Gå til innhold

Oppskrifter på indisk, noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått dilla på indisk mat... :ler:

Nå leter jeg etter oppskrifter, så hvis det er noen som vil dele, er jeg evig takknemlig. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan begynne med et suverent godt nan-brød i allefall!

4 personer

1/2 kg hvetemel

1 egg

1 pakke tørrgjær

2 1/2 dl lunken melk

1 dl lunkent vann

3 ss maisolje

1/2 ts salt

3 ss sukker

Bland gjæren inn i melet.

Bland salt, melk og olje og rør godt.

Hell blandingen over i melet og elt inn egg, sukker og vann.

Sett deigen til heving på et lunt sted ca. 30 min.

Sett stekeovnen på 250 grader.

Lag små runde boller som kjevles ut til pannekakelignende brød. Prikk brødet med en gaffel. Stek brødene på plate med bakepapir i ca 5 min. Serveres varme.

Skrevet

Potetgryte på indisk vis (4 porsjoner)

Ingredienser: 1 løk 1/2 grønn paprika 2 ss olje 1 ts ingefær 1 fedd hvitløk 1 ts salt 1 ts karri 1/2 ts gurkemeie 1/2 ts chilipulver/chilipepper 2 dl vann 1 ss tomatpuré 8 poteter 4 dl frosne erter 2 dl bønnespirer 1/2 boks babymais

Fremgangsmåte: Løken skrelles, finhakkes og brunes lett i varm olje. Tilsett paprika i terninger sammen med ingefær, presset hvitløk, salt, karri, gurkemeie og chilipulver. Rør lett om. Tilsett vann og tomatpuré og la det hele småkoke ca. 5 min. under lokk. Potetene skrelles og skjæres i terninger før de tas over i gryta. Kok videre ca. 10 min. Erter, bønnespirer og babymais tas i til slutt. Kokes 5-6 min. Serveres gjerne med kokt jasminris og brød.

Skrevet

Jeg må bare anbefale Samosa!! Er ikke bare i India de lager samosa, men jeg fikk oppskriften av en indisk dame. Det er ganske mye jobb med det, det er vel en hel dagsarbeide, ifølge hun indiske kollegaen min som ga meg oppskriften. Men det er verdt det, for det er sinnsykt godt!!!

Samosa-deig:

500g hvetemel

1ts salt

175g myk margarin

1,5 dl vatn

Sikt melet og saltet over i en stor bolle.

Kutt margarin i små stykker og smuldre den i melet med fingrene til blandingen ligner fine brødsmuler.

Rør inn vannet, litt om gangen, til deigen er jevn.

Kna den godt og dekk den med et fuktig klede. La den stå i 15minutter før du kjevler den ut.

Porsjonen er nok til 12 Samosa’er.

Keema-samosa:

Hakket kjøtt i Samosa

1 porsjon samosadeig

2ss mjølk

olje til fritering

chutney til servering

Fyll:

1 ss smør (for stekingens del)

1 liten hakket løk

0,5 ts karvefrø

250g hakk med oksekjøtt

1 grønn chilih, finhakket

1ts salt

125g kokte erter

1 klype nykveerna svart pepper

1 ts korianderblad, hakket

tilberedningstid: 1timer medberegnet deigen

Steketid 25-30minutter

Til 6 personer

Fyll:

Smelt smør i en kasserolle og stek løk og karvefrø over moderat varme mens du rører av og til, 5-7minutter.

Ha i kjøtt, salt og chilih og bland det godt

Sett ned varmen og la det surre i 10 minutter

Rør inn ertene og la det koke videre over moderat varme i 5minutter eller til væsken har kokt bort.

Ta kasserollen av platen og bland i pepper og koriander og la fyllet stå og kjølne før du fyller i samosaene.

Del samosadeigen i 12 like store porsjoner.

Kjevle ut hver til en tynn, rund kake med en diameter på 18cm, del hver av dem tvers over med en skarp kniv.

Legg et fuktig klede over dem mens de venter på å bli fylt.

Pensle kantene av hver halvdel med litt melk og legg litt fyll med skje midt på.

Brett inn en kant på hver side av midten, og fold så halvdelene mot hverandre til en trekant.

Friter dem i kokende olje til de er sprø og gylne.

La dem renne av på tørkepapir og server dem varme med chutney.

Lykke til!!

Lillian

Skrevet

Og for oss som synes at 10 minuttes arbeid er nok når det gjelder middag:

Uncle Ben's Tikka Masala er faktisk ganske god.

Bare å steke biter av kyllingfilet, helle på sausen og la det koke.

Serveres med masse ris og aller helst stoooore mengder nan-brød!

Gjest Anonymous
Skrevet

Prøv den indiske lammegryten på matprat.no. Den er utrolig enkel å lage, og helt fantastisk god.Mmmm...skal faktisk lage den i kveld!

Skrevet
Og for oss som synes at 10 minuttes arbeid er nok når det gjelder middag:

Uncle Ben's Tikka Masala er faktisk ganske god.

Bare å steke biter av kyllingfilet, helle på sausen og la det koke.

Serveres med masse ris og aller helst stoooore mengder nan-brød!

mmmhmmh... Forsøk også å stek litt ekstra grønnsaker sammen med kyllingen.. Gulrot, løk o.l er herlig i Tikka Masala! :D

Skrevet

Jepp.. grønnsaker kan tilsettes etter smak og behag!

Evt kan de serveres ved siden av.. vi blir aldri enige om hva som skal oppi sausen vi..

• 9 år senere...
Skrevet

Samosa trenger ikke ta kjempelang tid å lage, og når du først er i gang så lager du ekstra mange som du fryser ned i isbokser. Senere kan du ta de opp og frityrsteke dem direkte fra frossen tilstand.

Og deigen trenger du ikke lage selv. Bruk den samme deigen som du bruker til vårruller.

På Mat med Monkis er det en god oppskrift med steg for steg bilder om hvordan brette samosa: http://matmedmonkis.blogspot.no/2011/09/samosa.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...