Gå til innhold

Voksne menn og dataspill


Årets gjøk

Anbefalte innlegg

Men hva om man ikke spiller timesvis hver kveld da? mange kan spille uten at det er hver kveld. Selv spiller jeg bare i perioder, og absoludt ikke hver hveld, heller ikke hver måned. Noen gang ermye, ilange perioder ingenting.

Men er dataspill en mindreverdig hobby? Hva om du bruker 4 timer i uka på din hobby og jer 4 timer i uka på min (som vi nå kan si er spilling) har det da noe å si?

Det er vel helst når spillingen går utover det sosiale livet og familien at det blir problemer. Det er vel ikke spillere som deg man ser på som et problem.

Forøvrig så ser jeg ingen grunn til å aldersbetinge spilling, det er noe man kan ha glede av uansett alder. Problemet kommer først når det blir førsteprioritet i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at menn som nærmer seg 30 og sitter i timesvis foran pcen og spiller spill som kun dreier seg om krig eller slåssing har noe patetisk over seg.

Sikkert fordi jeg aldri har interessert meg for sånt selv.

Jeg er kvinne og 28. Og jeg spiller faktisk krigsspillet war rock jeg da.

Og på mine fridager hvis jeg ikke har annet å gjøre kan jeg faktisk bli sittende noen timer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min "store" sorg at kjæresten min ikke spiller mer dataspill, for det beste jeg vet er å pusle rundt i huset mens han sitter og spiller et spennende spill jeg kan smugtitte på over skulderen hans når det blir action ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å spille, så liker jeg selv ikke å spille en halvtime-time for så skru av. Da har jeg jo knapt begynt. ;)

Derfor spiller jeg langt fra hver dag, men spiller i flere timer når jeg først setter meg ned. Det er noe jeg har hatt lyst til å si til foreldre som begrenser barns spilling til "en halvtime/time hver dag". Da hadde det vært bedre å la dem kun spille f.eks en gang i uka, men da flere timer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å spille, så liker jeg selv ikke å spille en halvtime-time for så skru av. Da har jeg jo knapt begynt. ;)

Derfor spiller jeg langt fra hver dag, men spiller i flere timer når jeg først setter meg ned. Det er noe jeg har hatt lyst til å si til foreldre som begrenser barns spilling til "en halvtime/time hver dag". Da hadde det vært bedre å la dem kun spille f.eks en gang i uka, men da flere timer. ;)

Enig med du! Tar tid å komme seg inn i spillet (og ikke minst ut igjen ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min sitter daglig forran PC`n og spiller ulike spill, for det meste AO. Til tider synes jeg at jeg får for lite oppmerksomhet i forhold til AO, men det er hans måte å slappe av og koble ut på.

Å si at dataspilling er asosialt er feil. Onlinespill som AO og WoW er jo veldig sosiale. Man spiller sammen i et guild og blir kjent med mennesker over hele verden. Da vi var i Praha i ferien traff vi noen av nettkompisene til samboeren min. Han ene var med oss flere ganger og han viste oss noen bilige restauranter og fortalte oss om Tsjekkia.

Samboeren min har også kjøpt Nintendo Wii. Kjempegøy både alene og sammen med vennegjengen. Det er både sosialt og man får vært i fysist aktivitet om man spiller Wii Sports.

Vi er forresten passert 30 begge to og kommer ikke til å slutte med dataspill med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være sosialt om man spiller sammen. F.eks spilte samboer et spill hvor jeg hjalp ham med å lese såkalte "FAQ/Walkthroughs" på nett, og forklarte hva han skulle gjøre og hvor han skulle gå. Dermed var vi sosiale, brukte tid med hverandre og gjorde noe vi begge syntes var kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke mye tid når jeg først setter meg ned med Flight Simulator eller Battlefield2, GTA-serien var en fryd som jeg og ex spilte mye sammen når vi hadde tid.

Det er også mye gøy i et bilspill hvor man kan få herje fritt uten å bry seg så mye om bøtene, jeg og broder'n går og venter spent på neste Gran Turismo.

Og apropos broder'n. Den tølperen greide i fjor å balle til seg ganske mange tusen kroner på å spille tournaments, sosialt er det også når dette pågår over hele vide verden - og er til og med definert som seersport. Verd å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er selvsagt forskjellige. Og like barn leker best. Men jeg forstår ikke helt hvorfor den ene interessen skulle være noe bedre enn den andre? Rent objektivt?

