Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg skal lage caldo verde i morgen - fikk endelig slått kloa i grønnkål -, men så kjøpte jeg bare med meg 80 gram chorizo; i oppskriften står det 200 gram Jeg kan selvsagt lage suppa med mindre pølse, men går det an å fylle på med en annen pølsetype (tenker litt på pepperoni e.l)? Den eneste søndagsåpne butikken har garantert ikke chorizo.
Gjest Eurydike Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Det tror jeg sikkert går fint. Bare pass på å få med alt fettet i pannen fra stekingen av chorizoen (hvis det dreier seg om en oppskrift med chorizo som skal stekes før den går i gryten).
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Tusen takk for svar Det står at grønnkålen må forvelles før man har den i suppa - men bør jeg snitte den i frisk eller forvellet form? (spinat og sånt hakker man jo gjerne i forvellet tilstand, men det er jo et poeng å få til finstrimlet kål her, ikke bare mos...)
Gjest Eurydike Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Jeg snitter den før den forvelles (raskt i fosskokende vann). Fjern stilken i midten, rull/press bladene sammen og snitt så fint som mulig. Endret 21. oktober 2007 av Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Suppa ble kjempegod, virkelig en ny favoritt om vi bare får tak i grønnkål litt oftere. Ellers er det nok mulig å lage noe med liknende smak av spinat? Men det ble veldig mye grønt; mer som en stuing enn suppe, nesten :klø: Hvor mye væske pleier man å ha oppi? Vann til det dekker potetene, står det, men jeg hadde i ca 1 l, og reduserte oppskriften ellers med ca 1/5 (400 gr poteter i stedet for 500 osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå