Gå til innhold

Er kvaliteten på åndelig føde viktig for deg?  

1. 1. Er kvaliteten på åndelig føde viktig for deg?

• Tja, skulle gjerne vært mer kvalitetsbevisst, men fristes fort av "lett underholdning"
      4
    • Ja, kvalitet på "åndelig føde" er viktigst
      7
    • Ja, kvalitet er viktig uansett
      11
    • Nei, jeg bryr meg lite om "kvalitetsprodukter" generelt, velger det jeg har mest lyst på der og da
      1
    • Nei, kvalitet på "fysiske produkter" er viktigere
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en del debatt på KG om hvilke produkter og varer man velger. Om man går for design eller samlebånd, billig eller dyrt, kjente merkevarer eller billigkopier, osv. Sjøl handler jeg vel mest billig, men er veldig glad i mine dyre kjøkkenredskaper og sengeklærne fra Fru Lyng.

Det jeg lurer på er om KGs brukere er like nøye på hva de fyller hjerne/sjel/ånd med, som de er på produkter for kropp (toalett/mat/drikke/møbler/klær osv). Er du nøye på hva du fõrer deg sjøl med av TV, film, Internett, dataspill, musikk, radio, det skrevne ord?

Hilsen nysgjerrig Ingy - som gjerne skulle vært mer nøye sjøl...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, bryr meg lite om det, velger det jeg måtte ha lyst på der og da. Om det er en lett krim-bok som Agatha Christie, eller en dokumentar om krisen i Argentina, som gikk på tv i går.  

Når jeg studerte fransk, traff jeg mange ånds-snobber. Blæh!

loolaa

Skrevet
Jeg er så lite kritisk atte... Alt som kan fylle min tid med noe er godt nok for meg, så god kvalitet trenger det absolutt ikke være.
Gjest dorina
Skrevet

Jeg er veldig nøye på hvor jeg henter nyheter fra i alle fall. Etter å ha fulgt verden mer eller mindre fra time til time på BBC World etter 911, har jeg funnet ut at NRK har LANGT igjen på nyheter, både når det gjelder oppdateringer og kvalitet.

Nesten litt skummel oppdagelse, siden jeg er stor fan av NRK :ler:

Men spesielt det å få begivenheter MENS de skjer, ikke sånn rundt kl. 19, har mer og mer å si. Så fyller jeg ut bildet med nettaviser og annen nettinfo underveis, slik at det ikke blir for ensidig.

Ellers leser jeg endel bøker, ja. Nå holder jeg på med en om Baader-Meinhof-gjengen, eller Rote Arme Fraktion, som dreiv og terroriserte fært i Tyskland på 70-tallet.

Ulrike Meinhof - det er dame med hår under arma!! :ler:

Hvem i all verden er fru Lyng??

dorian

Skrevet

Hvem i all verden er fru Lyng??

dorian

Fru Lyng er den gjeveste og dyrest butikken i Oslo som fører barneklær, barneutstyr, sengetøy etc. Den ligger på Aschehougs plass. De har mye lekkert der. Men som sagt det er kostbart. Jeg har fortsatt babyteppet jeg fikk da jeg ble født - det var mine besteforeldre som kjøpte det til meg.

Ellers er Ingy inne på noe vesentlig. Jeg kan slappe fullstendig av med en lettlest bok. Men kan også pløye dypere. Kommer an på om den skal leses med rødvin en sen vinterkveld eller i påsken på verandaen og lettlivet selskap. Nå er det krimtid - jeg lese rmye krim ellers i året også jeg - men nå er det liksom lov. Og det anses jo for å være en lettvint sjanger da - enten det er Agatha Christie, Val McDermid eller Henning Mankell.

Når det gjelder aviser og nyheter holder jeg meg til Aftenposten - men leser av og til Dagbladet. VG holder jeg meg unna, jeg tar den rett og slett ikke seriøst. Og ja, jeg tar Aftenposten seriøst. Selv om jeg VET at det skal være sannheter og usannheter i begge.

