Gå til innhold

Laks med pasta og gønnsaker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage laks med pasta og grønnsaker, men mangler en saus. Noen som har smakt en saus som kan passe til det jeg skal lage?

Tar gjerne i mot generelle saus-til-laks-tips, f.eks. til gratinering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal lage laks med pasta og grønnsaker, men mangler en saus. Noen som har smakt en saus som kan passe til det jeg skal lage?

Til laks og pasta bruker jeg creme fraiche. Koker den sammen med laksen på slutten av steketiden til laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig enkel oppskrift på laks og pasta.

Kok opp vann

Ha pasta, laksebiter og biter av brokkoli i det kokende vannet og kok til pastaen er ferdig.

Hell av vannet og ha en boks med mager kesam over, samt litt sitronsaft og nykvernet salt og pepper. Da blir det saus uten å lage saus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smakte en nydelig saus til laks hos svigermor her om dagen! Setersmør, rømme og dill! Høres forferdelig ekkelt ut, men jeg tror det er den beste sausen jeg har smakt.. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig enkel oppskrift på laks og pasta.

Kok opp vann

Ha pasta, laksebiter og biter av brokkoli i det kokende vannet og kok til pastaen er ferdig.

Hell av vannet og ha en boks med mager kesam over, samt litt sitronsaft og nykvernet salt og pepper. Da blir det saus uten å lage saus :)

Blir ikke laksbitene tørre hvis de koker i 12 minutter? Høres veldig godt ut, men lurer bare litt på koketiden for laksen. Holder det ikke med fem minutter hvis den er skåret i biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke laksbitene tørre hvis de koker i 12 minutter? Høres veldig godt ut, men lurer bare litt på koketiden for laksen. Holder det ikke med fem minutter hvis den er skåret i biter?

Jeg pleier oftest å bruke pasta som koker i 7 minutter. Og da slipper jeg først pastaen i gryta og så laksen litt etter. Men hvis man har pasta som koker lengre går det sikkert an å time det hele sånn at pastaen har kokt en 5-6 minutter før man slipper laksen oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_cili_*
Til laks og pasta bruker jeg creme fraiche. Koker den sammen med laksen på slutten av steketiden til laksen.

Enig, det er kjempe godt. Retten blir ekstra bra hvis du tar ut laksen like før den er ferdig stekt og legger den til side. Så blander du inn creme fraiche eller rømme og lar det koke inn sammen med stekeskyen alene. Når den har kokt inn legger du lakseskivene tilbake sammen med sausen og lar den trekke de siste gjenværende minuttene.. På denne måten unngår du at laksen "smuldrer opp" og blir til en slags grøt og det ser dermed mye mer delikat ut og du beholder fortsatt smaken. mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...