lulle Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Som reaksjon på en annen tråd her inne, leser jeg at dagmamaer får betalt mellom 3 og 4ooo pr barn. Kan dette virkelig stemme, med tanke på at foreldre får kontantstøtte og fradrag på skatten? Det vil jo si at de i realiteten ikke betaler noe for at noen passer baret sitt, det mest dyrbare, hele dagen, mens de selv er borte.... 3-4000 kr ,tilsvarer en timelønn på mellom 19 og 25 kr..... For meg høres dette ut som slavearbeid og utnyttelse av arbeidskraft.
Donpedro Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Gang det med 3-4 barn, så blir lønnen en helt annen. Særlig om de ikke betaler skatt.
lulle Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2007 Gang det med 3-4 barn, så blir lønnen en helt annen. Særlig om de ikke betaler skatt. Men det forsvare likevel ikke de foreldrene som betaler denne timeprisen. En annen ting, er at om en dagmamma har 3-4 barn under 3 år, er det ikke mye kvalitet over dagene. Ville nok heller betalt litt mer jeg, og sørget for at damammaen ikke hadde mer enn 2 barn.
Donpedro Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Her jeg bor er det for øvrig mangel på barnehager, så dagmammaer bestemmer prisen selv. Kjenner en hvit som tar 8000 pr barn. Så hvor du vil med "utnyttelse av arb. kraft" vet jeg ikke. Ingen er vel tvunget til å være dagmamma, særlig ikke om man jobber svart? Forøvrig er debatten om kvalitet en helt annen enn den om mn utnytter noen og hvor mye foreldre bør betale. Endret 18. oktober 2007 av Donpedro
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Som reaksjon på en annen tråd her inne, leser jeg at dagmamaer får betalt mellom 3 og 4ooo pr barn. Kan dette virkelig stemme, med tanke på at foreldre får kontantstøtte og fradrag på skatten? Det vil jo si at de i realiteten ikke betaler noe for at noen passer baret sitt, det mest dyrbare, hele dagen, mens de selv er borte.... 3-4000 kr ,tilsvarer en timelønn på mellom 19 og 25 kr..... For meg høres dette ut som slavearbeid og utnyttelse av arbeidskraft. Enig. I tillegg så sitter de og syter over en dagmamma som tar 3600 kr i måneden når de får kontantstøtte på 3300 kr! Da betaler de bare 300 kr selv til pass hele dagen!
jannamor Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Gang det med 3-4 barn, så blir lønnen en helt annen. Særlig om de ikke betaler skatt. ikke så mange dagmammaer som ikke betaler skatt lengre da og betaler de skatt er det som jeg sa i det andre emne for over 50% i fratrekk. i familebarnehager har en person opp til 5 barn, men da må ikke mer enn 3 av de være under 3 år er det vel.. litt usikker der, men de har som regel 4-5 barn pr voksen. er staten som bestemte det. og det er ikke noe problem
lulle Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2007 Enig. I tillegg så sitter de og syter over en dagmamma som tar 3600 kr i måneden når de får kontantstøtte på 3300 kr! Da betaler de bare 300 kr selv til pass hele dagen! Du må huske at de også får fratrekk på skatten, så de betaler ikke 300 kr engang Og når jeg leser kravene en har til dagmamma i tråden som går her inne.....så lurer jeg på hvilken planet folk er på. Ikke skal de betale for å ha pass til barnet sitt, og ikke skal dagmamma få gjøre små private ærend. Barnet skal engasjeres 100% av tiden. ... Jaja kanskje jeg som er på feil planet. Bare så det er sagt, jeg er hverken dagmamma eller har små barn med behov for pass
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg hadde dagmamma for ganske lenge siden, og mener å huske at jeg betalte kr 3000,- pr måned, noe som var ganske standard på den tiden (17 år siden). Jeg var veldig fornøyd med dagmammaen min, og betalte derfor det samme beløpet selv om det var ferier, sykdom eller helligdager en måned. Dagmammajobber er ikke blant de best betalte, det er jeg enig i, men om man allikevel har valgt å være hjemmeværende så er det jo penger som kommer godt med, ikke sant?