Jeg tar også NRKnyhetene mer seriøst enn TV2. Jeg tror det har noe med den tabloide formen som jeg anser som useriøs. Jeg hører nyheter på radioen hele dagen på Petre. Og timesnyheter er sjelden mer enn overskrifter. Når da TV2-nyhetene ikke bringer meg noe som helst nytt - men bare setter bilder til oveskriftene, anser jeg det som livlig nyhetsformidling, men ikke med dybde eller nyanser.

Vi har sett en del på BBC i det siste - og ja, der er det dybde og nyanser, og jeg er helt enig med Dorian der. Men jeg er også fanget i tidsfella og har ikke særlig igjen for å sitte dag etter dag å se på lange nyhetssendinger. Men av og til er det veldig ok, for å få vite litt mer.

Litt artig det slagordet til TV2 "for å forstå hva som skjer"... veeel... jeg er ikke enig i det. Og holder meg også unna alle programmer av typen Holmgang og Tabloid...

Hva var det du spurte om igjen... :forvirra:

Skrevet
Nesten litt skummel oppdagelse, siden jeg er stor fan av NRK :ler:

dorian

Dorian da, du må logge deg inn! Eller er Dorina ditt kvinnelige alter ego? Skjønte jo at det var deg på måten du skreiv på: Vi to er begge tilhengere av NRK!

Fru Lyng har som sagt fantastisk god, men akk så dyr, kvalitet. Stikker bare innom når de har 70% salg... Men har sikra meg noen sengesett som er like fine etter to års bruk og vask! Det kan jeg ikke si om settet fra Kid interiør. :o Hvordan er teppet ditt Tusenfryd? Bærer det preg av alder og bruk, eller er det like fint?

Skal vi se Tusenfryd, hva var det jeg spurte om? Poenget mitt med å starte denne tråden (måtte starte den to ganger...) var vel for å høre hva folk mener, finne ut om det er sammenheng mellom valg av "fysiske og åndelige produkter", samt for å kanskje få satt i gang en bevisstgjøring hos enkelte lesere... :wink:

Sjøl mener jeg at hvem du blir og er som menneske avhenger mer av åndelig input (godt norsk ord?) enn tingene du omgir deg med. Samtidig tror jeg vel at det er en sammenheng mellom valgene. Jeg vil i hvert fall bli forundra om jeg kommer inn i et hjem der alt interiør er eksklusivt og i topp kvalitet, mens eieren sitter i skreddersydd drakt og lar seg underholde av Big Brother... :o En "lærd" person omgir seg kanskje ikke nødvendigvis med eksklusivt design, men jeg tror sjansen for at tingene er av god kvalitet er stor. Kanskje blei de laga for mange år sia og ser lite stilige ut i dag, men kvaliteten er nok bra.

Krimbøker betegnes jo som lette bøker, men jeg tror at de likevel kan ha store litterære kvaliteter. Jeg tror at det er sunt å lese bøker, nesten uansett hva slag det er! For å si det sånn, det er svært få bøker som når det samme lavmål kvalitetsmessig som en del blader, aviser og ikke minst TV... :roll:

Hva ulike folk betegner som kvalitet avhenger også en del av smak. Noe er uomtvistelig, f.eks. forskjellen mellom mine to sengesett, annet er ikke like lett å se objektivt på. Det finnes en del tekniske og kunstneriske kriterier man kan bedømme et medieprodukt e.l. etter, men til slutt handler det veldig mye om smak. F.eks. veit jeg om mange filmer som er av høy kvalitet objektivt sett, men som jeg likevel ikke liker (enten pga av virkemidlene eller budskapet m.m.)

Et annet eksempel. Mannen min hører en del på Rammstein og spiller dataspill der målet er å drepe flest mulig. Rammstein er kanskje veldig flinke i sin sjanger og grafikken i spillet er kanskje helt fantastisk, men det betyr ikke at jeg trives med at mannen min lar seg underholde av disse produktene... :(

Jeg tenker at litt av meningen med livet er å stadig lære ny ting, utvikle seg, vokse, oppfylle sitt potensiale. Den veien blir lettere å gå hvis man er kritisk til sin egen åndelige føde. Jeg tror at jeg som mennesker blir berika med en dag med P2 på øret, men er redd sjansen for at det skal skje med Radio1 er minimal... :o Samtidig må jeg innrømme at jeg stadig velger bort de gode TV-dokumentarene til fordel for amerikanske serier. :oops: Heldivis finnes det en del bra serier også, eks Amy, MASH, Presidenten, Simpsons m.fl. Serier som er underholdende, men som også får meg til å refleketere...

