Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vet ikke hvordan jeg ville valgt. Og jeg er glad jeg slipper det i virkeligheten også.

Finnes dårlige pedagoger og flinke ufaglærte, så mankan ikke se seg blind på slikt. For små barn er jeg ikke så opptatt av pedagogikk. Mer ro, trygghet og en hyggelig person.

det har du og veldig rett i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men det har ikke noe å si for diskusjonen på hva en dagmamma bør tjene. Hva synes vi de er verdt de som passer våre barn....

nyskjerrig.. hva synes du en som passer ditt barn er verdt?

Skrevet
nyskjerrig.. hva synes du en som passer ditt barn er verdt?

Det er vel litt vanskelig å verdsette det i penger? For så vidt enig i at det er dårlig betalt.

Skrevet
Det er vel litt vanskelig å verdsette det i penger? For så vidt enig i at det er dårlig betalt.

så sant så sant.

det er jo forsåvidt en politisk debatt og. ikke dagmammaer sånn sett men hele bareomsorgs sektoren

Det burde vært så vanvittig mye mer støtteordninger og økonomisk hjelp fra staten. Barna er det mest dyrebare man har. Ved å gi økt støtte til de som passer barn , vil yrket bli mer lukrativt og flere kvalifiserte mennesker vil trekke mot det og totalt gi barna våre en bedre hverdag og oppvekst

Skrevet

Hvis vi skal sidestille dagmamma med en vanlig lønnsmottaker:

Jeg forutsetter at dette er en svart dagmamma pga at jeg vet for lite om skattereglene:

3 barn x 4.500 i mnd: 13.500,-

Dagmamma har selv et barn under 3 år og mottar da både kontantsøtte og slipper selv og betale bhg.

+ 3.300

+ 2.300

(Jeg syns det er riktig og ta med dette pga at det ikke finnes en "vanlig" jobb der man kan ta med barnet sitt på jobb)

Dette blir da tilsammen 19.100,-

Nå er ikke jeg overhodet ikke noe ekspert men slik som jeg ser det har en dagmamma utbetalt 19.100 i mnd. Dette syns ikke jeg er noen dårlig utbetaling for en person som kan gjøre div innkjøp og husarbeid hjemme mens hun er på jobb.

Og har man i tillegg et barn på skole så slipper man også SFO.

Skrevet

Så hvis man er dagmamma og har egne barn hjemme så har man med seg barna på jobb? Det var en spesiell måte å se det på...

Skrevet

Hvis man skal sidestille vanlig arb.takere og dagmamma så er det kun ved at du er dagmamma at du slipper barnepass til ditt eget barn. Det er ikke noe negativt at dagmamma har egne barn altså, heller et pluss men jeg ville ta det med i regnestykket fordi jeg mener det gir et riktig inntrykk av hva en dagmamma tjener.

Desverre vet jeg for lite om hvite dagmammaer til og lage et regnestykke om det.

Skrevet

Er en hvit dagmamma får en også trekke fra utgifter til barnas mat og slitasje på leilighet/hus.

Skrevet
Hvis vi skal sidestille dagmamma med en vanlig lønnsmottaker:

Jeg forutsetter at dette er en svart dagmamma pga at jeg vet for lite om skattereglene:

3 barn x 4.500 i mnd: 13.500,-

Dagmamma har selv et barn under 3 år og mottar da både kontantsøtte og slipper selv og betale bhg.

+ 3.300

+ 2.300

(Jeg syns det er riktig og ta med dette pga at det ikke finnes en "vanlig" jobb der man kan ta med barnet sitt på jobb)

Dette blir da tilsammen 19.100,-

Nå er ikke jeg overhodet ikke noe ekspert men slik som jeg ser det har en dagmamma utbetalt 19.100 i mnd. Dette syns ikke jeg er noen dårlig utbetaling for en person som kan gjøre div innkjøp og husarbeid hjemme mens hun er på jobb.

Og har man i tillegg et barn på skole så slipper man også SFO.

Man kan i hvertfall ikke regne med sparte penger da, det blir jo ikke en inntekt sånn, men mer en spart ugift.

men ja 17000 er mye hvis man ikke har barn er det ca 14000 hvis man er svart

MEN det er ULOVLIG å være svart..... det sier jo sitt det...

tror ikke jeg personlig tør å være svart dagmamma

Skrevet
Er en hvit dagmamma får en også trekke fra utgifter til barnas mat og slitasje på leilighet/hus.

hvor mye da?

Skrevet

Man får iallefall 600,- pr barn pr mnd i fratrekk på inntekten for utgifter og slitasje på hus.

Jeg hadde dagmamma noen mnd selv da det var umulig og få barnehage og da var det slik at ville jeg ha svart dagmamma betalte jeg 200 pr dag mens hvit var 240 pr dag. Slik jeg forsto det dekket de 40 skatten til dagmammaen. Men denne dagmammaen hadde både svarte og hvite dagmammabarn. Så hvordan det egentlige regnestykket blir hvis man har flere barn vet jeg dessverre ikke.

Skrevet
Man betaler jo ikke 50% i skatt og trygdeavgift selv om man er selvstendig næringsdrivende. Satsene er riktignok litt høyere enn for lønnsarbeid, og man har ikke standard minstefradrag, men det er riktigere å ta utgangspunkt i 36-40% inkludert trygdeavgift. Dessuten trekker du fra relevante utgifter FØR skatten beregnes.

trygdeavgiften er på 14,2 % og skatt gjennomsnittlig på 36 %. men mulig du har rett i at man trekker fra utgifter først.

man betaler jo skatt av avgift av overskuddet... så da trekker man vel utgifter først...?

har prøvd å ringe kommunen for å høre men de er det umulig å få tak i

sjokk? hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...