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 hvor mye er dere villige til å betale for en dagmamma? ville dere vært villig til å betale mer hvis denne dagmammaen hadde utdanning for å jobbe med barn og valgte og være dagmamma fordi hun elsket den jobben?? i så fall hvor mye og hvorfor eller hvorfor ikke?
Donpedro Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Du må huske at de også får fratrekk på skatten, så de betaler ikke 300 kr engang Man får kun fratrekk om det er dagmamma som betaler skatt. Og det gjør de færreste. Selv er jeg villig til å betale ca 5000 for en dagmamma, men vilkle helst hatt en som jobbet hvitt. 5000 i mnd i svart inntekt pr barn synes jeg ikke noe om å støtte. Endret 21. oktober 2007 av Donpedro
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #11 Skrevet 21. oktober 2007 Selv er jeg villig til å betale ca 5000 for en dagmamma, men vilkle helst hatt en som jobbet hvitt. 5000 i mnd i svart inntekt pr barn synes jeg ikke noe om å støtte. er enig med deg i at man burde jobbe hvitt, men jeg lurer på hvorfor du ikke vil støtte svarte dagmammaer.. de fleste er vel enige i at man som dagmamma får ekstremt lite i lønn. og som mange her også synes er vel 3 barn maks av hva man synes en dagmamma skal ha. dvs 1500 -50% i skatt og trygdeavgift = ca 7500.- - utgifter på en 100% jobb. Det er ikke mye det. hvis man da er hjemme med eget barn så blir jo saken en annen, da blir jo dette en ekstrainntekt, men hvis man har dette som sin jobb, uten at man har egne barn i bilde?? kjempeinteressert i å høre fler av synspunktene dine rundt det
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 er enig med deg i at man burde jobbe hvitt, men jeg lurer på hvorfor du ikke vil støtte svarte dagmammaer.. de fleste er vel enige i at man som dagmamma får ekstremt lite i lønn. og som mange her også synes er vel 3 barn maks av hva man synes en dagmamma skal ha. dvs 3x5000 =15000 -50% i skatt og trygdeavgift = ca 7500.- - utgifter på en 100% jobb. Det er ikke mye det. hvis man da er hjemme med eget barn så blir jo saken en annen, da blir jo dette en ekstrainntekt, men hvis man har dette som sin jobb, uten at man har egne barn i bilde?? kjempeinteressert i å høre fler av synspunktene dine rundt det
Donpedro Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) er enig med deg i at man burde jobbe hvitt, men jeg lurer på hvorfor du ikke vil støtte svarte dagmammaer.. jeg er generelt imot svart arbeid, enten man er snekker eller dagmamma. svart arbeid er for meg det samme som snylting. har man 3 barn for 5000 svart blir det 15000 utbetalt. det er 3000 mer enn meg da jeg jobbet som assistent fulltid. derfor må man nok regne med at hvite dagmammaer er dyrere, 6-7000. men skjønner at mange ender opp med det, sidn det er få barnehageplasser. Endret 21. oktober 2007 av Donpedro
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 jeg er generelt imot svart arbeid, enten man er snekker eller dagmamma. svart arbeid er for meg det samme som snylting. har man 3 barn for 5000 svart blir det 15000 utbetalt. det er 3000 mer enn meg da jeg jobbet som assistent fulltid. derfor må man nok regne med at hvite dagmammaer er dyrere, 6-7000. men skjønner at mange ender opp med det, sidn det er få barnehageplasser. ENIG MED DU men du sier du ville betalt 5000, men ikke svart dagmamma og du sier og at en hvit dagmamma tar6-7000.... da kunne jo du ikke brukt dagmamma da?? bare litt selvmotsigende det. vil jo da nødvendigvis ikke finne dagmamma som har barn for 5000?? bklager min kverulering her nå... :)