Nei, bryr meg lite om det, velger det jeg måtte ha lyst på der og da. Om det er en lett krim-bok som Agatha Christie, eller en dokumentar om krisen i Argentina, som gikk på tv i går.

Når jeg studerte fransk, traff jeg mange ånds-snobber. Blæh!

Loolaa, som du kanskje har skjønt ser jeg egentlig ingen motsetning mellom A Christie og gode dokumentarer. Hvilket produkt som du lar deg underholde av vil du si er det med dårligst kvalitet? Er det noe som er så dårlig at du velger det bort?

Hva legger du i ordet ånds-snobber? Sjøl fikk jeg mange dårlige assiosasjoner til det ordet, men vil gjerne høre eksempler fra deg.

Jeg er så lite kritisk atte... Alt som kan fylle min tid med noe er godt nok for meg, så god kvalitet trenger det absolutt ikke være.

Da vil jeg også spørre deg Joplaya, og andre lesere:

Hvilket produkt som du lar deg underholde av vil du si er det med dårligst kvalitet? Er det noe som er så dårlig at du velger det bort?

Ingy - med de høytsveevende idealene... :-? :oops: :)

Skrevet

Da har jeg lagt inn avstemningen igjen, denne gang med bare én versjon av hvert alternativ... :wink:

Skrevet

Hej Ingy.

Interessant tema, igrunnen.

Jeg har iallefall godt av å bli minnet på dette - det er så lett å ta "lette løsninger", mens du sannsynligvis hadde blitt mye mer fornøyd - og fått mere ut av - å gå litt dypere ned i "ting" (dårlig ordvalg).

Jeg mener ikke at det aldri er lov å gjøre noe "uten noen spesiell mening" - for det er også veldig viktig. :P

Men å tenke over, f.eks. bare det hvor vi tar kildene våre fra når det gjelder nyheter, som nevnt tidligere i tråden.

Å være litt bevisst på at det finnes noe mer enn VGs side av saken.

TV, film, Internett, dataspill, musikk, radio, det skrevne ord?

Jeg er faktisk ganske flink når det gjelder TV. Ser sjelden TV - og ser jeg, er det gjerne en film.

Velger bevisst bort crap som Hotel Cæsar for eksempel - men det er ikke vanskelig, så kjedelig som det er... Så kan nok ikke ta noen ære for det.

Nåja, når jeg er syk kan jeg synke så dypt at jeg ser litt på NRK2-chatten på TV.... DET er lavmål!

Tegnet på at du har for lite å gjøre, er at du tenker på å sende inn en sms selv, til akkurat den chatten... :ler:

Når det gjelder internett, så bruker jeg da vel det ganske fornuftig - KG ødelegger vel ikke det inntrykket så veldig..? Diskusjoner og informasjon, samt kontakt med "fjerne" venner... Jeg synes det er nyttig.

Når det gjelder musikk, så er jeg også ganske nøye.

Musikk handler jo om kvalitet for sjelen, og ikke hjernen... I stor grad.

Vel, kjedelig å liste opp mer nå - kjedelig å lese for andre.

Kom ikke på de helt store "nyhetene" her, men fikk litt refleksjon rundt det selv om ikke annet. ;)

Så det var et fint tema å ta opp, Ingy.

Skrevet

Loolaa, som du kanskje har skjønt ser jeg egentlig ingen motsetning mellom A Christie og gode dokumentarer. Hvilket produkt som du lar deg underholde av vil du si er det med dårligst kvalitet? Er det noe som er så dårlig at du velger det bort?

Hva legger du i ordet ånds-snobber? Sjøl fikk jeg mange dårlige assiosasjoner til det ordet, men vil gjerne høre eksempler fra deg.

