Gå til innhold

Jeg vil sy!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sirèn_*
Skrevet

Jeg vil kjøpe meg en symaskin. Hvor billig kan man få dem og hvor (helst ny fra butikk)?

Jeg vil sy klær. Thats it egentlig. Har såvidt hørt litt om diverse avanserte greier på symaskiner. Disse trenger jeg ikke, tror jeg. Kan noen nevne noe som gjør det enklere å sy på maskin? Noe spesielt symaskinen bør være utstyrt med til mitt bruk? Eller kan man fint sy klær i ulike materialer med en standard billig maskin?

Og så lurer jeg på å sy truser. Da trengs det elastikk så den kan tas av og på. Finnes det en tråd som helst bør brukes da, eller hvordan gjør man det?

Er veldig ny på dette, og ser for meg avanserte tekniker. Har sydd før og fant av og til ut at jeg gjorde ting mye mer tungvint enn nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Sy truser? Helt seriøst?

Det kan da umulig svare seg ...

Skrevet
Sy truser? Helt seriøst?

Det kan da umulig svare seg ...

Ja... Svare seg?

Sexy undertøy som man bare har på en stund på soverommet tenkte jeg.. Har allerede laget noen overdeler. Underdeler er det verre med.

Skrevet

Det med elastikk kan jo løses på flere måter. Du kan f.eks sy med elastisk søm, lage løpegang til strikk eller sy strikk fast på tøyet. Alt har sine fordeler og ulemper.

Om du ikke har sydd så mye tidligere kan det kanskje være greit med et kurs? Få tips om enkle og gode måter å gjøre ting på, lære grunnleggende ting som å sy i glidløs pent osv. Mange butikker som selger symaskiner arrangerer slike kurs.

Det er ikke å mye ekstra eller fancy utstyr du trenger til å begynne med, etterhvert som du blir flinkere og prosjektene blir mer avasnert er det endel som akn gjøre jobben enklere og raskere, men det er ikke påkrevd med alt mulig av duppedingser for å sy. En stødig og god maskin med et rimelig utvalg av standardsømmer gjør nytten.

Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale deg aa spare lıtt ısteden for aa kjöpe deg eı bıllıg maskın, det er veldıg ok maskıner aa faa fra en ca. 3000,- vıl absolutt anbefale deg mınımum den prısen, selv om den kanskje har lıtt fler funksjoner enn det du tror du trenger naa, saa tenk ıkke paa de, en betaler ıkke for funksjoner og tılleggsutstyr för prısen paa maskına kommer over ca. sju tusen, för du kommer opp ı den prısen saa betaler du nesten kun for kvalıtet. Det er mye lettere for en uerfaren aa sy paa eı sterk maskın sıden de smaa/bıllıge er mye mer ömfıntlıg, hvordan traaden lıgger, aassen traad du bruker, hvordan naala staar naar du starter opp osv.... Gaar du tıl en serıös forhandler saa skal du faa full opplaerıng med ı prısen. Gaa ınn paa somsenteret.no saa ser du lıtt rundt der, rıng dem hvıs du lurer paa noe, de svarer paa alle slags spörsmaal.

Hva du skal gjör and söm av truser saa er det to maater aa gjöre det paa, enten sy av strekkbart stoff med en god traad og feks trestıngszıgzag, se hvordan de har lagt stoff og strıkk ı noe du har fra för eller smugkıkk ı butıkken;) Om du skal sy av noe som ıkke er strekkbart saa maa du ogsaa sette ı strıkk eller sy med systrıkk pa undertraaden og vanlıg god sytraad paa overtraaden, alt dette skal en serıös butıkk svare dag paa, spes hvıs du har kjöpt symaskın av dem:)

Lykke tıl :goodbye:

Skrevet

Kjøp en enkel Janome- maskin. Jeg kjøpte min for 6 år siden og den går som en klokke - har aldri gjort annet enn å skifte tråd og en nål i ny og ne .. Den er bare helt glimrende ..

Gjest Sypiken
Skrevet

Jeg tror firmaene som selger symaskiner tar brukte i innbytte, så de selger sikkert brukte el demonstrasjonsmodelller. Eller prøv Finn.no. Jeg kjenner ikke det merket som ble nevnt her, men både Bernina og Husquarna har utmerkede.

Skrevet

Jeg har en Janome-maskin som jeg kjøpte brukt for flere år siden. Sjekk finn.no eller din lokalavis.

Du kan sjekke http://www.sykroken.no , som er et norsk syforum. Det er et eget underforum for klessøm, og flere andre underforum. Der kan du få masse tips.

Når det gjelder truser, så finnes det en egen type undertøystrikk. Denne ser litt blondete ut, og kommer i flere farger. Sjekk i din lokale sybutikk.

Er på sykurs i regi av Sykroken, og jeg har nok den enkleste symaskinen der. Men hey, min syr det meste, med de fleste typer tråder og er lite trøbbel. De superfancy data-symaskinene er veldig mye mer kresne på både stoff og tråd. Så jeg tror du kommer ganske langt med en enkel maskin.

Ville kanskje vurdert å finne noe kurs. Jeg har sydd kostymer og klær nå og da i ca 15 år, så jeg kan jo teknisk sett sy. Men nå er jeg klar for å lære å gjøre ting lurere og penere. Du finner sykurs hos Folkeuniversitetet i Oslo og Bærum her, men det er Folkeuniversitet mange steder i Norge.

Gjest Begonia
Skrevet

Jeg har en 20 år gammel Bernina-maskin, som er brukt veldig mye. Den skal nå få nytt spolehus, og da regnet reperatøren med at maskina kommer til å holde i mange år enda. Bernina er kanskje ikke av de billigste maskinene, men det er fantastisk gode maskiner.

• 1 år senere...
Skrevet

Heisan!

Skal du sy truser eller noko som er elastisk treng du f.eks. ei janome 644D.

sømmene blir ikkje elastiske med ei vanlig rettsaum-maskin..så du treng ei slik.

Den syr fin sammensaum/overlock og skjær kantene.

• 3 uker senere...
Skrevet

IKKE kjøp den billigste. Du kommer til å angre.

De fleste jeg kjenner som driver med søm sier at de du kjøper billig

desto raskere blir ødelagt og at det ikke lønner seg

å reparere. På symaskim må amn ikke gå på billigsalg.

Dessuten er visst tråd fra IKEA helvete selv.

Ja, det er billig, men du hva du betaler for. IKEA sytråd ødelegger

maskinen din, setter seg fast og klumper seg sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...