Gå til innhold

Kjeveoperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren til en venninne av meg skal snart opereres for underbitt. Både over- og underkjeven skal opereres. Er det noen her som har tatt denne operasjonen eller kjenner noen som har gjort det? Hvor lang tid tar det før man kommer seg igjen, før hevelsen går ned, før man kan tygge, smerter... Lure egentlig på alt!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Datteren til en venninne av meg skal snart opereres for underbitt. Både over- og underkjeven skal opereres. Er det noen her som har tatt denne operasjonen eller kjenner noen som har gjort det? Hvor lang tid tar det før man kommer seg igjen, før hevelsen går ned, før man kan tygge, smerter... Lure egentlig på alt!

Hei.

jeg tok denne operasjoen for 2,5 år siden. Jeg ble sykemeldt i 2-3 uker. Men hevelsen vedvarte mye lengre. Men det verste var de første ukene, var trillrund og blå i ansiktet og det gjorde forferdelig vondt. Men det er ikke så rart når man tenker på at beinet var knekt på 6 forskjellige steder. var litt hoven i kanskje et par mnd etterpå, men ikke så mye at det syntes veldig godt. Og man mister også litt følelse. Det kommer mest sannsynlig tilbake, men jeg er enda nummen på den ene siden av munnen. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg kunne tygge, men d tok kanskje nesten 1 mnd.. Så det gikk mye i grøt, yoghurt osv...

Det var et ork mens det stod på, jeg gråt av smerte ofte og når jeg så meg i speilet hvor stygg og hoven jeg var.. Men det går heldigvis over og etterpå blir man så fin:) Jeg fikk så mange komplimenter, og mange kjente meg ikke igjen. Er kjempefornøyd med resultatet.

Skrevet

Hvordan går man fram for å få vurdert om man trenger en operasjon? jeg har selv "kryssbitt" (tror det heter det iallfall), tror ikke det synes så veldig godt på ansiktet mitt, litt skjev kjeve, men.. det verste er at det er litt ekkelt å bite sammen. Også lurer jeg på om det kan ha noe å si for spenninger i kjeve/ hode regionen?

(beklager avsporing ts)

Skrevet
Hvordan går man fram for å få vurdert om man trenger en operasjon? jeg har selv "kryssbitt" (tror det heter det iallfall), tror ikke det synes så veldig godt på ansiktet mitt, litt skjev kjeve, men.. det verste er at det er litt ekkelt å bite sammen. Også lurer jeg på om det kan ha noe å si for spenninger i kjeve/ hode regionen?

(beklager avsporing ts)

Kryssbitt opereres vel aldri, men kan godt reguleres!

Det aller beste ved kryssbitt er å bryke en gane-ekspansjonsplate når man er i 6-10 års alderen, dvs man har da en plate som sitter fast i ganen, som "skrur" på en gang om dagen, for å utvide ganen, da overkjeven er "for liten" for underkjeven når man har kryssbitt. Dette må gjøres i den perioden når kjeven vokser mest.

Et kryssbitt har lite å så for spenninger i tyggemuskulaturen, men man kan selvsagt ha problemer med dette, som alle andre :)

• 4 år senere...
Gjest Marlene
Skrevet

Jeg ble da operert for kryssbitt og ligger i sykehussengen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...