Heisan

Jeg så det var mye skrevet her, og jeg har ikke tid til å lese gjennom alt, så nå svarer jeg bare litt på de spørsmålene du stilte over her.

Hva jeg lar meg underholde av er ikke avhengig av om det er såkalt "bra" eller "dårlig" åndsverk. Noen ganger er det det som regnes for bra, andre ganger er det det som regnes for dårlig. Jeg tror ikke jeg kan si om noe er så "dårlig" at jeg velger det bort. Det er vel heller det jeg synes er kjedelig. Om det er en Barbra Cartland bok eller Lord of the Rings bøkene (ja, synes de er kjedlige!). Og for å trekke en parallell til det materialistiske i livet mitt, så er vel det også en blanding. Jeg kjøper noen ganger design, kunne gjerne tenkt meg mer men har ikke råd. (Kunne tenkt meg mer fordi det er mye fint, ikke fordi det er design). Men jeg handler også på IKEA og i bruktbutikker og på Nille.

Når det gjelder ordet "ånds-snobber". Jeg mener det absolutt negativt, det er for meg en person som liker det som regnes for å være bra, bare fordi det regnes for å være bra. Som feks ikke kunne tenke seg å åpne en bok i en lettere sjanger "... fordi det er så dårlig", uten å vite egentlig hvordan den boka er. Hvorfor det var flere av disse på fransk-studier enn andre fag jeg har tatt, er jo interessant. Kanskje fordi fransk blant mange regnes som finkultur?

Vel, rekker ikke å skrive mer nå.

loolaa

Gjest dr. ian
Skrevet

Ja, det var den innloggingen, ja :ler:

Fru Lyng er åpenbart en av butikkene med altfor høy Hansen&Dysvik-faktor, så dit går vi ikke.

Sengetøyet kjøper jeg stort sett på Ikea, selv om det nå begynner å bli noen år siden.

Siden jeg skiftet, altså.

Joa, NRK er bra, men ikke på nyheter/debatt.

Dette er ganske tvilsomt, for det finnes i dag ingen debattprogrammer (TV) på norsk som ikke er tabloidrettet.

De som skulle/burde vært bra (Redaksjon 1/Standpunkt) skjemmes av programledere som ....ja... jeg finner rett og slett ikke ord.

Viggo Johansen kunne godt slått seg sammen med Bush, tror den mentale sfæren hadde stemt sånn høvelig...

Standpunkt har jeg vanskelig for å ta seriøst: hvem ER de folka som sitter som veggpryd baki der? Hun dama som leder programmet er ikke så verst skarp, men hjelpes for en håpløs makker hun har :ler:

Også har de sms-meldinger fra publikum... :roll::roll::roll::roll:

Hva er galt med MAIL?!

Ellers ser jeg at Presidenten er nevnt som et eksempel på en kvalitetsserie.

Kan kanskje være så, men det er slående hvilken offset det er til den virkelige presidenten og det virkelige hvite hus.

Jeg tror vel Presidenten er en president slik amerikanerne ønsker at han skal være, og ikke på noen måte gir et bilde av hvilke verdier som preger avgjørelsene som tas.

dorian :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

synes det er synd at det skal være så ille å være litt åndssnobbete..

det kunne de fleste ha godt av å ha litt mer av..!

vi har jo så mange sorteringskriterier etter kultur.. det er jo såå ufattelig mye å velge i at vi MÅ sortere..

jeg har da valgt å ha min egen smak som siste sorteringsinstans.. den er trossa alt den som avgjør lysten på de ulike åndsverkene..

førsorteringen består av mange kriterier, tilgjengelighet, anskaffelses kost osv.. her inngår også om det er ansett som bra eller dårlig..

denne formen for åndssobberi er jeg ikke flau over å ha.. tror derimot at det gir meg langt større kapasitet på å nyte de gode verkene.. når jeg slipper å rydde vekk de mindre bra kun på egen smak..

men det er selvfølgelig opp til hver enkelt..

det tristeste er i midlertid folk som insisterer på å holde seg til det som er definert som lavkvalitet.. nettopp for å poengtere at de ikke er åndssnobber.. snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.. :roll:

Skrevet

selvfølgelig er kvalitet på åndelig føde viktig..!

men kvalitetsdefinisjonene innen dette området er mer subjektive; folk må få ha sine egne kvalitetsdefinisjoner!

jeg har i den sammenheng valgt å styre unna en del kategorier uten å en gang teste.. og det synes jeg at jeg absoult skal få lov til..

dersom det gjør meg til en åndssnobb.. så får det være..

