Gå til innhold

Store problemer med å sovne og sove

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei...

Nå sitter jeg her våken igjen. Jeg vet det for mange ikke er så sent å ikke ha sovnet før 24, men jeg er altså så forferdelig sliten.

Har vært sånn som nå i lange perioder i mange år. Og nå er jeg helt utslitt, for jeg har hatt luftveisinfeksjon nettopp. Selv da fikk jeg ikke sove. Og når jeg først sovner, så våkner jeg mange ganger i løpet av natten.

Og nå ser jeg helt forferdelig ut. I tillegg til å ha gått ned altfor mange kg pga den dumme maten (jf en annen tråd jeg har), så er jeg svart under øynene og dradd i ansiktet og Gud vet hva jeg ikke er!

Jeg vil bare sove!!

Jeg har prøvd å lese en bok, se på TV, sitte foran pc'en, stirre ut i lufta osv til jeg blir så trøtt at jeg ikke klarer holde øynene åpne, men selv når jeg er så trøtt at jeg er kvalm og ikke klarer å gå uten å sjangle, og nesten faller på flatmark... Selv da sovner jeg ikke!!

Nå ble det mye klaging her, men jeg har hatt problemer med å sovne i lange tider nå, og er forferdelig sliten.... Noen ganger får jeg helt nok og blir bare fryktelig fortvilet.

Men nå skal jeg komme meg i seng igjen. Har ligget der i halvannen time tidligere i kveld. Ikkeno resultat av det. Og jeg er så forferdelig trøtt at det føles som om jeg har jobbet natt flere dager på rad.

Noen råd?????

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Huff, dette hørtes virkelig ikke bra ut og jeg føler virkelig med deg. Har hatt det sånn selv i perioder, men jeg vet ikke om jeg har så veldig mange gode råd å gi deg.

Har du prøvd diverse avspenningsøvelser som gjør at musklene i kroppen slapper av? Det pleier å funke relativt bra på meg.

Ellers får jeg aldri sove hvis jeg legger meg og er kald på beina. Da kan jeg være som du er nå, stuptrøtt, men uten å få sove.

Skrevet

Når du skal legge deg for å sove, så legg deg så behagelig som mulig i sengen.

Trekk pusten dypt inn og si tallet 1 inni deg.

Pust rolig ut og si tallet 2 inni deg.

Pust dypt inn og si tallet 3 inni deg.

Fortsett sånn til tallet ti - da skal du finne et ord du ikke forbinder med noe vondt og si det istedenfor tall - hver gang du trekker pusten inn eller puster ut.

Jeg bruker ordet 'fred'.

Trekk pusten inn - fred.

Pust ut - fred..osv.

Gjest lillagubban
Skrevet

Hei! Jeg sliter med det samme i perioder, kan gå flere dager uten å sove til tider. Puste og avspennings øvelser funker ikke i det hele tatt; før eller senere vandrer tankene også er jeg tilbake der jeg begynte. Tror cluet for min del er å prøve å legge alle bekymringer og tanker vekk. Det, sammen med å prøve å gjøre masse på dagen selv om jeg er trøtt, slik at kroppen VIL sove, samt bruk at sove-te (fås på helsekost, kjempegodt) og en haug valerina tabletter, gjør at jeg burde sovne ganske kjapt.

Ellers går det ann å be legen om innsovningstabletter, men vet ikke hovr mye som skal til før de skriver ut sovetabletter; det er vel ganske vanedannende?

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Det som i hvert fall ikke hjelper er å sitte foran pc'en, det gjør deg våken.

Mitt beste råd er å trene og bli skikkelig sliten 3-4 timer før leggetid, deretter spise litt mat, så du ikke er sulten men heller ikke for mett når du prøver å sove. Så kan det hjelpe med litt varm sjokolade, evt. ett til to glass vin.

Av og til kan man komme så ut av det med soving at det eneste som hjelper er å gå til legen og få medisiner som slår deg skikkelig ut.

Skrevet

Takk for svar!

Joda, jeg vet pc (og TV) ikke er bra rett før sengetid, men prøver man alt, så prøver man alt... hehe

Jeg har prøvd mange avspenningsøvelser, men den gjest kommer med har jeg ikke testet. Takk for tipset!

Jeg fikk sove til slutt i natt. Har våknet oftere enn annenhver time, så er ikke akkurat utsovet. Og det er ingen spesiell grunn til at jeg våkner. Ikke er jeg tørst, ikke er jeg kald, ikke må jeg tisse, ikke er det bråk. Jeg bare våkner etter halvannen til to timer.... Og det er ikke nok.

Jeg har prøvd mange sånne teer, og jeg har testet valerina. Funker ikke ofte (dermed er jeg tilbøyelig til å tro at det IKKE funker på meg...) Og jeg kan jo ikke drikke vin hver gang jeg ikke får sove, heller. Tok et glass vin i går, forresten, fikk bare hjertebank.

Men har prøvd å gå tur/trene noen timer før. Og jeg sover aldri på dagen (det klarer jeg ikke, sjokk) - så når kvelden kommer er jeg gjerne helt fullstendig utslitt. Og jeg har prøvd å legge meg FØR jeg blir stuptrøtt, jeg har prøvd å legge meg når jeg er stuptrøtt.....

Sliten

Skrevet
Hei! Jeg sliter med det samme i perioder, kan gå flere dager uten å sove til tider. Puste og avspennings øvelser funker ikke i det hele tatt; før eller senere vandrer tankene også er jeg tilbake der jeg begynte. Tror cluet for min del er å prøve å legge alle bekymringer og tanker vekk. Det, sammen med å prøve å gjøre masse på dagen selv om jeg er trøtt, slik at kroppen VIL sove, samt bruk at sove-te (fås på helsekost, kjempegodt) og en haug valerina tabletter, gjør at jeg burde sovne ganske kjapt.

Ellers går det ann å be legen om innsovningstabletter, men vet ikke hovr mye som skal til før de skriver ut sovetabletter; det er vel ganske vanedannende?

Det er trening. Når du teller og så sier et ord på innpust og utpust får ikke tankene dine mulighet til å vandre noe sted.

Skrevet
Jeg har prøvd mange avspenningsøvelser, men den gjest kommer med har jeg ikke testet. Takk for tipset!

Jeg har også prøvd mange, men alt har bare vært tull.

Den jeg har skrevet om her fungerer fordi den holder tankene aktive hele tiden, sånn at det ikke blir plass til andre tanker innimellom.

Gjest Fëawen
Skrevet

Du er ikke bekymret eller er i en vanskelig periode, så "hjernen" koker døgnet rundt? Ligger å tenker på alt du skal gjøre, huske + +?

I så fall, skriv det ned, og da i god tid før legge tid- så du ikke sitter oppe og skriver hele natta :fnise:

Gjest lillagubban
Skrevet
Det er trening. Når du teller og så sier et ord på innpust og utpust får ikke tankene dine mulighet til å vandre noe sted.

Den jeg har skrevet om her fungerer fordi den holder tankene aktive hele tiden, sånn at det ikke blir plass til andre tanker innimellom.

Får det ikke til uansett jeg, så er tydeligvis noe galt med meg da. Kommer bare ut av det, klarer ikke å styre tankene.

Skrevet

Jeg sliter veldig med innsovning, det som jeg syns hjelper litt er å ta en tablett Mega B-stress og en tabl magnesium (helsekost) om kvelden før kveldsstellet. Så er det å lese i en god bok til jeg er kjempetrøtt. Kan også være søvndyssende å ha en myk varmeflaske med seg...

Lykke til, håper du finner noe som hjelper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...