Selv tror jeg at jeg ikke hadde takla å være sammen med et kvinnfolk viss interessesfære kun dreide seg om familie og sånne ting, og som var et solid medlem av kjerringmafian i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen
Er det ikke ganske barnslig å bruke masse tid på å spille dataspill når man er langt uti 20-åra, kanskje til og med over 30?

D=

Men vi trenger folk som er over 20 og 30 som likar dataspel. Kven skal elles lage dei?

Syns ikkje det er barnsleg i det heile tatt, eg. Men eg er stor fan av alt som heiter spel og leik. Brettspel, kortspel, tvspel. Ganske morosame saker =D

Eg syns det er ganske kult å møte vaksne, -->over 30, som likar spel.

Playstationen min skal vere med på gamleheimen. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske barnslig å bruke masse tid på å spille dataspill når man er langt uti 20-åra, kanskje til og med over 30?

I såfall er jeg jævlig stolt av å være barnslig. Hvorfor skal alt være så straight og alvorlig med en gang man kommer ut av 20-åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det vært bedre å la dem kun spille f.eks en gang i uka, men da flere timer. ;)

Mhm, som f.eks wow. Spiller man en halvtime der får man jo omtrent kun dratt dit man skal. Eller, er man en lavl lvl så kommer man seg kanskje på et par quest, men når man kommer høyere opp i gradene så er det rett og slett umulig med en halvtime hver dag, med mindre man skal la char stå der den står, noe som er dumt :fnise:

Det kan også være sosialt om man spiller sammen. F.eks spilte samboer et spill hvor jeg hjalp ham med å lese såkalte "FAQ/Walkthroughs" på nett, og forklarte hva han skulle gjøre og hvor han skulle gå. Dermed var vi sosiale, brukte tid med hverandre og gjorde noe vi begge syntes var kjekt.

Mhm, samme her. Mange ganger jeg må hjelpe sambo, forklare o.s.v Evt hjelpe i spillet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Folk over 20 mener jeg er såpass voksne at de ikke bør spille data eller tv-spill. De bør forresten heller ikke se på morsomme/spennende/bra programmer på tv. Film bør de også styre unna.

Har sett flere over 20 som faktisk går på kino - makan til tosker.

Tegneserier MÅ de ihvertfall ikke lese!

Jeg mener alle bør sette seg med en tragisk og trist bok. (ja, for man skal ikke ha det moro når man er voksen).

I fjor så jeg jaggu meg folk som var over 30 som spilte ishockey! Har aldri ledd så mye i hele mitt liv! De har ihvertfall ikke oppfattet at ungdomstiden er over.

Har også hørt rykter om at flere voksne er å se på ski i alpinbakker og på terrengsykkel i skogen!!!!!

Vet de ikke at de skal ha et trist og grått liv???

Nei, alle bør gjøre som meg, nemlig å sitte inne og drikke kaffe og lese Ibsen. Det er DET som er voksenlivet. Folk som har det moro når de spiller lever livet feil!

:ler:

Heller timer foran datamaskinen/playstation enn timer foran tvn med fotballl,amerikanske serier og annen hjernedød syssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hobbyen går utover andre ting, som når noen spiller hele natta eller ikke deltar i dagliglivet hjemme fordi de blir sittende foran pc-en fra de kommer hjem fra jobb til de legger seg, er det selvsagt et ganske stort problem.

Men jeg synes ikke det er spesielt barnslig å spille dataspill selv om man er voksen. Samboern min spiller endel - i perioder ganske mye, andre perioder veldig lite, og ulike spill; nintendo ds (og wii), playstation, noen pc-spill. Ok - LITT barnslig er det jo i den forstand at det er lek, men de fleste hobbyer er da lek- og morobasert? Bortsett frivillig arbeid, politiske verv osv? Hvilke hobbyer er "voksne"?

Det å fordype seg i spill virker trolig også positivt på konsentrasjonen, i hvert fall har han mye større evne enn meg til å sitte fokusert med andre typer oppgaver/jobber også. Dessuten har han ikke noe problem med å slå av spillet og gjøre andre ting, eller begrense tiden han spiller når vi har annet å gjøre. Det er en hobby på linje med andre ting, og for min del synes jeg det er en fordel at han er hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...