Jeg står fremdeles for at jeg ikke vil begynne å lese noe jeg ikke synes frister bare for å ha prøvd.. (og dermed unngår "åndssobb" stempelet ? )

kall meg hva dere vil.. bare jeg får fortsette å ta mine egne valg om åndelig input -gjerne uten å måtte begrunne dem..

Gjest sexysadie
Skrevet

Åndelig føde....

Jeg er en lesehest og har pløyd meg igjennom Ibsen, Hamsun, Shakesbeard, Milton, de store russerne og de arabiske gigantene +++ Astrid Løvgren.

ellers en hel del sosiologisk lektyre om analyse av stat, økonomi og samfunn.

Prøver å ikke la alt dette påvirke meg i noen nevneverdig grad......

Gjest Embla s
Skrevet

Min mening er som følger:

Høy kvalitet på valg "åndelig føde" henger sammen med vane, tror jeg. Som ellers er det vanskelig å nøye seg med noe dårlig og lettvint hvis man er bortskjemt med det beste.

Er til dels enig med de som skriver at man kan koble av med noe "lettere" innimellom tungvekterne, men jeg tror også at det er vanskelig å nøye seg med dårligere kvalitet (som ofte - jeg sier ikke alltid - er et trekk ved "lettere" utgaver (være seg kunst, litteratur, film, etc).

Åndssnobberi, oå den andre siden, er ikke bra, (som annen snobberi) i noen miljøer er det like viktig å like den rette kunstner som at man i andre miljøer har den rette buksen.

Gjest Embla s
Skrevet

Åndelig føde....

Jeg er en lesehest og har pløyd meg igjennom Ibsen, Hamsun, Shakesbeard, Milton, de store russerne og de arabiske gigantene +++ Astrid Løvgren.

ellers en hel del sosiologisk lektyre om analyse av stat, økonomi og samfunn.

Prøver å ikke la alt dette påvirke meg i noen nevneverdig grad......

Jeg tror absolutt at vi påvirkes ( i nevneverdig grad) av hva vi leser, (i likhet med hva vi spiser, hvem vi omgås, etc). Hvordan kan vi unngå det?

Skrevet

Jeg valgte det siste alternativet. Til daglig er jeg student på et krevende studium. Når jeg kommer hjem fra en lang dag på lesesalen orker jeg rett og slett ikke å åpne såkalt kvalitetslitteratur. Det sparer jeg heller til feriene. Når det gjelder tv så ser jeg på det jeg finner underholdende og det jeg finner interessant. Det jeg finner verken underholdende eller interessant er programmer som Holmgang, Tabloid og Redaksjon 1. Ellers så ser jeg på Nanny, Friends, Frasier osv. Men jeg ser også på enkelte dokumentaret(IKKE de på tvnorge), serien om Norges historie på NRK og en god del på Discovery og BBC. Når jeg hører på radio blir det petre og P2.

Skrevet

Jeg tror jeg må svare at åndelig føde er viktig for meg!

Og selvsagt synes jeg min åndelige føde er av veldig god kvalitet, men jeg vet jo ikke om du synes det samme. :D

Jeg elsker musikk og går på mange konserter. Bor i et område hvor det er utrolig mye flott å velge mellom. Når man går på konserter med kjente artister så vet man at man oftest får god kvalitet. Men jeg synes også det er viktig å oppsøke nye band og musikere. Noen ganger blir det bra og andre ganger jævlig!

Det samme gjelder det jeg leser. I disse dager blir det mye fagbøker, men jeg slapper godt av med reisebeskrivelser. Elsker bøkene til Bill Bryson! Aner ikke om det er god kvalitet eller ikke. Men bøkene får meg til å slappe av.