Donpedro Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 ENIG MED DU men du sier du ville betalt 5000, men ikke svart dagmamma og du sier og at en hvit dagmamma tar6-7000.... da kunne jo du ikke brukt dagmamma da?? bare litt selvmotsigende det. vil jo da nødvendigvis ikke finne dagmamma som har barn for 5000?? Det er korrekt, hvit dagmamma ville for meg vært vanskelig å benytte, siden det lett kan bli for dyrt for oss. jeg skrev: Selv er jeg villig til å betale ca 5000 for en dagmamma, men vilkle helst hatt en som jobbet hvitt. Vi kunen strukket oss til 6000. Fant vi ingen hvit, så måtte vi hatt svart. Nå slipper vi heldigvis hele problemstillingen, for vi ordner oss på annet vis. Men før vi visste hvordan vi skulle ordne oss, så regnet vi lit tog kom frem til disse summene.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #16 Skrevet 21. oktober 2007 Det er korrekt, hvit dagmamma ville for meg vært vanskelig å benytte, siden det lett kan bli for dyrt for oss. jeg skrev: Vi kunen strukket oss til 6000. Fant vi ingen hvit, så måtte vi hatt svart. Nå slipper vi heldigvis hele problemstillingen, for vi ordner oss på annet vis. Men før vi visste hvordan vi skulle ordne oss, så regnet vi lit tog kom frem til disse summene. ok er ikke lett det her mad dagmamma ville dere tankt noe på utdanning til damama eller? feks hypotetisk da hvit dagmamma uten utdanning, har et barn selv tar to ekstra dagmamma barn for 5500 hver svart dagmamma ingen barn selv, utdannet pedagog og har godt opplegg for 3 barn 5500 hver ellers ville de vært "like" hva ville du valgt?
lulle Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 21. oktober 2007 Det er korrekt, hvit dagmamma ville for meg vært vanskelig å benytte, siden det lett kan bli for dyrt for oss. jeg skrev: Vi kunen strukket oss til 6000. Fant vi ingen hvit, så måtte vi hatt svart. Nå slipper vi heldigvis hele problemstillingen, for vi ordner oss på annet vis. Men før vi visste hvordan vi skulle ordne oss, så regnet vi lit tog kom frem til disse summene. Litt på siden, men man skal ikke mange år tilbake i tiden, da barnehagepriser var godt over 3000 pr. barn. Man fikk 25% rabatt for barn nr 2. Med 6000 i utgifter i dag, minus 3300 i kontantstøtten, vil det da si relle utgifter på 2700 kr i mnd pr. barn -- altså en god del billigere enn for 10 år siden. Bare en tankevekker. Jeg var veldig heldig og hadde barne mine i en personalbarnehage med "billige " satser og søskenmoderasjon på 50%. Men det har ikke noe å si for diskusjonen på hva en dagmamma bør tjene. Hva synes vi de er verdt de som passer våre barn....
Donpedro Skrevet 21. oktober 2007 #18 Skrevet 21. oktober 2007 Vet ikke hvordan jeg ville valgt. Og jeg er glad jeg slipper det i virkeligheten også. Finnes dårlige pedagoger og flinke ufaglærte, så mankan ikke se seg blind på slikt. For små barn er jeg ikke så opptatt av pedagogikk. Mer ro, trygghet og en hyggelig person.
Donpedro Skrevet 21. oktober 2007 #19 Skrevet 21. oktober 2007 Litt på siden, men man skal ikke mange år tilbake i tiden, da barnehagepriser var godt over 3000 pr. barn. Jeg vet det. Men det trenger ikke bety at det passer vår økonomi av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #20 Skrevet 21. oktober 2007 de fleste er vel enige i at man som dagmamma får ekstremt lite i lønn. og som mange her også synes er vel 3 barn maks av hva man synes en dagmamma skal ha. dvs 1500 -50% i skatt og trygdeavgift = ca 7500.- - utgifter på en 100% jobb. Man betaler jo ikke 50% i skatt og trygdeavgift selv om man er selvstendig næringsdrivende. Satsene er riktignok litt høyere enn for lønnsarbeid, og man har ikke standard minstefradrag, men det er riktigere å ta utgangspunkt i 36-40% inkludert trygdeavgift. Dessuten trekker du fra relevante utgifter FØR skatten beregnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå