeste jeg gjør, men det er heller ikke sånn at jeg kvir meg før jeg går dit. Da kvir jeg meg mer til blodprøver ...

Hvorfor var den kvinnelige verre: Jo for hun var hardhendt. Hun glemte å forklare det hun drev med, hun bare kjørte på. Litt sånn bang, bang, bang - bang, bang, bang, bang, bang. Ferdig. De mannlige jeg har vært hos skjønner mer at dette ikke er noe gøy, og dermed tar de seg tiden til å forklare. Nå har jeg senere også vært hos en svært dyktig kvinnelig også, hun forklarte også hva hun drev med.

Skrevet
Hvorfor det?

Tja.. vet ikke helt? Føler på en måte at jeg kjenner ham på en annen måte enn gynekologene jeg har vært hos.

Skrevet

Jeg må ha kvinnelig gynekolog for i det hele tatt å komme meg avgårde til en GU. Så med andre ord er det ting med GU jeg ikke synes om.

Skrevet

Jeg er aldri upåvirket av at jeg skal til GU, men i ettertid tenker jeg alltid at "dette gikk da greit".

Det er litt spesielt å ligge avkledd i den stolen, og jeg tror aldri jeg vil føle at det er 100% uproblematisk.

Skrevet

Syns det er helt greit og det gjør meg ikke noe. Bruker min kvinnelige fastlege som er veldig rolig og forsiktig. Hun er også veldig flink til å fortelle hva hun gjør.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Tenker ikke noe særlig over det. Var til GU første gang da jeg var 20, hos min kvinnelige fastlege. Har vært til GU hos mannlig gynekolog og hos jordmor også etter det. Synes ikke det har noen betydning om det er mann eller kvinne. Bryr meg ikke om at en lege ser underlivet mitt nei.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Jeg var 20 år første gang. Har stort sett gått til fastlegen, alltid en mann så fremt jeg kan velge. Synes det er helt greit, ikke det mest spennende jeg gjør, men heller ikke hverken ubehagelig eller vondt.

Skrevet

Har tatt noen gu'er og min erfaring er at menn generelt er mer forsiktig enn kvinner. Synes ikke akkurat det er det morsomste som finst..

Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Jeg liker å gå til kvinner. Føler at de forstår meg mer hvis jeg har pmsproblemer eller noe. :P

Jeg har ikke problem med å gå til gynokologen, men kan ikke si jeg gleder meg heller.

Han forrige jeg var hos var flink. Merket ingenting. Vips. også... over. :)

Jeg går ikke til gu hos fastlegen min. Syns det bare er rart hvis han skal kikke oppi der.

Endret av Frøken Titt
Gjest Gjest_nikita_*
Skrevet

syns det var helt jævlig, har bare gjort det to ganger. første gangen var det en mann, jeg ble så kvalm at jeg måtte kaste opp, helt sinnsyk rar følelse jeg fikk i kroppen.. :sukk:

også andre gangen, da med en dame. like vondt men gikk my fortere..

syns det er eklest når de tar prøver..!!OFF:(

Skrevet

Føler med deg Nikita! Det blir bedre etterhvert, når du lærer deg å slappe mer av... Men er enig i at prøvene er ubehagelige til tider - ikke alle, men den celleprøven, f.eks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...