Som sagt: Er opptatt av at min åndelige føde holder en standard jeg trives med.

:briller:

Skrevet

Velger åndelig føde etter hva jeg liker.

Tilfeldigvis liker jeg teater og opera bedre enn BB, men jeg leser gjerne både Proust og Se&Hør.

Ofte er det slik at når jeg har prøvd noe som har vært litt mer finkulturelt enn det jeg har prøvd før, har det vist seg at jeg har likt det. Så det er bare å prøve seg frem, egentlig er jo Dostojevskis forbrytelse og straff en skikkelig spennende krimroman.

Så åndelig føde med høy kvalitet trenger ikke være tungt og vanskelig. Er det det gidder jeg ikke.

Det skal være fengende, ellers er det ingen vits.

Skrevet
Når det gjelder ordet "ånds-snobber". Jeg mener det absolutt negativt, det er for meg en person som liker det som regnes for å være bra, bare fordi det regnes for å være bra. Som feks ikke kunne tenke seg å åpne en bok i en lettere sjanger "... fordi det er så dårlig", uten å vite egentlig hvordan den boka er. Hvorfor det var flere av disse på fransk-studier enn andre fag jeg har tatt, er jo interessant. Kanskje fordi fransk blant mange regnes som finkultur?

Tror nok du er inne på noe med at fransk=finkultur for mange folk, både språket, maten, kunsten etc er jo anerkjent og ofte "snobbete". Tyskland har kanskje en sterkere kulturarv (og akademisk arv) enn Frankrike, men de to verdenskrigene gjorde at det ikke var mulig å være stolt av tysk historie og bragder... Krigene og grusomhetene begått av tyskere overskygga dessverre alt anna.

Det med "en person som liker det som regnes for å være bra, bare fordi det regnes for å være bra" minner meg om ei Nemi-stripe. :ler: Dumt! Er også enig i mye av det gjest skriver, spesielt

det tristeste er i midlertid folk som insisterer på å holde seg til det som er definert som lavkvalitet.. nettopp for å poengtere at de ikke er åndssnobber..
Det blir like dumt. Hvis man veldig iherdig prøver å styre unna den ene grøfta, havner man bare i den andre... Trives best på den breie middelvei, jeg :wink:

Alle sorterer vi, og alle blir vi påvirka i vår sortering. Skulle bare ønske at jeg oftere tok et aktivt valg om å bruke tida mi på det jeg sorterer som bra istedetfor å kope bort tida på ting jeg egentlig synes er dårlig... I blant er dog koping nødvendig for ikke å slite seg ut. Som student fulgte jeg med på Sunset Beach! :oops: :oops: :oops:

Ingy

Skrevet

Dorian - du er observant og morsom! :lol:Sjøl om jeg ikke er enig i deg i alt. Hvis du hadde tørt å gå på fru Lyng og kjøpt sengetøy der er sjansen for at du hadde gått tilbake til IKEA lita... Be brave! Gå utafor dine egne grenser så kan du lære noe nytt! 8)

Ellers ser jeg at Presidenten er nevnt som et eksempel på en kvalitetsserie.

Kan kanskje være så, men det er slående hvilken offset det er til den virkelige presidenten og det virkelige hvite hus.

Jeg tror vel Presidenten er en president slik amerikanerne ønsker at han skal være, og ikke på noen måte gir et bilde av hvilke verdier som preger avgjørelsene som tas.

Det er vel like mange fellestrekk mellom rollen i Presidenten og mr. Bush jr som mellom ei ugle og en sau... Tror de som lager serien er demokrater, republikanerne har en tendens til å havne i dårlig lys, kanskje derfor serien slår så godt an i Norge? Det viktige for meg er ikke hvorvidt serien gir et helt troverdig bilde av livet i det hvite hus, men at den gir et lite (og farga) innblikk i amerikansk politikk og at den får meg til å reflektere. Dessuten prøver jeg å knytte episodene opp til ulike statsvitenskaplige teorier og kommunikasjonsteorier. (Johooo, endelig bruk for studiene mine! :hoppe: )

Ingy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...